Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akut hjälp! iMac startar inte.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Min IMac från 2008 valde att krashade här om dagen. Skärmen blinkade till, fick ett blåpixligt mönster i sig, och kan nu inte starta korrekt. Det blåpixligt mönstret finns kvar hela tiden, oavsett vilket läge jag startar den i. Har lyckats komma in i windowsdelen jag har, men inte mycket mer än så. (Notera att mönstret med blåa pixlar finns kvar, men ändras i Windows.

Hursomhelst, jag undrar om jag kan rädda innehållet på hårddisken. Kan köpa en begagnad MacBook av en kompis i helgen, så det vore toppen om jobbrelaterat innehåll gick att föra över.

Just nu så startar datorn tills ca 80% av laddningen under äpplet är klart, sen omstörtar den sig själv.
Bifogar lite bilder på hur det ser ut.

Dialogrutan (och blåa pixlar) indikerar hårdvarufel.

Några felsökningar:

- Reseta PRAM.
- Avlägsna all extern utrustning.
- Avlägsna så myck RAM du kan.

Ursprungligen av carlsson:

Dialogrutan (och blåa pixlar) indikerar hårdvarufel.

Några felsökningar:

- Reseta PRAM.
- Avlägsna all extern utrustning.
- Avlägsna så myck RAM du kan.

Tackar ska testa det. Har redan testat resets PRAM, vilket ändrade pixlemönstret aningens. Tänkte testa ta ut RAM nu då

Ursprungligen av shrimpii:

Tackar ska testa det. Har redan testat resets PRAM, vilket ändrade pixlemönstret aningens. Tänkte testa ta ut RAM nu då

Har nu testat att köra med mindre RAM, även olika, men samma problem. Nu når jag dock inte dialogrutan, utan den startas om automatiskt.

Några tips på hur jag kan rädda datan på hårddisken?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-05-13 12:27

I värsta fall förutsatt att hårddisken i sig inte är trasig så får du helt enkelt montera ur disken, det är lite bökigt att göra eftersom man måste lyfta bort glaset och sedan hela skärmen men det låter sig göras, tar väl en 20 minuter eller så, sedan när du har ur hårddisken kan du köpa ett enkelt hårddiskkabinett på tex kjell & co som du sätter disken i och sedan ansluter till din nya dator för att nå datan på disken.

Finns gott om guider på internet bland annat på youtube om hur du monterar av hårddisken i din iMac.

Kan du starta upp maskinen i Target Mode? I så fall kan du ju kopiera den den vägen, om du inte vill eller orkar ta ut disken.

Ursprungligen av carlsson:

Kan du starta upp maskinen i Target Mode? I så fall kan du ju kopiera den den vägen, om du inte vill eller orkar ta ut disken.

Hur gör jag det?

Ursprungligen av shrimpii:

Hur gör jag det?

https://support.apple.com/en-us/HT201462

1
Bevaka tråden