Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Multiladdare till iOS enheter? eller USB laddstation med 3-5 enheter?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag ska köpa en multiladdare. Är det någon som har tips på bra multiladdare?

Senast redigerat 2016-05-22 14:17
  • Avstängd
  • 2016-05-21 09:39

Köp original. Går inte att säkerställa ifall en pirat är bra eller inte.

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=iphone+br...

De tillverkar inga multiladdare enligt vad man kan konstatera.....
http://www.apple.com/se/shop/iphone/iphone-ac...

  • Avstängd
  • 2016-05-21 10:16

Nej det gör dom inte så mitt råd är att undvika multiladdare.

Ursprungligen av Hffre:

Nej det gör dom inte så mitt råd är att undvika multiladdare.

Trodde självklart att det fanns när många andra gör sådana. Konstig att dom inte gör när det finns ett behov hos kunden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-21 21:58
Ursprungligen av reboot81:

Den är nog bra när man reser men jag menar en laddare som kan ladda samtliga iOS enheter samtidigt.

Ursprungligen av calinou:

Den är nog bra när man reser men jag menar en laddare som kan ladda samtliga iOS enheter samtidigt.

Hur många är samtliga?

Ursprungligen av Borttaget:

Hur många är samtliga?

3-4 st

Senast redigerat 2018-07-23 15:00

Sju inlägg innan vi får reda på att det handlar om iOS-enheter.
Nio inlägg innan vi får reda på hur många som avses med "multi".
Varför fanns inte den informationen redan i inlägg 1?

Och varför ligger tråden i en forumdel som ska handla om Android- och Windows Phone-enheter?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-21 23:44
Senast redigerat 2016-05-22 13:58
Ursprungligen av calinou:

3-4 st

Jag är själv lite nyfiken på en Merit Bamboo 5-port USB laddningsstation. Någon som vet något om denna?

Ursprungligen av HåkanE:

Jag är själv lite nyfiken på en Merit Bamboo 5-port USB laddningsstation. Någon som vet något om denna?

Som nämnt tidigare så är original att föredra. Annars länkade du till 101st recensioner om den, duger inte det?

Bra alternativ dock är länken tom. Fast jag hittade ändå!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-22 14:16
Ursprungligen av calinou:

Bra alternativ dock är länken tom. Fast jag hittade ändå!

Tack, fixat länken nu

Ursprungligen av Hffre:

Köp original. Går inte att säkerställa ifall en pirat är bra eller inte.

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=iphone+br...

Ursprungligen av barbapappa_86:

Som nämnt tidigare så är original att föredra. Annars länkade du till 101st recensioner om den, duger inte det?

Ni som bara förordar originalladdare - hur gör ni med vanliga 220 V grenkontakter? Använder ni inte sådana heller eftersom Samsung och Apple inte tillverkar dem? Ok, jämförelsen haltar lite eftersom en laddare är lite mer komplicerad och lättare att misslyckas med, men det har även funnits farliga 220 V grenkontakter på marknaden. Apple Store som har ett väldigt litet och högt prissatt sortiment säljer några tredjepartsladdare med fyra, sex, eller tio usb-uttag, är dessa eventuellt ok att köpa? Men inga andra?

Min poäng är att 5V strömförsörjning är en så vanlig och spridd standard att det finns ett behov av laddare till hemmiljö (gärna snygga) med flera 5V USB-uttag, precis som vi behöver grenkontakter. Apple kommer knappast tillverka någon "multiladdare", lika lite som de tillverkar en grenkontakt. Man får istället vända sig till tillverkare och framför allt till en återförsäljare som man litar på.

Jag rekommenderade Ikeas 3-ports laddare därför att Ikea enligt min erfarenhet är noga med säkerheten på de produkter de säljer och dessutom, när de råkar göra en miss, är snabba med att gå ut med information och dra tillbaks produkten från marknaden. Dessutom kan man hitta andra som lyft på höljet och gjort en säkerhetsbedömning, och den verkar ok.

Det finns massor med laddare på marknaden både på nätet och hos svenska återförsäljare, och tyvärr kan man inte alltid lita på CE-märkningen eftersom det för de flesta produktkategorier är tillverkaren som själv ansvarar för att kraven är uppfyllda. För en laddare är det viktigaste att den har tillräckligt isolationsavstånd mellan hög- och lågvoltdelen och att den inte blir för varm. Dessutom att den ger en jämn ström och inte orsakar störningar. Det är som nämnts svårt att säkerställa det själv. Dansken med testet av ikea-laddaren jag länkar till ovan erbjuder sig att testa laddare man sänder till honom, men så engagerad är inte jag. Hittar man inga test av just produkten man är intresserad av får man välja en återförsäljare som man litar på inte säljer farligt skräp. Och det finns bra värde i en sådan här tråd där vi kan rekommendera varandra om bra usb-laddare!

Edit: strök ordet "lite" på två ställen som sådär lite talspråksmässigt komit med. Efter insiktsfullt påpekande av @Hffre

Senast redigerat 2016-05-22 15:17
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-22 14:25
Ursprungligen av calinou:

Jag ska köpa en multiladdare. Är det någon som har tips på bra multiladdare?

Ursprungligen av reboot81:

Inte så lätt att veta vad man ska kalla en nyare produktkategori. "Multilladdare" får mig (precis som @reboot) att tänka på laddare som antingen kan användas i många olika länders elnät, alternativt kan ladda enheter med olika standard av laddkontakt.

Kjell&Co kallar det "laddstation". ClasOhlson och Dustin kallar det ibland för "multiladdare". Vad ska en laddare med många usb-uttag kallas tycker ni?

Senast redigerat 2016-05-24 22:56
  • Avstängd
  • 2016-05-22 14:28
Ursprungligen av IngoX:

Tack, fixat länken nu

Ni som bara förordar originalladdare - hur gör ni med vanliga 220 V grenkontakter? Använder ni inte sådana heller eftersom Samsung och Apple inte tillverkar dem? Ok, jämförelsen haltar lite eftersom en laddare är lite mer komplicerad och lättare att misslyckas med, men det har även funnits farliga 220 V grenkontakter på marknaden.

Den haltar oerhört mycket. Är en grenkontakt defekt så går säkringen,det gör det oftast inte med en defekt laddare eftersom belastningen inte blir nog stor för att säkringen ska gå. Utan laddaren tar eld i stället.

Sökningen talar sitt tydliga språk.

Brand med grenkontakt:https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=grenkontakt+brand

Brand med piratladdare: https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=piratladdare+brand

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-22 14:32
Ursprungligen av HåkanE:

Jag är själv lite nyfiken på en Merit Bamboo 5-port USB laddningsstation. Någon som vet något om denna?

Snygg! Dock, oroar mig lite att den är gjord i trä. Om den är välgjord är det inte farligare än en lampfot i trä. Men om den utvecklar lite för mycket värme så tycker jag inte om att trähöljet troligen isolerar så väl att man inte ens om man är aktivt uppmärksam får någon varning om att den blir för varm - förrän den brinner...

Ursprungligen av barbapappa_86:

Annars länkade du till 101st recensioner om den, duger inte det?

100 vanliga kundomdömen på Amazon ger jag inte så mycket för ur säkerhetssynpunkt, de handlar mest om användarvänligheten. Det intressanta var att sortera fram de negativa omdömena där en upplevt att en pinne i 220-kontakten lossnade.

Ursprungligen av IngoX:

Vad ska en laddare med många usb-uttag kallas tycker ni?

Varför citerar du mitt inlägg? Jag ifrågasätter inte benämningen "multiladdare".

Utan min anmärkning gäller att det tog så många inlägg innan vi fick reda på vad det var som skulle laddas, och hur många enheter det var som skulle laddas. Detta borde ha framgått redan i första inlägget. Speciellt när tråden ligger lite felplacerad.

(Nu är ju rubriken uppdaterad, och innehåller information som inte fanns där från början.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-22 14:46
Ursprungligen av Hffre:

Den haltar oerhört mycket. Är en grenkontakt defekt så går säkringen,det gör det oftast inte med en defekt laddare eftersom belastningen inte blir nog stor för att säkringen ska gå. Utan laddaren tar eld i stället.

Sökningen talar sitt tydliga språk.

Brand med grenkontakt:https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=grenkontakt+brand

Brand med piratladdare: https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=piratladdare+brand

Suck. En vetenskaplig google-sökning... Som helt filtrerar bort träffar som skapats som click-bait och andra felkällor. Men framför allt så talar din sökning inte något tydligt språk. På min dator ger dina googlelänkar följande resultat:

Citat:

grenkontakt+brand: 3010 resultat
piratladdare+brand: 160 resultat

Vad bevisar det? Men det visar säkert andra siffror på din dator, google är inte alltid konsekvent. Spelar ingen roll. Jag förstår att du vill värna om din egen och allas vår säkerhet. Men min poäng var, jag tycker det finns säkra usb-laddare som tillverkas av andra än Samsung, Apple eller andra mobiltillverkare. Men de ska väljas med omsorg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-22 14:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför citerar du mitt inlägg? Jag ifrågasätter inte benämningen "multiladdare".

Utan min anmärkning gäller att det tog så många inlägg innan vi fick reda på vad det var som skulle laddas, och hur många enheter det var som skulle laddas. Detta borde ha framgått redan i första inlägget. Speciellt när tråden ligger lite felplacerad.

(Nu är ju rubriken uppdaterad, och innehåller information som inte fanns där från början.)

Nej, det är jag som ifrågasätter benämningen. Multiladdare fick mig att tänka på något annat.

  • Avstängd
  • 2016-05-22 15:04
Ursprungligen av IngoX:

Men min poäng var, jag tycker det finns säkra usb-laddare som tillverkas av andra än Samsung, Apple eller andra mobiltillverkare. Men de ska väljas med omsorg.

Det är inget jag opponerar mig mot men jämförelsen att ett grenuttag skulle vara närheten i lika ojämn kvalitet som en laddare håller jag inte med om.

Det är tydligt att förmågan att välja med omsorg inte är lika mellan alla personer med tanke på hur många laddare som brinner.
Folk ser oftast enbart till priset och väljer den billigaste och då går det som det går.

Att de inte blir varma är väl ett tecken på att de är ok och inte kan brinna?
Jag har några st. USB sladdar som gått lite av vid anslutningen till kontakten. Kan det också påverka att de skulle bli mer benägna att kunna brinna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-22 15:23
Ursprungligen av calinou:

Att de inte blir varma är väl ett tecken på att de är ok och inte kan brinna?

Brand kan ändå orsakas av kortslutning om isolationen till starkströmförande delar i laddaren är för dålig. Och min fundering kring en laddare med hölje gjort i trä är ju att den kan isolerara värme så bra att man inte känner värmen på utsidan.

Ursprungligen av calinou:

Jag har några st. USB sladdar som gått lite av vid anslutningen till kontakten. Kan det också påverka att de skulle bli mer benägna att kunna brinna?

Generellt sett nej eftersom USB-sladden kopplas till svagström.

Lite information. Sedan 1988 har vi i Sverige 230 V AC i vägguttaget.

Ursprungligen av hummel:

Lite information. Sedan 1988 har vi i Sverige 230 V AC i vägguttaget.

Skall du vara så petig så kan vi lägga till att utrustning skall klara 240V då ström fluktuerar +-10 i våra uttag.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-22 19:57
Ursprungligen av hummel:

Lite information. Sedan 1988 har vi i Sverige 230 V AC i vägguttaget.

Och ändå benämner jag mfl elektriciteten i vägguttaget för "220" drygt ett kvart sekel senare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-22 19:58
Ursprungligen av Borttaget:

Skall du vara så petig så kan vi lägga till att utrustning skall klara 240V då ström fluktuerar +-10 i våra uttag.

Föreskriften EIFS 2013:1 specar att matningsspänningen 230V får variera ±10 % (207–253V).

Senast redigerat 2018-07-23 15:00
Ursprungligen av reboot81:

Föreskriften EIFS 2013:1 spexar att matningsspänningen 230V får variera ±10 % (207–253V).

Touché!

Ursprungligen av IngoX:

100 vanliga kundomdömen på Amazon ger jag inte så mycket för ur säkerhetssynpunkt, de handlar mest om användarvänligheten. Det intressanta var att sortera fram de negativa omdömena där en upplevt att en pinne i 220-kontakten lossnade.

Du nämnde inget om säkerhet i inlägget om jag inte missminner mig
Vet inte vad som är värre, plast (vilket verkar vanligt) eller bambu. Bambu är iaf inte det lättaste träslaget att tända på.

Är säkerheten viktig för dig så är original bäst.

Bevaka tråden