Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ICA levererar mat ända in i kylen

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Matkedjan ICA vill prova en ny tjänst där kunder kan få mat hemlevererad och uppackad i kylskåpet, även om ingen är hemma.

Läs hela artikeln här

Intressant, men jag undrar hur försäkringsbolagen ställer sig till en sådan här lösning?

Om man tittar på förlängningen av detta så ska ju givetvis kylen vara kopplad till en tjänst på internet där man har registrerat vilken matsedel man tänker sig för den kommande veckan och hur många som ska äta varje måltid. Med lite RFID taggar på matvarorna borde alltså ICA kunna se till att det alltid finns mat hemma för dagens / veckans behov. Nu börjar det likna något...
Då fattas bara att de går igenom kylen och rensar bort alla gamla rester

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-04-20 12:06

Någon som vet om Glue fungerar med VeraPlus? Annars är jag helt out

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-20 15:27
Ursprungligen av JohannesKBA:

Någon som vet om Glue fungerar med VeraPlus? Annars är jag helt out

Kan jag aldrig tänka mig. De hade ju bara precis funderingar på att börja titta på HomeKit-stöd så att ligga i framkant verkar inte vara deras melodi.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-04-20 15:48
Ursprungligen av zinned:

Kan jag aldrig tänka mig. De hade ju bara precis funderingar på att börja titta på HomeKit-stöd så att ligga i framkant verkar inte vara deras melodi.

Veran har ju WiFi, Z-Wave, Zigbee och Bluetooth. Om Glue-låset har Bluetooth lär det räcka med ett korrekt komponerat tillägg/app-tillägg från MicasaVerde. Frågan är bara om Glue tillåter anslutning från tredjepart, vilket lär vara det största problemet. Men du kanske har lite bättre koll än jag på detta?

Okända människor som ränner i mitt hem och i mitt kylskåp? Nej tack...jag handlar min mat själv. Är man så jävla lat att man inte ens löser en sådan sak så vetifan vad felet med människan är.

Snart kommer väl nån toaletttillverkare att erbjuda FAS3-arbetare att torka en i röven också. ?

Senast redigerat 2016-04-20 18:45
Ursprungligen av Segas:

Okända människor som ränner i mitt hem och i mitt kylskåp? Nej tack...jag handlar min mat själv. Är man så jävla lat att man inte ens löser en sådan sak så vetifan vad felet med människan är.

Snart kommer väl nån toaletttillverkare att erbjuda FAS3-arbetare att torka en i röven också. ?

Smidigt för de som inte kan gå till affären själva (tex sitter i rullstol etc) tänker jag..

  • Avstängd
  • 2016-04-20 19:34
Ursprungligen av barbapappa_86:

Smidigt för de som inte kan gå till affären själva (tex sitter i rullstol etc) tänker jag..

Du såg nu ett tydligt exempel på någon som inte kunde tänka utanför sin egen lilla värld

Jag tycker detta kan bli ett väldigt bra komplement till hemtjänsten och eventuellt avlasta deras redan ansträngda arbetssituation.
Istället för att åka till affären kan dom få mer tid att ta hand om och verkligen vårda sina brukare.
Jag är förvånad att inte fler äldre som har svårt att ta sig till affären inte använder leverans av matkasse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-20 20:00
Ursprungligen av Hffre:

Jag är förvånad att inte fler äldre som har svårt att ta sig till affären inte använder leverans av matkasse.

Dyrare samt internetvana, kanske?

Ursprungligen av Hffre:

Du såg nu ett tydligt exempel på någon som inte kunde tänka utanför sin egen lilla värld

Jag tycker detta kan bli ett väldigt bra komplement till hemtjänsten och eventuellt avlasta deras redan ansträngda arbetssituation.
Istället för att åka till affären kan dom få mer tid att ta hand om och verkligen vårda sina brukare.
Jag är förvånad att inte fler äldre som har svårt att ta sig till affären inte använder leverans av matkasse.

Olika former av invaliditet är självklart en ursäkt, men redan där finns det, som du skriver, hemtjänst som utför dessa uppgifter. Målet är inte den väldigt lilla skaran människor som inte klarar av det på egen hand, det säger sig själv. Ungefär som att Apple skulle starta en produktion för trekantiga telefoner för att några få vill ha det.

Den här tjänsten är till de som sällan orka lyfta arslet ur soffan och ta tag i så triviala saker som att handla sin egen mat.

Som tidigare skrev, hur ställer sig försäkringsbolag till detta? Vem som helst kan iscensätta stölder och punga ut tonvis med pengar och skylla på leveransen.

Tänk utanför boxen...

  • Avstängd
  • 2016-04-20 20:09
Ursprungligen av oskard:

Dyrare samt internetvana, kanske?

Ja så kan det väl vara.
Teknik kan man alltid lära sig eller att göra det så enkelt att det handlar bara om att trycka på bilder på en iPad för att välja matvaror.

  • Avstängd
  • 2016-04-20 20:14
Ursprungligen av Segas:

Den här tjänsten är till de som sällan orka lyfta arslet ur soffan och ta tag i så triviala saker som att handla sin egen mat.

Känner att jag har ingen lust att diskutera med någon som har en sådan nervärderande syn om andra människor.
Är så trött på personer som ser sig bättre än andra och tro sig ha rätt att pissa på dom.

Ursprungligen av Segas:

Olika former av invaliditet är självklart en ursäkt, men redan där finns det, som du skriver, hemtjänst som utför dessa uppgifter. Målet är inte den väldigt lilla skaran människor som inte klarar av det på egen hand, det säger sig själv. Ungefär som att Apple skulle starta en produktion för trekantiga telefoner för att några få vill ha det.

Den här tjänsten är till de som sällan orka lyfta arslet ur soffan och ta tag i så triviala saker som att handla sin egen mat.

Som tidigare skrev, hur ställer sig försäkringsbolag till detta? Vem som helst kan iscensätta stölder och punga ut tonvis med pengar och skylla på leveransen.

Tänk utanför boxen...

ICA har en egen hemförsäkring, man får ju hoppas att i alla fall den gäller, när matkunderna blir bestulna på mer en den gamla mjölken Hur dom andra bolagen ställer sig till detta är kanske oklart.

Yale Doorman tycks i alla fall accepteras av de svenska försäkringsbolagen, http://www.yale.se/sv/yale/yalese/yale-doorma... håller Glue samma säkerhetsklass, så torde det väl godkännas, kan man ju tycka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-20 21:14

Låset i sig spelar inte så stor roll. Att du i praktiken lämnat ifrån dig nycklarna är vad försäkringsbolagen kan ha åsikter om.

Ursprungligen av Anders Löfström:

ICA har en egen hemförsäkring, man får ju hoppas att i alla fall den gäller, när matkunderna blir bestulna på mer en den gamla mjölken Hur dom andra bolagen ställer sig till detta är kanske oklart.

Yale Doorman tycks i alla fall accepteras av de svenska försäkringsbolagen, http://www.yale.se/sv/yale/yalese/yale-doorma... håller Glue samma säkerhetsklass, så torde det väl godkännas, kan man ju tycka

Att komma in är väl inte det största bekymret, precis som jag skriver, det är vad som sker innanför dörren som aldrig kan styrkas från vare sig leverantör eller kund. Om du vore min leverantör och jag påstår att du stulit min TV...hur ska någon av oss kunna styrka sin oskuld?

Fin idé, men otroligt svagt genomtänkt. Människan har visat sig ha många egoistiska egenskaper och många rör det inte ens i ryggen att livnära sig på andra.

Ursprungligen av Segas:

Okända människor som ränner i mitt hem och i mitt kylskåp? Nej tack...jag handlar min mat själv. Är man så jävla lat att man inte ens löser en sådan sak så vetifan vad felet med människan är.

Snart kommer väl nån toaletttillverkare att erbjuda FAS3-arbetare att torka en i röven också. ?

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att betala en slant för att slippa fixa mat hela tiden. Lika väl som jag gärna kan betala någon för att städa, tvätta m.m. Det handlar inte ett dugg om lathet eller liknande, det handlar om vad jag vill prioritera min tid till. Pengar kan jag tjäna mer av, tid är däremot något som är desto mer begränsat. Jag skulle kunna dra en massa exempel om vad jag hellre gör än att handla mat och liknande, men jag låter dig använda din egen fantasi till det.

Ursprungligen av Segas:

Att komma in är väl inte det största bekymret, precis som jag skriver, det är vad som sker innanför dörren som aldrig kan styrkas från vare sig leverantör eller kund. Om du vore min leverantör och jag påstår att du stulit min TV...hur ska någon av oss kunna styrka sin oskuld?

Fin idé, men otroligt svagt genomtänkt. Människan har visat sig ha många egoistiska egenskaper och många rör det inte ens i ryggen att livnära sig på andra.

Jag har svårt att se varför detta skulle vara mindre säkert än andra tjänster som utförs i hemmet, som t.ex. hemtjänst, städ eller liknande. Upplys mig gärna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-20 23:38
Ursprungligen av Segas:

Att komma in är väl inte det största bekymret, precis som jag skriver, det är vad som sker innanför dörren som aldrig kan styrkas från vare sig leverantör eller kund. Om du vore min leverantör och jag påstår att du stulit min TV...hur ska någon av oss kunna styrka sin oskuld?

Fin idé, men otroligt svagt genomtänkt. Människan har visat sig ha många egoistiska egenskaper och många rör det inte ens i ryggen att livnära sig på andra.

Men jösses... Hur många har inte idag RUT-städning??? Ser vi ett samhälle i förfall pga olika försäkringsärenden. Läser vi ständigt om konflikt kring vem som gjorde vad maa av vad som hänt när huset städats av RUT-städare? Människans förmåga att hitta konstruerade hinder när något nytt presenteras fascinerar mig. Att hjulet uppfanns av människan måste ha varit en slump. Eller skedde i största hemlighet så att ingen hann stoppa det...

Ursprungligen av xms67:

Men jösses... Hur många har inte idag RUT-städning??? Ser vi ett samhälle i förfall pga olika försäkringsärenden. Läser vi ständigt om konflikt kring vem som gjorde vad maa av vad som hänt när huset städats av RUT-städare? Människans förmåga att hitta konstruerade hinder när något nytt presenteras fascinerar mig. Att hjulet uppfanns av människan måste ha varit en slump. Eller skedde i största hemlighet så att ingen hann stoppa det...

Titta på den politiska eliten som drar in mer pengar än någon annan - och dessutom gör sämre jobb än en lågutbildad städare. Vissa har inte ens utbildning att leda landet...vilket iofs märks. Vår stadsministers utbildning är...svetsare. ?

Giriga människor finns det gott om och jag tvivlar inte en sekund på att någon hade utnyttjat möjligheten att kliva in i en främmande människas hem och kunnat komma undan med stölder. Folkvalda politiker gör ju det utan att skämmas. Vanliga knegare utnyttjar VAB-systemet som en jävla semester. Listan kan göras hur lång som helst, men vad som är problemet är att ICA tycker att det är en helt förträfflig idé.

Mata inte trollet

Det är väl bara att se fram emot den da'n då man inte behöver göra något av sådant man inte brinner för hela tiden.
Och ha anställda till att göra resten.
Att det skulle vara ICA är väl knappast det ultimata förstås

Ursprungligen av Segas:

Vår stadsministers utbildning är...svetsare.

Apropå utbildning, vilken stad är svetsaren minister över? Borås? Södertälje?

  • Medlem
  • 2016-04-22 05:37
Ursprungligen av anon17422773:

Olika former av invaliditet är självklart en ursäkt, men redan där finns det, som du skriver, hemtjänst som utför dessa uppgifter. Målet är inte den väldigt lilla skaran människor som inte klarar av det på egen hand, det säger sig själv. Ungefär som att Apple skulle starta en produktion för trekantiga telefoner för att några få vill ha det.

Den här tjänsten är till de som sällan orka lyfta arslet ur soffan och ta tag i så triviala saker som att handla sin egen mat.

Som tidigare skrev, hur ställer sig försäkringsbolag till detta? Vem som helst kan iscensätta stölder och punga ut tonvis med pengar och skylla på leveransen.

Tänk utanför boxen...

Jag handlar på MatHem sedan snart ett år tillbaka och skulle aldrig gå tillbaka till ICA och bära maten själv som jag gjorde innan. Det handlar inte om lathet utan effektivitet och kunna utnyttja tiden bättre för familjen

Dock är jag personligen tveksam till att låta någon gå in i huset och plocka upp / in maten

Du kanske är ensamstående utan barn och handlar en kasse i veckan. Ursäkta min förutfattade mening

Ursprungligen av PaO:

Jag handlar på MatHem sedan snart ett år tillbaka och skulle aldrig gå tillbaka till ICA och bära maten själv som jag gjorde innan. Det handlar inte om lathet utan effektivitet och kunna utnyttja tiden bättre för familjen

Dock är jag personligen tveksam till att låta någon gå in i huset och plocka upp / in maten

Du kanske är ensamstående utan barn och handlar en kasse i veckan. Ursäkta min förutfattade mening

I egenskap av någon som antagligen har större familj än någon annan på det här forumet (i alla fall rent statistiskt...) kan jag inte hålla med. Ju mer mat man köper, desto viktigare är det att göra det själv. Tricket är att rationalisera sin process - införskaffa ordentligt med förråds- och kylutrymme och storhandla med bil varannan helg eller så. Utkörda matkassar med butikernas bäst-före-imorgon snabbt ommärkta borde principiellt attrahera ensamstående som struntar fullständigt i såväl kvalité som pris. Och jag är villig att trycka i mig rätt mycket skräp för egen del, men jag är ovillig att mata ungarna med det.

Senast redigerat 2016-04-22 09:47
  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-04-22 13:54
Ursprungligen av GustafMA:

I egenskap av någon som antagligen har större familj än någon annan på det här forumet (i alla fall rent statistiskt...) kan jag inte hålla med. Ju mer mat man köper, desto viktigare är det att göra det själv. Tricket är att rationalisera sin process - införskaffa ordentligt med förråds- och kylutrymme och storhandla med bil varannan helg eller så. Utkörda matkassar med butikernas bäst-före-imorgon snabbt ommärkta borde principiellt attrahera ensamstående som struntar fullständigt i såväl kvalité som pris. Och jag är villig att trycka i mig rätt mycket skräp för egen del, men jag är ovillig att mata ungarna med det.

Har du någonsin handlat på MatHem? Precis som @PaO handlar jag på MatHem sedan något år tillbaka. Inte varje gång, men någon gång i månaden sådär. Är ensamstående med två barn och bor på landet, köper EKO/KRAV till 99% och äter inte kött = Jag bryr mig om kvaliteten på maten och råvarorna till 100%! Det handlar inte alls om lathet, tvärtom prioriterar jag kvalitetstiden med barnen framför stress och skrik i en stor mataffär. Storhandlade dock med barnen igår, så det förekommer tillfällen då det faktiskt händer med

  • Medlem
  • 2016-04-22 20:05
Ursprungligen av JohannesKBA:

Har du någonsin handlat på MatHem? Precis som @PaO handlar jag på MatHem sedan något år tillbaka. Inte varje gång, men någon gång i månaden sådär. Är ensamstående med två barn och bor på landet, köper EKO/KRAV till 99% och äter inte kött = Jag bryr mig om kvaliteten på maten och råvarorna till 100%! Det handlar inte alls om lathet, tvärtom prioriterar jag kvalitetstiden med barnen framför stress och skrik i en stor mataffär. Storhandlade dock med barnen igår, så det förekommer tillfällen då det faktiskt händer med

Håller med dig

Storhandlade på ICA Maxi tidigare en gång i veckan. Testade Mathem och efter ett halvår kollade jag kostnader och det slog inte på mycket. Förutom tidsbespraring så slipper man dessutom köra bil och kan hitta på andra saker
Det ekologiska utbudet och kvalitet på frukt och grönsaker är som natt och dag (nu kanske den Maxi jag handlade på låg under medel).

Alla har vi olika sätt att handla på MatHem är min favorit. Enda nackdelen är att man måste vara hemma när de kommer

1
Bevaka tråden