Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Ultratunna Macbooks med metallgångjärn på gång

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nya rykten påstår att Apple jobbar på ultratunna Macbook-modeller med metallförsedda gångjärn som ska lanseras under årets andra hälft.

Läs hela artikeln här

Jag hade nog hellre sett att Pro bibehåller sin storlek och drar nytta av AMD/NVIDIA's nya arkitektur och faktiskt ÄR är Pro (läs: kraftigare).

Resten finns redan i Air. Den fungerar men är inget monster i prestanda.

Ursprungligen av Segas:

Jag hade nog hellre sett att Pro bibehåller sin storlek och drar nytta av AMD/NVIDIA's nya arkitektur och faktiskt ÄR är Pro (läs: kraftigare).

Resten finns redan i Air. Den fungerar men är inget monster i prestanda.

Du ska nog se att Air som produkt dör till fördel av MacBook. MBP kommer troligen att finnas kvar som just pro. MB och MBP - enkelt och logiskt

Apple - Think thinner.

Jag börjar undra vart gränsen för "för tunnt" går..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-16 00:38

Notebook Cut istället för Paper Cut.

Det är bra om Apple siktar på en ultra portable aka "Air" modell och en något fetare "Pro" modell. Dock skulle jag vilja se alla "Pro" modeller få lite mer umf då, exempelvis dGPU och kanske möjlighet till två interna PCIe-diskar.

Air-modellerna kan foka på ultra-portabelt även om jag skulle sägs Intels M-serie är något för slö CPU idag för att helt ersätta Air-modellen. Jag skulle äve säga Air-modellerna bör behålla minst 2, förslagsvis tre portar. TB3 gör även dessa enormt flexibla.

Att alla maskiner ska bli ultra-slimmade känna för mig lite enkel-riktat. Behåll ett par mm, släng in en GPU och större batteri. Men den ska inte bli en släp-bar spel PC.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du ska nog se att Air som produkt dör till fördel av MacBook. MBP kommer troligen att finnas kvar som just pro. MB och MBP - enkelt och logiskt

Ja, för MacBook 12" blev ju en succé...

Ursprungligen av Redaktionen:

Nya rykten påstår att Apple jobbar på ultratunna Macbook-modeller med metallförsedda gångjärn som ska lanseras under årets andra hälft.

Läs hela artikeln här

Design är ju endast säljaspekt.. Hur många kan göra bättre arbete men en bättre designad datorn än med en kraftfullare? De fattar verkar det som, INTE, att de har sin kundbas pga OSX och då är datorerna inte utseendemässigt det viktigaste.

Men men, sökte fram lite om "metallförsedda gångjärn" och fann detta. Även om detta är för ett par brillor så kan man tänka sig att det blir något i den stilen?

Microsoft Surface book

Ursprungligen av Segas:

Ja, för MacBook 12" blev ju en succé...

Pga priset och endast en USB-C säger vissa, saker som mycket väl kan komma att ändras i kommande modeller.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Pga priset och endast en USB-C säger vissa, saker som mycket väl kan komma att ändras i kommande modeller.

Precis. Ingen succé direkt.

Edit: för att inte tolkas som dryg, ville jag mest klargöra att Air faktiskt fungerar bra så som den är. Pro-modellen borde dock inte göras tunnare, då försvinner mycket av möjligheten att kunna göra den mer kraftfull. Det är ju liksom hela idén kring den modellen (och namnet).

Nya processorer och dess arkitektur har stagnerat kraftigt vad gäller ny och revolutionerande prestanda. Gör man den modellen ännu mindre, bara för att Pascal och AMD's motsvarighet krympt i tillverkningsprocess, gör att modellen börjar om från nytt. Små modeller måste (självklart) tumma på något.

Senast redigerat 2016-04-16 15:33
Ursprungligen av Segas:

Precis. Ingen succé direkt.

Edit: för att inte tolkas som dryg, ville jag mest klargöra att Air faktiskt fungerar bra så som den är. Pro-modellen borde dock inte göras tunnare, då försvinner mycket av möjligheten att kunna göra den mer kraftfull. Det är ju liksom hela idén kring den modellen (och namnet).

Nya processorer och dess arkitektur har stagnerat kraftigt vad gäller ny och revolutionerande prestanda. Gör man den modellen ännu mindre, bara för att Pascal och AMD's motsvarighet krympt i tillverkningsprocess, gör att modellen börjar om från nytt. Små modeller måste (självklart) tumma på något.

Tycker det finns en del att förbättra på MBA (tex retina), men den som lever får se

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-16 16:45
Ursprungligen av barbapappa_86:

Pga priset och endast en USB-C säger vissa, saker som mycket väl kan komma att ändras i kommande modeller.

Ursprungligen av Segas:

Precis. Ingen succé direkt.

Edit: för att inte tolkas som dryg, ville jag mest klargöra att Air faktiskt fungerar bra så som den är. Pro-modellen borde dock inte göras tunnare, då försvinner mycket av möjligheten att kunna göra den mer kraftfull. Det är ju liksom hela idén kring den modellen (och namnet).

Nya processorer och dess arkitektur har stagnerat kraftigt vad gäller ny och revolutionerande prestanda. Gör man den modellen ännu mindre, bara för att Pascal och AMD's motsvarighet krympt i tillverkningsprocess, gör att modellen börjar om från nytt. Små modeller måste (självklart) tumma på något.

Om jag inte har fel så hade MacBook Air när den lanserades bara ett USB-uttag och nu har den flera uttag. Dessutom så var den mycket dyrare än vad Air är nu.

Vad tror ni om att kommande MacBook kommer att få en lägre prisklass och åtminstone en till USB-C?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tycker det finns en del att förbättra på MBA (tex retina), men den som lever får se

Ja, Retina (eller högre upplösning) hade varit trevligt på en Air faktiskt. Jag leker lite med fotografering och där ligger Air verkligen i lä vad gäller att visa färger på ett korrekt sätt.

Jag kan säga att jag har kvar min MBP 15" 2011 enbart pga möjligheten till stor intern lagring (1x512 SSD + 1x1000 HDD). Det är en quadcore i7, 16 GB RAM och stora grafikkortet, och står sig helt okej fortfarande. När de lanserar ett riktigt monster köper jag mer än gärna nytt, men det ser ut att vänta!

Apples återgång till proprietärhet och att inte ge kunderna efterhandsval (möjlighet till mer RAM och disk-plats) hade jag hoppats de lämnat runt 00-talet, men tji fick vi. Det gör mig lite ledsen inombords faktiskt.

Ursprungligen av carlsson:

Jag kan säga att jag har kvar min MBP 15" 2011 enbart pga möjligheten till stor intern lagring (1x512 SSD + 1x1000 HDD). Det är en quadcore i7, 16 GB RAM och stora grafikkortet, och står sig helt okej fortfarande. När de lanserar ett riktigt monster köper jag mer än gärna nytt, men det ser ut att vänta!

Apples återgång till proprietärhet och att inte ge kunderna efterhandsval (möjlighet till mer RAM och disk-plats) hade jag hoppats de lämnat runt 00-talet, men tji fick vi. Det gör mig lite ledsen inombords faktiskt.

Jag kunde inte ha uttryck mig bättre själv. ?

Ja lagringen är sjukt viktig.
Hoppas verkligen att det blir nån modell med möjlighet att välja 2 TB lagring.

Ser inte så snyggt eller smidigt ut, men vi får väl se.
?

Senast redigerat 2018-07-23 14:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-17 10:02
Ursprungligen av Segas:

Ja, för MacBook 12" blev ju en succé...

Ungefär lika stor succé som Macbook Air var första åren...

Ursprungligen av tooobe:

Ungefär lika stor succé som Macbook Air var första åren...

Visst tycker man att Apple borde ha lärt sig av sina misstag, eller hur? Den MacBook som kom ut med USB-C var ju ett skämt på alla sätt, inte ens kunde Apple förmå sig själva att inkludera en adapter. Nej, med ett uttag antog Apple att det var allt som behövdes.

Ren och skär idioti och ignorans.

Ursprungligen av liganen:

Vad tror ni om att kommande MacBook kommer att få en lägre prisklass och åtminstone en till USB-C?

Om den ska ersätta MBA så ser åtminstone jag det som måsten. Annars tror jag att behovet för en MBA finns kvar.

  • Medlem
  • 2016-04-17 13:31

"Metallförsedda gångjärn"? Jag har skruvat i många datorer i mina dagar och vad jag minns har gångjärnen alltid varit av metall. Vad missar jag?

Ursprungligen av alix:

"Metallförsedda gångjärn"? Jag har skruvat i många datorer i mina dagar och vad jag minns har gångjärnen alltid varit av metall. Vad missar jag?

"metal injection holding". Kan inte se att det framgår i artikeln vad det är.

  • Medlem
  • 2016-04-17 13:45
Ursprungligen av barbapappa_86:

"metal injection holding". Kan inte se att det framgår i artikeln vad det är.

Tack för svar. Vi lär väl bli varse så småningom, då.

Ursprungligen av carlsson:

Jag kan säga att jag har kvar min MBP 15" 2011 enbart pga möjligheten till stor intern lagring (1x512 SSD + 1x1000 HDD). Det är en quadcore i7, 16 GB RAM och stora grafikkortet, och står sig helt okej fortfarande. När de lanserar ett riktigt monster köper jag mer än gärna nytt, men det ser ut att vänta!

Apples återgång till proprietärhet och att inte ge kunderna efterhandsval (möjlighet till mer RAM och disk-plats) hade jag hoppats de lämnat runt 00-talet, men tji fick vi. Det gör mig lite ledsen inombords faktiskt.

Hear! Hear! Jag har exakt samma maskin - och tankar!

1
Bevaka tråden