Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stundande iMac-köp: Köpa nu eller invänta eventuell Polaris-uppgradering?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-05-15 15:31

Hej
Jag sitter idag med en 27" iMac med 2,8 GHz i7-processor (late 2009) med bästa grafikkortet (vid inköpstillfället). Den har tjänat sin mästare mer än väl under åren som gått, men nu känns den lite trött. I synnerhet när det arbetas med video och högupplösta bilder.

Värt att nämna är att jag arbetar med rörlig bild och har en 2013 års MacPro (8 core) på jobbet. Ibland tar jag med arbetet hem och det är i synnerhet då jag känner ett stort behov av att uppdatera.

Min fråga är: Är det så att man ska köpa dagens top-of-the-line; dvs 4 GHz i7-processorn, 3TB Fusion Drive och Radeon R9 M395X (4Gb) grafikkort.

Eller...

Ska man ha is i magen och vänta in kommande uppgradering med de sk "Polaris"-processorerna och allt därtill i höst?

Hur skulle någon av er, med samma behov, resonera i detta läget? Man brukar väl säga om att den bästa bilmodellen är den sista versionen i modellprogrammet innan det ersätts med ett annat. Så... skulle då dagens version bli en iMac-classic?

Notera att behovet är inte alarmerande direkt. Min 2009-iMac tuffar på fortfarande, men ja, habegäret växer dag för dag...

Tack på förhand

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-05-15 17:43
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag skulle ha väntat:
http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Hmm... onekligen intressant.

Minns ni hur det brukar vara? Presentation på MWDC och leverans i sept eller är det så att det presenteras i september och hamnar i butik i november?

Shit vilket lyxproblem. Stackars mig.

Och du har redan tidigare stoppat in en SSD i din iMac? Annars är det ett bra sätt att förlänga livet på den. Byter du upp dig om ett tag är det ju bara att stoppa nämnda SSD i ett externt kabinett och nyttja till något annat.

Ursprungligen av Ulo:

...vänta in kommande uppgradering med de sk "Polaris"-processorerna...

Vad är Polaris-processorerna? Har du någon källa/länk?

Det enda jag hittar är ett processorutvecklingsprojekt från 2007. (https://en.wikipedia.org/wiki/Teraflops_Resea...)

Edit:
Nu hittade jag. Du pratade inte om CPU, utan om grafikkort. Glöm frågan.

Senast redigerat 2016-05-16 00:01
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-05-16 00:20

Inte säkert att det blir amd/polaris, kan bli nvidia/pascal.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-16 00:53

Har man inte 30 papp över så tycker jag man skall vänta tills det känns helt rätt. Dagens modell är i princip en uppskrämd "sen 2014" modell. Jag tror på något "nytt" i nästa modell, förutom USB 3.1/C. Kanske utbytbar PCIe SSD? Matt glas? Heltäckande glasfront? TouchID?
Att den bästa bilmodellen är den sista iterationen av en modell då man åtgärdat alla fel motsvaras nog av dagens slimmade iMac med 5k & DCI-P3. Men med datorer sker ofta stora teknikskiften vid nya modeller - tex USB3 eller 5k som man inte vill missa.

Eller så har jag helt fel, och vi får se något högre klockfrekvenser, större/dyrare SSD…

Sen är det märkligt att man inte kan få en X GB SSD + 4-8 TB HD.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-05-16 14:27

Nästa modell får det bli.

Tänk att man ser fram emot hösten...

Tack för alla svar. Mycket uppskattat.

Ursprungligen av Ulo:

Tänk att man ser fram emot hösten...

Tack för alla svar. Mycket uppskattat.

Fast ibland kan man bli besviken också! Man vet aldrig med Apple. Ibland tar de ett steg framåt och sen tar man två steg bakåt … Helt omöjligt att gissa sig fram vad som kommer att hända. (Jämför t.ex. med Mac Mini bara ett par år sen.) Det finns ingen logik, ur konsumentens synvinkel, i deras modellpolitik!

1
Bevaka tråden