Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som åker förbi amerika i maj och kan plocka en Iphone?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-04-27 02:36

Min vän som skulle haffa två SE åt min familj missade visst iom förseningen... men om någon ska förbi amerikat nu i maj så är det rätt smidigt att droppa förbi random apple store och plocka. De tar inte överdriven plats utan kartong och så...

Kan bjuda på något kul som tack!!!
Redigera/radera Redigera inlägg

Blir det någon direkt vinst att köpa utomlands efter moms osv? Man förlorar även den treåriga reklamationsrätten.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-04-27 17:22
Ursprungligen av hummel:

Blir det någon direkt vinst att köpa utomlands efter moms osv? Man förlorar även den treåriga reklamationsrätten.

64gb går väl på typ 4.6 när man köper där...
Med skatten i new york...

Vad kostar den här 5.7?
Verkade ta lång tid att köpa annat än guldig typ?

  • Medlem
  • Borås
  • 2016-04-27 18:23

Med moms på 4600:- är du uppe i 5750:-, ingen jättebra affär.

Ursprungligen av HZA:

Min vän som skulle haffa två SE åt min familj missade visst iom förseningen... men om någon ska förbi amerikat nu i maj så är det rätt smidigt att droppa förbi random apple store och plocka. De tar inte överdriven plats utan kartong och så...

Kan bjuda på något kul som tack!!!
Redigera/radera Redigera inlägg

Många tror att det blir billigare på grund av att momsen inte är med i priset, men skillnaden är ytterst marginell skulle jag säga.

Visst borde man räkna in svensk moms också, vilket några har påpekat. Men jag får känslan av att TS planerar att smuggla in den utan att betala moms.

Och då bryter tråden mot punkt 8 i forumreglerna, och bör stängas och/eller raderas.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-05-01 03:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Visst borde man räkna in svensk moms också, vilket några har påpekat. Men jag får känslan av att TS planerar att smuggla in den utan att betala moms.

Och då bryter tråden mot punkt 8 i forumreglerna, och bör stängas och/eller raderas.

Lol, ãr detta internet?
Eller Jehovas brödraskap.

Självklart hade jag som god medborgare tänkt att betala moms... jag vill betala moms och vill såklarr köpa telefonen privat då jag i ärlighetens namn kan tänka att jag kommer använda den när jag har rast i min företagsamhet... något annat skulle självklart aldrig falla mig in.

Förlåt om jag har misslett någon mot dunkla tankar... och inlett goda människor till frestelser... länge leve nationen, länge leve kungen!

Ursprungligen av HZA:

...Självklart hade jag som god medborgare tänkt att betala moms...

Ok, men varför ska du då köpa i USA? Då blir det i princip samma pris.

Det blir ju dessutom mer jobb. Först ska man lägga tid på att få tillbaka den amerikanska "momsen" (local and state sales tax) vid utresan. Och sen hanteringen av den svenska momsen vid importen.

Och den som gör köpet, och lägger ner tiden på administrationen, ska kanske ha en liten slant för besväret.

Om man väger in allt det så kan man lika gärna köpa här.

De flesta som skriver den här typen av "handla-utomlands-trådar" verkar välja smugglingsvägen, och därför antog jag att även du gjorde så. Men jag ber om ursäkt för det antagandet.

Senast redigerat 2016-05-01 12:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, men varför ska du då köpa i USA? Då blir det i princip samma pris.

Det blir ju dessutom mer jobb. Först ska man lägga tid på att få tillbaka den amerikanska "momsen" (local and state sales tax) vid utresan. Och sen hanteringen av den svenska momsen vid importen.

Och den som gör köpet, och lägger ner tiden på administrationen, ska kanske ha en liten slant för besväret.

Om man väger in allt det så kan man lika gärna köpa här.

De flesta som skriver den här typen av "handla-utomlands-trådar" verkar välja smugglingsvägen, och därför antog jag att även du gjorde så. Men jag ber om ursäkt för det antagandet.

Dessutom enligt trådskaparen slänga förpackningar. Då blir det sämre affär än att köpa i Sverige.

Ursprungligen av adress@mac:

Dessutom enligt trådskaparen slänga förpackningar. Då blir det sämre affär än att köpa i Sverige.

Och att laddarna som följer med inte fungerar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-05-02 11:02

Sannolikt har @HZA inte tänkt igenom detta ordentligt, som många andra när de tittar på jänke-priserna.

Jag har inte full koll på alla detaljer, men visst är det tull-/skattefritt upp till en viss gräns (~4000SEK?) för "semesterimport"..?
Måste erkänna att jag iallafall inte brukar tulla strumpor och och annat småbjäffs man köper på semestern..

EDIT: Detta utöver den heliga spritkvoten!

$499 för SE/64GB blir ju precis under 4000! Man får passa på att läsa WSJ och tajma in fluktuationerna i dollarpriset..

Ursprungligen av gabriela:

Jag har inte full koll på alla detaljer, men visst är det tull-/skattefritt upp till en viss gräns (~4000SEK?) för "semesterimport"..?
Måste erkänna att jag iallafall inte brukar tulla strumpor och och annat småbjäffs man köper på semestern..

EDIT: Detta utöver den heliga spritkvoten!

Korta svaret: Nej
Långa svaret: (Från sidan om beställning över internet, men förutom avsnittet om Avgift för tulldekl torde nivåerna vara likadan. Sedan vad den enskilde tullaren på flygplatsen/vid bron låter slinka genom fingrarna är en annan sak.
Fel av mig - se @IngoX inlägg nedan.

http://www.tullverket.se/innehallao/i/interne...

Ursprungligen av Tullverket:

Tull
Tullsatsen varierar från 0 till 20 procent beroende på vad det är för slags vara. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring.

Om det sammanlagda värdet på de varor du beställer är högst 1 500 kronor behöver du inte betala någon tull.

Moms
Momsen är 25 procent på alla varor förutom livsmedel där den är 12 procent och trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift.

Du behöver alltid betala moms, oavsett värdet på din vara.

Avgifter för tulldeklaration
Förutom tull, moms och eventuellt andra skatter behöver du även betala transportföretagets avgift för att göra tulldeklarationen åt dig. Du betalar samtliga avgifter i samband med att du hämtar ut ditt paket.

Senast redigerat 2016-05-02 13:04
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-02 12:25
Ursprungligen av johan_tanying:

Korta svaret: Nej
Långa svaret: (Från sidan om beställning över internet, men förutom avsnittet om Avgift för tulldekl torde nivåerna vara likadan. Sedan vad den enskilde tullaren på flygplatsen/vid bron låter slinka genom fingrarna är en annan sak. http://www.tullverket.se/innehallao/i/interne...

Kort svar Ja! Om man läser på rätt sida
Gränsen är 4300 kr

Citat:

Ta med varor hem från ett land utanför EU

Behöver jag betala tull- och skatt för mina varor?

Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen!

Förutom ovanstående varor får du tull- och skattefritt ta med dig en viss mängd alkohol och tobak.

Moms skall alltid betalas - om dom inte ändrat det också (USA)

  • Medlem
  • International user
  • 2016-05-02 14:56
Ursprungligen av adress@mac:

Moms skall alltid betalas - om dom inte ändrat det också (USA)

Företag drar ju av momsen - eller?
Så är det ett företag som köper dem från USA går det ju nätt om jämt ändå om man "smuglar" den.

Ursprungligen av adress@mac:

Moms skall alltid betalas - om dom inte ändrat det också (USA)

Ja, man betalar alltid "moms" (olika formar av sales tax) vid köpet i butik i USA. Men den går ju att få tillbaka vid utresan. Och därför förstår jag inte riktigt syftningen i det inlägget.

- Vad menar du med "alltid"? I USA, Sverige, eller båda?
- Vad menar du med "ändrat det också (USA)"? Vem har ändrat vadå?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-02 15:11
Ursprungligen av adress@mac:

Moms skall alltid betalas - om dom inte ändrat det också (USA)

Det står att man får ta med varor hem för 4300 kr tull- och skattefritt, vilket jag tolkar som momsfritt. Så en iPhone SE borde gå precis, för jag antar man räknar med det lokala pris man betalat (som ju kan inkludera det landets skatter)

Däremot när man importerar (köper via internet, eller om man köpt på plats men skickar hem varan) ska man alltid betala moms, även om det är ett köp under 1500 kr som är tullfritt. Lågvärdesförsändelser

För övrigt är tullsatsen 0 % på mobiler och datorer från t.ex USA eller Kina. Men för ett parti med mobilskal blir det 6,5 % extra påslag i tullavgift.

Ursprungligen av IngoX:

Det står att man får ta med varor hem för 4300 kr tull- och skattefritt, vilket jag tolkar som momsfritt...

Så skulle jag nog också tolka det, rent spontant. Men Tullverket är inte konsekventa. På deras hemsida finns ett formulär där man kan beräkna tull och moms. Man anger vad det är för typ av vara, i vilket land den är köpt, och vad den kostar. Och i den beräkningen blir det moms även om varuvärdet är under 4300.

Tillägg:
Och det står specifikt att det formuläret är till för privatpersoner

Tillägg 2:
Och en länk är kanske bra att ha:
http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/...

Ursprungligen av adress@mac:

Dessutom enligt trådskaparen slänga förpackningar. Då blir det sämre affär än att köpa i Sverige.

Menar du att förpackningen skulle spela så stor roll för andrahandsvärdet? Eller varför skulle den faktorn påverka affären till det sämre?

Ursprungligen av skrotnisse92:

Och att laddarna som följer med inte fungerar.

Det skulle inte vara en faktor för min del. Det är ytterst sällan jag använder den medföljande laddaren för att ladda min telefon. Den laddas nästan alltid via USB-port i datorn.

Jag tror att det är väldigt många som har laddare så det räcker och blir över...

Men visst, om man tänker andrahandsvärde, så är det ju bra att ha en laddare som funkar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-02 15:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så skulle jag nog också tolka det, rent spontant. Men Tullverket är inte konsekventa. På deras hemsida finns ett formulär där man kan beräkna tull och moms. Man anger vad det är för typ av vara, i vilket land den är köpt, och vad den kostar. Och i den beräkningen blir det moms även om varuvärdet är under 4300.

Tillägg:
Och det står specifikt att det formuläret är till för privatpersoner

Tillägg 2:
Och en länk är kanske bra att ha:
http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/...

Ja, det står att Avgiftsguiden är för privatpersoner som importerar. Här talar vi om varor man "tar med hem" vid resa, ett undantag vid värde upp till 4300 kr.

Ursprungligen av IngoX:

...Här talar vi om varor man "tar med hem" på resa, ett undantag vid värde upp till 4300 kr.

Att "ta med hem" är också en form av import. Och så länge man inte specifikt skriver ut att det är på ena eller andra sättet, så tycker jag att informationen inte är konsekvent.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Menar du att förpackningen skulle spela så stor roll för andrahandsvärdet? Eller varför skulle den faktorn påverka affären till det sämre?

Den dagen man ev vill avyttra är emballage viktigt. Finns tom att köpa/sälja på nätet.
Jo det är viktigt. Originalladdare och originalförpackning vid 2:a handsförsäljning.

Ursprungligen av adress@mac:

Den dagen man ev vill avyttra är emballage viktigt. Finns tom att köpa/sälja på nätet.
Jo det är viktigt. Originalladdare och originalförpackning vid 2:a handsförsäljning.

Ja, för vissa köpare är det jätteviktigt. Men jag tror att det finns minst lika många som inte bryr sig ett dugg om detta.

Så jag skulle säga:
Har viss betydelse, ja.
Viktigt, nja.

Detta är om vi pratar förpackning. Blandar du in laddare också, så blir svaret kanske ett annat.

  • Medlem
  • 2016-05-02 17:27

Enda anledningen till att kasta förpackningen är att få luren att se använd ut och inte specifikt inköpt under resan. Varför kan man ju undra. Så stor plats tar inte en låda till en SE.

1
Bevaka tråden