Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine över internet?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-05-09 16:29

Är det komplicerat att ställa in Time Machine backups över nätet? Jag har en OS X-server hemma med en extern hårddisk som mina klienter gör backup mot, jag skulle gärna se att detta skedde när jag är utanför hemmet också. Kan man göra en sån där VPN-tunnel mot servern och få tillgång till tjänster som om man vore hemma? Jag har noll koll på detta.

Detta kanske kan vara något:
https://discussions.apple.com/message/2110047...

Dvs, testa med att ansluta till servern via smb, fungerar inte det, testa afp.

Hur gör klienterna backup mot den disken idag?

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-05-09 17:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur gör klienterna backup mot den disken idag?

Jag har delat ut en skiva på servern och sedan valt den som time machine-mål på en iMac och en Macbook Air, sedan sköter de sina backups via hemma-wifi.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-09 18:18
Ursprungligen av flygarn:

Kan man göra en sån där VPN-tunnel mot servern och få tillgång till tjänster som om man vore hemma? Jag har noll koll på detta.

Vi pingar @kladda som verkar ha erfarenhet av TM och vpn, i denna tråd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-09 21:25

Hej!
Du måste göra den mappen/disken som du vill kopiera till, tillgänglig via fildelning också.
Precis som du säger kräver detta VPN.

Så,
1. Anslut till din server via VPN
2. Öppna mappen/disken som du vill kopiera till via smb://xxx.xxx.xxx.xxx eller afp://xxx.xxx.xxx.xxx
3. Är detta första gången, välj din mapp/disk i inställningarna för Time Machine

Det är viktigt att detta går via VPN. Att lämna fildelningen via SMB eller AFP öppen över nätet är inget att rekommendera, även om OS X Server erbjuder krypterad anslutning till SMB-mappar.

Därför blir det lite stökigt om detta är det enda dina kunder ska använda VPN till. Att dom ska tvingar köra VPN bara för att köra en säkerhetskopia kan leda till att dom struntar i det...
Har jag fattat din tanke med detta rätt?

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-05-09 21:54
Ursprungligen av kladda:

Hej!
Du måste göra den mappen/disken som du vill kopiera till, tillgänglig via fildelning också.
Precis som du säger kräver detta VPN.

Så,
1. Anslut till din server via VPN
2. Öppna mappen/disken som du vill kopiera till via smb://xxx.xxx.xxx.xxx eller afp://xxx.xxx.xxx.xxx
3. Är detta första gången, välj din mapp/disk i inställningarna för Time Machine

Det är viktigt att detta går via VPN. Att lämna fildelningen via SMB eller AFP öppen över nätet är inget att rekommendera, även om OS X Server erbjuder krypterad anslutning till SMB-mappar.

Därför blir det lite stökigt om detta är det enda dina kunder ska använda VPN till. Att dom ska tvingar köra VPN bara för att köra en säkerhetskopia kan leda till att dom struntar i det...
Har jag fattat din tanke med detta rätt?

Nja jag är en glad privatanvändare, inget företag. Jag vill bara kunna köra time machine om jag är bortrest t ex. Servern står ju där den står hemmavid. Vad behöver jag för att konfigurera VPN, fast IP och ett domännamn eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-09 22:07
Ursprungligen av flygarn:

Nja jag är en glad privatanvändare, inget företag. Jag vill bara kunna köra time machine om jag är bortrest t ex. Servern står ju där den står hemmavid. Vad behöver jag för att konfigurera VPN, fast IP och ett domännamn eller?

Förstår, läste "klienter" lite för snabbt och inser nu att det är dina datorer, inte kunder

Jag kör min på ett domän, men den pekar ju bara mot en IP så...de kvittar
Finns en enormt bra kille som gör guider på varje funktion på OS X server. Todd Oltoff heter han tror jag...äh! Jag länkar

https://m.youtube.com/watch?list=PLP9lCFXVZfR...

Du kan använda dynamiskt IP med en dynamisk DNS-tjänst, No-IP t.ex.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-05-10 11:46

Tackar jag ska kika på det.

Eller så gör du livet enklare (och ännu säkrare) genom att köra TM lokalt när du är hemma, och en webbaserad tjänst som exempelvis Backblaze.com eller Crashplan.com, som är löjligt billiga och superenkla, när du är borta men har internetanslutning. Då har du en redundans om det t.ex. skulle brinna hemma.

1
Bevaka tråden