Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avsnitt #132: Önskelista till IOS 10

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

IOS borde få sig en större uppdatering i sommar och Ida och Jakob har en del önskningar som de delar med sig av i veckans avsnitt.

Läs hela artikeln här

Jag tror det var At Ease ni sökte efter. Ett program som gav olika användare egna konton med vissa program. Sen gick det att komma runt genom att starta om utan tillägg så det var inte världens säkraste grej.

Därför kan man ej slå ihop apple id. (min teori)

Gällande varför man inte kan slå ihop apple id: Jag tror att apple inte vill att du ska kunna slå ihop apple id för då skulle det vara möjligt för personer att sälja apple-id med tillhörande innehåll till andra.

Vad tror ni?

Ursprungligen av Sebbe_K:

Gällande varför man inte kan slå ihop apple id: Jag tror att apple inte vill att du ska kunna slå ihop apple id för då skulle det vara möjligt för personer att sälja apple-id med tillhörande innehåll till andra.

Men det borde ju gå att lösa genom att kräva nån typ av autentisering/legitimering. Men visst låter din teori rent av trolig.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag tror det var At Ease ni sökte efter. Ett program som gav olika användare egna konton med vissa program. Sen gick det att komma runt genom att starta om utan tillägg så det var inte världens säkraste grej.

http://toastytech.com/guis/atease4panelswfilemnu.png

Haha ja! Så där såg det ut. Barndomsminnen!

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Men det borde ju gå att lösa genom att kräva nån typ av autentisering/legitimering. Men visst låter din teori rent av trolig.

Hmm, visst kan man legitimera sig när man pratar med apple support så att de vet vem du är. Det blir dock svårare att visa hur ett specifikt apple id tillhör dig. När du skapar ett nytt apple id anger du fyra följande: epost, lösenord, födelsedatum (utan 4 sista siffror) och tre säkerhetsfrågor. Ingen av den information som krävs vid skapandet av apple id kan användas för att jämföras mot exempelvis legitimation.

Om man vid skapandet av nya apple id lägger till någon form av information som kan användas för att legitimera dig så kommer det bara att gynna nya konton och ej de som skapats tidigare.

Så tänker jag iaf

Ang att kunna ta bort eller gömma Apple's egna appar så borde dom göra som med deras Icloud Drive app, där kan man i inställningar på välja att göra appen synlig på hemskärmen. Så borde man kunna göra med alla appar från Apple.

Ursprungligen av Sebbe_K:

Hmm, visst kan man legitimera sig när man pratar med apple support så att de vet vem du är. Det blir dock svårare att visa hur ett specifikt apple id tillhör dig. När du skapar ett nytt apple id anger du fyra följande: epost, lösenord, födelsedatum (utan 4 sista siffror) och tre säkerhetsfrågor. Ingen av den information som krävs vid skapandet av apple id kan användas för att jämföras mot exempelvis legitimation.

Om man vid skapandet av nya apple id lägger till någon form av information som kan användas för att legitimera dig så kommer det bara att gynna nya konton och ej de som skapats tidigare.

Så tänker jag iaf

Borde väl räcka rätt långt med att skicka ut mejl till e-postadressen man skapade Apple-id:t med? Den går så vitt jag vet inte att byta. Men inte fool-proof förstås, du har en intressant teori det håller jag med om.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2016-04-16 21:22
Ursprungligen av Cancerman:

Ang att kunna ta bort eller gömma Apple's egna appar så borde dom göra som med deras Icloud Drive app, där kan man i inställningar på välja att göra appen synlig på hemskärmen. Så borde man kunna göra med alla appar från Apple.

Lite som på Apple TV

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-04-16 22:20
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Borde väl räcka rätt långt med att skicka ut mejl till e-postadressen man skapade Apple-id:t med? Den går så vitt jag vet inte att byta. Men inte fool-proof förstås, du har en intressant teori det håller jag med om.

Om jag inte minns fel så har jag bytt email på mitt apple-id, jag hade ett gammalt email som skulle sluta fungera och bytte till en gmail-adress.
Omvägen var har jag för mig att lägga till en adress för 'återställning' och sedan byta adressernas funktion, låter virrigt, men det var ett par år sedan..

Ursprungligen av mattiL:

Om jag inte minns fel så har jag bytt email på mitt apple-id, jag hade ett gammalt email som skulle sluta fungera och bytte till en gmail-adress.
Omvägen var har jag för mig att lägga till en adress för 'återställning' och sedan byta adressernas funktion, låter virrigt, men det var ett par år sedan..

Fungerar bara om du har ett AppleID med en 3part adress.

Sitter du med mac-, me- eller iCloud-adress får du inte lov att byta mailadress alls.
Men så är det också en tjänst från Apple själva så de ser väl ingen anledning till att tillåta byten.

Ursprungligen av Cancerman:

Ang att kunna ta bort eller gömma Apple's egna appar så borde dom göra som med deras Icloud Drive app, där kan man i inställningar på välja att göra appen synlig på hemskärmen. Så borde man kunna göra med alla appar från Apple.

Det hade varit en mycket trevlig funktion. Borde ju dessutom inte vara så svårt att implementera. Finessen finns ju redan, precis som du nämner.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag tror det var At Ease ni sökte efter. Ett program som gav olika användare egna konton med vissa program. Sen gick det att komma runt genom att starta om utan tillägg så det var inte världens säkraste grej.

http://toastytech.com/guis/atease4panelswfilemnu.png

Just precis, där har vi den!

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-04-17 17:11

Jag vill att iTunes ska synkas mellan olika macar. Det är fullständigt "#€% barockt att man fortfarande anno 2016 inte kan ha iTunes på en iMac OCH en bärbar och synka telefonen med den som är närmast. Det är möjligen ingen iOS 10-grej, men det är förbannat irriterande och det räcker som argument.

Ursprungligen av flygarn:

Jag vill att iTunes ska synkas mellan olika macar. Det är fullständigt "#€% barockt att man fortfarande anno 2016 inte kan ha iTunes på en iMac OCH en bärbar och synka telefonen med den som är närmast. Det är möjligen ingen iOS 10-grej, men det är förbannat irriterande och det räcker som argument.

Har du lust att elaborera din synpunkt? Jag tror inte riktigt jag förstår vad du menar.

Närmast...?

Ursprungligen av flygarn:

Jag vill att iTunes ska synkas mellan olika macar. Det är fullständigt "#€% barockt att man fortfarande anno 2016 inte kan ha iTunes på en iMac OCH en bärbar och synka telefonen med den som är närmast. Det är möjligen ingen iOS 10-grej, men det är förbannat irriterande och det räcker som argument.

Kan tycka att det är barockt att synka med iTunes. Kör till molnet istället.

Ursprungligen av flygarn:

Jag vill att iTunes ska synkas mellan olika macar. Det är fullständigt "#€% barockt att man fortfarande anno 2016 inte kan ha iTunes på en iMac OCH en bärbar och synka telefonen med den som är närmast. Det är möjligen ingen iOS 10-grej, men det är förbannat irriterande och det räcker som argument.

Tycker det är helt kass att iTunes backuper sparas till c: och att man inte kan ändra var dessa ska sparas. Själv har jag en 120GB HDD som c: och sen en server där alla filer sparas men med ett några iPhones och iPad så blir det många GB data som ska sparas på min lilla disk. Hade man kunnat välja var det ska sparas eller kanske ännu hellre att tex timecapsule trådlöst hade kunnat backupa en iOS enhet så hade jag varit glad(are).

  • Medlem
  • 2016-04-17 21:14

Jag håller med Jakob, jag vill inte ha någon typ av widget som finns i de flesta androidtelefoner. Och om Apple inför något sådant så måste det gå att koppla bort funktionen för dem som inte gillar den.

I iOS 9.3 kan man lösenordsskydda anteckningar. Jag vill att Apple utvecklar funktionen och tar den till andra appar. Varför inte påminnelser? Sen borde man kunna låsa och lösenordsskydda vissa enskilda appar. Bilder, Facebook, och så vidare. Man kan ju låsa hela enheten men det är inte optimalt för dem som delar enheter.

Något som vi nästan alla vill är att kunna radera eller dölja appar som vi inte använder, till exempel aktier. Apple måste fixa det här, men tills dess gömmer jag dem i mappar, på någon annan sida så att inte en ny mapp med onödiga appar inte tar plats och utrymme på skärmen.

Bra jobb med podden hörn! Ni har blivit en del av min rutin på helgen!

Ursprungligen av blond81a:

Bra jobb med podden hörn! Ni har blivit en del av min rutin på helgen!

Tack och bock!

  • Avstängd
  • 2016-04-23 13:20

Problemet att funktioner som en liten del av användarna vill ha och som Apple kommer lägga till iOS gör det bara mer och mer likt Android.
I form av både funktioner och att det kräver mer av hårdvaran som således gör att ett par år gammal telefon blir jobbigare att använda.
Redan nu märker jag av att iOS 9.3.1 laggar när man går i och ur mappar på hemskärmen.
När man sveper till vänster och uppifrån och ner för att få fram sökfunktionen laggar det.
Många av dessa fancy funktioner förblir oanvända av en stor del av användarna.
Dels för att dom inte vet om dom och invanda användarsätt är svåra att bryta.
Ser att fast Touch-ID finns,som förövrigt är en ypperlig funktion,finns det dom som inte använder det.
Med motiveringen att, "jag har inte hunnit ställa in det", "Jag har inte orkat" , "Det fungerar bra att slå in manuellt".
Ja ursäkterna är oändliga och samma sak gäller många av funktioner som iOS har fått under åren.

iOS börjar likna Android bara mer och mer och jag gillar det inte.

Detta klipp visar verkligen vilken skillnad det är mellan ett äldre iOS mot dagens.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Borde väl räcka rätt långt med att skicka ut mejl till e-postadressen man skapade Apple-id:t med? Den går så vitt jag vet inte att byta. Men inte fool-proof förstås, du har en intressant teori det håller jag med om.

Precis, det är inte fool-proof (vilket det MÅSTE vara). Problematiken är att apple inte vill att du slår ihop ditt konto med någon annans. Om det skulle räcka med att du accepterar ihopslagningen genom att trycka på en länk i ett e-postmeddelande så hindrar det inte dig från att slå ihop icloud-kontot med ett annat icloud-konto som ej tillhör dig själv.

Denna diskussion är kanske inte super intressant eftersom vi båda bara kan spekulera men vi kan iaf konstantera att er pod fick mig att fundera på saken! De var kul. Gillar era poddar Dom är trevliga! fortsätt med dem!

1
Bevaka tråden