Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple kallar tillfälligt OS X för Mac OS

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en text på sin webbplats kallar Apple tillfälligt operativsystemet OS X för Mac OS, vilket pekar mot ett namnbyte.

Läs hela artikeln här

Tillfälligt? Menar ni att dom håller på att ta fram ett tredje namn för OS'et? Och använder MacOS "tillfälligt"?
Jag tror inte det blir något nytt tredje namn - det ni ser är inte "tillfälligt" utan bara att dom nu börjar använda namnet "MacOS" för operativsystemet till Mac-datorer. Snart står det "MacOS" i allt från Apple.

Ursprungligen av Demiurgen:

Tillfälligt? Menar ni att dom håller på att ta fram ett tredje namn för OS'et? Och använder MacOS "tillfälligt"?
Jag tror inte det blir något nytt tredje namn - det ni ser är inte "tillfälligt" utan bara att dom nu börjar använda namnet "MacOS" för operativsystemet till Mac-datorer. Snart står det "MacOS" i allt från Apple.

Det är ju tillfälligt för att Apple ändrat på hemsidan för att inte avslöja i nuläget.

Kommer säkerligen sen ändras till MacOS igen och därmed valet av ordet tillfälligt.

Läste du ens artikeln?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-04-15 14:42

Verkar rimligt.

Ursprungligen av Demiurgen:

Tillfälligt? Menar ni att dom håller på att ta fram ett tredje namn för OS'et? Och använder MacOS "tillfälligt"?
Jag tror inte det blir något nytt tredje namn - det ni ser är inte "tillfälligt" utan bara att dom nu börjar använda namnet "MacOS" för operativsystemet till Mac-datorer. Snart står det "MacOS" i allt från Apple.

Nej, att Apple själva tillfälligt på sin webbplats använder namnet Mac OS. Och sedan ändrar tillbaka till OS X.

  • Medlem
  • 2016-04-15 14:55
Ursprungligen av Redaktionen:

I en text på sin webbplats kallar Apple tillfälligt operativsystemet OS X för Mac OS, vilket pekar mot ett namnbyte.

Läs hela artikeln här

Tycker det är mer intressant att de beräknar att man har en macbook i 4a år, och en iphone 3 år.
Hur ofta byter ni era prylar?

Ursprungligen av Plapo:

Tycker det är mer intressant att de beräknar att man har en macbook i 4a år, och en iphone 3 år.
Hur ofta byter ni era prylar?

Min Air där hemma är nog lite äldre än fyra år och funkar bra än, men telefon bytte jag nog vartannat år när jag köpte dem privat, förlängde abonnemanget och bytte telefon samtidigt.

Ursprungligen av Plapo:

Tycker det är mer intressant att de beräknar att man har en macbook i 4a år, och en iphone 3 år.
Hur ofta byter ni era prylar?

Tja, förr var det nog datorbyte var 3:e år. Nu är min nuvarande iMac 2,5 år och den kommer jag säkert ha i minst 2 år till. Har inte ens funderat på att uppgradera. Maxade nog tillräckligt när den köptes.
Retinan skulle väl vara kul att ha iofs, men annars är den rapp så det räcker till och blir över ett bra tag till.
Utvecklingen prestandamässigt går väl inte lika fort numer, mer annat som prioriteras i datorväg kanske.
Min iPhone 5 har jag haft i 4 år!!!
De större versionerna har inte lockat mig, men nu är en ny SE beställd

Ursprungligen av Plapo:

Tycker det är mer intressant att de beräknar att man har en macbook i 4a år, och en iphone 3 år.
Hur ofta byter ni era prylar?

Mac Book Pro: 2-3 år cykel.
iPhone: 1-2 år cykel.

Köper alltid så maxad det går, man vet aldrig då man får sämre ekonomi och måste ha prylen många år.

Ursprungligen av Chaosstar:

Köper alltid så maxad det går, man vet aldrig då man får sämre ekonomi och måste ha prylen många år.

Snarare mer grejer än sämre ekonomi. Det blir ju fler och iDevices och annat Apple tjafs som man ska ha och uppgradera numera.
Det känns tex. mer intressant att uppgradera min 1,5 år gamla iPad Air2 till en Pro tidigare än skaffa ny iMac.
När jag hade 3 års cykel på datorer hade ju iPad inte kommit igång som något intressant för mig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-04-15 16:47
Ursprungligen av Plapo:

Tycker det är mer intressant att de beräknar att man har en macbook i 4a år, och en iphone 3 år.
Hur ofta byter ni era prylar?

MBP'n är 4,5 år , mac minin 4. Inga planer på att byta dem, om de inte skulle gå sönder såklart.
Telefon har blivit 1,5 år ungefär, men planen är att ha min 6S+ längre än så.

Ursprungligen av Plapo:

Tycker det är mer intressant att de beräknar att man har en macbook i 4a år, och en iphone 3 år.
Hur ofta byter ni era prylar?

iPhone oftast i 2 år och 9 månader faktiskt (33 månader). Gällde både min 3GS och 4S.

Hade min Macbook i 7 år.

Ursprungligen av Plapo:

Tycker det är mer intressant att de beräknar att man har en macbook i 4a år, och en iphone 3 år.
Hur ofta byter ni era prylar?

Min primära maskin är 7 år gammal nu. Har inte sett anledningen att byta ut min iMac (2009).
Men jag har iofs 2st Mac mini modell 2011 och 2012 som står som headless servrar (delvis strax ersatta av mitt senaste inköp en riktig server).

iPhone köpte jag tidigare nytt efter 24 månader. Men just nu med iPhone6 känns det som jag kan behålla lite längre.

iPad har jag inte köpt ny sedan min första, en generation 3 som inhandlades 2012.

Ursprungligen av Plapo:

Tycker det är mer intressant att de beräknar att man har en macbook i 4a år, och en iphone 3 år.
Hur ofta byter ni era prylar?

Tills jag tog över partnerns retina-MBP (2013-modellen) förra sommaren, hade jag en 2010-MBP som nu fortsätter surra vidare hemma hos min syster (skulle inte bytt ut den annars faktiskt). Så, fem år blev det med den.

Hade min iPhone 4S i lite mer än 2,5 år, från januari 2012 till november 2014. Vilket jag egentligen tycker är alldeles för lite, men jag fick en bra deal till företaget. Den gamla telefonen har min mor tagit över (och jag hoppas använda min iPhone 6 länge än!).

iPaden (en 4:a) skaffade jag i januari 2013, används flitigt för workshops/föreläsningar och den är oförskämt pigg. Säger "oförskämt" eftersom jag kanske aldrig varit så sugen på en iDevice, som jag nu är på 9,7-tums-iPad Pro.

Usch. Skäms lite vid mängden prylar. Får bli bättre på att nyttja dem längre...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-16 11:52

Ny iPhone varje år sedan 2007. Gamla vandrar "nedåt" i familjen, används under 4-5 år.
iPad2 tills för två veckor sedan, utbytt mot Air2.
iMac 2008, Mac mini 2012 används fortfarande.

  • Medlem
  • 2016-04-16 12:08
Citat:

kenjon

Citat:

Manglobe

Citat:

illerG

Citat:

marcushedenstrom

Citat:

Json_81

Citat:

panther

Citat:

Ida Lindkvist

Intressant ändå över hur länge ni har och beräknar att använda era enheter.

Själv sitter jag på en stationär windows burk med sandy bridge från 2011. och ser inga anledningar att uppgradera processorn de närmaste 2-4 åren.
En ny iphone 6s från min gamla 4s och det känns ganska lagom period för telefonen.
En begagnad macbook air med broadwell från tidigt 2015 som kommer hänga med en bra bit till.
en begagnad asus gaming laptop från 2015 för att rendera och jobba i skolan och annat.
Mina användningsområden är från tunga 3D arkitekturprogram till skriva anteckningar.

enkel sammanfattning är att jag har 3 datorer jag använder 10-12 timmar om dagen och om jag får en fast arbetsplats närmaste tiden rycker nog allt förutom macbook airen och telefonen.
Hur ser ni på begagnat, har ni köpt en mac/telefon begagnad för att spara pengar eller av andra skäl?

Ursprungligen av Plapo:

Hur ser ni på begagnat, har ni köpt en mac/telefon begagnad för att spara pengar eller av andra skäl?

Mac inhandlas först och främst begagnat men om det inte finns någon till normala priser så blir det hellre nytt då jag inte tänker spara in på struntsummor.

Telefon och surfplatta köper jag nytt enbart.

Och tyvärr, kommer jag nog bara köpa nytt när det kommer till Mac i framtiden. Eftersom man inte får uppgradera disk, RAM etc. själv hur man vill i efterhand.

Ursprungligen av Plapo:

Hur ser ni på begagnat, har ni köpt en mac/telefon begagnad för att spara pengar eller av andra skäl?

Har aldrig köpt något begagnat Apple, gillar känslan av nytt och fräscht.
Och få exakt de specar jag vill ha.
Jag säljer begagnat, fortfarande fräscht

Ursprungligen av Plapo:

Tycker det är mer intressant att de beräknar att man har en macbook i 4a år, och en iphone 3 år.
Hur ofta byter ni era prylar?

Urval (i praktisk drift som huvudmaskin - samtliga maskiner finns kvar ännu och fungerar om läget skulle bli akut):

  • PowerBook 190 680LC40 33/66 MHz 20 MB RAM: 1996-2000 (5 år)

  • PowerMac G4 Yikes! 350 MHz: 2000-2004 (5 år + sporadiskt användande från och till sen dess.)

  • iBook G4 1,2 GHz: 2004-2011 (6,5 år + används än idag som scanningsstation för diascanner).

  • MBP 15" early 2011 2,3 GHz i7 quad: 2011-idag. Räknar med ett par år till. Huvudmaskin för jobb och hem. (5 år and counting).

Ursprungligen av Plapo:

Tycker det är mer intressant att de beräknar att man har en macbook i 4a år, och en iphone 3 år.
Hur ofta byter ni era prylar?

Datorerna håller klart längre - det är ett som är säkert.

Datorer
PowerMac G4 MDD: 2002-still going. Kör Debian PPC och agerar NAS hos en polares föräldrar.
PowerMac G5 Quad: 2005-vet inte, den såldes 2009 innan OS X 10.6 släpptes.
MBP 1st gen: 2006-2010, sen hade morsan denna till 2015 då GPUn gav upp.
MBA: 2010-2013, den "drack lite för mycket" tyvärr.
MBPr: Late 2013-going strong.

Lurar
iPhone: 2007-2009, (en rad av touchlagret dog)
iPhone 3GS: 2009-2011, sprucken skärm
iPhone 4S: 2011-2014, sprucken skärm
Motorola Moto X: Jan 2014-Sep 2014, sprucken skärm då jag blev påkörd när jag cyklade
iPhone 6: Sep 2014-still going strong.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Datorerna håller klart längre - det är ett som är säkert.

PowerMac G4 MDD: 2002-still going. Kör Debian PPC och agerar NAS hos en polares föräldrar.

Vad drar en sån i el mot vad en "konsument-nas" drar?

Ursprungligen av mendezzz:

Vad drar en sån i el mot vad en "konsument-nas" drar?

Antagligen typ 3-5x så mycket. Perf/W är med dagens mått rätt kasst.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-04-16 19:38
Ursprungligen av Plapo:

Intressant ändå över hur länge ni har och beräknar att använda era enheter.

Själv sitter jag på en stationär windows burk med sandy bridge från 2011. och ser inga anledningar att uppgradera processorn de närmaste 2-4 åren.

Jag bytte min sandy bridge mot haswell refresh förra året, men enda anledningen var att den började bråka och jag hade inte tid att felsöka just då. Den rullar igen med nytt (eller rättare, tokgammalt, geforce 8800) och min dotter fick ta över den.
Kan nog duga i ganska många år till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-17 17:42
Ursprungligen av hansfilipelo:

Antagligen typ 3-5x så mycket. Perf/W är med dagens mått rätt kasst.

Jag bytte 3 st Apple-servrar mot 3 st Mac mini
Någon som vill ha de gamla?
Uj nu är vi väldigt OT...

1
Bevaka tråden