Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra namn på pins i kartor

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att ändra namn på pins i Kartor? Åker till NY nästa månad och tänkte pinna diverse besöksmål samt restauranger. Tänker att det är smidigt att göra det i Kartor då både jag och sambon har iPhones och iPad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-24 13:36

Släpp en kartnål, klicka på texten "släppt kartnål" med ev adress vid den lila nålen, i nästa skärm välj dela-symbolen uppe till höger och Lägg till som favorit. Alternativt kan man välja att spara platsen som en kontakt.

Ursprungligen av IngoX:

Släpp en kartnål, klicka på texten "släppt kartnål" med ev adress vid den lila nålen, i nästa skärm välj dela-symbolen uppe till höger och Lägg till som favorit. Alternativt kan man välja att spara platsen som en kontakt.

Händer ingenting när jag väljer "Lägg till som favorit".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-24 13:53
Ursprungligen av barbapappa_86:

Händer ingenting när jag väljer "Lägg till som favorit".
http://www.bilddump.se/bilder/20160424134302-83.249.109.87.png

Nu sitter jag med en iPhone, klickar jag på stjärnan med Lägg till som favorit får jag upp en rad där jag kan ändra det förifyllda namnet (i detta fall Empite state building) till vad jag vill (t.ex "Utsikt över NY"). Sedan kan jag komma åt den i listan av favoriter som jag når när jag börjar skriva något i sökrutan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-24 14:40
Ursprungligen av barbapappa_86:

Händer ingenting när jag väljer "Lägg till som favorit".
http://www.bilddump.se/bilder/20160424134302-83.249.109.87.png

Nu testade jag på macen (10.11.4) och du har rätt, det verkar inte hända något när man trycker på hjärtat eller "Lägg till som favorit", men platsen läggs ändå till i favoritlistan en gång för varje gång man tryckt! Man får aldrig möjlighet att ge favoriten något eget namn, och kan inte heller göra det i efterhand. Så det är lite buggigt i OS X. Favoritlistan får man fram om man klickar i sökfältet.

Men det som funkar är att platsen "Utskikt över NY" som jag tidigare lade till via iPhonen nu syns i favoritlistan via Mac OS, så iCloud gör sitt jobb...

Ursprungligen av IngoX:

Nu testade jag på macen (10.11.4) och du har rätt, det verkar inte hända något när man trycker på hjärtat eller "Lägg till som favorit", men platsen läggs ändå till i favoritlistan en gång för varje gång man tryckt! Man får aldrig möjlighet att ge favoriten något eget namn, och kan inte heller göra det i efterhand. Så det är lite buggigt i OS X. Favoritlistan får man fram om man klickar i sökfältet.

Men det som funkar är att platsen "Utskikt över NY" som jag tidigare lade till via iPhonen nu syns i favoritlistan via Mac OS, så iCloud gör sitt jobb...

Misstänkte att det var något som var knasigt. Kan man få upp alla av sina favoriter? Det jag eftersträvar är att kunna se samtliga ställen att besöka och kunna se avstånd mellan dessa så jag bättre kan planera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-24 17:45
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan man få upp alla av sina favoriter? Det jag eftersträvar är att kunna se samtliga ställen att besöka och kunna se avstånd mellan dessa så jag bättre kan planera.

Nej, du kan inte få fram alla favoriterna som nålar på kartan samtidigt. Favoritlistan är bara ett sätt att snabbt gå till en favoritplats i taget. Kanske Googles karta har bättre funktion där?

Annars har jag använt mig av CityMaps2Go när jag är på resa. Gratis offlinekartor. Alla sparade platser syns direkt i kartan. Lite extra turistguide-info om man vill, kan hjälpa att hitta ett café eller restaurang på plats. Man kan även synka om man gör ett ulmon-användarkonto (har ej testat) - det antar jag kan vara användbart om man vill dela favoritplatser med en medresenär.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Misstänkte att det var något som var knasigt.

Förresten, jag får korrigera mig. Man kan ändra namn på favoriterna i Kartor i OS X. Det är bara att trycka på redigera i favoritlistan och sedan klicka på namnet. Men man får inte upp valet direkt när man lägger till favoriten som man får i iOS.

Ursprungligen av IngoX:

Nej, du kan inte få fram alla favoriterna som nålar på kartan samtidigt. Favoritlistan är bara ett sätt att snabbt gå till en favoritplats i taget. Kanske Googles karta har bättre funktion där?

Annars har jag använt mig av CityMaps2Go när jag är på resa. Gratis offlinekartor. Alla sparade platser syns direkt i kartan. Lite extra turistguide-info om man vill, kan hjälpa att hitta ett café eller restaurang på plats. Man kan även synka om man gör ett ulmon-användarkonto (har ej testat) - det antar jag kan vara användbart om man vill dela favoritplatser med en medresenär.

Förresten, jag får korrigera mig. Man kan ändra namn på favoriterna i Kartor i OS X. Det är bara att trycka på redigera i favoritlistan och sedan klicka på namnet. Men man får inte upp valet direkt när man lägger till favoriten som man får i iOS.

Tack, ska undersökas. Kom på den "work around:en" också.

Edit: Riktigt bra app! Tack som fan

Senast redigerat 2016-04-24 18:25
1
Bevaka tråden