Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple tar bort månadspeng i Itunes

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu är det inte längre möjligt att ge barn månadspeng att handla för i Itunes. Apple rekommenderar istället att användare börjar använda Familjedelning.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-04-14 20:01

Jaha, okej... Tråkigt att den här funktionen försvinner, den är verkligen superbra och används flitigt i min familj. Familjedelning funkar väl också, men då får man ju i värsta fall vänta ett bra tag innan köpet blir godkänt..

Månadspeng försvinner

Ursprungligen av WiFi:

Jaha, okej... Tråkigt att den här funktionen försvinner, den är verkligen superbra och används flitigt i min familj. Familjedelning funkar väl också, men då får man ju i värsta fall vänta ett bra tag innan köpet blir godkänt..

Ska man istället knyta sitt kreditkort till Apple? Jag har satt in pengar för att kunna ha 50GB på iCloud, som det sen dras 9kr/månad från, dock vill jag inte knyta mitt kreditkort till apple, då är det bara skrota den tjänsten för min del när mitt konto tar slut?

Ursprungligen av Mc Tommy:

Ska man istället knyta sitt kreditkort till Apple? Jag har satt in pengar för att kunna ha 50GB på iCloud, som det sen dras 9kr/månad från, dock vill jag inte knyta mitt kreditkort till apple, då är det bara skrota den tjänsten för min del när mitt konto tar slut?

Vi har alla olika risknivåer men jag har svårt att se risken med att låta Apple debitera ditt kreditkort.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vi har alla olika risknivåer men jag har svårt att se risken med att låta Apple debitera ditt kreditkort.

Det är väl inte direkt risken att Apple gör något olagligt men eftersom man har en kreditgräns så ligger det öppet för misstag och tillåter man barnen att delta i familjedelning så kan det bli konsekvenser av det eller har jag helt fel?

Ursprungligen av Mc Tommy:

Det är väl inte direkt risken att Apple gör något olagligt men eftersom man har en kreditgräns så ligger det öppet för misstag och tillåter man barnen att delta i familjedelning så kan det bli konsekvenser av det eller har jag helt fel?

Ok, jag tolkade dig som att problemet var Apple rent allmänt eftersom du nämnde debiteringen för iCloud. Då missförstod jag dig.

Ungarna kan inte handla hejvilt via familjedelningen, du måste godkänna inköpen innan de går igenom.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, jag tolkade dig som att problemet var Apple rent allmänt eftersom du nämnde debiteringen för iCloud. Då missförstod jag dig.

Ungarna kan inte handla hejvilt via familjedelningen, du måste godkänna inköpen innan de går igenom.

Det känns skönt att man måste godkänna först men trots det känns det inte riktigt bra att ständigt ha sitt kreditkort ligga öppet för inköp hos Apple men måhända är det säkert till 100%?

Ursprungligen av Mc Tommy:

Det känns skönt att man måste godkänna först men trots det känns det inte riktigt bra att ständigt ha sitt kreditkort ligga öppet för inköp hos Apple men måhända är det säkert till 100%?

Huruvida det är säkert eller ej är enbart upp till dig att avgöra.

Men jag anser det så säkert att jag har kopplat mitt kort till AppleID.

Ursprungligen av Borttaget:

Huruvida det är säkert eller ej är enbart upp till dig att avgöra.

Men jag anser det så säkert att jag har kopplat mitt kort till AppleID.

Jag tror säkert att det är säkert men det känns lugnare att ha betalt in ett visst belopp som aldrig kan överstigas.

Senast redigerat 2018-07-23 14:55
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-16 13:17

Visst är det så. Och det känns säkrare att betala med kontanter i butikerna än med kort. Men jag använder kort i alla fall, både i butikerna och iTunes/AppStore. Det är bara en fråga om var man ska lägga sej. Jag har ett speciellt kort för Internetköp, där det inte finns mycket pengar, utan jag fyller på när jag handlar något.

  • Medlem
  • 2016-04-17 21:04

Min familj har valt att lösa det här med elektroniska presentkort. Borde funka lika bra.

Ursprungligen av WiFi:

Min familj har valt att lösa det här med elektroniska presentkort. Borde funka lika bra.

Låter intressant, hur fungerar det?

Ursprungligen av kenjon:

Visst är det så. Och det känns säkrare att betala med kontanter i butikerna än med kort. Men jag använder kort i alla fall, både i butikerna och iTunes/AppStore. Det är bara en fråga om var man ska lägga sej. Jag har ett speciellt kort för Internetköp, där det inte finns mycket pengar, utan jag fyller på när jag handlar något.

Jag tycker inte man kan jämföra med att det känns säkrare att betala kontant, nu hamnar du lite utanför tråden. Jag använder också kreditkort i butikerna, sällan kontanter om det inte gäller småbelopp, vad jag vänder mig mot är kärnfrågan att Apple tar bort möjligheten att betala en lägre summa i förväg. I en butik har du mer kontroll på ditt kort, du ser vad som debiteras ditt kort, ska man jämföra det med Apple systemet så kan man lämna kortnumret till butiken så drar dom när du passerar kassan...hade det varit så ja då håller jag med dig att det är bättre med kontanter...

  • Medlem
  • 2016-04-18 07:47
Ursprungligen av Mc Tommy:

Låter intressant, hur fungerar det?

I App Store kan man skicka presentkort till andra. Mottagaren får en kod som kan lösas in.

Längst ner i App Store finns en ruta, "skicka present".

Ursprungligen av WiFi:

I App Store kan man skicka presentkort till andra. Mottagaren får en kod som kan lösas in.

Längst ner i App Store finns en ruta, "skicka present".

Finns den möjligheten kvar är det kanon bra!!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-18 08:35
Ursprungligen av Mc Tommy:

Jag tycker inte man kan jämföra med att det känns säkrare att betala kontant, nu hamnar du lite utanför tråden. Jag använder också kreditkort i butikerna, sällan kontanter om det inte gäller småbelopp, vad jag vänder mig mot är kärnfrågan att Apple tar bort möjligheten att betala en lägre summa i förväg. I en butik har du mer kontroll på ditt kort, du ser vad som debiteras ditt kort, ska man jämföra det med Apple systemet så kan man lämna kortnumret till butiken så drar dom när du passerar kassan...hade det varit så ja då håller jag med dig att det är bättre med kontanter...

Du vet inte om ditt kortnummer sparas i terminalen i kassan, för att kunna användas senare utan din vetskap.
Jag säger inte att kontantbetalning är jämförbart, jag bara pekar på olika nuvår av hur säker man kan känna sej. Sedan vilken nivå man vill lägga sej på är upp till var och en.

Ursprungligen av Mc Tommy:

Jag tycker inte man kan jämföra med att det känns säkrare att betala kontant, nu hamnar du lite utanför tråden. Jag använder också kreditkort i butikerna, sällan kontanter om det inte gäller småbelopp, vad jag vänder mig mot är kärnfrågan att Apple tar bort möjligheten att betala en lägre summa i förväg. I en butik har du mer kontroll på ditt kort, du ser vad som debiteras ditt kort, ska man jämföra det med Apple systemet så kan man lämna kortnumret till butiken så drar dom när du passerar kassan...hade det varit så ja då håller jag med dig att det är bättre med kontanter...

Är det verkligen så?

Din liknelse motsvarar (i mina ögon): "jag lämnar kortet i baren, dra allteftersom folk beställer drinkar, fråga mig inte, bara dra..."

Att registrera kortet hos Apple är istället. "Jag lämnar min betalningsinformation här, så att jag inte behöver mata in den varje gång jag köper något men jag måste godkänna varje köp innan ni debiterar". Samma system som många on-line företag har (Amazon, Cyberfoto, etc)

Det liknar samma system som många hantverkare har avtal med diverse butiker. De hämtar ut material från butiken, begär att få det faktuererat till företaget. All betalningsinformation ligger förberett i butiken så att det räcker med att godkänna inköpet och faktureringen vid inköpstillfället.

Du behöver inte gilla eller använda betalningsmetoden, det är bara det att jag tyckte att din liknelse haltar. Du har kontroll över vad som händer med ditt kort.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-18 19:06
Ursprungligen av BlackSmp:


Du har kontroll över vad som händer med ditt kort.

Verkligen, jag får mail så fort kortet används. Skulle det bli fel är det bara att kontakta Apple och be dem häva köpet.
Desutom krävs det ditt godkännande innan köpet genomförs, antingen med ditt lösord eller fingeravtryck.
Finns inget ställe som är så säkert som att handla genom som genom App Store - du använder en säker enhet som du själv har kontroll över, och dina kortuppgifter syns bara första gången.
Ta ett matinköp på ICA som motsats: du exponerar kortet, vem somhelst kan fota/memorera kortets siffror och kanske även koden. Du har ingen koll på hur dina kortuppgifter sparas/skickas. Kassörskan skulle knappast höja på ögonbrynen om kortterminalen byttes ut eller om den modifierats på något sätt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-04-19 08:17

Den här tråden blev ju intressant :), hur många av er raderar de tre sista siffrorna bak på kortet? Jag skulle inte vilja lämna ifrån mig kortet på en resturang med varenda detalj som krävs för att handla på suspekta nätsidor är exponerade.

Ursprungligen av andas:

Den här tråden blev ju intressant :), hur många av er raderar de tre sista siffrorna bak på kortet? Jag skulle inte vilja lämna ifrån mig kortet på en resturang med varenda detalj som krävs för att handla på suspekta nätsidor är exponerade.

Precis vad jag gjort på alla våra kreditkort, sen har jag sparat dom i iMac för säkerhets skull om jag skulle behöva dom!

Ursprungligen av andas:

Den här tråden blev ju intressant :), hur många av er raderar de tre sista siffrorna bak på kortet? Jag skulle inte vilja lämna ifrån mig kortet på en resturang med varenda detalj som krävs för att handla på suspekta nätsidor är exponerade.

Jag har gjort det en gång men inte på senaste omgången kort. Det känns som att risken är minimal i Sverige där alla har terminaler och PIN-kod.

Beroende på var man reser så kan det kanske vara aktuellt. Min senaste resa var dock till Syd-Korea och de är lika terminalorienterade som oss även om det där var terminal och namnteckning på en tryckkänslig platta istället för PIN.

Namnteckning och namnteckning, jag lärde mig snabbt samma princip som koreanerna - ett rakt streck med pekfingernageln duger bra:)

  • Avstängd
  • 2016-04-19 08:34
Ursprungligen av andas:

Den här tråden blev ju intressant :), hur många av er raderar de tre sista siffrorna bak på kortet? Jag skulle inte vilja lämna ifrån mig kortet på en resturang med varenda detalj som krävs för att handla på suspekta nätsidor är exponerade.

Vilken restaurang behöver man lämna ifrån sig kortet i dagens läge?
Antingen går man till disken eller så kommer dom med en portabel terminal för att betala.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-19 08:53
Ursprungligen av Hffre:

Vilken restaurang behöver man lämna ifrån sig kortet i dagens läge?
Antingen går man till disken eller så kommer dom med en portabel terminal för att betala.

Precis. Kortet skall man inte lämna ifrån sig. Sen har vi signaturfältet - en gång på 5 år har jag blivit ombedd att signera ett av mina kort. På 7-11 av alla ställen.

OT: http://wayback.archive.org/web/20080702154503...

Ursprungligen av reboot81:

Precis. Kortet skall man inte lämna ifrån sig. Sen har vi signaturfältet - en gång på 5 år har jag blivit ombedd att signera ett av mina kort. På 7-11 av alla ställen.

En kompis råkade ut för det på posten (när det fanns) och var rätt irriterad. Vad är nyttan av att kräva honom (er) att skriva på kortet för att sedan godkänna transaktionen?

  • Medlem
  • 2016-04-19 10:21
Ursprungligen av andas:

Den här tråden blev ju intressant :), hur många av er raderar de tre sista siffrorna bak på kortet? Jag skulle inte vilja lämna ifrån mig kortet på en resturang med varenda detalj som krävs för att handla på suspekta nätsidor är exponerade.

Jag gör det.

Även fast jag inte lämnar ifrån mig kortet så kan ju någon sno mitt kort eller helt enkelt försöka skriva ner kortets siffror. Tre siffror är väldigt enkelt att komma ihåg.

Ursprungligen av WiFi:

Jag gör det.

Även fast jag inte lämnar ifrån mig kortet så kan ju någon sno mitt kort eller helt enkelt försöka skriva ner kortets siffror. Tre siffror är väldigt enkelt att komma ihåg.

Men de ska ju också ha hela kortnumret på 16 siffror...

Man ska inte vara naiv men vi behöver inte heller vara överdrivet paranoida. Om jag skulle bli bestulen eller tappa min plånbok så är det körkortet som jag är mer bekymrad över än betalkorten.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-04-20 13:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Men de ska ju också ha hela kortnumret på 16 siffror...

Man ska inte vara naiv men vi behöver inte heller vara överdrivet paranoida. Om jag skulle bli bestulen eller tappa min plånbok så är det körkortet som jag är mer bekymrad över än betalkorten.

Jag är inte vidare rädd för att det ska ske i Sverige, men när man är ute och reser så är det inte ovanligt att kortterminalen inte är bärbar. Jag förstår personligen inte varför ett så viktigt nummer för näthandel inte kommer separat, precis som koden.

Ursprungligen av andas:

Jag är inte vidare rädd för att det ska ske i Sverige, men när man är ute och reser så är det inte ovanligt att kortterminalen inte är bärbar. Jag förstår personligen inte varför ett så viktigt nummer för näthandel inte kommer separat, precis som koden.

Jo, om du lämnar ifrån dig kortet för du ska få en slip så är det enkelt att skriva ner all information på kortet.

Nu går vi går mer och mer ifrån den koden för onlinehandel men den finns fortfarande kvar och innan den är helt utfasad så finns risken och problemet.

  • Avstängd
  • 2016-04-20 15:07
Ursprungligen av andas:

Jag är inte vidare rädd för att det ska ske i Sverige, men när man är ute och reser så är det inte ovanligt att kortterminalen inte är bärbar. Jag förstår personligen inte varför ett så viktigt nummer för näthandel inte kommer separat, precis som koden.

Skulle aldrig falla mig in att betala med kort utomlands. Uttag i en automat och betala kontant är det som gäller.

Ursprungligen av Hffre:

Skulle aldrig falla mig in att betala med kort utomlands. Uttag i en automat och betala kontant är det som gäller.

Det finns gott om länder med lika bra säkerhet som i Sverige. Fast nu har vi nog lämnat ämnet tillräckligt långt bakom oss. Jag väntar bara på att en moderator ska komma och ta oss i örat:)

Bevaka tråden