Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tim Cook: "Vi har fantastiska innovationer på gång"

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples vd Tim Cook håller inte med kritikerna om att Apples bästa dagar är förbi. Istället berättar han i en intervju att företaget har fantastiska innovationer på gång.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-05-03 16:39

Vad ska han annars säga?

"Tyvärr, vi har slut på idéer och kommer att dö sakta men säkert".

"Dell"erman...

Ursprungligen av Redaktionen:

Apples vd Tim Cook håller inte med kritikerna om att Apples bästa dagar är förbi. Istället berättar han i en intervju att företaget har fantastiska innovationer på gång.

Läs hela artikeln här

Vet inte om jag ska placera det här inlägget ovanför "Quoten" ... MEN, har vi inte hört det här förut? Någon sa visst i historien ung."Det bästa vore om Apple gick i "konken" och delade ut restpengarna till aktieägarna.....

Och "One more thing" : jag som diabetiker skulle vilja ha en Applewatch som kan mäta mitt blodsocker.......

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-03 17:39
Ursprungligen av Ljung:

Vad ska han annars säga?

"Tyvärr, vi har slut på idéer och kommer att dö sakta men säkert".

Den förra VDn sa aldrig något alls. Istället kom han med nya produkter var tredje år som avsevärt förändrade våra liv.

Man ska inte underskatta turen och kronologi. Jobs hade turen att brinna just som globalisering, batteriteknik, touchscreens och mobila infrastrukturen genomgick paradigmskiften. Det drevs givetvis på av Apple ambitioner - dom blev en stor del i att det hände - men även snubbar som Jobs måste ha tur...och ett gäng av världens vassaste ingenjörer i sin näve.
Visioner kan vem som helst ha - för att förverkliga dom krävs Verkligheten. Man kan inte klandra Cook för att Apple inte revolutionerat saker som Jobs gjorde under några år - det är många parametrar som sagt. Hade Jobs ännu levt och drivit Apple så hade läget nog varit i det närmaste identiskt vad det är idag. Så klart.
Att hänga upp saker och ting - dåliga som bra - på enskilda individer är bara sagor...Hollywood...simplifiering...det passar enkla hjärnor som inte kan se/känna "vidden" och "komplexet"...det blir en enklare berättelse med enskilda individer...en story. Men det har föga med verkligheten och historien att göra.

  • Medlem
  • 2016-05-03 20:15
Ursprungligen av Demiurgen:

Man ska inte underskatta turen och kronologi. Jobs hade turen att brinna just som globalisering, batteriteknik, touchscreens och mobila infrastrukturen genomgick paradigmskiften. Det drevs givetvis på av Apple ambitioner - dom blev en stor del i att det hände - men även snubbar som Jobs måste ha tur...och ett gäng av världens vassaste ingenjörer i sin näve.
Visioner kan vem som helst ha - för att förverkliga dom krävs Verkligheten. Man kan inte klandra Cook för att Apple inte revolutionerat saker som Jobs gjorde under några år - det är många parametrar som sagt. Hade Jobs ännu levt och drivit Apple så hade läget nog varit i det närmaste identiskt vad det är idag. Så klart.
Att hänga upp saker och ting - dåliga som bra - på enskilda individer är bara sagor...Hollywood...simplifiering...det passar enkla hjärnor som inte kan se/känna "vidden" och "komplexet"...det blir en enklare berättelse med enskilda individer...en story. Men det har föga med verkligheten och historien att göra.

Håller delvis med

Men vi får inte glömma Jobs fullständiga envishet och att han vågade riskera och satsa allt. Att ipod förändrade musikindustrin hängde lika mycket på själva musikspelaren som att Jobs inte gavs sig med att sälja låt för låt i iTunes. Han ringde till och med stjärnorna själv om jag inte mins fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-03 20:26
Ursprungligen av Demiurgen:

Man ska inte underskatta turen och kronologi. Jobs hade turen att brinna just som globalisering, batteriteknik, touchscreens och mobila infrastrukturen genomgick paradigmskiften. Det drevs givetvis på av Apple ambitioner - dom blev en stor del i att det hände - men även snubbar som Jobs måste ha tur...och ett gäng av världens vassaste ingenjörer i sin näve.
Visioner kan vem som helst ha - för att förverkliga dom krävs Verkligheten. Man kan inte klandra Cook för att Apple inte revolutionerat saker som Jobs gjorde under några år - det är många parametrar som sagt. Hade Jobs ännu levt och drivit Apple så hade läget nog varit i det närmaste identiskt vad det är idag. Så klart.
Att hänga upp saker och ting - dåliga som bra - på enskilda individer är bara sagor...Hollywood...simplifiering...det passar enkla hjärnor som inte kan se/känna "vidden" och "komplexet"...det blir en enklare berättelse med enskilda individer...en story. Men det har föga med verkligheten och historien att göra.

Om det inte är "så klart" för mig betyder det att min hjärna är enkel?

Ursprungligen av gurrab:

Vet inte om jag ska placera det här inlägget ovanför "Quoten" ... MEN, har vi inte hört det här förut? Någon sa visst i historien ung."Det bästa vore om Apple gick i "konken" och delade ut restpengarna till aktieägarna.....

Och "One more thing" : jag som diabetiker skulle vilja ha en Applewatch som kan mäta mitt blodsocker.......

Hur skulle man kunna avläsa blodsockret utan kontakt med blodet? Ingen har gjort det möjligt. Har du något förslag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-03 23:49
Ursprungligen av D_Odell:

Hur skulle man kunna avläsa blodsockret utan kontakt med blodet? Ingen har gjort det möjligt. Har du något förslag?

Det finns redan idag tekniker för kontinuerlig glukosmätning (CGM), men sensorerna är fortfarande lite mer komplicerade än att det bara är som att spänna fast en klocka på handleden. De ser ut som en liten knapp som man applicerar på huden och byter ut efter en vecka. Sensorn är en tunn tråd som mäter glukosnivån i huden, knappen den sitter i är en sändare som sänder värdena till en speciell mottagare - eller t.ex till en iphone. Exempel på ett fabrikat: Dexacom.

Eftersom det är sockernivån i huden som mäts är det en latens på 5-15 minuter jämfört med den momentana blodsockernivån. Dessutom behöver man kalibrera med vanlig blodsockermätning två gånger per dygn, och ev göra extra kontroll vid akuta symtom. Men det är stora fördelar att kunna följa den kontinuerliga variationen under hela dygnet, även nattetid.

Det forskas även på tekniker för helt icke-invasiva mätmetoder. Den förste som hittar en säker metod för det kommer ha en stor och tyvärr växande världsmarknad för sin produkt.

Ursprungligen av IngoX:

Det finns redan idag tekniker för kontinuerlig glukosmätning (CGM), men sensorerna är fortfarande lite mer komplicerade än att det bara är som att spänna fast en klocka på handleden. De ser ut som en liten knapp som man applicerar på huden och byter ut efter en vecka. Sensorn är en tunn tråd som mäter glukosnivån i huden, knappen den sitter i är en sändare som sänder värdena till en speciell mottagare - eller t.ex till en iphone. Exempel på ett fabrikat: Dexacom.

Eftersom det är sockernivån i huden som mäts är det en latens på 5-15 minuter jämfört med den momentana blodsockernivån. Dessutom behöver man kalibrera med vanlig blodsockermätning två gånger per dygn, och ev göra extra kontroll vid akuta symtom. Men det är stora fördelar att kunna följa den kontinuerliga variationen under hela dygnet, även nattetid.

Det forskas även på tekniker för helt icke-invasiva mätmetoder. Den förste som hittar en säker metod för det kommer ha en stor och tyvärr växande världsmarknad för sin produkt.

tror lite när jag ser det. Använder själv en produkt med en kanyl som går in i huden som sedan skickar vid kontakt till en dosa. Ända förbättringen skulle vara att typ klockan kunde läsa av den på en halvmeters avstånd. Den som lever får se.

Blodsocker

Jo, jag har också en helt fantastisk mätare, som jag "blippar" som på bussen i Uppsala... Och jag tror mig att det pratades om att mäta blodsockret via någon substans som fanns på huden och med Applewatchs sensorer skulle det kunna bli verklighet, men som du sa, "Den som lever får se"......

Ursprungligen av D_Odell:

tror lite när jag ser det. Använder själv en produkt med en kanyl som går in i huden som sedan skickar vid kontakt till en dosa. Ända förbättringen skulle vara att typ klockan kunde läsa av den på en halvmeters avstånd. Den som lever får se.

Om jag inte minns fel finns det en laserteknik som mäter blodsocker.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-05-04 10:21
Ursprungligen av Ljung:

Vad ska han annars säga?

"Tyvärr, vi har slut på idéer och kommer att dö sakta men säkert".

Han ska låta bli att kommentera, så enkelt är det. Inte tillräckligt med stake in den killen.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-05-04 10:27
Ursprungligen av gurrab:

Och "One more thing" : jag som diabetiker skulle vilja ha en Applewatch som kan mäta mitt blodsocker.......

O ja, tyvär verkar Google och Samsung satsa mer på detta.
Jag blev väldigt besviken på hur visionslöst Apple har varit på hälso sidan, vilket blev väldigt tydligt vid deras senaste presentation.

De trodde de hade gjort tillräcklgt med deras health kit, hur i fridens namn kan man vara så ide lös så man inte fattade att det behövdes mera. Jag menar en halv värld satt ju och väntade på nästa steg.
Sen tar det väldigt länge för dem att inse det. Fullständigt visionslöst gäng.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-05-04 10:41
Ursprungligen av D_Odell:

Hur skulle man kunna avläsa blodsockret utan kontakt med blodet? Ingen har gjort det möjligt. Har du något förslag?

Finns flera tekniker för det, dock inte så säkra. Man kan avläsa det från huden, eller från ögat. Försöks har gjorts, men ingen som har gjort det har övervunnit problemen. Speciellt inte de idiotiskt högt stälda kraven.

Dels är det för att läkemedels industrierna även dom saknar visioner. De är inne ännu i den gamla paradigmen där exakta mätvärden krävs. Problem med att mäta av huden är att resultaten varierar p.g.a en hel del parametrar, t.ex. hur man svettas. Det är dessutom en fördröjning inblandat så att mätvärdet visar blodsockret som det var 30 minuter sen eller mer.

Därför borde de gå inför att mäta tränder och beräkna fram socker värdet, tillsammans med andra sensorer som mäter t.ex. aktvitet.

Det skulle inte vara något problem för en ingengör, men problemet är att läkemedels bolagen inte har förstått hur tekniken kan användas. Dessutom sitter de med patent som de värnar om.

I detta kan man även blanda in läkemedelsbolagens rädlsa över att bli stämda, som säkert bidrar till deras paranoia om att ha extremt exakta blodvärden.

Jag blev erbjuden en ny mätare som är ännu mer exakt än den jag har vilken redan är exakt på någon decimal. Men så exakt mätare behöver jag inte, så jag tackade nej.

Senast redigerat 2016-05-04 11:16
  • Medlem
  • International user
  • 2016-05-04 10:43
Ursprungligen av D_Odell:

tror lite när jag ser det. Använder själv en produkt med en kanyl som går in i huden som sedan skickar vid kontakt till en dosa. Ända förbättringen skulle vara att typ klockan kunde läsa av den på en halvmeters avstånd. Den som lever får se.

Prata med din läkare, de borde känna till vilka försök som har gjorts. Vad som gäller idag är att något förs in under huden, eller att blod tas ut. Men det finns andra mätpunkter också.

Edit: rätt länk
http://androidcommunity.com/google-smart-cont...

Lite OT men när jag hörde med de jag går hos så finns det bara till android som de kallar "pirat" då mätningen inte är exakt. Kanske nått för er?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2016-05-04 12:27

Allt har sin storhetstid, men bara för att man inte säljer större och större mängder enheter per år betyder inte att produkten i sig är dåliga.

Jämför med bilindustrin, nu kommer kag bara dra en snabb jämförelse med tre premiumtillverkare, Mercedes var ganska stora på 70-80 talet, främst tack vare en gedigen byggkvalitet, på 90-talet blev Bmw plötsligt populärare då det var trendigt med sportiga bilar samt att deras R6 motorer var/är gudomliga, och det håll väl i sig ändra fram till 2000 talet då Audi helt plötsligt fick luft under vingarna, främst tack vare en snygg design samt bra kvalitetskänsla i bilarna.
Vad man kan läsa sig till idag är ju att alla tre märken går fantastiskt bra, ingen har ju gått under bara för att man inte står på tronen längre, men man tillhör absoluta toppen.
Likväl borde ju detta gälla även Apple, man tillverkar produkter av hög kvalitetskänsla, det måste vara oerhört svårt att revolutionera saker hela tiden och komma med "one more thing" varje år.
Apple kommer inte gå under, man kommer kanske inte ligga i topp varje år eller slå säljrekord efter säljrekord, men man kommer fortsätta utveckla och tillverka fantastiska produkter, om 5-10 år, ja då kanske man kommer med en ny "one more thing" som ritar om kartan helt för den produktkategorin, men vad det skulle kunna vara vet nog ingen.

Sen är ju inte Apples produkter billiga, men kvalitet kostar och vissa är beredda att betala för det.
Jag själv var nog den största hataren av Apples prylar tills jag själv fick den första generationens iPod Touch i present, blev fullständigt kär i den, nu har vi 2 datorer, en iPad, 2 iPhone's, Airport Extreme, Apple TV samt en Apple Watch i mitt hem, älskar kvalitetskänslan på allting, och det bästa med allt är, det är att det funkar, allting synkroniseras smidigt med varann, bara det att slippa allt strul nu när så mycket är digitalt i våra liv är ju mycket värt i alla fall för mig.

Oavsett så kommer jag fortsätta handla produkter från Apple så länge jag känner att de förgyller min vardag!

Jag tycker det var onödigt att Cook alls ställde upp på intervjun. Han sa nånstans att det är galet att köpa en iPhone nu när det kommer en så häftig i september.

Då skadar han den nuvarande försäljningen och gör att eventuella kunder håller ut och väntar istället. Låt aktiespekulanter spekulera för sig och gå inte med i deras spel. De ser ända bara kvartalsvis framåt. Apple har sin plan på längre sikt.

Det har jag inte hört, men särskilt genomtänkt låter det ju inte. Jag köper när jag behöver...... Samt vi får väl se, "Vad vi inte visste att vi behöver" eller hur Cook (eller vem det var) sa det....

Och visst tycker jag det är kul att dras med i domedagsprofeternas debatt!

Ursprungligen av johnh3:

Jag tycker det var onödigt att Cook alls ställde upp på intervjun. Han sa nånstans att det är galet att köpa en iPhone nu när det kommer en så häftig i september.

Då skadar han den nuvarande försäljningen och gör att eventuella kunder håller ut och väntar istället. Låt aktiespekulanter spekulera för sig och gå inte med i deras spel. De ser ända bara kvartalsvis framåt. Apple har sin plan på längre sikt.

  • Medlem
  • 2016-05-05 15:07
Ursprungligen av johnh3:

Jag tycker det var onödigt att Cook alls ställde upp på intervjun. Han sa nånstans att det är galet att köpa en iPhone nu när det kommer en så häftig i september.

Då skadar han den nuvarande försäljningen och gör att eventuella kunder håller ut och väntar istället. Låt aktiespekulanter spekulera för sig och gå inte med i deras spel. De ser ända bara kvartalsvis framåt. Apple har sin plan på längre sikt.

Efter den intervjun så gäller det att Apple levererar i höst. Annars är det ju skott i luften och som att kissa på sig det värmer för stunden

One more thing har aldrig varit mer välkommet

Ursprungligen av timofej:

Den förra VDn sa aldrig något alls. Istället kom han med nya produkter var tredje år som avsevärt förändrade våra liv.

iPod var en snygg mp3-spelare, iMac var också en snygg dator, iPhone var dock revolutionerande och iPad var en stor iPhone.
Under en tid där det var enklare att komma på nya prylar dessutom.
Dator i mobilen har vi alla drömt om sen både Sony Ericsson och Nokia försökte under sina glansdagar.

Vad ska Tim Cook ge sig på nu?
Spåna fritt och kom fram till något innovativt som inte gjorts och som alla vill ha idag?
Till Tim cooks försvar är det skillnad på 2006 och 2007.

Jag tror inte ens Steve Jobs hade kunnat skaka fram något i sin spåkula idag.

Ursprungligen av PaO:

Efter den intervjun så gäller det att Apple levererar i höst. Annars är det ju skott i luften och som att kissa på sig det värmer för stunden

One more thing har aldrig varit mer välkommet

Jag tror det är taktik delvis.
Apple har råd att ha flera "dåliga" år.
Samsung gick ner 2 år i rad men det jämförs bara med föregående år.
Nästa år kommer det istället låta på aktiemarknaden att Apple ökade med si och så många procent i försäljning.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-05-09 18:57
Ursprungligen av Mackan1984:

iPod var en snygg mp3-spelare, iMac var också en snygg dator, iPhone var dock revolutionerande och iPad var en stor iPhone.
Under en tid där det var enklare att komma på nya prylar dessutom.
Dator i mobilen har vi alla drömt om sen både Sony Ericsson och Nokia försökte under sina glansdagar.

Vad ska Tim Cook ge sig på nu?
Spåna fritt och kom fram till något innovativt som inte gjorts och som alla vill ha idag?
Till Tim cooks försvar är det skillnad på 2006 och 2007.

Jag tror inte ens Steve Jobs hade kunnat skaka fram något i sin spåkula idag.

Sant, Nokia och Sony Ericsson telefonerna var såna katastrofer så det var rätt enkelt att fixa en "revolutionerade" telefon för Steve Jobs & Co.

Datorn har de ju inte revolutionerat sedan macen 1984. Samma skåpmat idag som då. De kommer inte att revolutionera varken telefoner eller datorer framöver. Men de kan möjligen ha en chans med TV, Bilar, etc alltså nya produkt segment.

Det är sällan ett företag lyckas två gånger inom samma produkt segment. Apple gjorde det två gånger med datorer, 1978 och 1984. 6 år emellan.
Visst Next datorn som kom 1990 var inte dum den, den kanske hade potential till en revolution men den tog man aldrig tillvara på. Istället kom Java och annat elände.

Ursprungligen av Redaktionen:

Apples vd Tim Cook håller inte med kritikerna om att Apples bästa dagar är förbi. Istället berättar han i en intervju att företaget har fantastiska innovationer på gång.

Läs hela artikeln här

Apple är på väg utför... och det är brant.

Jag ser hellre att de jobbar på befintliga produkter till den nivå som fanns förr. "It just works".

  • Medlem
  • 2016-05-09 20:13
Ursprungligen av Mackan1984:

iPod var en snygg mp3-spelare, iMac var också en snygg dator, iPhone var dock revolutionerande och iPad var en stor iPhone.
Under en tid där det var enklare att komma på nya prylar dessutom.
Dator i mobilen har vi alla drömt om sen både Sony Ericsson och Nokia försökte under sina glansdagar.

Vad ska Tim Cook ge sig på nu?
Spåna fritt och kom fram till något innovativt som inte gjorts och som alla vill ha idag?
Till Tim cooks försvar är det skillnad på 2006 och 2007.

Jag tror inte ens Steve Jobs hade kunnat skaka fram något i sin spåkula idag.

Det man glömmer med iPod och iPhone var att visst var själva produkten revolutionerande men det som verkligen stöpte om branscher var innehållet tillsammans med teknikprylen. Här var Jobs mycket delaktig och utan hans envishet hade de aldrig blivit så stora omdaningar. Cook för varje år som går ser enbart till att öka marginaler inte till glädje för användaren

Ursprungligen av PaO:

Det man glömmer med iPod och iPhone var att visst var själva produkten revolutionerande men det som verkligen stöpte om branscher var innehållet tillsammans med teknikprylen. Här var Jobs mycket delaktig och utan hans envishet hade de aldrig blivit så stora omdaningar. Cook för varje år som går ser enbart till att öka marginaler inte till glädje för användaren

Märkte att jag skrev fel förut, det är skillnad på 2006 och 2016.

Fast iPod och iPhone var ju egentligen inget revolutionerande i sig.
En mp3-spelare fanns redan men dessa var inga vackra varelser innan iPod.
Utan sin design och smarta paketering hade det aldrig gått.
En mobil med "data-funktioner" fanns innan också egentligen men när iPhone 3G kom med AppStore och en lukrativ deal till utvecklarna så rullade det på.

Cook såg till att MacBook 12" kom vilken i min åsikt är den snyggaste bärbara jag sett och känt på.
Det enda som hindrar mig från ett köp är priset.

1
Bevaka tråden