Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch-appar måste fungera utan Iphone, enligt nya regler

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple meddelar nya regler som kräver att alla appar för Apple Watch måste kunna installeras direkt på klockan.

Läs hela artikeln här

Jag hoppas verkligen att detta är ett steg i att göra klockan mer användbar utan telefonen. Tänk vad skönt det vore om det till och med gick att ringa/smsa med klockan utan att behöva ha den kopplad till en telefon. Den dagen det händer så är det ett givet köp för mig. Det skulle vara så skönt att bara kunna ta klockan med mig då jag är ute på vissa aktiviteter, trots att det skulle begränsa användandet en hel del jmf. m. en iPhone.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Jag hoppas verkligen att detta är ett steg i att göra klockan mer användbar utan telefonen. Tänk vad skönt det vore om det till och med gick att ringa/smsa med klockan utan att behöva ha den kopplad till en telefon. Den dagen det händer så är det ett givet köp för mig. Det skulle vara så skönt att bara kunna ta klockan med mig då jag är ute på vissa aktiviteter, trots att det skulle begränsa användandet en hel del jmf. m. en iPhone.

Jag tror inte att du ska se detta som ett steg mot att kunna använda klockan utan telefonen och definitivt inte för att kunna ringa/sms:a utan telefon.

Jag säger inte att det inte kommer att inträffa bara att just detta ska vi inte ta som en indikation för en sådan utveckling.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-25 10:10

Nej, det kräver ett eget SIMkort (eller mjckvaruSIM), mycket större batteri och en mycket bättre antenn.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-04-25 11:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att du ska se detta som ett steg mot att kunna använda klockan utan telefonen och definitivt inte för att kunna ringa/sms:a utan telefon.

Jag säger inte att det inte kommer att inträffa bara att just detta ska vi inte ta som en indikation för en sådan utveckling.

Varför skulle inte alla icke-SIM-orienterade tjänster just kunna göra klockan så oberoende och så tillgänglig som @Erik Sjölund säger? Den blir ju en fristående/oberoende enhet som genom wifi har tillgång och förbindelse med övriga Internet. På vilket sätt är inte det ett bra tecken?

Senast redigerat 2016-04-25 11:48
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Jag hoppas verkligen att detta är ett steg i att göra klockan mer användbar utan telefonen. Tänk vad skönt det vore om det till och med gick att ringa/smsa med klockan utan att behöva ha den kopplad till en telefon. Den dagen det händer så är det ett givet köp för mig. Det skulle vara så skönt att bara kunna ta klockan med mig då jag är ute på vissa aktiviteter, trots att det skulle begränsa användandet en hel del jmf. m. en iPhone.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att du ska se detta som ett steg mot att kunna använda klockan utan telefonen och definitivt inte för att kunna ringa/sms:a utan telefon.

Jag säger inte att det inte kommer att inträffa bara att just detta ska vi inte ta som en indikation för en sådan utveckling.

Ursprungligen av frazze:

Varför skulle inte alla icke-SIM-orienterade tjänster just kunna göra klockan så oberoende och så tillgänglig som @Erik Sjölund säger? Den blir ju en fristående/oberoende enhet som genom wifi har tillgång och förbindelse med övriga Internet. På vilket sätt är inte det ett bra tecken?

Om vi nu går tillbaka till vad jag säger och vad jag svarar på...

Citat:

om det till och med gick att ringa/smsa med klockan utan att behöva ha den kopplad till en telefon

Citat:

Varför skulle inte alla icke-SIM-orienterade tjänster just kunna göra klockan så oberoende och så tillgänglig som @Erik Sjölund säger?

Citat:

och definitivt inte för att kunna ringa/sms:a utan telefon

Så är detta ett ganska direkt exempel på tjänster som kräver SIM.

Att Apple kräver att klockappar ska vara "2.0" innebär inte att de har gett klockan utökade möjligheter till självständighet. Det är snarare en indikation på att de inte längre vill stödja "1.0" appar för att underlätta verifiering och kunna plocka bort stödet för 1.0 klockorna och telefonerna.

Vad som händer i WatchOS 3.0 har jag ingen aning om. Jag uttalade mig bara om att Apple tar bort stödet för WatchOS 1.0 och hur det eventuellt kan tolkas.

Denna typ av begränsningar bakåt är ingenting nytt. Det förekommer sedan länge för iOS appar där Apple kapar stödet bakåt.

Citat:

Den blir ju en fristående/oberoende enhet som genom wifi har tillgång och förbindelse med övriga Internet. På vilket sätt är inte det ett bra tecken?

Citat:

Jag säger inte att det inte kommer att inträffa bara att just detta ska vi inte ta som en indikation för en sådan utveckling.

Jag uttalade mig inte om det var ett bra eller dåligt tecken. Jag påpekade vad jag tror vi kan tolka in det hela och att jag tror att Erik drog för långtgående slutsatser om just detta beslut.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag uttalade mig inte om det var ett bra eller dåligt tecken. Jag påpekade vad jag tror vi kan tolka in det hela och att jag tror att Erik drog för långtgående slutsatser om just detta beslut.

Där håller jag inte med. Jag tror att vi en dag kommer att kunna ringa/smsa med en klocka från apple utan att ha telefonen i närheten. Jag säger dock inte att det kommer hända inom ett par år eller så, men kanske inom 10-20 år Och som sagt så hoppas jag endast att detta är ett STEG i den riktningen, oavsett om det är menat så eller inte av apple.

Iofs så skrev jag bara att jag hoppades att detta var ett steg i att göra telefonen mer självständig i det tidigare inlägget, och nämnde dessa saker med att ringa/smsa utan telefonen lite vid sidan av, men i alla fall

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Där håller jag inte med. Jag tror att vi en dag kommer att kunna ringa/smsa med en klocka från apple utan att ha telefonen i närheten. Jag säger dock inte att det kommer hända inom ett par år eller så, men kanske inom 10-20 år Och som sagt så hoppas jag endast att detta är ett STEG i den riktningen, oavsett om det är menat så eller inte av apple.

Iofs så skrev jag bara att jag hoppades att detta var ett steg i att göra telefonen mer självständig i det tidigare inlägget, och nämnde dessa saker med att ringa/smsa utan telefonen lite vid sidan av, men i alla fall

Jag hoppas väl iofs också det men tror, som sagt, inte att det här beslutet innebär att vi kommer närmare det målet utan då får vi vänta till WatchOS 3.0 för att se vad som är nästa steg på den resan.

Rent krasst så innebär inte det här beslutet att vi kan göra klockappar som vi inte kunde göra innan beslutet.

Då är det rykten som detta som gäller för "friare" koppling klocka/telefon http://9to5mac.com/2016/04/25/report-apple-watch-2-cellular/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-26 18:14
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Där håller jag inte med. Jag tror att vi en dag kommer att kunna ringa/smsa med en klocka från apple utan att ha telefonen i närheten. Jag säger dock inte att det kommer hända inom ett par år eller så, men kanske inom 10-20 år Och som sagt så hoppas jag endast att detta är ett STEG i den riktningen, oavsett om det är menat så eller inte av apple.

Iofs så skrev jag bara att jag hoppades att detta var ett steg i att göra telefonen mer självständig i det tidigare inlägget, och nämnde dessa saker med att ringa/smsa utan telefonen lite vid sidan av, men i alla fall

Tittar du 10-20 år framåt, då kommer det nog att se helt annorlunda ut

Ursprungligen av kenjon:

Tittar du 10-20 år framåt, då kommer det nog att se helt annorlunda ut

Nja, jag tycker inte tekniken går så fort framåt som vissa rykten eller tidningen illustrerad vetenskap ibland vill ge sken av. Jag tror inte det är så himla annorlunda om typ 10 år.

1
Bevaka tråden