Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mac stänger av sig med hdd kopplad

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

macbook pro 2008 13 tum stänger av sig vid uppstarten.. när jag kopplar bort hårddisken då går dator utan att stänga av sig ,har även provat att koppla hårddisk extern med usb och det händer även så att den stänger av sig.

Är det olika hårddiskar du provat med? Eller har du flyttat samma disk till ett externt kabinett? Så att vi kan utesluta att det skulle vara en defekt hårddisk.

Ursprungligen av Zeecor:

Är det olika hårddiskar du provat med? Eller har du flyttat samma disk till ett externt kabinett? Så att vi kan utesluta att det skulle vara en defekt hårddisk.

IGÅR har provat olika hårddiskar , hdd och ssd intern och extern , IDAG kopplade jag en annan extern hdd läsare och det fungerar med den , är inne i dator och håller på att uppdatera innan jag testa koppla hårddieken intern igen ,,återkommer

Senast redigerat 2016-05-21 16:23
Ursprungligen av lalito:

IGÅR har provat olika hårddiskar , hdd och ssd intern och extern , IDAG kopplade jag en annan extern hdd läsare och det fungerar med den , är inne i dator och håller på att uppdatera innan jag testa koppla hårddieken intern igen ,,återkommer

Hej igen , efter uppdateringar kopplade jag ssd intern och till min glädje så funkar det igen ,,jag tror det var ett kortslutning som var problemet ,,,vet att moderkort kan åtgärdas själv och börjar fungera igen,,,men jag tog också ut moderkortet och gjorde rent den med isopropanol 99.5 % .

happy again !!!

Ursprungligen av lalito:

Hej igen , efter uppdateringar kopplade jag ssd intern och till min glädje så funkar det igen ,,jag tror det var ett kortslutning som var problemet ,,,vet att moderkort kan åtgärdas själv och börjar fungera igen,,,men jag tog också ut moderkortet och gjorde rent den med isopropanol 99.5 % .

happy again !!!

idag hade jag macbook på , sen stängde den av sig och nu har jag samma problem igen ????

HJÄLP MIG !!!! vad kan man göra , vad är felet ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-22 17:25
Ursprungligen av lalito:

idag hade jag macbook på , sen stängde den av sig och nu har jag samma problem igen ????

HJÄLP MIG !!!! vad kan man göra , vad är felet ?

Vad är problemet? Hur artar det sig? Vad har du inkopplat, hur? Kör du på batteri/nätström? Har det funkat tidigare? Kan du klistra in vad följande kommando i terminalen ger?

pmset -g
Ursprungligen av lalito:

idag hade jag macbook på , sen stängde den av sig och nu har jag samma problem igen ????

HJÄLP MIG !!!! vad kan man göra , vad är felet ?

sitter kylfläns ordentligt i maskinen?

Ursprungligen av reboot81:

Vad är problemet? Hur artar det sig? Vad har du inkopplat, hur? Kör du på batteri/nätström? Har det funkat tidigare? Kan du klistra in vad följande kommando i terminalen ger?

pmset -g

har inget batteri, jag kopplar den med nätström , , igår funkade den utan problem. den startar och går utan hdd ikopplat, stänger av den och jag sätter i/kopplar hårddisk - startar och kommer fram till där man skriver lösenord och då stänger den av sig. Det har fått vätska på höger sidan av tangent ,, tangenten har jag plockat ut , och kopplar sen från utsidan för att kunna starta den igen.
minna misstankar är att eftersom tangenten är fuktskadad , kanske därför den stänger av sig.. men det konstiga är att den stänger inte av sig när det finns nåt hårddisk kopplad. Har även testat att koppla i hårddisken ( provat olika både hdd och ssd ) , och det händer samma sak.
det sista du skriver att klistra in kommando i terminalen,, förstår jag inte vad du menar.

Ursprungligen av Borttaget:

sitter kylfläns ordentligt i maskinen?

Jag har igår tagit ut kylfläns och rensat och lagt på nytt kylpasta ,, och har även gjort en sannering med 99,5 % isopropanol.. och macbooken fungerade bra efteråt,, men idag startade jag den gich ett tag , sen stängde av sig själv och nu är det samma problem igen..nu är det så att den startar inte längre,, tangenten kanske har slutat att fungera , det är ju den som har startknappen i för att starta datorn.

Senast redigerat 2018-07-23 15:00
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-22 20:28
Ursprungligen av lalito:

har inget batteri, jag kopplar den med nätström , , igår funkade den utan problem. den startar och går utan hdd ikopplat, stänger av den och jag sätter i/kopplar hårddisk - startar och kommer fram till där man skriver lösenord och då stänger den av sig.

Bara för att klargöra - den fungerar alltså när du inte har någon hårddisk alls inkopplad (varken internt eller externt)? Och med "fungerar" antar jag då att du menar att uppstartsprocessen kommer fram till en blinkande mapp med frågetecken?

Och vidare, när du kopplar in en hårddisk kommer du alltså fram till ett vanligt grått inloggningsfönster för ett användarkonto? Eller är det till exempel ett svart fönster med ett hänglås? Se exempel här: Om de skärmbilder du ser när Mac-datorn startar

Om det är så att du kommer fram till ett vanligt grått inloggningsfönster och att det är lika oavsett om starthårddisken sitter internt eller externt ansluten, och att det varit lika med flera olika hårddiskar så är det ju osannolikt att det är en dålig hårddiskanslutning eller hårddisk som är orsaken. Det kan egentligen vara vad som helst. En vild gissning är ett trasigt men halvt fungerade grafikkort. Jag hade en imac med stekt grafikkort som betedde sig liknande. Den klarade sig fram till inloggningsfönstret då grafiken inte belastas så mycket, men efter inloggning blev det så mycket felräkningar att det gav kernelpanic direkt. Men det kan lika gärna vara kortslutning i tangentbord eller annat som du gissar på. Lönar sig inte mycket att felsöka och reparera på en så gammal maskin. Den är nog i bästa fall en reservdel till en liknande macbook som råkar ha trasig skärm...

1
Bevaka tråden