Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Tråden skapades och har fått 593 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-23 10:00
Ursprungligen av reboot81:

Ang. din iMac, problemet som sådant är att vid byte av 3,5 hårddisken så kan hårddiskfläkten rusa (du hör att den går på max, 6000RPM).

Bästa är ju att låta HDD sitta kvar och spola Super Driven. Inga fläktproblem alls på det sättet plus att han då har 1TB intern lagring utöver SSD då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-23 11:00
Ursprungligen av onnyt:

Bästa är ju att låta HDD sitta kvar och spola Super Driven. Inga fläktproblem alls på det sättet plus att han då har 1TB intern lagring utöver SSD då.

Jag valde att dra ut HDDn isf SDn av två anledningar. Ett, jag hade lite problem med disken, visste inte om den började ge upp rent mekaniskt. Två, vi har ingen dator med CD/DVD-läsare hemma, vill inte köpa en extern läsare för onödiga pengar.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-23 13:05
Ursprungligen av Solid:

Jag valde att dra ut HDDn isf SDn av två anledningar. Ett, jag hade lite problem med disken, visste inte om den började ge upp rent mekaniskt. Två, vi har ingen dator med CD/DVD-läsare hemma, vill inte köpa en extern läsare för onödiga pengar.

Den modellen av iMac som du (och jag) har finns en del maskiner med defekta HDD som Apple byter ut gratis. Vet inte om de fortfarans gör det iom att det är en jättegamla dator i deras ögon. Ett chassi till Super Driven kostar väll inte mer än någon hundring och går då att plugga in i valfri USB-port.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-23 13:44

Nu blev även jag sugen på att uppgradera min gamla iMac (hade planer på att sälja den men kanske skall väcka liv i den stackarna)
Det är en iMac Intel 27" Mid 2010 EMC 2390
Tänkte ersätta Super Driven
Och var lite inne på följande kit:
* http://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-85...
* http://www.inet.se/produkt/8906512/stromadapt...
* http://www.inet.se/produkt/8903538/serial-ata...
Eller har ni förslag på andra produkter?

Hittade även denna länken till ifixit på hur man sätter in en extra disk i en imac
https://www.ifixit.com/Guide/Installing+iMac+...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-23 13:49
Ursprungligen av onnyt:

Den modellen av iMac som du (och jag) har finns en del maskiner med defekta HDD som Apple byter ut gratis. Vet inte om de fortfarans gör det iom att det är en jättegamla dator i deras ögon. Ett chassi till Super Driven kostar väll inte mer än någon hundring och går då att plugga in i valfri USB-port.

Tror att det var datorer lite nyare än min som omfattades av HDD-bytet, med 1 & 3 TB-diskar om jag inte minns fel.

Att det fanns externa chassien till SuperDrive-enheten hade jag faktiskt missat. Kan ju vara bra att veta framöver!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-23 22:41
Ursprungligen av Freddie:

Nu blev även jag sugen på att uppgradera min gamla iMac (hade planer på att sälja den men kanske skall väcka liv i den stackarna)
Det är en iMac Intel 27" Mid 2010 EMC 2390
Tänkte ersätta Super Driven
Och var lite inne på följande kit:
* http://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-85...
* http://www.inet.se/produkt/8906512/stromadapt...
* http://www.inet.se/produkt/8903538/serial-ata...
Eller har ni förslag på andra produkter?

Hittade även denna länken till ifixit på hur man sätter in en extra disk i en imac
https://www.ifixit.com/Guide/Installing+iMac+...

Du behöver inga sladdar, det är framdraget. Däremot behöver du en adapter. Sök på ebay.com efter "hd caddy usb superdrive".
Finns för ca 200kr inkl frakt. Satte in en sån för någon vecka sedan i precis samma maskin som du har. Fick dock ta fram avbitartången och klippa loss två skruvöglor på adaptern. Adaptern (hd caddynn) sitter fast med fyra skruv i en svart plastram, se här. Fick dock bara i två skruvar, men vad gör det, bara att fästa med lite tejp. Själva plastramen bör sitta kvar då den styr luftströmmen från fläkten.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-24 09:12
Ursprungligen av Solid:

Tror att det var datorer lite nyare än min som omfattades av HDD-bytet, med 1 & 3 TB-diskar om jag inte minns fel.

Att det fanns externa chassien till SuperDrive-enheten hade jag faktiskt missat. Kan ju vara bra att veta framöver!

http://www.cnet.com/news/apple-extends-imac-h...

Tyvärr omfattas din dator inte längre av garantin.

http://www.apple.com/support/exchange_repair/

Ursprungligen av hansfilipelo:

Väldigt många trådar här på 99.se behandlar SSDs och vilken eller vilka som är lämpar sig för just den mac man har.

Eftersom jag känner att jag har ganska bra koll på hårdvara tänkte jag förenkla lite för de som letar efter en SSD genom att skapa en tråd där jag går igenom de alternativ som finns på marknaden. Tråden är tänkt som en hjälp till dig som kanske inte har så bra koll på SSD. Har du bra koll är du välkommen att lägga till åsikter till mina vägledande ord genom att kommentera.

Länk till guide i PDF-format:
Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Nu har jag äntligen installerat en Samsung SSD 850 evo 250 GB i min MacBook Pro 13" från 2012. och vilken otrolig skillnad det är! Kan inte fatta att jag inte gjorde det tidigare. Körde ett disktest, vad tycker ni om resultaten? Är dom godkända?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-25 13:43
Ursprungligen av onnyt:

Den omfattades aldrig av garantin tyvärr, då jag har en 2TB-disk. Men på plussidan är att disken funkar utmärkt i sitt nya externa chassie.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-25 13:52
Ursprungligen av reboot81:

Du behöver inga sladdar, det är framdraget. Däremot behöver du en adapter. Sök på ebay.com efter "hd caddy usb superdrive".
Finns för ca 200kr inkl frakt. Satte in en sån för någon vecka sedan i precis samma maskin som du har. Fick dock ta fram avbitartången och klippa loss två skruvöglor på adaptern. Adaptern (hd caddynn) sitter fast med fyra skruv i en svart plastram, se här. Fick dock bara i två skruvar, men vad gör det, bara att fästa med lite tejp. Själva plastramen bör sitta kvar då den styr luftströmmen från fläkten.

Perfekt, då får man även ett chassi till Superdriven.

Vilken SSD?

Vad är dagens val av SSD till en MBP tidig 2011 i5?
Samsung 850?
Jag letar efter en 1Tb disk.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-16 16:47
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-16 23:48
Ursprungligen av thorsvensson105:

Vad är dagens val av SSD till en MBP tidig 2011 i5?
Samsung 850?
Jag letar efter en 1Tb disk.

Prisjakt listar 7st 1TB. Kollar man på de tre billigaste ser man att en har 5 års garanti.

Vad tror ni om den här för min Macbook pro 13" mid 2012?

ssd bx200 480gb

Ursprungligen av Andreas Flöisbon:

Vad tror ni om den här för min Macbook pro 13" mid 2012?

ssd x200 480gb

Det är en bra SSD så kör på.

Ursprungligen av Borttaget:

Det är en bra SSD så kör på.

Tack då kör jag!

Senast redigerat 2018-07-23 14:00
Ursprungligen av Andreas Flöisbon:

Tack då kör jag!

Disken är tydligen sjukt mycket billigare om man köper den via Amazon...just sayin'

Senast redigerat 2016-04-11 17:09
Ursprungligen av emilwallgren:

Disken är tydligen sjukt mycket billigare om man köper den via Amazon...just sayin'

173kr = Sjukt mycket billigare för en 240gb disk? Not so much...

Priserna måste börja droppa ordentligt snart framför allt i 500gb-1tb segmentet. Speciellt med tanke på hur mycket ssd fokus det börjar vara på snabbare diskar än SATA III.

Senast redigerat 2016-04-11 17:09
Ursprungligen av JoelBurman:

173kr = Sjukt mycket billigare för en 240gb disk? Not so much...

Priserna måste börja droppa ordentligt snart framför allt i 500gb-1tb segmentet. Speciellt med tanke på hur mycket ssd fokus det börjar vara på snabbare diskar än SATA III.

Jag tycker att 20% billigare är hyfsat mycket billigare iaf...173 kr = ca 17 hamburgare på Donken på fyllan
Men ville egentligen bara tipsa om det, sen får var och en avgöra själv

Absolut är det en markant sänkning mitt inlägg var inte tänkt som en diss utan snarare en reflektion att 240gb modeller är rätt billiga numera medan 500gb-1tb känns orimligt dyra.

Anandtech släppte rekommendationer för SSDs igår: http://anandtech.com/show/9799/best-ssds

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-01 16:06

Resultat

Ursprungligen av onnyt:

OK har inte kollat. Kör ett test om en stun och återkommer.

Bara jag som tycker att resultatet verkar vara lite väl lågt för att vara en SSD?

Tänkte själv beställa 850 PRO eller 850 EVO. Vet inte hur stor skillnad det är på 840 och 850-modellen.

Är det bättre att köpa 850 PRO framför Samsungs 850 EVO? PRO ska ju ha MLC som ska ge längre hållbarhet. Nackdelen är att man får endast 256 gig jämfört med 500 ifall man väljer EVO för ungefär samma peng.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-05-01 16:23
Ursprungligen av hansfilipelo:

Väldigt många trådar här på 99.se behandlar SSDs och vilken eller vilka som är lämpar sig för just den mac man har.

Eftersom jag känner att jag har ganska bra koll på hårdvara tänkte jag förenkla lite för de som letar efter en SSD genom att skapa en tråd där jag går igenom de alternativ som finns på marknaden. Tråden är tänkt som en hjälp till dig som kanske inte har så bra koll på SSD. Har du bra koll är du välkommen att lägga till åsikter till mina vägledande ord genom att kommentera.

Länk till guide i PDF-format:
Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-05-01 16:34

Jag har 2 stycken 500gb Evo i min Mac Mini server. Det var som man hade tryckt i en Processor tilll. Också har du 5 års garanti på dom
Här i Malmö är det en affär som säljer 500gb 1400:- styck.
Och det är billigt. Har glömt namnet på affären men kan ta reda på det om du vill.
Det var en annan affär som sålde 240gb Crucial för 769:-. Köpte en för att testa skillnaden mot min 250gb ssd Samsung ungefär samma. Hör av dig så kan jag ta reda på namnet Net2World heter den affärren där jag köpt alla mina Samsung. 5 års garanti är kanon.

Ursprungligen av liganen:

Bara jag som tycker att resultatet verkar vara lite väl lågt för att vara en SSD?

Tänkte själv beställa 850 PRO eller 850 EVO. Vet inte hur stor skillnad det är på 840 och 850-modellen.

Är det bättre att köpa 850 PRO framför Samsungs 850 EVO? PRO ska ju ha MLC som ska ge längre hållbarhet. Nackdelen är att man får endast 256 gig jämfört med 500 ifall man väljer EVO för ungefär samma peng.

Om du inte ska ha den runt 7-10 tror jag inte Pro spelar någon roll. Jag har 850 EVO och funkar finfint.
Skulle hellre köpa 500 gig om jag vore du.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-01 17:36
Ursprungligen av emil_stahl:

Om du inte ska ha den runt 7-10 tror jag inte Pro spelar någon roll. Jag har 850 EVO och funkar finfint.
Skulle hellre köpa 500 gig om jag vore du.

Har EVO inbyggd trim i OSX så man inte behöver ha Trim Enabler? Tänker att jag ändå kommer hårddisk i datorn för hemmappen där dokument och allt som inte är operativsystemet eller program kommer att lagras.

Ursprungligen av liganen:

Har EVO inbyggd trim i OSX så man inte behöver ha Trim Enabler? Tänker att jag ändå kommer hårddisk i datorn för hemmappen där dokument och allt som inte är operativsystemet eller program kommer att lagras.

Jag har 850 EVO och i och med El Capitan stöds TRIM native. Så för mig funkar det utmärkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-05-02 11:04

Jag har 850 EVO 1TB i min iMac och TRIM är inte aktivt per default i El Capitan. Dock känns TRIM...mer eller mindre pointless.

Ursprungligen av zinned:

Jag har 850 EVO 1TB i min iMac och TRIM är inte aktivt per default i El Capitan. Dock känns TRIM...mer eller mindre pointless.

Du aktiverar TRIM med ett kommando i terminalen. Du märker inte av trim nu men kanske gör skillnad om ett par år....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-05-02 13:10
Ursprungligen av emil_stahl:

Du aktiverar TRIM med ett kommando i terminalen. Du märker inte av trim nu men kanske gör skillnad om ett par år....

Jo, jag vet att det krävs handpåläggning för det. Sedan har jag läst på ett par ställen att det också kunde ställa till problem i olika sammanhang så jag lät bli.

Bevaka tråden