Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur rensa gammal Mini enklast?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-04-27 22:53

Syster min har en gammal Mac Mini från 2006 som hon vill skicka till skroten, men först vill hon tömma hårddisken på innehåll.
Hur gör man detta enklast när man saknar trådad mus och tangentbord? Som ni vet är det inte världens lättaste sak att starta upp en Mac utan just dessa tillbehör. Måste jag först införskaffa dessa för att ens komma in i maskinen?
Finns det andra alternativ? T ex radering via FW Target Mode eller liknande?

  • Avstängd
  • 2016-04-27 23:17

En slägga med några väl riktade slag löser biffen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-27 23:44
Ursprungligen av Hffre:

En slägga med några väl riktade slag löser biffen.

Eller ett par spik. Eller marinering i vatten.
Eller så går man till biblioteket och lånar mus och tangentbord.

Be syrran aktivera Filevault på sin nuvarande dator för att slippa detta bekymmer fram över.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-28 00:06

Vet du vilken modell det är på Minin..!?

  • Medlem
  • 2016-04-28 00:35
Ursprungligen av Torkel:

Vet du vilken modell det är på Minin..!?

Vet inte exakt vad den heter. Men det är en Intel Core Duo på 1,66GHz med 2GB RAM.

  • Medlem
  • 2016-04-28 12:59

Jag ska se om jag kan ragga tag i ett trådar tangentbord och mus, annars får badkaret fixa biffen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-28 19:24

Datorn har väl ethernet/wifi? Kanske går att SSH:a in på maskinen? Fjärrskrivbord?

Själv har jag alltid undrat hur en dator i drift reagerar på en attackerande slagborr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-29 10:32

Varför förstöra en så fin maskin om den är fungerande? Om ni finns i Stockholm kan jag hjälpa er radera den (under er översikt såklart) mot att jag får den om ni vill bli av med den

Ursprungligen av Dalle:

T ex radering via FW Target Mode eller liknande?

Detta borde fungera utmärkt. Bara montera på en annan Mac och formatera disken.

Använd nåt av alternativen för Secure erase. Beroende på hur paranoid man är kan det ta olika lång tid.

1
Bevaka tråden