Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera platsinformation i Bilder

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hmm, kan man inte kopiera platsinformation från en bild till andra bilder i Bilder appen (OS X)?? Jag hittar inget bra menykommandon i alla fall och google ger mig ingen bra hjälp...

Detta kunde man göra i gamla iPhoto, men det kanske är en av de funktioner som Apple i sin vishet har tagit bort?!?!
Om så, finns det något bra plugin som fixar det?

Jag har tagit en massa kort med min systemkamera (som inte har GPS) och skulle vilja kopiera in platsinformationen från en bild tagen med min iPhone på samma plats, men hittar inte hur man gör det i Bilder.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-21 21:44

Det går inte i dagsläget, men det ryktas om förbättringar på den fronten i OS X 10.12.

Du kan dock klistra in koordinater manuellt i varje bild, typ 57° 43′ 26″ N, 13° 3′ 21.5″ E.

Ursprungligen av reboot81:

Det går inte i dagsläget, men det ryktas om förbättringar på den fronten i OS X 10.12.

Du kan dock klistra in koordinater manuellt i varje bild, typ 57° 43′ 26″ N, 13° 3′ 21.5″ E.

Tack reboot81! Det funkade även alldeles utmärkt att lägga till koordinater för 287 bilder samtidigt!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-22 00:01
Ursprungligen av HåkanE:

Tack reboot81! Det funkade även alldeles utmärkt att lägga till koordinater för 287 bilder samtidigt!

Gott, hur gör man?

Ursprungligen av reboot81:

Gott, hur gör man?

1. Ta reda på koordinaterna i formatet du angav ovan. Jag använde Kartor till detta och matade in en koordinat som jag visste var ungefär där bilderna var tagna i sökfältet. Därefter justerade jag värdena tills dess att jag såg att nålen hamnade på rätt ställe. Eftersom bilderna var tagna på en Motocrossbana så var det tämligen lätt att hitta på satellitfotot.
Här hade man ju önskat att det fanns ett bättre sätt att få reda på koordinaterna för vart ett kort var taget. Tidigare har jag alltid kopierat platsinformationen från ett kort taget med min iPhone, men det trixat funkar ju inte längre.

2. Kopiera in de rätta koordinaterna i clipboard genom att markera texten i sökfältet och använd cmd+c.

3. Öppna Bilder och markera samtliga kort som ska ha platsinformationen. Högerklicka på bilderna och välj "Visa info", alt. välj "Info" ifrån "Fönster" menyn eller helt enkelt cmd+i.

4. Klistra in koordinaterna längst ner i dialogen där det står "Tilldela en plats" med cmd+v.

5. Klart!

Man kan väl också kopiera en platsinformation i Kartor och klistra in den i Bilder. Enklare än att krångla med koordinater. Klicka på kartnålen i Kartor och välj i (som i info). Kopiera adressen och klistra den i Bilders infofönster. Platsinformationen finns längst ned i fönstret.

1
Bevaka tråden