Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac (10) klarar inte att starta upp efter kaptensuppdateringen

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-04-22 18:23

Efter att ha slängt på senaste uppdateringen så vägrar den att klara uppstarten.
Visar äpplet och uppstartsranden hinner bara fyllas en liten bit, knappt en halv centimeter, sedan blir skärmen bara grå och blir stående så.
Har tvingat några hårda omstarter men nåt är riktig kajko. Vad göra? Måste man starta upp med gammal skiva och installera åldrigt system på den igen?
Lasr

  • Medlem
  • 2016-04-22 18:32

Kan du starta i återställningsläge? Starta med kommandoknappen plus R-knappen nedtryckta.

  • Medlem
  • 2016-04-22 18:38
Ursprungligen av alix:

Kan du starta i återställningsläge? Starta med kommandoknappen plus R-knappen nedtryckta.

Skall testa, letade efter gamla skivorna :-(, återkommer

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-22 18:40

Pröva att starta från återställningspartitionen med tangenterna cmd och R nedtryckta vid uppstart. Därifrån kan du kontrollera hårddisken med appen Skivverktyg.
Om OS X Återställning

Exakt vilken imac-modell är det? Tolkar din rubrik som att den är från 2010, men var lite mer specifik. Det var runt den tiden som funktionen internetåterställning infördes, alltså att cmd-R kan fungera även om det inte finns en lokal återställningspartition på hårddisken.

Vilken systemversion uppgraderade du från?

Edit: tvåa på bollen, blir så med fliksurfning...

  • Medlem
  • 2016-04-22 18:41
Ursprungligen av Lars:

Skall testa, letade efter gamla skivorna :-(, återkommer

JA det gick och ett av valen är återskapa från Time Machine- säkerhetskopia ?
Bara att köra på det då va?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-22 18:46

Pröva först att bara installera om OS X, det går fortare.

  • Medlem
  • 2016-04-22 18:53
Ursprungligen av IngoX:

Pröva först att bara installera om OS X, det går fortare.

Jävlar jag har redan kört igång återställningen. Bara 13 timmar kvar ?

  • Medlem
  • 2016-04-23 16:18

Allt gick brajag

Ursprungligen av Lars:

Jävlar jag har redan kört igång återställningen. Bara 13 timmar kvar ?

Hej igen och tack för hjälpen med kortkommandon?Har inte alltid sånt i huvudet längre då det var ett bra tag sedan nu som man höll på med olika Macar både dag och kväll. På den tiden fick man ju alltid vara beredd och man hade systemmappar på olika diskar för säkerhet skull. Men ändå gott att man åtminstone tänker på sådant som backup och ställt av en extern disk för Time-Machine ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-04-25 13:36
Ursprungligen av Lars:

Efter att ha slängt på senaste uppdateringen så vägrar den att klara uppstarten.
Visar äpplet och uppstartsranden hinner bara fyllas en liten bit, knappt en halv centimeter, sedan blir skärmen bara grå och blir stående så.
Har tvingat några hårda omstarter men nåt är riktig kajko. Vad göra? Måste man starta upp med gammal skiva och installera åldrigt system på den igen?
Lasr

Den här tråden kommer inte att dyka upp i en sökning efter El Capitan... om det inte vore för den här kommentaren som jag gör för att belysa problemet med att använda andra (sök)ord/termer för etablerade saker. Så nu kommer den att dyka upp ändå...

  • Medlem
  • 2016-04-25 14:19
Ursprungligen av frazze:

Den här tråden kommer inte att dyka upp i en sökning efter El Capitan... om det inte vore för den här kommentaren som jag gör för att belysa problemet med att använda andra (sök)ord/termer för etablerade saker. Så nu kommer den att dyka upp ändå...

ok bra! Skall tänka på mitt språkanvändande nästa gång

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-04-25 14:56
Ursprungligen av frazze:

Den här tråden kommer inte att dyka upp i en sökning efter El Capitan... om det inte vore för den här kommentaren som jag gör för att belysa problemet med att använda andra (sök)ord/termer för etablerade saker. Så nu kommer den att dyka upp ändå...

Fast jag ser ut att ha fel ändå... Det verkar som att sökmotorn bara söker på ärenderaden och inte innehållet - kan det verkligen vara möjligt? Jag får nämligen inte upp den här tråden när jag söker på den...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-25 15:27
Ursprungligen av frazze:

Fast jag ser ut att ha fel ändå... Det verkar som att sökmotorn bara söker på ärenderaden och inte innehållet - kan det verkligen vara möjligt? Jag får nämligen inte upp den här tråden när jag söker på den...

Jodå, googles sökrobotar söker i forumtexten, men man får ge dem lite tid. Om det nu inte är duvor som gör sökrankningen, då kan det gå fortare. Många inlägg att läsa blir det...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-04-25 17:18
Ursprungligen av IngoX:

Jodå, googles sökrobotar söker i forumtexten, men man får ge dem lite tid. Om det nu inte är duvor som gör sökrankningen, då kan det gå fortare. Många inlägg att läsa blir det...

Det är 99mac.se:s egen sökfunktion som fortfarande inte hittar tråden...

1
Bevaka tråden