Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av andas:

Nästa intressanta försök blir att skicka ett excelark med mellan excelinstallationer med olika språk och se om det fungerar.

Det fungerar.
Numbers beter sig exakt likadant.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-04-27 16:38
Ursprungligen av andas:

Hur kan det vara ett rimligt sätt att göra det på?

Förvånad?
Sedan när har Microsoft gjort något på ett rimligt sätt?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-28 10:41

Dagens nya bilar är fulla med sensorer och datorer. Varför inte använda dem för att stoppa påverkade förare?
Vet ni inte hur Volvo & co?

Den här bjuder jag på:

OM mer än 3 av 6 är sant:  
Kör bilen på konstigt varvtal/växel för sträckan jämfört med tidigare körningar? 
Körs bilen utan bältad förare? 
Snabba konstiga rattutslag som inte liknar vanligt mönster för rattutslag? 
Körs bilen rejält över tillåten hastighet? Bromsas bilen på ett onormalt sätt? 
Används ej blinkers i svängar?  

GÖR: Stryp hastigheten till 3km/h, efter en minut stryp motorn, tänd samtliga lampor.
  • Medlem
  • International user
  • 2016-04-28 11:33
Ursprungligen av reboot81:
OM mer än 3 av 6 är sant:  
Kör bilen på konstigt varvtal/växel för sträckan jämfört med tidigare körningar? 
Körs bilen utan bältad förare? 
Snabba konstiga rattutslag som inte liknar vanligt mönster för rattutslag? 
Körs bilen rejält över tillåten hastighet? Bromsas bilen på ett onormalt sätt? 
Används ej blinkers i svängar?  

GÖR: Stryp hastigheten till 3km/h, efter en minut stryp motorn, tänd samtliga lampor.

Vilket sicket elände det skulle vara.

En älg rusar fram på vägen:

Bilen kör på konstigt vartvtal jämfört med tidigare körningar. Check
Snabba konstiga rattutslag som inte liknar vanligt mönster för rattutslag. Check
Använder inte blinkers i svängarna. Check
Bromsas bilen på ett onormalt sätt. Check

Andra möjliga sanna flaggor.

Bilen körs utan bältad förare.
Bilen körs rejält över tillåten hastighet.

Lösningen är inte flera sensorer och flera restriktioner för föraren, lösningen är att eliminera föraren och sedan höja hastighetsbegränsningarna.

Det löser problemet med dårar i trafiken, högre hastigheter minskar på trängseln eftersom det minskar tiden ett fordon befinner sig i trafiken.

Men det sistnämnda verkar inte många förstå. Mindre trängsel ökar även säkerheten.

Nu kom droppen som fick Snow Leopard-bägaren att rinna över: Crashplan upphör att fungera nu i maj. Innan dess var det Chrome. Och iTunes förstås. Allt var frid och fröjd tillsammans med den gamla iPhone 4s som tuffade på med sitt WiFi-uppdaterande. Med en ny SE not so much.

Farväl lättlästa symboler i sidofältet och farväl pillret för att stänga av och sätta på detsamma...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-04-28 19:55
Ursprungligen av johan_tanying:

Nu kom droppen som fick Snow Leopard-bägaren att rinna över: Crashplan upphör att fungera nu i maj. Innan dess var det Chrome. Och iTunes förstås. Allt var frid och fröjd tillsammans med den gamla iPhone 4s som tuffade på med sitt WiFi-uppdaterande. Med en ny SE not so much.

Farväl lättlästa symboler i sidofältet och farväl pillret för att stänga av och sätta på detsamma...

Välkommen till framtiden.

Jag har redan Yosemite på familjens MBA. Ser _ingenting_ map mina datorvanor som fungerar bättre eller är snyggare än 10.6. Förutom att allt fler mission critical-applikationer inte fungerar förstås...

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2016-04-29 15:47

Förjävlig ekonomi redan några dagar efter lönen. Bilen pajade och var tvungen att köpa ny kamrem.
Dessutom skulle vi boka resorna igår. Idag när jag tittar så har priserna gått upp över 50%.
Någon som har erfarenhet av "räntefria lån", som det skrivs om här https://financer.com/sv/gratis/? Kan man verkligen lita på att det är räntefritt?

Ursprungligen av Jontz:

Förjävlig ekonomi redan några dagar efter lönen. Bilen pajade och var tvungen att köpa ny kamrem.
Dessutom skulle vi boka resorna igår. Idag när jag tittar så har priserna gått upp över 50%.
Någon som har erfarenhet av "räntefria lån", som det skrivs om här https://financer.com/sv/gratis/? Kan man verkligen lita på att det är räntefritt?

SMS-lån gratis? Knappast troligt. Nog bättre att ni sparar ihop en lite större buffert och skjuter på resorna.

Ursprungligen av keptang:

SMS-lån gratis? Knappast troligt. Nog bättre att ni sparar ihop en lite större buffert och skjuter på resorna.

Shit happens men jag håller med keptang, SMS lån kostar mer än de smakar. Du har kvar skulderna och räntan långt efter det att du kommer hem... Minnet flagnar men räntan blir kvar.

Kan minnas att någon ekonom sa att man bör ha minst tre månadslöner på kontot som buffert om något går åt pipsvängen.

Bättre lösning är SMS-lån IMO

  • Medlem
  • 2016-04-29 17:01
Ursprungligen av Jontz:

Förjävlig ekonomi redan några dagar efter lönen. Bilen pajade och var tvungen att köpa ny kamrem.

Vad är det för bil? Är det bara remmen som behöver bytas, eller har kolvar och ventiler haft en dejt så det har blivit sallad i topplocket? I så fall blir det en dyr läxa.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan minnas att någon ekonom sa att man bör ha minst tre månadslöner på kontot som buffert om något går åt pipsvängen.

Bättre lösning är SMS-lån IMO

än eller är?

Av någon anledning så tror jag att du stavade fel där.

  • Medlem
  • 2016-04-29 20:27
Ursprungligen av Jontz:

Förjävlig ekonomi redan några dagar efter lönen. Bilen pajade och var tvungen att köpa ny kamrem.
Dessutom skulle vi boka resorna igår. Idag när jag tittar så har priserna gått upp över 50%.
Någon som har erfarenhet av "räntefria lån", som det skrivs om här https://financer.com/sv/gratis/? Kan man verkligen lita på att det är räntefritt?

Om inte bilen är för gammal så kan försäkrings bolaget ta det på maskinskada
Jag har 8 år och 15 000 mil på min maskinskada och har fått byta både kamkedja och turbo på den

  • Medlem
  • 2016-04-29 20:30
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan minnas att någon ekonom sa att man bör ha minst tre månadslöner på kontot som buffert om något går åt pipsvängen.

Bättre lösning är SMS-lån IMO

Jag hörde även en som sade att måttet på finansiell rikedom är hur lång tid man klarar sig med samma utgifter men med noll inkomst utan lever på sparade medel

Intressant

Ursprungligen av Jontz:

Förjävlig ekonomi redan några dagar efter lönen. Bilen pajade och var tvungen att köpa ny kamrem.
Dessutom skulle vi boka resorna igår. Idag när jag tittar så har priserna gått upp över 50%.
Någon som har erfarenhet av "räntefria lån", som det skrivs om här https://financer.com/sv/gratis/? Kan man verkligen lita på att det är räntefritt?

Låna aldrig till konsumtion! Det är en grej om spisen pajar och du måste köpa en ny på avbetalning. Då har du åtminstone en grej som balanserar skulden. Att låna till resor mm är ekonomiskt vansinne. Stanna hemma, tälta, vad fan som helst.

Ursprungligen av juanito:

Vilket sicket elände det skulle vara.

En älg rusar fram på vägen:

Bilen kör på konstigt vartvtal jämfört med tidigare körningar. Check
Snabba konstiga rattutslag som inte liknar vanligt mönster för rattutslag. Check
Använder inte blinkers i svängarna. Check
Bromsas bilen på ett onormalt sätt. Check

Andra möjliga sanna flaggor.

Bilen körs utan bältad förare.
Bilen körs rejält över tillåten hastighet.

Lösningen är inte flera sensorer och flera restriktioner för föraren, lösningen är att eliminera föraren och sedan höja hastighetsbegränsningarna.

Det löser problemet med dårar i trafiken, högre hastigheter minskar på trängseln eftersom det minskar tiden ett fordon befinner sig i trafiken.

Men det sistnämnda verkar inte många förstå. Mindre trängsel ökar även säkerheten.

Precis, allmänheten vet inte hur nära självkörande bilar är och att det faktiskt är bättre. Alla ska sitta med manuell låda fortfarande.
Har precis gjort ett gymnasiearbete om det du tog upp, håller med dig om att man borde eliminera föraren och höja hastigheten.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-04-30 15:15

Välte ett glas på min iPad, förutom ett skrivbord fullt av vätska sprack även skärmen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-30 16:12
Ursprungligen av PaO:

Jag hörde även en som sade att måttet på finansiell rikedom är hur lång tid man klarar sig med samma utgifter men med noll inkomst utan lever på sparade medel

Intressant

Hur så värderingen ut på en sådan måttstock? Två månader gränsfall? Fyra månader bra? Sex månader suveränt?

  • Medlem
  • 2016-04-30 20:14
Ursprungligen av zinned:

Hur så värderingen ut på en sådan måttstock? Två månader gränsfall? Fyra månader bra? Sex månader suveränt?

Allting är ju relativt men det handlar inte om fina bilar eller hus eller prylar utan om utgifter och sparande vilket jag tycker ger en intressant bild. Vad som är bra eller dåligt är svårt att sätta men en månad är väl gränsfall och klarar man ett år så tycker jag att det borde vara i högt upp på stegen

Ursprungligen av zinned:

Hur så värderingen ut på en sådan måttstock? Två månader gränsfall? Fyra månader bra? Sex månader suveränt?

Det låter väl vettigt? Det är subjektivt men tillsist en fråga om en riskbedömning

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-30 22:15
Ursprungligen av PaO:

Allting är ju relativt men det handlar inte om fina bilar eller hus eller prylar utan om utgifter och sparande vilket jag tycker ger en intressant bild. Vad som är bra eller dåligt är svårt att sätta men en månad är väl gränsfall och klarar man ett år så tycker jag att det borde vara i högt upp på stegen

Jag uppfattade dig som att du hade sett/hört någon kunnig på området och som då naturligtvis hade levererat en lämplig måttstock.

Jag har tidigare hört liknande samtalsämne diskuterat av ekonomer i något debattprogram. De hade en statistik på gemene svenskens buffert och det var en tragisk läsning. De flesta hade inte ens en nettolön sparad. Inte ens det, du. De rekommenderade att man hade MINST två nettolöner sparade.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-30 22:20

Man vet att det bor en faslig massa muslimer i Malmö idag men när man för en vecka sedan fick höra att följande skulle gå av stapeln blir man bara förbannad! Hur fan resonerar människorna av idag? Inte en jävel tar ansvar!

http://www.sydsvenskan.se/sverige/imam-pa-mal...

Och stället som det hölls på, Amiralen, säger följande:

Citat:

Amiralen försökte förgäves avboka sedan de fått kännedom om imamens medverkan.

Eller hur! Det är ju bara att bomma igen dörren och sedan kan de stå där utanför. Jag fattar inte hur de ansvariga personerna kan stå upp när de bevisligen helt saknar ryggrad.

  • Medlem
  • 2016-04-30 22:52
Ursprungligen av zinned:

Jag uppfattade dig som att du hade sett/hört någon kunnig på området och som då naturligtvis hade levererat en lämplig måttstock.

Jag har tidigare hört liknande samtalsämne diskuterat av ekonomer i något debattprogram. De hade en statistik på gemene svenskens buffert och det var en tragisk läsning. De flesta hade inte ens en nettolön sparad. Inte ens det, du. De rekommenderade att man hade MINST två nettolöner sparade.

Nej ingen måttstock. Men statistik för Sverige säger att 20 procent har inget sparande alls och de flesta sparar ca 2000 kr per månad. 1 till 2 månadslöner är vanligast och om man slår ut Svenskarnas totala förmögenhet på alla så blir det ca 250 000 kr per person men då har många inget alls och några få extremt mycket

Sur vet jag inte precis men lite trött iaf. Har börjat sätta upp min Nas. Eftersom jag av någon anledning inte kan få upp registreringsformuläret i Chrome försöker jag fylla i det på min iPhone vilket lugnt kan sägas var rent ut sagt frustrerande, mest e-som jag med jämna mellanrum fick en blank sida i browsern o någonstans i processen kunde jag inte återansluta alls så jag gick över till att försöka göra det på datorn iaf.

Jag har nu en helt freaking f-ing catch-22 som går ut på att jag inte kan skapa ett konto med den adressen jag försökte skapa ett konto på nallen e-som det är registrerat men jag kan heller inte logga in med denna adress eftersom den inte är AKTIVERAD och aktiveringsmailet gör ingen nytta. Har nu skapat ett konto på supporten o mailat dem istället

Doh!

Böter på 500:- för 1,5h parkering då jag missade att dom satt upp en parkeringsautomat liksom kompisen gjorde som kom och åkte samtidigt med mig, men han slapp böter.
Parkerat där i 15-20 år varje onsdag utan problem under maj till augusti.
Ringde Europark för att förklara, men det var som att prata med en vägg, helt osympatisk bemötande om inte otrevligt sas

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-06-05 21:13

Både Olle Ljungström och Freddie Wadling kastar in handduken inom loppet av några få veckor…

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-07 01:31

Ett litet sidospår: jag har sett en musikvideo där trummisen i Fläskkvartetten hade en lång struthatt, som blåstes upp mer och mer under låten, för att i slutet stå rakt upp. Någon som har den videon?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-17 20:43

…för att folks mobiler konstant plingar och blinkar till. Antingen behöver man notiser, eller så behöver man dem inte. 99% av mobilanvändare har på tok för mycket notiser som blinkar och stör, dygnet runt. Själv störs jag inte av ljuden i sig, utan känslan att folk är som slavar under sina enheter. Så fort det plingar till måste de kolla vad det är. Det är tamej 17 sämre nu än i mobiltelefonens barndom. Då var ringsignaler som lät på bussen, men det var till nytta för en person som ringde upp. Nu plingar det till med spelnotiser, fb-likes, nyhetsflashar och annat nonsens.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-06-17 20:52
Ursprungligen av joakimo:

Både Olle Ljungström och Freddie Wadling kastar in handduken inom loppet av några få veckor…

Vad är det som är så bra med det här klippet?

Bevaka tråden