Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-01-16 21:24

Hade planer på att köpa en Synology ds416j i dagarna men såg att Qnap TS-451 fanns för en marginellt högre summa. Åsikter på om Qnap NASen är ett bättre köp?

Qnap har bättre prestanda på papperet men är också intresserad av vilket märke som har bäst mjukvara/operativsystem.

Ursprungligen av joakimo:

Hade planer på att köpa en Synology ds416j i dagarna men såg att Qnap TS-451 fanns för en marginellt högre summa. Åsikter på om Qnap NASen är ett bättre köp?

Qnap har bättre prestanda på papperet men är också intresserad av vilket märke som har bäst mjukvara/operativsystem.

Både QNAP och Synology är bra grejer, båda ett bra köp så köp den du känner för.

Qnap ligger efter med uppdateringar och var och varannan som släpps har flertalet nya buggar!
Jag har haft 2 st Qnap 669 Pro, 653 Pro genom åren. Nu när jag skulle köpa en ny log jag till på en Synology DS 1815+ och ångrar mig inte en sekund.
Macvänligare Nas får man leta efter.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-01-17 15:56

Var och köpte en Qnap TS-451 med 3x3TB WD Red idag, håller på att installera den nu.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-17 16:33
Ursprungligen av joakimo:

Var och köpte en Qnap TS-451 med 3x3TB WD Red idag, håller på att installera den nu.

Grattis, kör exakt samma setup. Fin färg på lådan

Står i valet och kvalet på en TS-251 eller 451, funderar på om jag skall ha lite att växa i kanske
men funderar även på om jag inte skall slå till på en + modell på en gång
skall i stort sett bara köra Plex mot en ett par Samsung Smart-TV´s
vad tycker panelen ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-18 19:54

Så mycket du har råd med! När du väl har skaffat den så kommer du att hitta fler funktioner, och du kommer att utnyttja den mer än vad du tänkt från början. Det svider bara en gång....

Ursprungligen av kenjon:

Så mycket du har råd med! När du väl har skaffat den så kommer du att hitta fler funktioner, och du kommer att utnyttja den mer än vad du tänkt från början. Det svider bara en gång....

Jo det är väl lite så, men frågan är vad som egentligen behövs
krävs en + för att Transcoda i 1080P, men behöver jag det ?
när transcodas det egentligen ? TV´n klarar väl att spela upp dom flesta format själv, eller tänker jag galet nu ?

Ursprungligen av disktant:

när transcodas det egentligen ? TV´n klarar väl att spela upp dom flesta format själv, eller tänker jag galet nu ?

Finns tre fall vad jag vet:

  • filen har ett format som klinten inte spelar, typ wmv eller ogg eller nåt udda

  • klienten vill ha en nedskalad version, ex. 1500 kbit/s om man är på mobilnät eller nåt eller lägre upplösning

  • man vill bränna in undertexter

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-19 00:22
Ursprungligen av disktant:

Jo det är väl lite så, men frågan är vad som egentligen behövs
krävs en + för att Transcoda i 1080P, men behöver jag det ?
när transcodas det egentligen ? TV´n klarar väl att spela upp dom flesta format själv, eller tänker jag galet nu ?

TVn kanske klarar. Så du kommer aldrig att vilja köra till en iPhone/iPad?

  • Medlem
  • Boston
  • 2016-03-15 20:36

Är i valet och kvalet att köpa en NAS men ljudnivån oroar mig. Tittar på en Synology DS216+. Hur upplever ni som har en ljudnivån på den? Jag måste tyvärr ha den stående i vardagsrummet...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-03-15 21:50

Jag har en DS213+, och den är närapå ljudlös, stående i vardagsrummet.

Lite rasslande från hårddiskar kan höras - annars inget iöronenfallande (Qnap TS-451).

  • Medlem
  • Boston
  • 2016-03-16 14:28
Ursprungligen av mattiL:

Jag har en DS213+, och den är närapå ljudlös, stående i vardagsrummet.

Lysande, tack! Det talar ju definitivt för köp.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2016-03-30 00:38

Min 8 år gamla Drobo har pajat. Funderar på en NAS. Nån 4-bay typ, (jag har 4 st 4TB WD SATA diskar). En NAS kör väl sitt eget system, antar att man inte kan plocka ur en disk och sätta den i datorn?

Ursprungligen av Ken:

Min 8 år gamla Drobo har pajat. Funderar på en NAS. Nån 4-bay typ, (jag har 4 st 4TB WD SATA diskar). En NAS kör väl sitt eget system, antar att man inte kan plocka ur en disk och sätta den i datorn?

Om du har en dator som kan läsa EXT4 (vilket är det vanligaste filsystemet på NASar idag) så kan du det så länge du inte kör någon typ av RAID.
Synology har med senaste mjukvaran (6.0) också fått möjligheten att använda Btrfs som filsystem.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-30 09:40
Ursprungligen av Ken:

Min 8 år gamla Drobo har pajat. Funderar på en NAS. Nån 4-bay typ, (jag har 4 st 4TB WD SATA diskar). En NAS kör väl sitt eget system, antar att man inte kan plocka ur en disk och sätta den i datorn?

Vad vill du få ut av NASen? Synology och Qnap är de två omtyckta favoriter.
OT: Gick det bra att med datan från Drobon? Har ju hört skräckhistorier.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2016-03-30 13:07
Ursprungligen av reboot81:

Vad vill du få ut av NASen? Synology och Qnap är de två omtyckta favoriter.
OT: Gick det bra att med datan från Drobon? Har ju hört skräckhistorier.

Synology verkar bra, har kollat på några modeller. Skall köra den som temp backup på projekt, så det är nog säkrast att jag använder raid på den. Tror inte jag kan rädda allt på Drobon, den startar upp, blinkar rött på vissa diskar (olika varje gång) sen verkar det gå att kopiera över data, ett tag, men otroligt segt. Den lägger av helt ibland och försvinner från desktopen.
Som tur är har jag dubbla backuper på nästan allt på den.

Har läst artikeln Scott Kelby skrev om Drobo, därför min förfrågan om man kan plocka diskar ur en NAS och sätta i datorn. Funderar på en tape baserad långtidsbackup också.

Senast redigerat 2016-03-30 13:21
  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2016-03-30 13:57

Med en Synology NAS, ser man den som en vanlig disk i nätverket eller måste man använda deras mjukvara?

Ursprungligen av Ken:

Med en Synology NAS, ser man den som en vanlig disk i nätverket eller måste man använda deras mjukvara?

Som en nätverksdisk (utdelning), precis som med alla andra NASar.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2016-03-30 22:07

Nu har jag beställt en Synology DS415+, den såg fin ut med dubbla nätverksuttag etc.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-31 02:08
Ursprungligen av Ken:

Nu har jag beställt en Synology DS415+, den såg fin ut med dubbla nätverksuttag etc.

Ja, dubbla uttag är för det mesta just... fint Gör ju inget prestandamässigt, men kan vara smidigt att koppla olika tjänster till olika IP-adresser. Tror du kommer bli nöjd med den!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-31 02:17

Klarar den inte aggregation (under förutsättning att man har en switch som också gör det)?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-31 02:42
Ursprungligen av kenjon:

Klarar den inte aggregation (under förutsättning att man har en switch som också gör det)?

Jo, men då behöver man som sagt prylar som stödjer det, och diskar/klienter som kan nyttja aggregation. Har man sånt hemma? I vilket fall, det är allt annat än en långsam nas.

Jag har just tagit mitt första steg mot en nas och köpt tre stycken WD Red 3TB. Kan också tipsa om att CDON fn säljer dem för 999kr...gissa vart jag köpte dem :D.

Det enda som saknas nu är själva NAS'en, vilket blir en QNAP TS-451

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag har just tagit mitt första steg mot en nas och köpt tre stycken WD Red 3TB. Kan också tipsa om att CDON fn säljer dem för 999kr...gissa vart jag köpte dem :D.

Typiskt att jag missat detta erbjudande

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-29 21:37
Ursprungligen av Borttaget:

Typiskt att jag missat detta erbjudande

Till nästa gång, skapa en bevakning.

Senast redigerat 2018-07-23 14:56
Ursprungligen av reboot81:

Till nästa gång, skapa en bevakning.

Jo visst. har redan bevakningar på allt möjligt då jag väntar på att SAS-controller kort skall bli billigare.

Men just dessa missade jag ändå

Man kan ju inte ha bevakning på absolut allt...

Ursprungligen av Borttaget:

Jo visst. har redan bevakningar på allt möjligt då jag väntar på att SAS-controller kort skall bli billigare.

Men just dessa missade jag ändå

Man kan ju inte ha bevakning på absolut allt...

Jag har appen o kollar flera ggr varje dag. Vad gäller detta pris var det tydligen väldigt tillfälligt o del i en pågående cdon-kampanj de kallar Green Friday. Hade väl ren tur antar jag ?

Senast redigerat 2018-07-23 14:56
Ursprungligen av johan_tanying:

Lite rasslande från hårddiskar kan höras - annars inget iöronenfallande (Qnap TS-451).

Är på gång att köpa en sådan. Hur mycket ram kör du med i din?

Bevaka tråden