Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Boston
  • 2016-05-24 16:49
Ursprungligen av Hffre:

Spelar ingen roll vilket märke på NAS du köper utan det som spelar roll är hur kraftfull den är.
Här har du en lista över vilken NAS du måste köpa för att den ska klara av att transcoda.

https://docs.google.com/a/plexapp.com/spreads...

Jo förstår det, kollade på listan och bland billigare 2-bay NAS verkade det finnas mer kraftfullt från QNAP att välja på än från Synology.

  • Avstängd
  • 2016-05-24 16:56
Ursprungligen av Gurra:

Jo förstår det, kollade på listan och bland billigare 2-bay NAS verkade det finnas mer kraftfullt från QNAP att välja på än från Synology.

Personligen skulle jag inte förlita mig på en NAS att transcoda alla fall.
Det kommer komma situationer där filen antingen är för stor,har för hög bitrate,eller någon annat fel på den som gör att det kommer buffra.
Jag använder en Mac Mini från 2014 och den får kämpa ibland om det är en fil med True-HD och i storleken 25-35GB.
Det buffrar inte men CPU ligger på max.

Jag är inte ens nöjd med en Mac mini i5 modell 2012 då även den får hicka om man skall transcoda 4 streams samtidigt.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2016-05-24 19:39
Ursprungligen av reboot81:

Prestandamässigt tror jag inte en användare märker så stor skillnad, men 216 & 216+ skiljer sig på vilken processorarkitektur de använder. Vilket kan innebära att 216 som kör ARM kanske inte har samma utbud eller uppdateringsfrekvens på tredjepartsappar.
216+ har x86-kompatibel processor och kan köra i princip vad som helst, riktigt framtidssäker.
Dessutom får du dubbla mängden RAM, så merkostnaden för +modellen anser jag är billigt med tanke på vad man får.

Båda maskinerna har program som kan synka valfri mapp till samtliga enheter, och vill du köra med ett mer etablerat och snabbare program så finns BitTorrent Sync.

216/+ orkar inte transcoda live.
Kör filmen genom Handbrake eller iFlicks innan du lägger den på NASen så blir AppleTVn glad.

2TB ligger på 1028kr och 3TB 1139kr. Få 50% mer utrymme för 200kr

Tack för svar. Spårade en smula efter jag pratat med leverantören av lite andra pryttlar till jobbet - då han hade en DS716+ och 3TB-diskar på hyllan. Visst, det blev lite dyrare, men kändes mer framtidssäkert på något vis.

Nu är nog kvällen räddad ur sysselsättningssynpunkt iaf!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-05-26 08:37

Och när man väl börjar med NAS, "there's no way back". Så en 2-diskars tycker jag är lite pengar i sjön. Minst 4-diskars, men stoppa i bara två diskar i början, om pengarna tryter.

Ursprungligen av kenjon:

Och när man väl börjar med NAS, "there's no way back". Så en 2-diskars tycker jag är lite pengar i sjön. Minst 4-diskars, men stoppa i bara två diskar i början, om pengarna tryter.

Jag håller med ovanstående här. Jag köpte Synology DS713+ vilken är väldigt snabb, men två diskar är i minsta laget.

Ännu en fråga till Qnap-ägare(kanske gäller för andra också):

Jag har ställt in min nas att gå i vila 10 min efter det att datorn satts i vila. Eftersom jag satt den som privat o enbart har en användare, admin, tänkte jag att detta skulle gå bra.

Problemet är dock att typ 20-30 min efter att den gått i vila så vaknar den upp igen av sig själv. Detta hade inte varit ngt problem annars men jag har den i samma rum som jag sover(bor ännu i etta), o jag har hörsel som en hök varför även fläktens stilla sus o diskarnas rasslande kan hålla mig vaken.

Hur styr jag när ev processer ska köras? För jag antar att det är det som väcker upp den

Jag kan iofs sova m öronproppar

Senast redigerat 2016-05-29 20:58
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-29 20:57
Ursprungligen av Mymac4ever:

Ännu en fråga till Qnap-ägare(kanske gäller för andra också):

Jag har ställt in min nas att gå i vila 10 min efter det att datorn satts i vila. Eftersom jag satt den som privat o enbart har en användare, admin, tänkte jag att detta skulle gå bra.

Problemet är dock att ganska snart efter att den gått i vila så vaknar den upp igen av sig själv. Detta hade inte varit ngt problem annars men jag har den i samma rum som jag sover(bor ännu i etta), o jag har hörsel som en hök varför även fläktens stilla sus o diskarnas rasslande kan hålla mig vaken.

Hur styr jag när ev processer ska köras? För jag antar att det är det som väcker upp den

Är det inte så att den vaknar av en dator som försöker ansluta? Qnap kör cron, och dessa körs endast om maskinen är igång.

Ursprungligen av reboot81:

Är det inte så att den vaknar av en dator som försöker ansluta? Qnap kör cron, och dessa körs endast om maskinen är igång.

Bara undrar vilken dator det skulle vara. Jag har bara en o den sover. Det luriga är också att när nasen vaknat till liv är den igång ett tag innan den går i vila igen o 20-30 min senare upprepas detta osv osv

Kanske ska stänga av wake on lan på prov, är inget jag använder fn ändå

En NAS ska gå 24/7.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-05-29 22:07

Det kan vara din router som väcker upp NASen.

Min Qnap TS451 jobbar som en liten blå då och då även då inga datorer är anslutna. "Städar", kanske? Men jag sover inte i samma rum så störs inte av det.

Ursprungligen av keptang:

En NAS ska gå 24/7.

Har förstått det, får hitta ett annat ställe i rummet att ha den på. Förresten såg jag nu att det inte var sömnläge jag ställt in utan stand-by. Sedan vad det är som väcker den ur stand-by vet jag inte, inget som syns/sticker ut i loggen iaf

Ursprungligen av mattiL:

Det kan vara din router som väcker upp NASen.

Kan vara värt att kolla, fast i loggen står det 10.0.0.2 o det är datorn det

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2016-05-30 12:03
Ursprungligen av Mymac4ever:

Kan vara värt att kolla, fast i loggen står det 10.0.0.2 o det är datorn det

OS X senare versioner har en funktion, Power Nap, som kollar mail, kör backup mm under vila!

Stäng av den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-05-30 16:31
Ursprungligen av primu[s]®:

Jag håller med ovanstående här. Jag köpte Synology DS713+ vilken är väldigt snabb, men två diskar är i minsta laget.

Säga att man har en 4-bay, stoppar i två diskar och bygger en RAID1-volym. Kan man, efter att man stoppat i ytterligare två diskar, bygga om volymen till en RAID5?

Ursprungligen av zinned:

Säga att man har en 4-bay, stoppar i två diskar och bygger en RAID1-volym. Kan man, efter att man stoppat i ytterligare två diskar, bygga om volymen till en RAID5?

Yep.
https://www.synology.com/en-global/knowledgeb...

Ursprungligen av jas:

OS X senare versioner har en funktion, Power Nap, som kollar mail, kör backup mm under vila!

Stäng av den.

Var tvungen att slå upp det o ser genast ett litet problem. Power nap är väl ngt som används för laptop's? Jag har en iMac.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Var tvungen att slå upp det o ser genast ett litet problem. Power nap är väl ngt som används för laptop's? Jag har en iMac.

Gäller inte bara bärbara!

https://support.apple.com/sv-se/HT204032

Ursprungligen av Borttaget:

Gäller inte bara bärbara!

https://support.apple.com/sv-se/HT204032

Tack för tips men min iMac är från 2009.

Senast redigerat 2018-07-23 15:01
Ursprungligen av Mymac4ever:

Tack för tips men min iMac är från 2009.

Även om så gammal dator inte har powernap så startar maskinen en gång i timmen från viloläge om Time Machine är aktiverat.

Ursprungligen av Borttaget:

Även om så gammal dator inte har powernap så startar maskinen en gång i timmen från viloläge om Time Machine är aktiverat.

Använder inte Time Machine. En av de första apparna jag köpte ny licens på iom systemuppdateringen var CCC.

CCC kör inkrementell backup veckovis mot en sk sparse disc image på nasen.

Förresten, jag justerade tiden till standby på nasen från 10min till 30min o detta verkar ha gjort rejäl effekt. Den varvar inte upp lika ofta nu

Senast redigerat 2018-07-23 15:01
Ursprungligen av Mymac4ever:

Använder inte Time Machine. En av de första apparna jag köpte ny licens på iom systemuppdateringen var CCC.

CCC kör inkrementell backup veckovis mot en sk sparse disc image på nasen.

Förresten, jag justerade tiden till standby på nasen från 10min till 30min o detta verkar ha gjort rejäl effekt. Den varvar inte upp lika ofta nu

Detta funkar dock inte så lysande än. Tydligen måste jag ha ngt slags script, applescript?, som kan montera nasen på skrivbordet efter att datorn startat från sin vila o innan ccc drar igång för annars blir det ingen backup o som vanligt har jag totalt lagt script-kunskaperna på hyllan. Tips någon?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-06 21:42
Ursprungligen av Mymac4ever:

Detta funkar dock inte så lysande än. Tydligen måste jag ha ngt slags script, applescript?, som kan montera nasen på skrivbordet efter att datorn startat från sin vila o innan ccc drar igång för annars blir det ingen backup o som vanligt har jag totalt lagt script-kunskaperna på hyllan. Tips någon?

Mountain. Kostar som en hamburgare.

Ursprungligen av reboot81:

Mountain. Kostar som en hamburgare.

Jag hade fel, vilket i detta fall var trevligt. Det funkar som det ska. Yay, CCC rule

Apple har inbyggd lösning för att automatiskt ansluta nätverksenheter.

http://www.apple.com/business/docs/Autofs.pdf

Ursprungligen av reboot81:

Plex nöjde sig inte med 1GB, utan sänkte hela nasen ett par gånger med RAID-återsynkning i en dag eller så som resultat. 400kr för 8GB är helt klart värt det, nu har den tickat på som en klocka. Men för det jag gör (Plex, fildelning och några enklare tjänster) så hade nog 4 eller två räckt. Ligger ofta på 1,1GB använt minne.

Dax att upppgradera känner jag, det går väldigt segt ibland.
Vad köpte du för rammoduler? Märke?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-03 11:13
Ursprungligen av Mymac4ever:

Dax att upppgradera känner jag, det går väldigt segt ibland.
Vad köpte du för rammoduler? Märke?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1882786

Ligger numera på runt 15% avnvänt RAM.

Någon som vet om det går att byta rammodul på Synology ds916+? Har kollat runt en hel del, men hittar inget svar.

Ursprungligen av Göran K:

Någon som vet om det går att byta rammodul på Synology ds916+? Har kollat runt en hel del, men hittar inget svar.

Ah, du menar byta, nej det verkar inte gå, men den finns i två utföranden, 2GB och 8GB.
Skiljer bara ~500kr mellan 2/8GB.

Senast redigerat 2016-07-13 15:45
Bevaka tråden