Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två veckor med nya Macbook

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har både Ida och Jakob haft tid att bekanta sig mer med Apples senaste generation av Macbook. Dags att summera erfarenheterna.

Läs hela artikeln här

Vad tyckte ni om tangentbordet? Kunde ni vänja er? Jag hade min c:a en månad och började aldrig gilla tangentbordet.

Ursprungligen av _empty:

Vad tyckte ni om tangentbordet? Kunde ni vänja er? Jag hade min c:a en månad och började aldrig gilla tangentbordet.

Från Idas text:

Citat:

Tangentbordet tar en liten stund att vänja sig vid med den korta slaglängden, men efter ett tag skriver jag precis som vanligt och känner rent av att jag tycker bättre om det här än det som är i min jobbdator. Tangenterna är stabila över hela ytan och det händer nästan aldrig att jag hamnar så pass snett med något finger att jag missar att skriva en bokstav.

Från min text:

Citat:

...förutsatt att de kan vänja sig vid det lite ovanliga tangentbordet med extremt kort slaglängd. Själv har jag börjat tycka om själva tangenterna, men avskyr fortfarande den märkliga placeringen av piltangenterna uppåt och nedåt (som är i halv storlek jämfört med övriga tangententer och därmed mycket svåra att träffa).

Ursprungligen av jakobnilsson:

Från Idas text:
Från min text:

Läste texten tidigare men ställde frågan senare. Jag är både glömsk och blind.

Avsaknad av Thunderbolt display stöd

Jag tycker att det är märkligt att det inte finns något sätt att koppla in Apples egen Thunderbolt Display.
Reser själv väldigt mycket och formfaktorn och vikt attraherar mig. Prestandamässigt skulle det vara nog för mina behov. MEN på mina kontorsdagar vill jag ha möjligheten att använda min TB display, med FaceTime kamera, mikrofon och högtalare etc. Det går inte att få ett trovärdigt svar från någon personal på Apple stores, och jag har verkligen försökt, både i USA och hemma. Någon som känner till en lösning? Annars håller jag kvar med min MBA ett bra tag till...

Ursprungligen av _empty:

Läste texten tidigare men ställde frågan senare. Jag är både glömsk och blind.

Haha no worries!

  • Medlem
  • 2016-05-11 22:05
Ursprungligen av fjmobile:

Jag tycker att det är märkligt att det inte finns något sätt att koppla in Apples egen Thunderbolt Display.
Reser själv väldigt mycket och formfaktorn och vikt attraherar mig. Prestandamässigt skulle det vara nog för mina behov. MEN på mina kontorsdagar vill jag ha möjligheten att använda min TB display, med FaceTime kamera, mikrofon och högtalare etc. Det går inte att få ett trovärdigt svar från någon personal på Apple stores, och jag har verkligen försökt, både i USA och hemma. Någon som känner till en lösning? Annars håller jag kvar med min MBA ett bra tag till...

Tycker det är mer märkligt att det inte har kommit en ny version av T-Display med 4-5K stöd.

Ursprungligen av fjmobile:

Jag tycker att det är märkligt att det inte finns något sätt att koppla in Apples egen Thunderbolt Display.
Reser själv väldigt mycket och formfaktorn och vikt attraherar mig. Prestandamässigt skulle det vara nog för mina behov. MEN på mina kontorsdagar vill jag ha möjligheten att använda min TB display, med FaceTime kamera, mikrofon och högtalare etc. Det går inte att få ett trovärdigt svar från någon personal på Apple stores, och jag har verkligen försökt, både i USA och hemma. Någon som känner till en lösning? Annars håller jag kvar med min MBA ett bra tag till...

Kanex jobbar visst på en adapter.

Skulle tro att en ny 27-tummare med 5K kommer ihop med Thunderbolt 3 på nya Macar framöver. Den är verkligen i behov av en uppgradering.

Det är synd att inte MacBook har TB, för det hade varit den perfekta datorn att koppla in med 1 sladd, som löser både data och laddning. Enda sladden du behöver.

Men det kanske inte finns plats för en TB-controller i denna formfaktorn. Vet inte om det finns nåt sätt att gå från USB eller DisplayPort till Thunderbolt, men @pushloops adapter kanske kan funka.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Skulle tro att en ny 27-tummare med 5K kommer ihop med Thunderbolt 3 på nya Macar framöver. Den är verkligen i behov av en uppgradering.

Det är synd att inte MacBook har TB, för det hade varit den perfekta datorn att koppla in med 1 sladd, som löser både data och laddning. Enda sladden du behöver.

Men det kanske inte finns plats för en TB-controller i denna formfaktorn. Vet inte om det finns nåt sätt att gå från USB eller DisplayPort till Thunderbolt, men @pushloops adapter kanske kan funka.

Älskar att det numera är min adapter. Kanske kan kräva lite royalties när den släpps i Sverige?

Ursprungligen av pushloop:

Älskar att det numera är min adapter. Kanske kan kräva lite royalties när den släpps i Sverige?

Ja det tycker jag faktiskt du ska ha.

Ursprungligen av fjmobile:

Jag tycker att det är märkligt att det inte finns något sätt att koppla in Apples egen Thunderbolt Display.
Reser själv väldigt mycket och formfaktorn och vikt attraherar mig. Prestandamässigt skulle det vara nog för mina behov. MEN på mina kontorsdagar vill jag ha möjligheten att använda min TB display, med FaceTime kamera, mikrofon och högtalare etc. Det går inte att få ett trovärdigt svar från någon personal på Apple stores, och jag har verkligen försökt, både i USA och hemma. Någon som känner till en lösning? Annars håller jag kvar med min MBA ett bra tag till...

Kanske vill Apple ha en viss distans mellan MacBook och MacBook Pro. Prestandamässigt kanske MacBook och MacBook Pro ligger för nära varandra, så Apple väljer att göra på det viset att MacBook Pro får fler möjligheter än MacBook.

Men personligen tycker jag att skärmkoppling skall vara möjligt med båda modellerna. Det hade varit bättre att MacBook fått Thunderbolt 2 och kommande MacBook Pro Thunderbolt 3. MacBook borde ha fått minst en USB-C eller Vanlig USB port till. Kommande MacBook Pro bör ha minst 3 st USB-C portar och en vanlig USB port till tangentbord (med numerisk del som inte finns trådlöst). Till FaceTime önskar jag att det skall vara en 1920 x 1080 kamera.

Senast redigerat 2016-05-12 20:53

Jag hade tänkt att köpa MacBook men har bestämt att invänta den förväntade uppdateringen av MBP-linjen på WWDC. Drömmen är en 14" MBP med tunn formfaktor och några fler portar för flexibilitet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-12 20:41

det är 30 dagars öppet köp. Bara att testa innan eventet.

Kommer något bra? Byt.

Annars kan man beställa båda 2 i juni och skicka tillbaka den du minst gillar

  • Medlem
  • 2016-05-12 22:33
Ursprungligen av Esa:

det är 30 dagars öppet köp. Bara att testa innan eventet.

Kommer något bra? Byt.

Annars kan man beställa båda 2 i juni och skicka tillbaka den du minst gillar

Apple Store Online ger inte 30 dagars öppet köp. Det går att skicka en returbegäran inom 14 dagar efter leveransdatum.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Skulle tro att en ny 27-tummare med 5K kommer ihop med Thunderbolt 3 på nya Macar framöver. Den är verkligen i behov av en uppgradering.

Det är synd att inte MacBook har TB, för det hade varit den perfekta datorn att koppla in med 1 sladd, som löser både data och laddning. Enda sladden du behöver.

Men det kanske inte finns plats för en TB-controller i denna formfaktorn. Vet inte om det finns nåt sätt att gå från USB eller DisplayPort till Thunderbolt, men @pushloops adapter kanske kan funka.

Verkar som om Hyper hann före!

http://www.theverge.com/circuitbreaker/2016/5...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-05-19 17:19

@Ida koppla in bankdosan??? Mobilt BankID löser väl allt?

  • Avstängd
  • 2016-05-19 17:26
Ursprungligen av kenjon:

@Ida koppla in bankdosan??? Mobilt BankID löser väl allt?

Är verkligen alla banker anslutna till Bank-ID?
Dessutom kan man inte göra allt med Mobilt Bank-ID såsom lägga till nya mottagare utan då måste man också skaffa engångskoder.

Ursprungligen av Hffre:

Är verkligen alla banker anslutna till Bank-ID?
Dessutom kan man inte göra allt med Mobilt Bank-ID såsom lägga till nya mottagare utan då måste man också skaffa engångskoder.

Beror på vilken bank du har. Jag skulle bytt bank om en bank någonsin skulle tvinga mig att använda något annat än mobilt BankID.

  • Avstängd
  • 2016-05-19 18:01
Ursprungligen av keptang:

Beror på vilken bank du har. Jag skulle bytt bank om en bank någonsin skulle tvinga mig att använda något annat än mobilt BankID.

Kan du lägga till mottagare med mobilt bank-id? Det går inte med Swedbank.
Låter som en krånglig manöver om man har lån/besparingar/fonder bara för att slippa ta fram säkerhetsdosan.

Ursprungligen av Hffre:

Kan du lägga till mottagare med mobilt bank-id? Det går inte med Swedbank.
Låter som en krånglig manöver om man har lån/besparingar/fonder bara för att slippa ta fram säkerhetsdosan.

Ja, kan göra allt med mobilt BankID. Skandiabanken.
Swedbank/Nordea etc lämnade jag för många år sen, dinosaurier.

Så Macbook funkar utmärkt om man har en bank som inte kräver dosa.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-05-19 18:45

Även hos SEB kan man göra allt (inkl fonder, lån etc) utom att skapa nya BankID, där måste man fortfarande ha dosa. Men det duger med en vanlig utan sladd då.

1
Bevaka tråden