Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre MacBook Pro vägrar starta

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min MacBook låg i viloläge, när jag skulle starta upp den var skärmen svart.
Är en 17 tummare från 2008 med senaste operativet. 256 gb ssd-disk.
Stängde av och startade om, strömlampan börjar lysa och dvd-brännaren låter en kort stund, sedan svart.
Inget startljud och inget på skärmen.
Har testat både med och utan batteri i.
Några tips?

Intressant. Min gamla 15" och något år äldre lade också precis av på samma sätt...

Har testat samma saker som du och avskrev den. Tur att vi hade två nyare hemma

Har aldrig bytt pram-batteriet. Någon som vet om det kan vara problemet.

Provat att starta från DVD, eller från en annan hårddisk?

Ursprungligen av gomer swahn:

Har aldrig bytt pram-batteriet. Någon som vet om det kan vara problemet.

Hmm... Jag tror inte att det ska ge sådana här problem.

Jag gjorde reset på PRAM men det hjälpte i alla fall inte.

jesper, om det var en hårddiskkrasch borde väl datorn starta upp och visa grå skärm med en mapp med frågetecken på?

Ursprungligen av gomer swahn:

...starta upp och visa grå skärm med en mapp med frågetecken på?

Inte säkert. Jag tycker att det är värt att prova en annan startskiva.

Ett par andra saker att prova:
- Starta från recovery-partitionen (https://support.apple.com/en-us/HT201314)
- Starta i säkert läge (https://support.apple.com/sv-se/HT201262)

Testade originalskivan, stod bara och snurrade. Går inte att mata ut.
Startade om och höll ner cmd/R Ingen reaktion.
Skall plocka ur ssd-disken och se om den kommer upp på en annan dator.

Använder du filevault?
Har du provat att lysa en ficklampa mot skärmen?

Anledning till jag frågar är att filevault gör så man måste fylla i lösen i början och om backlight till skärmen inte går igång så händer inget. Då får du till synes en dator som verkar vara igång men är "helt svart".

Inget resultat med ficklampa.
Borde man inte höra startljudet i alla fall även om skärmen är svart?

Ursprungligen av gomer swahn:

Inget resultat med ficklampa.
Borde man inte höra startljudet i alla fall även om skärmen är svart?

Om filevault är igång så nej.

Har du inte krypterat disken så faller hela mitt argument.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-24 19:42

Om strömhanteringen inte verkar funka kan det vara värt pröva nollställa SMC. I ditt fall blir det väl att hålla ner strömknappen 5 sekunder efter att du kopplat bort både strömsladd och batteri. Men risken är stor att det är något på ström- eller moderkortet som brännt.

Nollställa systemhanteraren SMC (System Management Controller) på din Mac

Är nog böjd att hålla med, det hjälpte inte det heller.
Följdfråga.
Om jag plockar ur ssd-disken och kopplar upp den via usb i en annan burk, kan jag rädda mina mail på något sätt.

Datorn började stöka dagen innan den la av och då kopplade jag bort min TimeMachinedisk, trodde det var den som spökade.
Har 5.6 mail med bokbeställningar som kommit in sedan jag tog bort TM behöver bara rädda dom. Resten kan jag återställa via TM-disken.

Ursprungligen av gomer swahn:

Är nog böjd att hålla med, det hjälpte inte det heller.
Följdfråga.
Om jag plockar ur ssd-disken och kopplar upp den via usb i en annan burk, kan jag rädda mina mail på något sätt.

Datorn började stöka dagen innan den la av och då kopplade jag bort min TimeMachinedisk, trodde det var den som spökade.
Har 5.6 mail med bokbeställningar som kommit in sedan jag tog bort TM behöver bara rädda dom. Resten kan jag återställa via TM-disken.

Om det är Outlook 2011 du använder, så ligger mejlen sparade ett och ett i råformat i Dokument -> Microsoft User Data / Microsoft användardata -> Office 2011 Identities -> Main Identity -> Data Records -> Message Sources

Du får lov att soretera efter ändringsdatum för att sedan hitta rätt undermapp och meddelande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-25 15:34
Ursprungligen av gomer swahn:

Har 5.6 mail med bokbeställningar som kommit in sedan jag tog bort TM behöver bara rädda dom. Resten kan jag återställa via TM-disken.

Du kanske hittar de mailen via webmailen? Om du kört IMAP finns ju allt kvar på mailservern, om du kört POP beror det på inställningen du haft hur länge mailen ligger kvar innan de raderas från servern.

Hade just den datorn som arbetsdator för mail m.m.
Kör Macens Mail
Tog därför hem mailen och hade det ställt så dom raderades från hårddisken.
Körde POP3
Förmodligen finns dessa fem, sex beställningar bara på min hårddisk

Byter webbhotell om någon vecka, då blir det iMap i fortsättningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-26 00:19
Ursprungligen av gomer swahn:

Följdfråga.
Om jag plockar ur ssd-disken och kopplar upp den via usb i en annan burk, kan jag rädda mina mail på något sätt.

Om det är Mail i El Capitan 10.11 så är sökvägen till mailen ~/Library/Mail/V3 - och där en mapp för varje mailkonto. Svårt att hitta i undermapparna där, enklast är att välja "Importera brevlådor" om du anslutit hårddisken till en annan mac med Mail.app

~/Library är alltså biblioteksmappen i din användares hemmapp och den är vanligtvis dold. Enklast hittar du den genom att hålla ner alt-knappen när du klickar på Finders meny Gå
Nu tänkte jag snett, så hittar du inloggad användares biblioteksmapp på startskivan. Men om du letar på en hårddisk från en annan mac som du anslutit externt så blir naturligtvis sökvägen [Volymnamn]/Users/[Användarnamn]/Library/Mail/V3 och då är den är inte dold.

Senast redigerat 2016-04-26 00:32

Tack IngoX, skall kolla detta i eftermiddag.

1
Bevaka tråden