Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ergonomisk ersättare till Magic Mouse?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-05-09 14:44

Gott folk. Jag är våldsamt less på Magic Mouse! Detta designmässigt lyckade, men ergonomiskt totalt misslyckade fall. Handen får ju totalt noll stöd och man tvingas hålla musen i ett krampaktigt grepp hela dagarna för att inte tappa den. Att kunna vila handen på musen kan man totalt glömma...

Så därför söker jag (helst) en bluetooth-mus som fungerar direkt med en Mac utan en massa externa USB-mottagare. Det ska vara PnP helt enkelt. Pris runt 5-800 svenska riksdaler. Jag har kikat lite på b la Logitech, men alla förslag mottages med tacksamhet. Ergonomi och funktion går före design!

Förslag mottages tacksamt!

Den här kanske?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=314635

Kör själv med en Logitech på jobbet, den fungerar helt OK. Prisjakt bör ge dig bra förslag på andra modeller.

Logitech MX Master (med Bluetooth) får ju rave reviews som det heter: http://www.cultofmac.com/316794/logitech-mx-m...

Själv kör jag för närvarande med en SteelSeries Sensei inköpt på allas våran Classe. Klassisk form och storlek. Lika klassisk sladd - inget trådlöst här inte!

  • Medlem
  • 2016-05-09 20:01

Begav mig till närmaste Media Markt för att klämma och känna lite.
MX Master kändes bra ergonomiskt, men hade plottriga sidoknappar. Slår nog till på en sådan de närmaste dagarna efter att ha läst lite om den nu ikväll.

Du kan också prova med en musmatta med kudde ifall du vill vila handleden.

  • Medlem
  • 2016-05-10 04:42
Ursprungligen av calinou:

Du kan också prova med en musmatta med kudde ifall du vill vila handleden.

Det är ett alternativ. Men det tar tyvärr inte bort huvudproblemet att musen är alldeles för liten så man måste hålla den "krampaktigt" i handen. Jag får plats med två fingrar och en minimal del av handflatan, resten "hänger utanför" i luften.

Ursprungligen av Dalle:

Gott folk. Jag är våldsamt less på Magic Mouse! Detta designmässigt lyckade, men ergonomiskt totalt misslyckade fall. Handen får ju totalt noll stöd och man tvingas hålla musen i ett krampaktigt grepp hela dagarna för att inte tappa den. Att kunna vila handen på musen kan man totalt glömma...

Så därför söker jag (helst) en bluetooth-mus som fungerar direkt med en Mac utan en massa externa USB-mottagare. Det ska vara PnP helt enkelt. Pris runt 5-800 svenska riksdaler. Jag har kikat lite på b la Logitech, men alla förslag mottages med tacksamhet. Ergonomi och funktion går före design!

Förslag mottages tacksamt!

Razer gör bra datormöss. Visserligen är de tänkta för spel men de fungerar utmärkt till kontorsarbete. Jag har en gammal Copperhead som ligger perfekt i handen och det är underbar känsla i knapparna. Det ser lite nördigt ut men det kan man stå ut med. Det är den klart bästa mus som jag har testat.

Magic Trackpad?

Annars kan jag nog säga att den goaste musen jag någonsin haft var från Microsoft. De lyckas 1 gång av 100.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-05-10 09:35
Ursprungligen av carlsson:

Magic Trackpad?

Annars kan jag nog säga att den goaste musen jag någonsin haft var från Microsoft. De lyckas 1 gång av 100.

Idag ska man inte köpa Logitech gerjer. Micosofts Wedge Touch Mouse skulle jag sikta på som den mest ergonomiska, då kan man låta hela handen och armen vila mot bordet och med lätta grepp styra hela musen.

Men det är ju iofs tväremot vad åvan frågar efter. Vill man ha klumpiga moss som är låtsas ergonomiska så har Microsoft ännu en annan mus att erbjuda , kanske enbart säljs med tangentbord, har denna själv liggandes vid sidan av.
https://www.microsoft.com/hardware/en-gb/p/sc....
Kanske musen säljs separat, på denna kan man verkligen vila handen, men allt annat blir ju fel, som med alla andra "ergonomiska" möss.
Tangentbordet är dock väldigt trevligt och har bara en nackdel och det är fn knappen som är idiotisk.
Har dock inte använt dessa med mac.
För mac skulle jag rekomendera apples tangentbord och styrplatta. Inte mus överhuvudtaget.

  • Medlem
  • 2016-05-10 09:50

@juanito Och dessa föreslagna möss från Microsoft finns givetvis med drivrutiner till OS X?

  • Medlem
  • 2016-05-10 22:00

Trist. Skulle just skicka iväg en beställning på en MX Master när jag fick se att det är många som har problem med att den tappar parkopplingen med datorn samt att muspekaren "hackar". Dvs den följer inte musens rörelse utan laggar på datorn. Verkar vara många som har detta problem och Logitech verkar vara långt ifrån snabba med att lösa problemet.

Synd, där rök den. Någon här med erfarenhet av denna mus?

  • Medlem
  • Finspång
  • 2016-05-11 01:25
Ursprungligen av Dalle:

Trist. Skulle just skicka iväg en beställning på en MX Master när jag fick se att det är många som har problem med att den tappar parkopplingen med datorn samt att muspekaren "hackar". Dvs den följer inte musens rörelse utan laggar på datorn. Verkar vara många som har detta problem och Logitech verkar vara långt ifrån snabba med att lösa problemet.

Synd, där rök den. Någon här med erfarenhet av denna mus?

Har kört MX Master både hemma (OS X) och på jobbet (Windows) sedan ett tag tillbaka och jag älskar den. Bästa musen i mina ögon.

Hade Logitechs Performance MX innan som favorit men MX Master var den självklara efterföljaren. Ang. problemet med lagg etc. har jag inga som helst problem med, längre. Mina gamla Performance MX möss lider fortfarande av detta problem men för MX Master måste Logitech ha gjort någon uppdatering. Insåg för ett tag sen när jag plocka fram en av mina gamla Performance MX möss hur illa det var och att min MX Master faktiskt inte längre lider av detta fenomen. Vet att problemet med lagg fanns i början och även att blåtandskopplingen var märkbart segare än att köra med Logitechs egna mottagare. Men även på den punkten har någon förbättring gjorts för numera kör jag den alltid via blåtand och märker inte av några problem alls. Möjligen det att det tar någon sekund innan den hoppar igång om den stått still på skrivbordet en längre stund. Men det är en petitess och troligen det som gör att batteriet håller sig så pass bra som det gör.

Fram/bakåt-knapparna tyckte jag var väldigt konstiga i början men använder båda två utan problem nu och tänker inte ens på deras mer kompakta placering.

Tumskrollen är guld värd men den kan i vissa fall bete sig lite konstigt. Händer ibland att den slutar reagera men det jag behöver göra för att den ska vakna till liv igen är att lyfta tummen från skrollhjulet och sedan går det att skrolla igen. Sitter någon sensor till hjulet som känner av när man rör vid det som verkar bugga ur ibland. Vad det ska bara bra för vet jag inte men samma sak där, en petitess som inte stör något nämnvärt.

Tumknappen används flitigt för Mission control när den trycks ner och för att hoppa mellan skrivbord genom att hålla den nere och dra musen åt sidorna. Väldigt efterlängtade funktioner att ha på musen.

Batteritiden är otroligt bra enligt min uppfattning. Använder båda mina MX Master dagligen och är väldigt sällan dom behöver laddas. Ena musen används väldigt flitigt under hela arbetsdagen på 8h+ och den hemma troligen minst lika mycket. Tror jag bara behövt ladda dom 3-4ggr kanske sen jag köpte dom i Oktober förra året. Väldigt sällan i alla fall. Lyckas städa bort microusb-sladden här hemma efter varje gång så jag måste leta efter den när det väl är dags att ladda igen

Jag skulle köpa en MX Master igen utan att tveka om jag behövde en ny/extra mus idag.

  • Medlem
  • 2016-05-11 01:39

Ok, tack @wurpan .
Så du har inte märkt av att den tappar kontakten via blåtand? Som jag har läst så klagas det på att den tappar kontakten via blåtanden samt laggar om man kör via deras uni...-nånting. Det spekuleras vilt i hur wifi på 2,4 samt 5GHz bandet påverkar eller ej. Man blir ju alldeles snurrig tillslut och vet varken ut eller in.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2016-05-11 01:54
Ursprungligen av Dalle:

Ok, tack @wurpan .
Så du har inte märkt av att den tappar kontakten via blåtand? Som jag har läst så klagas det på att den tappar kontakten via blåtanden samt laggar om man kör via deras uni...-nånting. Det spekuleras vilt i hur wifi på 2,4 samt 5GHz bandet påverkar eller ej. Man blir ju alldeles snurrig tillslut och vet varken ut eller in.

Nej jag har inte upplevt några problem med att blåtanden skulle tappa kontakten. Enda problemet jag haft var som sagt i början då blåtanden kändes väldigt seg och dan men aldrig att den tappat kopplingen mot datorn. Testade även att köra med unifyingdongeln nu och märker inte av några problem med den heller efter ett kort test. Har en Performance MX till Mac minin här brevid och på den är ju problemet med att muspekaren laggar, eller snarare hoppar fram lite spontant ibland, väldigt påtagligt och det märks ganska omgående att problemet finns där.

1
Bevaka tråden