Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mobil-bredband för all surf i stället för kombinerad mobil/fast?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan det fungera med mobil-bredband för all surf i stället för kombinerad mobil/fast bredband?

Vad ska man tänka på ifall man överväger att byta från fast bredband till enbart mobil?
Ni som har valt denna lösning....Vill gärna veta hur nöjda ni är med täckning, hastighet, priser, installation, operatörn mm

  • Medlem
  • 2016-04-26 10:02

Vad gör du på nätet? Om du streamar mycket film och musik är mobilt bredband inte att föredra. Sedan bör du även kolla upp vad du kan få för hastigheter på det tilltänkta mobila bredbandet.

Och varför vill du byta?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-04-26 11:10

Det kan fungera, sålänge du klarar dig på datamängden som ingår.

Jag har obegränsat på mobilen, men skulle ändå aldrig välja att bara ha den som uppkoppling.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-26 19:11

Absolut inte! Trådlöst är en nödlösning!
Du kan få snabbare med mobilt bredband om du har dålig ADSL eller liknande. Men inte lika stabilt, och inte lika mycket data per månad. Plus sämre pingtid (viktigt om du spelar kuta&skjuta-spel).

Då förlitar jag mig på era råd och fortsätter med dem (på 2 olika platser) som jag har just nu. Visserligen är det inte billigt men det fungerar bra. Tack för hjälpen!

Ja det fungerar. Jag kör med 50-100gb abbonemang beroende på årstid. Räcker gott och väl men jag streamar endast ca 10gb musik och film. Jag är även ensamstående. Hemma har jag en router, reser jag mer än över dagen så tar jag med en usb-sticka och simkortet eller ipaden och simkortet. Jag gör dock alla mina ipad, iphone uppdateringar på skolans wifi. Brukar även försöka vara där när jag ska ladda hem spel över steam. Betalar 200-320kr i månaden beroende på datamängd (student). Jag undviker även youtube och videos online överlag.

Jag får ut ca 50mbit, en ping på 40ms. Det är inte optimalt för gaming men fungerar om man spelar väldigt lite som jag så är det helt okej. Täckningen är överlag jättebra(tele2), men jag använder den i princip endast i centrala stockholm samt stugan som även den har bra täckning tack vare ny mast förra året.

Jag rekommenderar det om:

  • Du inte kan få fiber eller koaxial.

  • Du reser ofta/flyttar ofta.

  • Du använder i princip inte internet, utöver mail.

Här hittade jag en aktuell och informativ sida. Sedan vet man inte hur det är med täckningen för vissa operatörer.
http://www.mobilabonnemang.nu/jamfor-mobilabo...

Vi gick från långsam ADSL till mobilt 4G för några år sedan. Hade 7/1 via ADSL och ligger oftast på 30/20 via 4G. Kan dippa lite på kvällarna, men i princip aldrig under 15/20. Vårt abonnemang är äkta fri surf, något som inte längre existerar. Därför kan jag i dagsläget inte rekommendera det annat än om det är ens enda alternativ. Vi är en familj med två mindre barn och vi gör slut på 250-300 GB per månad.

Ursprungligen av calinou:

Här hittade jag en aktuell och informativ sida. Sedan vet man inte hur det är med täckningen för vissa operatörer.
http://www.mobilabonnemang.nu/jamfor-mobilabo...

Kolla på hemsidorna angående täckningskarta. Brukar kunna ge en god fingervisning. Men överlag så är tele2 billigast idag även om telenor har okej pris för 40gb. Men jag betalar hellre mer för tex telia om dom har bättre täckning.

  • Medlem
  • 2016-04-26 22:30
Ursprungligen av calinou:

Kan det fungera med mobil-bredband för all surf i stället för kombinerad mobil/fast bredband?

Vad ska man tänka på ifall man överväger att byta från fast bredband till enbart mobil?
Ni som har valt denna lösning....Vill gärna veta hur nöjda ni är med täckning, hastighet, priser, installation, operatörn mm

Gjorde tvärtom
Har haft mobilt bredband sedan 2008 men det senaste halvåret har 4G varit mycket sämre på kvällen då många nyttjar det. Har även äkta fri surf på mobilerna. Har numera fiber inkopplad i huset och vilken skillnad. I centrala storstäder kan nog endast mobilt bredband funka men inte en bit utanför

Ursprungligen av kenjon:

Absolut inte! Trådlöst är en nödlösning!
Du kan få snabbare med mobilt bredband om du har dålig ADSL eller liknande. Men inte lika stabilt, och inte lika mycket data per månad. Plus sämre pingtid (viktigt om du spelar kuta&skjuta-spel).

Hur mycket "data per månad" behöver man minst ha om man streamar film och musik?

  • Medlem
  • 2016-04-27 08:39
Ursprungligen av calinou:

Hur mycket "data per månad" behöver man minst ha om man streamar film och musik?

Helt omöjligt att svara på om du inte berättar hur ofta och hur länge du använder dessa tjänster varje dag. Hur länge ser du film och lyssnar på musik varje dag?

Ursprungligen av Dalle:

Helt omöjligt att svara på om du inte berättar hur ofta och hur länge du använder dessa tjänster varje dag. Hur länge ser du film och lyssnar på musik varje dag?

Jag lyssnar på musik via min vanliga iTunes (ej spotify och apple music) så det är väl inte att streama? Film från iTunes max 5 per månad. Film och serier från Netflix, HBO (via datorn, paddan eller tv:n) blir max 10 timmar i veckan. Fast det blir nog mer med tanke på att det är flera som har användning av den. Det hade varit intressant ifall man kan se någonstans hur mycket bredband jag använder per månad av den jag har tillgång till så att jag får hum om hur det förhåller sig. Kan man se sådant i datorn?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-27 08:59

Jag tar hellre 10/10 Mbit/s fast bredband än mobilt 4G med hastighet upp till 100 Mbit/s.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-04-27 09:46
Ursprungligen av calinou:

Det hade varit intressant ifall man kan se någonstans hur mycket bredband jag använder per månad av den jag har tillgång till så att jag får hum om hur det förhåller sig. Kan man se sådant i datorn?

Finns program som mäter det och vissa routers kan göra det så får du med alla anslutna enheter, vad har du för router?

Ursprungligen av reboot81:

Jag tar hellre 10/10 Mbit/s fast bredband än mobilt 4G med hastighet upp till 100 Mbit/s.

Det gör nog dom flesta, men för oss som bor lite mer lantligt så är alternativen kring fast bredband ofta obefintliga. Trots regeringsbeslut sedan 100 år tillbaka så händer det fortfarande inte ett skvatt när det gäller utbyggnad på landet. Åtminstone inte om man, som jag, bor bara ca en mil ifrån större samhälle där "alla" har fiber.

Det verkar lättare att dra ut fiber till pittoreska små byar 20 mil från civilisationen. Förmodligen ger det högre politiska poäng. Lantligt läge nära storstad = rena döden bredbandsmässigt.

Ursprungligen av reboot81:

Jag tar hellre 10/10 Mbit/s fast bredband än mobilt 4G med hastighet upp till 100 Mbit/s.

Jag ska inte ifrågasätta varför du föredrar det.....
Anledningen till att jag startade tråden är att jag har en bekant som har den lösningen med mobil-bredband och är nöjd. Samt att jag läste längs ned (länk nedan) på denna sida om att det har blivit populär. Men eftersom jag inte kan avgöra om alla tekniska detaljer och förklaringar tänkte jag att det är bäst att få råd från 99mac. http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funka...
Eftersom det verkar inte vara en optimal lösning med enbart mobil-bredband och eftersom jag misstänker att jag betalar alldeles för mycket med nuvarande fast-bredband så skulle det vara intressant att få hjälp att reda ut vilken fast bredband som är max på alla sätt och mest prisvärt i sthlm-regionen. Jag hittade en länk som verkar vara trovärdig men det är så många parametrar så att det blir svårt för mig att sortera. http://bredband.prisfakta.se/

Ursprungligen av Json_81:

Finns program som mäter det och vissa routers kan göra det så får du med alla anslutna enheter, vad har du för router?

Har en Netgear CG 3700 fast NAT läge är inaktiverad och är i bryggkoppling mot
TimeCapsule som är aktuell router (time capsule airport modell 802 11A)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-27 11:02

Det finns många appar för att ha koll på sitt surfande. Dataman, Datamanager, Datamängd, Data Widget, DataUsagePro för att nämna några
Dessa är alltså för iOS.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-27 21:31
Ursprungligen av calinou:

Har en Netgear CG 3700 fast NAT läge är inaktiverad och är i bryggkoppling mot
TimeCapsule som är aktuell router (time capsule airport modell 802 11A)

Är det en Comhem router? Har själv provat med en sådan med NAT inaktiverat och det fungerade riktigt dåligt då NAT på ngt sätt inte var helt avstängt. Tänkte bara nämna det, utifall du får/har strul.

Ursprungligen av reboot81:

Är det en Comhem router? Har själv provat med en sådan med NAT inaktiverat och det fungerade riktigt dåligt då NAT på ngt sätt inte var helt avstängt. Tänkte bara nämna det, utifall du får/har strul.

Det är en Comhem router och det är inga problem med den. Dock funkade inte med den jag hade innan CG3100 och därför byte dem den med nya modemet eftersom det inte funkade ihop med TC.

  • Avstängd
  • 2016-04-27 22:34
Ursprungligen av calinou:

Jag lyssnar på musik via min vanliga iTunes (ej spotify och apple music) så det är väl inte att streama?

Måste du fråga det? Om musiken ligger lokalt på din dator hur kan det vara något tvivel på att det inte dras ifrån en surfpott?

  • Avstängd
  • 2016-04-27 22:35
Ursprungligen av calinou:

Jag ska inte ifrågasätta varför du föredrar det.....
Anledningen till att jag startade tråden är att jag har en bekant som har den lösningen med mobil-bredband och är nöjd. Samt att jag läste längs ned (länk nedan) på denna sida om att det har blivit populär. /

Är du inte nöjd med din lösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-27 22:59
Ursprungligen av calinou:

Jag lyssnar på musik via min vanliga iTunes (ej spotify och apple music) så det är väl inte att streama? Film från iTunes max 5 per månad. Film och serier från Netflix, HBO (via datorn, paddan eller tv:n) blir max 10 timmar i veckan. Fast det blir nog mer med tanke på att det är flera som har användning av den. Det hade varit intressant ifall man kan se någonstans hur mycket bredband jag använder per månad av den jag har tillgång till så att jag får hum om hur det förhåller sig. Kan man se sådant i datorn?

Film från iTunes brukar ligga på 3-4GB per film, så säg 20GB totalt där. Netflix använder ca 2,3 - 3GB/timme film om du kör vanlig HD, vilket de flesta kör (https://help.netflix.com/en/node/87). Dvs 10 timmar motsvarar 30GB. Du behöver alltså garanterat minst 50GB/månad med din användning, förmodligen 100GB eftersom de flesta underskattar sin användning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-28 02:01
Ursprungligen av Hffre:

Är du inte nöjd med din lösning?

Kostnaden kan ju vara en anledning...

Ursprungligen av tooobe:

Film från iTunes brukar ligga på 3-4GB per film, så säg 20GB totalt där. Netflix använder ca 2,3 - 3GB/timme film om du kör vanlig HD, vilket de flesta kör (https://help.netflix.com/en/node/87). Dvs 10 timmar motsvarar 30GB. Du behöver alltså garanterat minst 50GB/månad med din användning, förmodligen 100GB eftersom de flesta underskattar sin användning.

Tack, mycket bra att få veta hur mycket det kan gå på filmer och hur mycket jag kan behöva. Jag har för närvarande 100GB på fast bredband och det är bättre för mycket än för lite. Det finns inte många mobiltbredband som erbjuder 100GB ifall jag skulle välja enbart mobilt. Men det verkar vara bättre att behålla fast bredband enligt kommentarer här vilket jag hänsyn till.

Ursprungligen av Hffre:

Är du inte nöjd med din lösning?

Jag är nöjd med alt förutom att det är en ganska dyr lösning att pga måste ha på olika 2 platser. Kan inte förstå att det överhuvudtaget ska kosta så mycket för bredbands-abonnemang. Dyrare än mina elkostnader........

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-04-28 09:04
Ursprungligen av calinou:

Tack, mycket bra att få veta hur mycket det kan gå på filmer och hur mycket jag kan behöva. Jag har för närvarande 100GB på fast bredband och det är bättre för mycket än för lite. Det finns inte många mobiltbredband som erbjuder 100GB ifall jag skulle välja enbart mobilt. Men det verkar vara bättre att behålla fast bredband enligt kommentarer här vilket jag hänsyn till.

Jag tror du blandar ihop hastighet och datamängd här. Fast bredband har väldigt sällan begränsningar i datamängd, och så vitt jag vet har inte ComHem det alls. Jag gissar att du har 100Mbit/s i maximal nedladdningshastighet, med "obegränsad" datamängd. D.v.s. du kan streama film dygnet runt, året runt via ditt fasta bredband utan att det kostar extra.

Mobilt bredband är däremot begränsat både till hastighet och datamängd. Det är datamängder som diskuteras i den här tråden.

Ursprungligen av Vassius:

Jag tror du blandar ihop hastighet och datamängd här. Fast bredband har väldigt sällan begränsningar i datamängd, och så vitt jag vet har inte ComHem det alls. Jag gissar att du har 100Mbit/s i maximal nedladdningshastighet, med "obegränsad" datamängd. D.v.s. du kan streama film dygnet runt, året runt via ditt fasta bredband utan att det kostar extra.

Mobilt bredband är däremot begränsat både till hastighet och datamängd. Det är datamängder som diskuteras i den här tråden.

Tack för att du förtydligar. Det stämmer nog att jag blandar ihop detta. Jag jämförde tex mitt abonnemang med fastbredband på 100 mb med tele 2 som erbjuder fast pris på 100 mb surf enligt aktuell pristabell. Det är alltså inte samma sak? http://www.mobilabonnemang.nu/jamfor-mobilabo...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-28 09:23

Nej, precis som @Vassius sa är nog ditt fasta på 100 Mb/s. Stort M för Mega (litet m betyder milli), och per sekund. Så som du skriver så jämför du km/h med km (hastighet vs vägsträcka).

Bevaka tråden