Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone SE – lagom storlek med mycket prestanda

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2016-04-18 19:06
Ursprungligen av pushloop:

Även om man kan resonera på det sättet så finns det sannolikt många anledningar till varför minnesfördelningen ser ut som den gör, och varför man valt att öka den när man gjort. Man ska t.ex. ha i åtanke att Apple har enormt mycket data över hur lagringssituationen ser ut bland iPhone-användarna världen över, och att man fattar beslut delvis baserat på det men också baserat på vad man vet om framtiden för iOS samt för hård- och mjukvaruteknik som evt kräver mer lagring. Detta har Phil Schiller själv kommenterat och förklarat på ett rätt logiskt sätt.

Sedan ska man också komma ihåg att vi som hänger på forum som dessa, eller som i liknande sammanhang beklagar oss över saker som dessa, sällan tillhör den tilltänkta målgruppen och därför kan ha svårt att förhålla oss till det

Ett problem med att öka lagringen från 16 till 32 vore risken att många hellre hade sett att man behöll 16GB och i stället sänkte priset på enheten, och i stället blir missnöjda över det. Man kan inte vara alla till lags helt enkelt.

Detta med lagringsutrymme är mycket utstuderat av Apple men inte ur användar nytta utan för att maximera vinsten. Jag gissar att det kostar ca 2000 kr att bygga en iPhone och att mellanskillnaden på 16GB och 32GB är ca 50 kr om man beställer några miljoner. Att då ta 1000 kr är ju absurt. Det visar ju sig att det lyckats då Apple driver kunder mot 64GB och medelpriset på en iPhone ökat de senaste åren.

Dessutom att ha en mobil som filmar i 4K med 16GB är ju löjligt.

Kan förstå företag som köper insteg och då har de ju SE nu som billigaste alternativet

Men kanske blir det ändring på det då 6S säljer sämre än 6 och Apple har många punkter att uppgradera även om de har det mest slimmade OS

Shiller hos Gruber om att man sparar in på minne för att ha råd med kamera mm är lite löjeväckande och det lyser igenom att deras plan är något helt annat

Jag anser fortfarande att 16GB insteg oavsett pris är inget för ett flaggskepp 2016

Självklart är det utstuderat, det är det ingen som hävdar det motsatta om. Däremot så behöver inte den enda anledningen vara ekonomisk vinning för Apple, och jag vet av erfarenhet att 16 GB-modellen fortfarande har en plats i produktutbudet. Jag kan t.ex. utan att tveka komma i tanke om minst 4 personer i min närhet som klarar sig mycket bra på 16 GB men som uppskattar andra funktioner i produkten, och du nämner själv en annan, väldigt stor kundgrupp.

Det är ju trots allt bara är lagring vi pratar om, och det finns ju så mycket annat att gilla och göra med dessa produkter som inte är beroende av lokal lagring

  • Medlem
  • 2016-04-19 04:55
Ursprungligen av pushloop:

Självklart är det utstuderat, det är det ingen som hävdar det motsatta om. Däremot så behöver inte den enda anledningen vara ekonomisk vinning för Apple, och jag vet av erfarenhet att 16 GB-modellen fortfarande har en plats i produktutbudet. Jag kan t.ex. utan att tveka komma i tanke om minst 4 personer i min närhet som klarar sig mycket bra på 16 GB men som uppskattar andra funktioner i produkten, och du nämner själv en annan, väldigt stor kundgrupp.

Det är ju trots allt bara är lagring vi pratar om, och det finns ju så mycket annat att gilla och göra med dessa produkter som inte är beroende av lokal lagring

Det säger jag inget om :-). Det jag anmärker på är att världens rikaste mobilföretag / företag som tjänar mer pengar än de vet vad de skall göra med sparar in på en sådan strunt sak som lagring för att maximera vinsten. Dessutom säger att om vi inte gör så här så får ni sämre kamera till samma pris. Apple med Jobs gjorde fantastiska produkter som de själva ville ha och dessutom tjänade bra med pengar men tyvärr så är det i mina ögon det senare som gäller nuförtiden.

Att företag gör bra produkter som de kan ta bra betalt för och tjäna pengar har jag inget emot.

Personligen har jag även möjlighet att köpa vilken maxad mobil jag vill

Men detta med lagringsutrymme vet alla att det är billigt och Apple är enda företag i branschen som har kunder som accepterar det och till och med försvarar det och tycker att det är lysande

Det är för mig en gåta

Ursprungligen av PaO:

Det säger jag inget om :-). Det jag anmärker på är att världens rikaste mobilföretag / företag som tjänar mer pengar än de vet vad de skall göra med sparar in på en sådan strunt sak som lagring för att maximera vinsten...

Alla stora tillvekningsföretag har järnkoll på sin TK (tillverkningskostnad). Jag är inte ett dugg förvånad över att Apple fokuserar detta stenhårt.

Kom ihåg att desto fler enheter som du tillverkar, desto viktigare blir TK.

När det gäller storleken så skulle jag aldrig välja 16GB privat men min jobbtelefon är 16 GB och jag är nöjd med det. Kan inte motivera större minne jobbmässigt.

Ursprungligen av unrealpat:

Hej, Jo jag har gjort detta och får väl kanske hoppas på en i framtiden. Tydligen så är detta beroende på TouchID är den gamla varianten.
//P

Nä, det är en ren mjukvarugrej av Apple att inte ha funktionen tillgänglig på mindre telefoner än 6an.

Bevaka tråden