Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-06 12:01
Ursprungligen av Mymac4ever:

Är på gång att köpa en sådan. Hur mycket ram kör du med i din?

Plex nöjde sig inte med 1GB, utan sänkte hela nasen ett par gånger med RAID-återsynkning i en dag eller så som resultat. 400kr för 8GB är helt klart värt det, nu har den tickat på som en klocka. Men för det jag gör (Plex, fildelning och några enklare tjänster) så hade nog 4 eller två räckt. Ligger ofta på 1,1GB använt minne.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Är på gång att köpa en sådan. Hur mycket ram kör du med i din?

Samma som följde med - vet inte hur mycket. Är som en Rolls - tillräckligt mycket...

Ursprungligen av johan_tanying:

Samma som följde med - vet inte hur mycket. Är som en Rolls - tillräckligt mycket...

Tror standard är 1GB. Max är 8GB

Prisjakts-appen "at my service" igen ?. Dök upp en blänkare på skärmen på nallen om att Webhallen precis sänkt priset på TS-451 till 3590kr. Jag formligen flög till skrivbordet o la min beställning på stubben.

Dax för mig att be om lite råd o synpunkter. Till Nas'en som jag får hem idag :), har jag köpt tre 3TB WD Red. Idén jag hade var att använda två av dem till datorbackup resp spegling av backup o den tredje till film, foto, musik. Fast då blir ju förstås mediadisken utan backup...

Datorns hårddisk är på 1TB(ej full) o jag har hittills kört inkrementell backup mot en 1TB extern utan spegling.

Tips, idéer, förslag emottages tacksamt

Ursprungligen av Mymac4ever:

Dax för mig att be om lite råd o synpunkter. Till Nas'en som jag får hem idag :), har jag köpt tre 3TB WD Red. Idén jag hade var att använda två av dem till datorbackup resp spegling av backup o den tredje till film, foto, musik. Fast då blir ju förstås mediadisken utan backup...

Datorns hårddisk är på 1TB(ej full) o jag har hittills kört inkrementell backup mot en 1TB extern utan spegling.

Tips, idéer, förslag emottages tacksamt

Kör en volym med RAID-5 (eller motsvarande för QNAP), så får du ut 6TB användbart utrymme och 3TB används för paritet.
Stoppar du sedan in ännu en 3TB-disk så får du ut 9TB istället och 3TB används fortfarande för paritet.

Ursprungligen av keptang:

Kör en volym med RAID-5 (eller motsvarande för QNAP), så får du ut 6TB användbart utrymme och 3TB används för paritet.
Stoppar du sedan in ännu en 3TB-disk så får du ut 9TB istället och 3TB används fortfarande för paritet.

Tack för det. Nästa fråga/frågor, till er som har samma NAS:

Använder ni musicstation, photostation, videostation till dylikt material eller har ni flyttat över resp arkiv från datorn?

Vilket är det bästa filformatet m små filer men bibehållen ljudkvalitet för digitalisering av cd-skivor?

Ngn som vet om ngt program som tillåter import från flera cd/dvd-enheter samtidigt?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2016-05-14 13:32
Ursprungligen av Mymac4ever:

Vilket är det bästa filformatet m små filer men bibehållen ljudkvalitet för digitalisering av cd-skivor?

Små filer men bibehållen ljudkvalitet går inte ihop!

Antingen det ena eller det andra. Apple Lossless ger mindre filer än original på skivan. AAC256 duger för de flesta ändamål och öron, AAC320 om du är kräsen eller har komplicerad akustisk (klassisk) musik.

Tillägg: Diskar e ju billigt, använd något losslessformat så har du full kvalité och kan konvertera efter behov. Inget vidare alls behöva gå från en lossy-bitrate till en annan. Framtidsförsäkrat.

Senast redigerat 2016-05-14 14:51
Ursprungligen av Mymac4ever:

Tack för det. Nästa fråga/frågor, till er som har samma NAS:

Använder ni musicstation, photostation, videostation till dylikt material eller har ni flyttat över resp arkiv från datorn?

Vilket är det bästa filformatet m små filer men bibehållen ljudkvalitet för digitalisering av cd-skivor?

Video Station på QNAP är kass. Vet inte hur Audio/Photo är, men iom att Video Station är usel så räknar jag inte med att övriga är bättre.

Använd Plex på din NAS så har du allt-i-ett och rippa CD-skivorna till ALAC (Apple Lossless Audio Codec).

Tror jag har svaret själv på min tredje fråga. Finns en Mac App som heter Phile Audio. Någon som testat den?

Har säkert ställt denna fråga förr o fått svar, men minns inte var;

Någon som har nån aning om hur mkt plats jag behöver för att rippa cirka 200 cd till ALAC??

Senast redigerat 2016-05-14 15:57
  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2016-05-14 16:23
Ursprungligen av Mymac4ever:

Tror jag har svaret själv på min tredje fråga. Finns en Mac App som heter Phile Audio. Någon som testat den?

Har säkert ställt denna fråga förr o fått svar, men minns inte var;

Någon som har nån aning om hur mkt plats jag behöver för att rippa cirka 200 cd till ALAC??

Phile Audio har inte fått mycket ros, mest ris vid en snabb anblick!

200 CD x 600 MB (högt räknat) / 2 ≈ 60 GB å en nypa salt;-)

Ursprungligen av jas:

Phile Audio har inte fått mycket ros, mest ris vid en snabb anblick!

200 CD x 600 MB (högt räknat) / 2 ≈ 60 GB å en nypa salt;-)

Fann en youtubevideo m en kille som läser in ljudböcker m 4 enheter samtidigt. Ser bra ut iaf

  • Avstängd
  • 2016-05-16 08:04
Ursprungligen av Mymac4ever:

Tror jag har svaret själv på min tredje fråga. Finns en Mac App som heter Phile Audio. Någon som testat den?

Har säkert ställt denna fråga förr o fått svar, men minns inte var;

Någon som har nån aning om hur mkt plats jag behöver för att rippa cirka 200 cd till ALAC??

Varför inte använda iTunes för att rippa i deras egna format?

Ursprungligen av Hffre:

Varför inte använda iTunes för att rippa i deras egna format?

Vilket format tänker du då? Itunes är bara ett program från Apple o Alac(lossless) är ett av de format som funkar. Jag kan iofs flytta itunesarkivet till nasen...

Grejen är dock att jag gärna vill försöka använda flera enheter i importen o jag tror inte itunes i sig har stöd för det

Ursprungligen av Mymac4ever:

Vilket format tänker du då? Itunes är bara ett program från Apple o Alac(lossless) är ett av de format som funkar. Jag kan iofs flytta itunesarkivet till nasen...

Grejen är dock att jag gärna vill försöka använda flera enheter i importen o jag tror inte itunes i sig har stöd för det

Apple Lossness Audio Codec (ALAC) fixas i iTunes. Och du kan ex rippa två skivor samtidigt om du har två optiska spelare.

Ursprungligen av Borttaget:

Apple Lossness Audio Codec (ALAC) fixas i iTunes. Och du kan ex rippa två skivor samtidigt om du har två optiska spelare.

Är det samtidigt nuförtiden? Tidigare var det att man köade upp rippningen så när första CDn var rippad tog den och fortsatte på den andra.

Senast redigerat 2018-07-23 14:58

Behöver råd för volymindelning och typ av volym. Tunn eller tjock, vad kör ni andra för ngt? Ngn som vet om det går att kombinera dessa så att jag har en volym som kör Thick provisioning och två som kör thin? Jag har iofs erfarenhet av att ha delat in hårddiskar i alltför många volymer

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-22 20:03
Ursprungligen av Mymac4ever:

Behöver råd för volymindelning och typ av volym. Tunn eller tjock, vad kör ni andra för ngt? Ngn som vet om det går att kombinera dessa så att jag har en volym som kör Thick provisioning och två som kör thin? Jag har iofs erfarenhet av att ha delat in hårddiskar i alltför många volymer

Vad vill du uppnå?

Själv vill jag ha en yta där jag kan lagra filer med så lite trubbel som möjligt: en stor fet volym (RAID5).

Men här finns mer på ämnet: http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=25&t=10...

Ursprungligen av reboot81:

Vad vill du uppnå?

Själv vill jag ha en yta där jag kan lagra filer med så lite trubbel som möjligt: en stor fet volym (RAID5).

Men här finns mer på ämnet: http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=25&t=10...

Har ingen aning om vad jag vill uppnå tror jag :). Ordning o reda

Ugh, mycket att ögna genom där men jag ser iaf att jag ska pool(check!) o sedan handlar det bara om en eller två volymer(Raid5). Har hälften allokerat till en volym så det är bara att fixa till resten

  • Avstängd
  • 2016-05-22 20:45
Ursprungligen av Mymac4ever:

Har ingen aning om vad jag vill uppnå tror jag :). Ordning o reda

Ugh, mycket att ögna genom där men jag ser iaf att jag ska pool(check!) o sedan handlar det bara om en eller två volymer(Raid5). Har hälften allokerat till en volym så det är bara att fixa till resten

Varför gör du inte en enda volym av alla hårddiskar och utökar den när du sätter i fler?
En hel volym och skapa mappar för det du vill spara på den.
Annat är att bara krångla till den eftersom vad jag förstår är du bara en vanlig användare.

Ursprungligen av Hffre:

Varför gör du inte en enda volym av alla hårddiskar och utökar den när du sätter i fler?
En hel volym och skapa mappar för det du vill spara på den.
Annat är att bara krångla till den eftersom vad jag förstår är du bara en vanlig användare.

Gjorde just detta. Blir en volym på 5.4TB

  • Avstängd
  • 2016-05-22 20:53
Ursprungligen av Mymac4ever:

Gjorde just detta. Blir en volym på 5.4TB

Låter som ett smart val

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-23 22:55

Kör Mac Mini + Drobo S med en 5TB lagring. Tittade runt efter en Dropbox liknande tjänst (eget cloud) för något år sedan men hittade inget som verkade moget. Någon som har hittat / kör något nu?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-23 23:41
Ursprungligen av zeppo:

Kör Mac Mini + Drobo S med en 5TB lagring. Tittade runt efter en Dropbox liknande tjänst (eget cloud) för något år sedan men hittade inget som verkade moget. Någon som har hittat / kör något nu?

BitTorrent Sync kanske är något?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2016-05-24 11:12

Hejsan,

Är i färd med att köpa en Synology DS216+ (eller möjligen 216play), men verkar som det är bättre prestanda i 216+ och därmed något som håller längre? Någon som vill säga klokt om detta?

Tanken är att lämna molnet i någon mening för att bli lite mindre plattformsberoende (kör f.n W10 och gillar inte iCloud lika mkt längre då).

2x2TB WD Red i Raid borde ge mig önskvärd trygghet och hastighet (så länge inte kontoret brinner ned)...

Kommer egentligen att främst innehålla bilder och dokument, men kanske i något enstaka fall en film som jag då avser titta på via ATV - detta kanske kräver en del prestanda?

Bonusfråga: Finns där en någon "app" som kommer backupa mitt skrivbord på exempelvis kontorsdatorn i realtid, så om jag kommer hem och vill fortsätta på laptopen så finns filen speglad på min NAS? Eller kan jag i alla lägen jobba mot dokumenten i NAS:en direkt och glömma skrivbordet för en stund? (Givetvis under förutsättning man har uppkoppling för detta - men sällan man sitter på något sämre än 5-10mbit och en excel fil är ju inte megastor direkt)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-24 11:51
Ursprungligen av psike:

Hejsan,

Är i färd med att köpa en Synology DS216+ (eller möjligen 216play), men verkar som det är bättre prestanda i 216+ och därmed något som håller längre? Någon som vill säga klokt om detta?

Tanken är att lämna molnet i någon mening för att bli lite mindre plattformsberoende (kör f.n W10 och gillar inte iCloud lika mkt längre då).

2x2TB WD Red i Raid borde ge mig önskvärd trygghet och hastighet (så länge inte kontoret brinner ned)...

Kommer egentligen att främst innehålla bilder och dokument, men kanske i något enstaka fall en film som jag då avser titta på via ATV - detta kanske kräver en del prestanda?

Bonusfråga: Finns där en någon "app" som kommer backupa mitt skrivbord på exempelvis kontorsdatorn i realtid, så om jag kommer hem och vill fortsätta på laptopen så finns filen speglad på min NAS? Eller kan jag i alla lägen jobba mot dokumenten i NAS:en direkt och glömma skrivbordet för en stund? (Givetvis under förutsättning man har uppkoppling för detta - men sällan man sitter på något sämre än 5-10mbit och en excel fil är ju inte megastor direkt)

Prestandamässigt tror jag inte en användare märker så stor skillnad, men 216 & 216+ skiljer sig på vilken processorarkitektur de använder. Vilket kan innebära att 216 som kör ARM kanske inte har samma utbud eller uppdateringsfrekvens på tredjepartsappar.
216+ har x86-kompatibel processor och kan köra i princip vad som helst, riktigt framtidssäker.
Dessutom får du dubbla mängden RAM, så merkostnaden för +modellen anser jag är billigt med tanke på vad man får.

Båda maskinerna har program som kan synka valfri mapp till samtliga enheter, och vill du köra med ett mer etablerat och snabbare program så finns BitTorrent Sync.

216/+ orkar inte transcoda live.
Kör filmen genom Handbrake eller iFlicks innan du lägger den på NASen så blir AppleTVn glad.

2TB ligger på 1028kr och 3TB 1139kr. Få 50% mer utrymme för 200kr

  • Medlem
  • Boston
  • 2016-05-24 15:43
Ursprungligen av reboot81:

216/+ orkar inte transcoda live.

Hmm, så en Intel Celeron "Dual Core 1.6 with burst up to 2.16 GHz", orkar alltså inte transcoda Plex. Är det någon som vet vad minimikravet för CPU för transcoding är?

  • Avstängd
  • 2016-05-24 16:00
Ursprungligen av Gurra:

Hmm, så en Intel Celeron "Dual Core 1.6 with burst up to 2.16 GHz", orkar alltså inte transcoda Plex. Är det någon som vet vad minimikravet för CPU för transcoding är?

Nej det kommer inte att räcka.

Citat:

CPU Requirements
The most basic thing to remember is that the more Plex apps you have playing content at the same time, the more CPU power you'll need. Generally speaking, if you have two Plex apps requiring transcoded content at the same time, that will require about twice the CPU processing power compared to if there was only one app playing content.
If you want very basic minimum suggestions:
No transcoding: Core 2 Duo 1.6GHz (NAS devices based on ARM or PowerPC processors should also be capable of at least one stream with no transcoding)
Single 720p transcode: Core 2 Duo 2.0 GHz
Single 1080p transcode: Core 2 Duo 2.4GHz

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201...

  • Medlem
  • Boston
  • 2016-05-24 16:15
Ursprungligen av Hffre:

Nej det kommer inte att räcka.

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201...

OK, tack för länken. Då är det nog läge att kolla på QNAP istället för Plex för min del.

  • Avstängd
  • 2016-05-24 16:27
Ursprungligen av Gurra:

OK, tack för länken. Då är det nog läge att kolla på QNAP istället för Plex för min del.

Spelar ingen roll vilket märke på NAS du köper utan det som spelar roll är hur kraftfull den är.
Här har du en lista över vilken NAS du måste köpa för att den ska klara av att transcoda.

https://docs.google.com/a/plexapp.com/spreads...

Bevaka tråden