Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Sluta avsluta appar

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det behöver inte göras, bidrar inte till bättre batteritid utan kan till och med göra att telefonen drar mer ström. Ändå fortsätter folk att tvångsavsluta appar manuellt.

Läs hela artikeln här

Tror lite på gammal vana, fler jag känner som jag påpekar detta för har sagt att det känns likt städa efter sig haha! Men de höjer på ögonbrynen. Men det ligger lite i människans natur att vilja städa efter sig, eller?

Vet inte riktigt om jag tror på att en app som ligger i telefonens minne inte påverkar prestandan.

Om så vore fallet hade jag ju inte behövt starta om min iPhone emellanåt för att det blir så otroligt seg.

Fler program = mer minne

Om telefonen först måste rensa minnet innan den kan använda det pånytt så tar ju det också tid.

Jag använder ett 40-tal appar månadsvis och de avslutar jag efter jag är klar för månaden men de jag använder dagligen får såklart vara kvar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-13 17:50
Ursprungligen av Ancientdragon:

Vet inte riktigt om jag tror på att en app som ligger i telefonens minne inte påverkar prestandan.
Om så vore fallet hade jag ju inte behövt starta om min iPhone emellanåt för att det blir så otroligt seg.
Fler program = mer minne
Om telefonen först måste rensa minnet innan den kan använda det pånytt så tar ju det också tid.
Jag använder ett 40-tal appar månadsvis och de avslutar jag efter jag är klar för månaden men de jag använder dagligen får såklart vara kvar.

Näe, det gör du inte. Du tar bort dem ur "historiken-av-appar-du-tidigare-använt". Men stänger av dem gör du inte. Det räcker med att starta 2-3 större appar, och så är resten av de andra apparna i bakgrunden avslutade.

Men du har rätt i att appar som ligger i mitten kan påverka prestandan. Säg att du startar Meddelanden, Kontakter, Twitter, Safari, Spotify och därefter ett stort spel. Då ligger säkerligen Spotify i minnet, men inte Safari eller tidigare. Du har då två appar igång. Stänger du då av Spotify så får du kanske en prestandaförbättring. Men iOS känner av när den behöver mer ledigt minne för nya appar, och avslutar då dessa i bakgrunden automagiskt.

Ursprungligen av reboot81:

Näe, det gör du inte. Du tar bort dem ur "historiken-av-appar-du-tidigare-använt". Men stänger av dem gör du inte. Det räcker med att starta 2-3 större appar, och så är resten av de andra apparna i bakgrunden avslutade.

Men du har rätt i att appar som ligger i mitten kan påverka prestandan. Säg att du startar Meddelanden, Kontakter, Twitter, Safari, Spotify och därefter ett stort spel. Då ligger säkerligen Spotify i minnet, men inte Safari eller tidigare. Du har då två appar igång. Stänger du då av Spotify så får du kanske en prestandaförbättring. Men iOS känner av när den behöver mer ledigt minne för nya appar, och avslutar då dessa i bakgrunden automagiskt.

Svara då på min enkla fråga;

Om programmen inte stör telefonens funktion, varför blir den då snabbare efter en omstart?

Hade den kunnat prioritera perfekt så hade omstarter varit helt onödiga...

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2016-05-13 23:35
Ursprungligen av Ancientdragon:

Svara då på min enkla fråga;

Om programmen inte stör telefonens funktion, varför blir den då snabbare efter en omstart?

Hade den kunnat prioritera perfekt så hade omstarter varit helt onödiga...

Jag avslutar aldrig någonsin appar såvida de inte krånglar på nåt sätt. Räknade apparna i min lista nu och det blev exakt 100 st. Jag märker inte nån skillnad i prestanda när jag startar om telefonen?
Har du kanske fyllt upp ditt minne så att du har lite utrymme kvar? Det påverkar prestandan ganska mycket och det finns säkert nån cache av något slag som rensas vid omstart, varpå du får en prestandaboost.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Svara då på min enkla fråga;

Om programmen inte stör telefonens funktion, varför blir den då snabbare efter en omstart?

Hade den kunnat prioritera perfekt så hade omstarter varit helt onödiga...

Den blir inte snabbare efter omstart. Har du mätt starttiden för apparna före respektive efter omstart? Förmodligen känns de bara snabbare men är en illusion.

En annan förklaring är att du har en äldre iPhone, då kan jag tänka mig att appar lägger en större belstning på prestandan, men inte på nyare telefoner, alltså iPhone 6>framåt.

Vi kan väl också lägga till det faktum att listan över tidigare startade appar inte förändras av en omstart av telefonen. Listan innehåller samma appar efter omstart som före

Så även om telefonen känns rappare efter en omstart så beror det inte på att appar tas bort från den listan.

Däremot så kan min telefon då och då hamna i lägen där det är bäst att starta om den eftersom den beter sig konstigt men det är sällan.

Blev medlem nu bara för att kunna kommentera på denna artikel.

Det finns ingen anledning att inte alltid ha ram minnet fullt, det är det det är till förr. Använder er telefon bara 512mb minne men har 1gb ram, då kunde ni gott köpt en telefon med mindre minne. Man vill alltid ha minnet så fullt som möjligt, då slipper operativet läsa från det långsamma minneskortet och starta appen och lägga det till minnet igen.

Det är rena galenskapen att ligga och stänga av sina appar hela tiden för att det tar ram, det är det ni har ramet till, att det ska ske snabb access så det är nära till hands. Ni får inte(!) bättre batteritid eller prestanda för att ni dödar och startar en app 50 gånger om dagen. Dessutom tar det onödig tid från användaren. Använder ni 1gb, dvs minnet är fullt, kommer operativet att frigöra minne ifall ni behöver mer genom att spara ner nuvarande app som en snabb cach på minneskoret, vilket sedan laddas in i ramet igen när du öppnar appen.

Det är därför gamla telefoner med mindre minne kan kännas slöa, minnet räcker inte för alla applikationer och operativet måste hela tiden läsa och spara till det långsamma minneskortet.

TLDR:
Döda inte appar så länge de inte kraschar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-14 22:40

Jag har en 6+ 128GB och startar om den 2-3 gånger i månaden och jag märker direkt att den är slöare efter omstarten.
(Nej, omstarten beror inte på telefonen, utan på en app som jag måste veta är nystartad).

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2016-05-15 09:11

Jag tror faktiskt att det finns ett "kryphål" som gör att folk känner att dom ändå får bättre batteritid:
Background App Refresh.

Det står i infotexten i settings "Turning background app refresh off may preserve battery".

Kollar jag på batteri-usage senaste 24h på den ipad jag sitter på nu, så har "TV4 Play" stått för 1%, 44 minuters bakgrundsexekvering...
Det är rätt mkt med 44 min på 24h..
Säg då att jag hade haft 10 andra appar igång som köttat lika mkt så hade det nog ändå varit en märkbar del av batteritiden.

Givetvis är det korrekta här att göra, att stänga av backgrund app refresh, och inte att döda apparna.
Men då kommer ju frågan, hur många av alla som dödar appar känner till denna funktion, och förstår vad den gör?

Edit:
Sen finns det även appar som får bakgrundsexekvera, tror det är dom som har t ex audio och voip,
https://developer.apple.com/library/ios/docum...

Så, generellt sett är det fel att döda appar, men det finns ändå vissa lägen där appen drar mer resurser än "inget", sen om det är märkbart lämnar jag osagt.

Edit2:
Gick faktiskt själv och stängde av en hel del appars "background app refresh" nu och märkte att tv4 play -inte- finns med i listan öht.
Så dom sneaky utvecklarna har alltså hittat nån sorts hål, fått någon av rättigheterna i länken jag skickade ovan som låtit dom köra 44 minuter i bakgrunden det senaste dygnet.....

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2016-05-15 16:24

Apparna som inte används på ett tag ligger inte i ramminnet, de flyttas över till "lagringen" och hämtas upp därifrån när de behövs, Det betyder att ram-minnet aldrig kommer bli fullt, har ni någonsin funderat på varför man inte får ur 16gb på en telefon med 16gb (förutom operativsystemet).

Andra saken jag vill påpeka är att cache inte gör telefonen långsammare. Cache är en extremt viktigt sak som får alla appar och operativsystemet snabbare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-15 22:55

Sen kan det ju finnas fall där det gör skillnad. Facebooks app hade t.ex länge en bugg där den låg aktiv i bakgrunden eftersom den (felaktigt) "spelade tyst musik" för att hålla sig aktiv. I ett sånt exempel finns det såklart enorma vinster med att tvinga appen att stängas (appen rensas från minnen när man tar bort den från listan, så det är inte exakt samma sak som att bara ta bort den ur historiken som ni skriver). Jag har därför som vana att tvinga Facebook att stänga genom att ta bort den från listan, dels för att jag använder den ganska sällan men också för att jag inte litar för fem öre längre på programmerarna på Facebook och vad appen har för sig i bakgrunden.

http://techcrunch.com/2015/10/22/facebook-say...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-05-19 14:33

Våga vägra FaceBook...

Oj vad åsikter.

Själv tänker jag såhär;
Så länge min telefon blir snabbare eller åtminstone upplevs som snabbare av att avsluta appar som sällan används så kommer jag göra det.

Min iPhone 6 måste ändå laddas varje kväll...

Sen förvånar det mig att ett ställe med hyfsat kompetent folk som forumet på 99mac verkar vara, tror på att man kan ha hur många appar som helst igång utan att det påverkar prestandan... Hade Apple gjort alla så kanske, men bara kanske att det skulle fungerat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-19 23:28
Ursprungligen av Ancientdragon:

Oj vad åsikter.

Själv tänker jag såhär;
Så länge min telefon blir snabbare eller åtminstone upplevs som snabbare av att avsluta appar som sällan används så kommer jag göra det.

Min iPhone 6 måste ändå laddas varje kväll...

Sen förvånar det mig att ett ställe med hyfsat kompetent folk som forumet på 99mac verkar vara, tror på att man kan ha hur många appar som helst igång utan att det påverkar prestandan... Hade Apple gjort alla så kanske, men bara kanske att det skulle fungerat.

Du verkar ha missat att iOS själv frigör resurser när det behövs.
Och mobilen använder betydligt bättre metoder än vad du och jag klarar av: "aha, kanske den är lite slö - jag chansar hejvilt och tvångsavslutar appar, eller så tar jag bara bort dem från historiken".

Ursprungligen av Ancientdragon:

...
Sen förvånar det mig att ett ställe med hyfsat kompetent folk som forumet på 99mac verkar vara, tror på att man kan ha hur många appar som helst igång utan att det påverkar prestandan... Hade Apple gjort alla så kanske, men bara kanske att det skulle fungerat.

Det är ju bara det att listan är inte appar som kör eller är igång.

Huvudanledningen till att man rensar i appväxlaren ibland är väl för att det blir mycket lättare att - just det - växla mellan appar! Att behöva scrolla bland dussintals öppna appar är ju inte speciellt praktiskt.

  • Avstängd
  • 2016-05-20 12:43
Ursprungligen av Ancientdragon:

Oj vad åsikter.

Själv tänker jag såhär;
Så länge min telefon blir snabbare eller åtminstone upplevs som snabbare av att avsluta appar som sällan används så kommer jag göra det.

Min iPhone 6 måste ändå laddas varje kväll...

Sen förvånar det mig att ett ställe med hyfsat kompetent folk som forumet på 99mac verkar vara, tror på att man kan ha hur många appar som helst igång utan att det påverkar prestandan... Hade Apple gjort alla så kanske, men bara kanske att det skulle fungerat.

Det är därför som vi säger att avsluta appar inte har den effekt som du trott att den har för vi har kompetensen.
Du agerar lite som ett trotsigt barn som inte vill erkänna att han har fel

  • Avstängd
  • 2016-05-20 12:44
Ursprungligen av johan_tanying:

Huvudanledningen till att man rensar i appväxlaren ibland är väl för att det blir mycket lättare att - just det - växla mellan appar! Att behöva scrolla bland dussintals öppna appar är ju inte speciellt praktiskt.

DET är ett skäl som jag acceptera och köper.

Ursprungligen av johan_tanying:

Huvudanledningen till att man rensar i appväxlaren ibland är väl för att det blir mycket lättare att - just det - växla mellan appar! Att behöva scrolla bland dussintals öppna appar är ju inte speciellt praktiskt.

Jag kör istället med principen att listan är självsorterande. De appar som jag hoppar ofta mellan ligger tidigt i listan. De appar som jag sällan hoppar till söker jag istället fram via Spotlight.

Ursprungligen av Hffre:

Det är därför som vi säger att avsluta appar inte har den effekt som du trott att den har för vi har kompetensen.
Du agerar lite som ett trotsigt barn som inte vill erkänna att han har fel

Haha

Det är precis så jag känner mig. Och vet du vad... Jag kan avsluta appar hela dagarna och ingen här kan hindra mig ?

Kalla det placeboeffekt om ni vill men det funkar för mig.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-05-20 13:49

Det finns en app som jag måste avsluta mer eller mindre regelbundet, telefonen blir seg och till slut obrukbar annars. Todo från Appigo. Ni får tycka vad ni vill.

Några andra appar har jag aldrig behövt avsluta.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2016-07-11 20:58
Ursprungligen av Mija:

Det finns en app som jag måste avsluta mer eller mindre regelbundet, telefonen blir seg och till slut obrukbar annars. Todo från Appigo. Ni får tycka vad ni vill.

Några andra appar har jag aldrig behövt avsluta.

D r detigt dlig

1
Bevaka tråden