Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FBI har inte hittat något av värde på krypterade telefonen

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den Iphone 5C som användes av en brottsling i San Bernardino-fallet har ännu inte visat sig innehålla någon användbar information för FBI.

Läs hela artikeln här

Tänka sig, det var lögner nästan från start. Vad mer har FBI ljugit om i detta och liknande ärende? Det lär ju åtminstone inte gynna ett samarbete med Apple i framtiden...

Huruvida man faktiskt hittat information av värde eller inte tycker jag inte spelar någon som helst roll. Det är inte det som det handlar om. Som Ove skulle ha sagt: -Det är principen!

Att dom inte hittade något (det förväntade jag mig inte en sekund) har inte med saken att göra. Så klart.

  • Medlem
  • 2016-04-15 14:41

Fantastiskt att FBI kan ljuga om innehållet på en mobil de desperat försöker komma åt innehållet på...

  • Medlem
  • International user
  • 2016-04-18 10:51
Ursprungligen av alix:

Fantastiskt att FBI kan ljuga om innehållet på en mobil de desperat försöker komma åt innehållet på...

Vad menar ni med att ljuga?
För FBI skulle ju inte haft något behov av att öppna den om de visste vad den innehöll. Tänker ni på något specifikt de sagt eller gör ni er bara till?.

  • Medlem
  • 2016-04-18 11:28
Ursprungligen av juanito:

Vad menar ni med att ljuga?
För FBI skulle ju inte haft något behov av att öppna den om de visste vad den innehöll. Tänker ni på något specifikt de sagt eller gör ni er bara till?.

Jag var ironisk med tanke på ett inlägg tidigare i tråden.

  • Avstängd
  • 2016-04-18 11:36

Naturligtvis så visste inte FBI vad den innehöll utan dom hoppades att det skulle vara dom till hjälp.
Eller kan det vara så att dom ville få detta fall till ett prejudikat för framtida fall.

  • Medlem
  • 2016-04-18 12:10
Ursprungligen av Hffre:

... Eller kan det vara så att dom ville få detta fall till ett prejudikat för framtida fall.

I så fall är det konstigt att de lade ned sin talan i domstol och sökte andra vägar.

  • Avstängd
  • 2016-04-18 12:19
Ursprungligen av alix:

I så fall är det konstigt att de lade ned sin talan i domstol och sökte andra vägar.

Dom insåg att detta var fel fall att få sitt prejudikat med.

Att FBI inte går ut offentligt och berättar att det dom hittade var till hjälp i fallet bevisar att det dom hittade var inte till någon hjälp alls.

  • Medlem
  • 2016-04-18 12:34
Ursprungligen av Hffre:

Dom insåg att detta var fel fall att få sitt prejudikat med. ...

Finns det något bättre fall för FBI att använda för att uppnå prejudikat?

Ursprungligen av Hffre:

... Att FBI inte går ut offentligt och berättar att det dom hittade var till hjälp i fallet bevisar att det dom hittade var inte till någon hjälp alls.

Då har du låga beviskrav.

  • Avstängd
  • 2016-04-18 13:25
Ursprungligen av alix:

Finns det något bättre fall för FBI att använda för att uppnå prejudikat?

Kan du sia om framtiden så du med säkerhet kan säga att det inte kommer bättre fall?

Ursprungligen av alix:

Då har du låga beviskrav.

Ok fel ordval av mig. Det är tecken på att det dom hittade i telefonen inte var till någon hjälp.
Eller det kanske är så att dom aldrig kom in iden utan det är bara en stor lögn.

  • Medlem
  • 2016-04-18 14:06
Ursprungligen av Hffre:

Kan du sia om framtiden så du med säkerhet kan säga att det inte kommer bättre fall?

Nej. Kan du?

Ursprungligen av Hffre:

... Ok fel ordval av mig. Det är tecken på att det dom hittade i telefonen inte var till någon hjälp.
Eller det kanske är så att dom aldrig kom in iden utan det är bara en stor lögn.

Vi kanske får veta, kanske inte. Vissa viktiga uppgifter blir säkert sekretessbelagda med hänsyn till rikets säkerhet. Om nu sådana finns. Om det finns bevis kanske de dyker upp i domstolen så småningom. Om nu sådana finns. Det är i vart fall sällan så att rättsväsendet lägger alla korten på bordet, om de nu har några. Då oftast vid så kallad "clear and present danger". Sådan lär sannolikt inte finnas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-18 16:10
Ursprungligen av alix:

Jag var ironisk med tanke på ett inlägg tidigare i tråden.

Då är det bra med en smiley efteråt, svårt att se ironin i text annars

  • Medlem
  • 2016-04-18 17:05
Ursprungligen av kenjon:

Då är det bra med en smiley efteråt, svårt att se ironin i text annars

Det är sant, särskilt i det här ämnet.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-04-18 20:41
Ursprungligen av alix:

Det är sant, särskilt i det här ämnet.

Men frågan kvarstår till nummer ett :|

  • Avstängd
  • 2016-04-19 06:44
Ursprungligen av alix:

Nej. Kan du?

Du har redan ställt den frågan så varför fortsätter du att tjata?

Ursprungligen av alix:

Vi kanske får veta, kanske inte. Vissa viktiga uppgifter blir säkert sekretessbelagda med hänsyn till rikets säkerhet. Om nu sådana finns. Om det finns bevis kanske de dyker upp i domstolen så småningom. Om nu sådana finns. Det är i vart fall sällan så att rättsväsendet lägger alla korten på bordet, om de nu har några. Då oftast vid så kallad "clear and present danger". Sådan lär sannolikt inte finnas.

Om du trodde att FBI har gett sig är du bra naiv.
Dom bidar sig tid och väntar på ett mer övertygande fall för att få ner Apple på knäna.

http://www.theguardian.com/commentisfree/2016...

  • Medlem
  • 2016-04-19 08:48
Ursprungligen av Hffre:

Du har redan ställt den frågan så varför fortsätter du att tjata? ...

Jag har inte ställt någon sådan fråga, du gjorde dock det. Jag frågade: "Finns det något bättre fall för FBI att använda för att uppnå prejudikat?" Finns = existerar, vilket inte handlar om framtiden.

Ursprungligen av Hffre:

... Om du trodde att FBI har gett sig är du bra naiv.
Dom bidar sig tid och väntar på ett mer övertygande fall för att få ner Apple på knäna.

http://www.theguardian.com/commentisfree/2016...

Jag är inte "bra naiv" bara för att jag inte delar din och andras grundmurade misstänksamhet.

  • Avstängd
  • 2016-04-19 09:50
Ursprungligen av alix:

Jag har inte ställt någon sådan fråga, du gjorde dock det. Jag frågade: "Finns det något bättre fall för FBI att använda för att uppnå prejudikat?" Finns = existerar, vilket inte handlar om framtiden.

Det är ganska så tydligt att det inte finns eftersom FBI tidigare inte har försökt utan använder detta fall.
Detta fall passar in i den rädsla som amerikanska myndigheter vill ingjuta i medborgarna för att få opinionen på sin sida.

Ursprungligen av alix:

Jag är inte "bra naiv" bara för att jag inte delar din och andras grundmurade misstänksamhet.

Läste du artikeln?

Citat:

I efterspelet av debatten om kryptering mellan Apple och FBI har den federala polismyndigheten ännu inte hittat någon användbar information på den Iphone 5C som stod i centrum för kontroverserna. Det rapporterar CBS News som hänvisar till en källa inom polisen. Rapporten understryker dock att FBI fortsätter att analysera informationen de funnit i telefonen.

Det är inte misstänksamhet att vara övertygad att FBI inte har gett upp varken med denna telefon eller framtida telefoner.

  • Medlem
  • 2016-04-19 10:00
Ursprungligen av Hffre:

... Det är inte misstänksamhet att vara övertygad att FBI inte har gett upp varken med denna telefon eller framtida telefoner.

Jo, jag läser och följer med, men jag har inte fått någon bevisning som utesluter alla andra skeenden än att FBI bidar sin tid med nya fall. Det är inte alls orimligt att de skulle göra det, men det är inte heller orimligt att FBI avstår från det. Vi kan inte veta vilket. Att vara övertygad om att FBI bara bidar sin tid, ja, då återgår vi till det där om beviskrav, eller hur? Kan du bevisa att FBI kommer att göra det, eller är det bara en slags självklarhet utifrån vad du och andra känner sig ha anledning att anta?

  • Avstängd
  • 2016-04-19 10:16
Ursprungligen av alix:

Jo, jag läser och följer med, men jag har inte fått någon bevisning som utesluter alla andra skeenden än att FBI bidar sin tid med nya fall. Det är inte alls orimligt att de skulle göra det, men det är inte heller orimligt att FBI avstår från det. Vi kan inte veta vilket. Att vara övertygad om att FBI bara bidar sin tid, ja, då återgår vi till det där om beviskrav, eller hur? Kan du bevisa att FBI kommer att göra det, eller är det bara en slags självklarhet utifrån vad du och andra känner sig ha anledning att anta?

Drar man allt till sin spets är allting möjligt alternativt omöjligt så det tänker jag inte kommentera.
Utifrån vad jag har läst och sett drar jag min personliga slutsats att FBI inte tänker ge sig med detta och det är inget jag behöver eller kan bevisa för den delen.
Kräver du bevis av alla som har en personlig åsikt på forum och IRL?

  • Medlem
  • 2016-04-19 11:37
Ursprungligen av Hffre:

Drar man allt till sin spets är allting möjligt alternativt omöjligt så det tänker jag inte kommentera.
Utifrån vad jag har läst och sett drar jag min personliga slutsats att FBI inte tänker ge sig med detta och det är inget jag behöver eller kan bevisa för den delen.
Kräver du bevis av alla som har en personlig åsikt på forum och IRL?

Nej, inte alls. Dock slipper jag gärna omdömen att jag skulle "tjata" eller vara "bra naiv" bara för att jag inte har samma uppfattning. Eller ska man bara respekteras om man har en viss uppfattning i frågan?

  • Avstängd
  • 2016-04-19 12:44
Ursprungligen av alix:

Nej, inte alls. Dock slipper jag gärna omdömen att jag skulle "tjata" eller vara "bra naiv" bara för att jag inte har samma uppfattning. Eller ska man bara respekteras om man har en viss uppfattning i frågan?

Visst skulle du kunna slippa det omdömet men nu tycker jag att du tjatade och är naiv.
Jag är mångt och mycket naiv i andra frågor så därför ser jag det inte som något negativt.
Finns ingen anledning för dig att ta detta personligt och tro att jag inte respekterar din åsikt.
Vi har bara en diskussion där vi delar våran åsikt eller hur?

  • Medlem
  • 2016-04-19 15:01
Ursprungligen av Hffre:

... Vi har bara en diskussion där vi delar våran åsikt eller hur?

Nej, egentligen inte. Man skulle kunna uttrycka det så här: Det finns en utbredd pöbel som vill bränna FBI på bål därför att denna organisation anses häda mot den ende sanne Appleguden och därtill vanvörda Iprylrelikerna. En och annan som inte delar denna bigotta egennyttiga syn ska därför hutas åt på mer eller mindre otrevligt sätt. Pöbeln skanderar då i grunden: "Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar." Så skulle jag kunna beskriva saken, men jag väljer att avstå från att göra det.

Ursprungligen av alix:

Nej, egentligen inte. Man skulle kunna uttrycka det så här: Det finns en utbredd pöbel som vill bränna FBI på bål därför att denna organisation anses häda mot den ende sanne Appleguden och därtill vanvörda Iprylrelikerna. En och annan som inte delar denna bigotta egennyttiga syn ska därför hutas åt på mer eller mindre otrevligt sätt. Pöbeln skanderar då i grunden: "Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar." Så skulle jag kunna beskriva saken, men jag väljer att avstå från att göra det.

Avstår från att göra det... Nja... Det var snarare ett uttalande i stil "Fina barn du har, du är väl rädd om dem?" från en person klädd i HA-väst. Alla vet vad det är frågan om...

I sakfrågan anser jag (precis som Erik) att det spelar ingen roll om FBI hittade något eller inte i telefonen. Det påverkar inte mitt ställningstagande alls. Maktmedel ska behandlas restriktivt och försiktigt.

  • Avstängd
  • 2016-04-20 15:05
Ursprungligen av alix:

Nej, egentligen inte. Man skulle kunna uttrycka det så här: Det finns en utbredd pöbel som vill bränna FBI på bål därför att denna organisation anses häda mot den ende sanne Appleguden och därtill vanvörda Iprylrelikerna. En och annan som inte delar denna bigotta egennyttiga syn ska därför hutas åt på mer eller mindre otrevligt sätt. Pöbeln skanderar då i grunden: "Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar." Så skulle jag kunna beskriva saken, men jag väljer att avstå från att göra det.

Det är en åsikt som får stå för dig.
Jag har inget emot FBI i det stora hela utan dom har säkert gjort bra i världen.
När man försöker tvinga ett företag att skapa ett OS med en bakdörr ja då är man ute på djupt vatten.

Har jag varit otrevlig???

  • Medlem
  • 2016-04-20 16:09
Ursprungligen av Hffre:

Det är en åsikt som får stå för dig. ...

Jag har inte uttryckt någon åsikt, jag var noga med att ange att jag avstod från det. I övrigt har jag inga åsikter.

  • Avstängd
  • 2016-04-20 16:14
Ursprungligen av alix:

Jag har inte uttryckt någon åsikt, jag var noga med att ange att jag avstod från det. I övrigt har jag inga åsikter.

Nu uttrycker jag inte min åsikt men,gud va löjlig du är,kan du bli mer barnslig,så jag säger inte det för jag vill inte såra dina känslor

  • Medlem
  • 2016-04-22 17:08

Det kostade FBI 1,3 miljoner dollar att ta sig in i mobilen.

http://www.theguardian.com/us-news/video/2016...

Ser inte att någon berört min teori - att Apple o FBI löste detta i visst samförstånd så ingen behövde tappa ansiktet i media...
Framför allt att Apples security-förtroende hos Folket inte tog för stor skada...
Det handlade ju bara om Iphone 5C - och påskyndar då de Ljusskygga att omedelbart köpa en nyare modell... = Apple Win.
https://www.theguardian.com/technology/2016/a...

Bevaka tråden