Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp vid val av iMac!

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är i stort behov av en ny iMac då min nuvarande (21,5" från hösten 2009) är trasig. Mest troligt är det grafikkortet som pajat och det blir för dyrt att ersätta om det ens skulle vara möjligt, men hade ändå tänkt köpa ny iMac sedan en lång tid tillbaka. Har nu funderat fram och tillbaka i flera veckor utan att lyckas komma fram till vad jag ska välja så jag hoppas att jag kan få lite hjälp här. Det jag kommer göra på datorn är främst att surfa runt på nätet och titta på YouTube, sen en del redigering i program som Photoshop/Lightroom och Final Cut Pro X.

Mitt första dilemma är valet av storlek. Från början var jag inställd på att fortsätta med 21,5" då det är det jag är van vid och 27" har upplevts lite för stor när jag tittat på den i butik, men allt efter som tiden gått har jag börjat bli mer och mer osäker på val av storlek. Det som fått mig att titta mer på 27an den senaste tiden är dels alla recensioner jag läst, den bättre prestandan och större möjligheterna man får med den lockar och det känns som jag får mer för pengarna. Men jag är samtidigt rädd att jag inte ska lyckas vänja mig vid den stora skärmen, jag har trots allt svårt för förändringar. Vet inte riktigt hur jag ska tänka här för att lyckas bestämma mig.

Det andra är vilka specifikationer jag ska välja vid köp. Blir det 21,5" är jag ganska besluten om att det blir retinan med i5, 16gb ram och 512gb SSD. Vill inte ha en dator med en långsammare hårddisk än den som är i min nuvarande trasiga iMac och om än Fusion Drive kommer speeda upp den lite och ge mig mer utrymme känns det inte som bästa lösningen. Blir det 27" är jag lite mer osäker på vad jag ska välja. Har varit mest inställd på mittenmodellen då jag inte tror skillnaden mellan M390 och M395 skulle ha någon stor betydelse i mitt fall. I övrigt har jag funderat på att antingen välja i5 och 512gb SSD eller i7 och 2tb Fusion Drive/256gb SSD (känns dock som 256gb skulle fyllas upp snabbt). RAM uppgraderar jag själv i efterhand.

Vad skulle jag ha mest nytta av tror ni? Påverkar i7 något under själva redigeringen i FCPX eller är det bara vid exportering? Undrar också om lösningen med 512gb SSD kommer göra att redigering flyter på smidigare jämfört med Fusion Drive, även om mina mediafiler ligger på en mekanisk extern hårddisk?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-13 23:08
Ursprungligen av SaraSjo:

Men jag är samtidigt rädd att jag inte ska lyckas vänja mig vid den stora skärmen, jag har trots allt svårt för förändringar.

Angående skärmstorlek: det är väldigt LÄTT att vänja sig vid en stor skärm, det är den bästa datorergonomiska investering du kan göra. Så om du har råd - kör på 27".

FCPX och prestandafunderingar lämnar jag åt andra att tipsa om.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-04-14 07:44
Ursprungligen av IngoX:

Angående skärmstorlek: det är väldigt LÄTT att vänja sig vid en stor skärm, det är den bästa datorergonomiska investering du kan göra. Så om du har råd - kör på 27".

FCPX och prestandafunderingar lämnar jag åt andra att tipsa om.

Instämmer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-14 09:21

Jobbar du med bild/film så är 27" ett givet val. Dessutom kan du "spara" ett par kronor på att själv montera i mer RAM.
"Långsammaste" 27" kommer springa runt din nuvarande i prestanda. i5 eller i7 gör skillnad, men kan du berättiga priset? Är det viktigt att dina filmer exporteras snabbt, eller har du tid/råd att ta en kaffe och vänta ett par minuter till? Känner du på dig att du kommer klippa tunga 4K-klipp med många effekter, eller är det enklare klipp för en blogg?
2/3TB FD kommer med 128GB SSD. Var du har klippen spelar ingen roll – om du tex skapar proxies/cache som du lägger på en snabb disk.

256GB kanske räcker idag, men om 5 år? Å andra sidan har du TB-portar och USB3-portar som inte är fy skam.
4400kr för 512GB är inte ett rån, en lös 512GB PCIe SSD går loss på 3500 cirka.

Har du möjlighet att ta dig till en butik och prova en iMac?, ofta finns FCPX installerat. Ta med ett par klipp på USB-minne och importera ett projekt och provkör. Kolla under äpplet vilken maskin det är.

Jag tror inte i7 gör märkbar skillnad vid själva redigeringen, det är ju mest ett "pilljobb". Däremot vid uppspelning/rendering/export så går det kvickare.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2016-04-14 09:36

Tänk på att 27' har en generation nyare cpu än 21.5' modellen.

/Håkan

Ursprungligen av SaraSjo:

RAM uppgraderar jag själv i efterhand.

Du verkar iofs ha koll, men ibland kan det vara värt att poängtera att det är bara i 27" iMac som man kan byta/expandera minneskapslarna.

Ursprungligen av SaraSjo:

...RAM uppgraderar jag själv i efterhand...

Då har du redan kastat ut 21,5-tummaren ur matchen, för på den kan man inte uppgradera RAM i efterhand.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2016-04-14 18:38

Jag hade utan tvekan kört på 27", i7, 256 GB SSD och uppgraderat minnet på egen hand.

Efter att du suttit med 27" så kommer du aldrig någonsin att vilja ha någonting mindre.

Ursprungligen av IngoX:

Angående skärmstorlek: det är väldigt LÄTT att vänja sig vid en stor skärm, det är den bästa datorergonomiska investering du kan göra. Så om du har råd - kör på 27".

FCPX och prestandafunderingar lämnar jag åt andra att tipsa om.

Vad har du för avstånd till skärmen (om det är 27" du har) och vet du vad för avstånd som är det bästa till den skärmstorleken?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-14 23:47
Ursprungligen av SaraSjo:

Vad har du för avstånd till skärmen (om det är 27" du har) och vet du vad för avstånd som är det bästa till den skärmstorleken?

Ett avstånd på cirka 50–80 centimeter mellan ögon och skärm brukar vara lagom.

Jag har 27", men inte retina. Näsan är 60-75cm från glaset.

Ursprungligen av reboot81:

Jobbar du med bild/film så är 27" ett givet val. Dessutom kan du "spara" ett par kronor på att själv montera i mer RAM.
"Långsammaste" 27" kommer springa runt din nuvarande i prestanda. i5 eller i7 gör skillnad, men kan du berättiga priset? Är det viktigt att dina filmer exporteras snabbt, eller har du tid/råd att ta en kaffe och vänta ett par minuter till? Känner du på dig att du kommer klippa tunga 4K-klipp med många effekter, eller är det enklare klipp för en blogg?
2/3TB FD kommer med 128GB SSD. Var du har klippen spelar ingen roll – om du tex skapar proxies/cache som du lägger på en snabb disk.

256GB kanske räcker idag, men om 5 år? Å andra sidan har du TB-portar och USB3-portar som inte är fy skam.
4400kr för 512GB är inte ett rån, en lös 512GB PCIe SSD går loss på 3500 cirka.

Har du möjlighet att ta dig till en butik och prova en iMac?, ofta finns FCPX installerat. Ta med ett par klipp på USB-minne och importera ett projekt och provkör. Kolla under äpplet vilken maskin det är.

Jag tror inte i7 gör märkbar skillnad vid själva redigeringen, det är ju mest ett "pilljobb". Däremot vid uppspelning/rendering/export så går det kvickare.

Jag redigerar bara bild och film som hobby och gör det inte dagligen, ibland kan det gå flera veckor utan att jag redigerar något. Men har också besvärats av gultoning på min iMac + att det krånglat och gått segt att redigera film i Premiere med all rendering. Tror jag kommer bli betydligt mer motiverad att vara kreativ på den nya och jag har massvis av material liggandes som väntar på att bli bearbetat.

Det är inte så viktigt att exporteringen går snabbt, däremot vill jag att det går smidigt under tiden jag redigerar och spelar upp filmen. När jag redigerat i Premiere har jag ständigt behövt rendera klippen under redigeringen och det har varit rätt störande. Vet du eller någon annan här hur renderingen fungerar i FCPX? Hade ju tänkt börja använda det programmet istället. Det jag tänker på är om klippen behöver renderas manuellt under själva redigeringen för att kunna spelas upp felfritt eller om det sker med automatik utan att det märks av. Undrar också om jag skulle ha mest nytta av i7 eller SSD under redigeringen i FCPX och Photoshop/Lightroom? Eller det kanske är något annat som har större betydelse för redigering av bild/film? Kommer inte filma i 4K den närmsta framtiden vad jag vet, har aldrig gjort det hittills och har i dagsläget ingen utrusning som kan filma i så hög upplösning. Hur mycket effekter jag använder mig av varierar, men jag är långt ifrån ett proffs på videoredigering än så länge

Det jag haft på min iMac är 1tb hårddisk som ofta behövts rensas de senaste åren, men då har jag också haft dålig ordning med mycket skräpfiler + andra filer som jag kunnat lagra på extern hårddisk. Att gå ner till 256gb blir en utmaning och jag har ingen aning om jag skulle klara mig på det eller inte i längden. 512gb känns säkrare för framtiden men skulle jag klarat mig på mindre sparar jag några tusenlappar som jag kan lägga på annat eller i7. 2tb Fusion Drive skulle också kunna funka om jag väljer 27". Svårt det där.

Har varit till en butik som säljer Mac och mest bara tittat på skärmen. Jag blir så lätt obekväm när en säljare samtidigt står och pratar med mig och skulle inte vilja stå där och testa redigera något. Tror inte de hade FCPX installerat heller och de 2 iMacs som stod framme var grundmodeller.

Ursprungligen av pt96hni:

Tänk på att 27' har en generation nyare cpu än 21.5' modellen.

/Håkan

Det är jag medveten om. Men har läst att skillnaden inte blir så stor ändå. En större dator kräver också mer kraft som jag förstått det. Tror att skillnaden mellan grafikkorten har större betydelse i mitt fall. Rätta mig om jag har fel

Ursprungligen av HåkanE:

Du verkar iofs ha koll, men ibland kan det vara värt att poängtera att det är bara i 27" iMac som man kan byta/expandera minneskapslarna.

Jag har koll på det där, den infon är svår att missa

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då har du redan kastat ut 21,5-tummaren ur matchen, för på den kan man inte uppgradera RAM i efterhand.

Skrev att jag skulle välja 16gb RAM på 21,5”

Ursprungligen av robart:

Jag hade utan tvekan kört på 27", i7, 256 GB SSD och uppgraderat minnet på egen hand.

Efter att du suttit med 27" så kommer du aldrig någonsin att vilja ha någonting mindre.

Det låter ju rätt bra men 256gb SSD känns som en chansning (tänk om det inte räcker i längden?) och ger i7 någon större fördel utöver att det går snabbare att exportera filmer? Känns inte så motiverande att lägga 3300kr på något som bara snabbar på renderingen.

Ursprungligen av SaraSjo:

Det låter ju rätt bra men 256gb SSD känns som en chansning (tänk om det inte räcker i längden?) och ger i7 någon större fördel utöver att det går snabbare att exportera filmer? Känns inte så motiverande att lägga 3300kr på något som bara snabbar på renderingen.

Hur stor disk har du idag, och hur mycket av den är använd? Personligen hade jag inte klarat mig med 256 GB, men det är ju väldigt individuellt.
Å andra sidan kan man alltid lägga till externa diskar vid behov. TB interfacet är riktigt snabbt så där märker du nog ingen större skillnad jämfört med om disken suttit i datorn.

+3300 kr för slippa ta de där kaffekopparna reboot81 tipsade om i inlägg #4... Tja, det är nog helt & hållet upp till dig & din plånbok.
En i7 kommer nog att leva lite längre än en i5 innan den känns för slö och behöver bytas, men det kan vara svårt att sätta en peng på det.

Hoppas du blir nöjd med vad du i slutändan väljer!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-04-15 07:11
Ursprungligen av SaraSjo:

Det låter ju rätt bra men 256gb SSD känns som en chansning (tänk om det inte räcker i längden?) och ger i7 någon större fördel utöver att det går snabbare att exportera filmer? Känns inte så motiverande att lägga 3300kr på något som bara snabbar på renderingen.

Kollade lite där, det är rätt stor skillnad på i5 och i7, 800MHz (600 i turbo). Utöver fördelarna med i7.
Om det märks utöver exporteringen på just det du beskriver vet jag inte, men rent allmänt är den rätt rejält mycket snabbare. Lev på nudlar tills du har råd med både den och 512GB SSD

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2016-04-15 07:33

Här är en CPU jämförelse för 27' modellen
http://ark.intel.com/compare/88184,88188,8819...
och här är en för 21.5' 4K modellen
http://ark.intel.com/compare/87715,87718

/Håkan

Ursprungligen av SaraSjo:

Skrev att jag skulle välja 16gb RAM på 21,5”

Ok, skummade bara igenom inlägget. Det är lite för långt.

Ursprungligen av reboot81:

Ett avstånd på cirka 50–80 centimeter mellan ögon och skärm brukar vara lagom.

Jag har 27", men inte retina. Näsan är 60-75cm från glaset.

Jag har ca 50cm till skärmen. Kan det bli för nära? Någon som arbetar på en 27" med det avståndet eller närmare?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-04-16 10:26
Ursprungligen av SaraSjo:

Jag har ca 50cm till skärmen. Kan det bli för nära? Någon som arbetar på en 27" med det avståndet eller närmare?

Inte arbetar, men spelar.

Ursprungligen av HåkanE:

Hur stor disk har du idag, och hur mycket av den är använd? Personligen hade jag inte klarat mig med 256 GB, men det är ju väldigt individuellt.
Å andra sidan kan man alltid lägga till externa diskar vid behov. TB interfacet är riktigt snabbt så där märker du nog ingen större skillnad jämfört med om disken suttit i datorn.

+3300 kr för slippa ta de där kaffekopparna reboot81 tipsade om i inlägg #4... Tja, det är nog helt & hållet upp till dig & din plånbok.
En i7 kommer nog att leva lite längre än en i5 innan den känns för slö och behöver bytas, men det kan vara svårt att sätta en peng på det.

Hoppas du blir nöjd med vad du i slutändan väljer!

Hårddisken på min trasiga iMac är på 1tb och har nästan alltid varit i behov av städning då den ofta varit så full att den segat ner datorn. Men jag har inte heller varit duktig på hålla det städat i den och haft mycket onödiga filer liggandes. Har utöver det några externa hårddiskar som är fyllda med allt material som skapats under åren. Oavsett vad jag väljer för typ av lagring i datorn kommer det inte räcka till för alla mina mediafiler men har läst att det är bäst att lagra allt material på externa hårddiskar/RAID och jobba från dem då det ska vara billigare, smidigare och inte belasta systemet lika mycket. Ett mindre lagringsutrymme i datorn är ju inte direkt det man drömmer om men jag tror det kan vara bra att bli mer begränsad så man blir tvungen att hålla det mer städat i datorn Känner mig rätt säker på att jag ska välja SSD nu men är fortfarande osäker på om 256gb kommer räcka i längden, jag är ingen som byter dator mer än nödvändigt och har tänkt ha den så länge den fungerar bra till mina behov.

Ang. i7 så har jag googlat runt en del och det verkar som det även kan behövas för att redigeringen ska flyta på bra, i alla fall om man redigerar i 4k. Nu gör jag inte det i dagsläget men jag vet ju inte hur det ser ut om några år. Ska googla lite till men just nu känns det som det kanske ändå skulle vara värt det med tanke på att jag vill datorn ska fungera bra långsiktigt också.

Det hoppas jag med, ingen liten investering det här

Ursprungligen av Json_81:

Kollade lite där, det är rätt stor skillnad på i5 och i7, 800MHz (600 i turbo). Utöver fördelarna med i7.
Om det märks utöver exporteringen på just det du beskriver vet jag inte, men rent allmänt är den rätt rejält mycket snabbare. Lev på nudlar tills du har råd med både den och 512GB SSD

Jag har råd, känner mig bara inte så taggad på att lägga över 30k på en dator (lutar åt en 27" just nu)... men vem vet hur detta slutar haha

Ursprungligen av SaraSjo:

Ang. i7 så har jag googlat runt en del och det verkar som det även kan behövas för att redigeringen ska flyta på bra, i alla fall om man redigerar i 4k. Nu gör jag inte det i dagsläget men jag vet ju inte hur det ser ut om några år. Ska googla lite till men just nu känns det som det kanske ändå skulle vara värt det med tanke på att jag vill datorn ska fungera bra långsiktigt också.

Det hoppas jag med, ingen liten investering det här

Om valet av skärmstorleken ger huvudbry kan du tänka att ytan på rutan är 57.71% större på en 27 vs 21.5 tum, 4K gentemot 5K. Och att det går inte ens att tillverka motsvarande skärmar utan att man har dator inbyggd i den. (Vad jag har läst här.)
Så om man fortsätter lite med enkla matematiska övningar kommer man till sist till en slutsats att 27 tummaren ger märkbart mer för pengarna.

Däremot ”tror” jag inte att själva ”hastigheten” mellan olika 27-modellerna är så hisnande stor. (Utan att vara expert i ämnet.) Det kanske kommer märkas en aning på vissa procedurer men inte på allting. Om man måste spara på någonstans, så skulle jag själv nog välja här, alltså själva processorn. (Rätta gärna om jag har fel …)

Finns det någon här som kan / vill redovisa sweet spot för köpet av ny iMac 27 Retina med tanke på prestanda / kostnad mellan befintliga modeller? Skulle vara oerhört läckert …
Om vi utgår ifrån en iMac 27 Retina med 512 GB SSD.

Jag drömmer om att skaffa en ungefär likadan maskin själv på sikt … Om allt går väl.
Det är nog önsketänkande att Apple skulle komma med nya modeller som har SSD redan från början inom överskådlig tid och utan att behöva betala extra för att sätta dit de efteråt!

Senast redigerat 2016-04-16 11:35
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-16 11:53

256 eller 512 är mest lyx skulle jag säga, du kan få till ett bra system med program och cache/proxy filer på 256.

Ursprungligen av reboot81:

256 eller 512 är mest lyx skulle jag säga, du kan få till ett bra system med program och cache/proxy filer på 256.

Sorry, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Är inte så haj med det tekniska …

Alltså det här: 256 eller 512 är mest lyx. Vad exakt menar du?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-16 12:24
Ursprungligen av pick-me-up:

Sorry, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Är inte så haj med det tekniska …

Alltså det här: 256 eller 512 är mest lyx. Vad exakt menar du?

Med mindre disk får du "tänka" lite mer på var du lägger grejjer. Men det duger åt ett en arbetsstation, du kommer i vilket fall behöva någon form av extern lagring för filmer/bilder.

Ursprungligen av reboot81:

Med mindre disk får du "tänka" lite mer på var du lägger grejjer. Men det duger åt ett en arbetsstation, du kommer i vilket fall behöva någon form av extern lagring för filmer/bilder.

Tack, Bo! Nu är jag med. Då skulle den mindre SSD räcka för mig. Har inte så värst mycket material på min hårddisk nu heller …
Onödigt att lägga pengar på något man kanske inte kommer ens behöva.

Vad tror du om själva processorn? Alltså, för mig kommer det nog inte ha så stor betydelse vilken man väljer. Och knappast grafikkortet heller. Minne köper man ur någon annan källa och 8 GB räcker för att börja med.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-16 18:10
Ursprungligen av pick-me-up:

Tack, Bo! Nu är jag med. Då skulle den mindre SSD räcka för mig. Har inte så värst mycket material på min hårddisk nu heller …
Onödigt att lägga pengar på något man kanske inte kommer ens behöva.

Vad tror du om själva processorn? Alltså, för mig kommer det nog inte ha så stor betydelse vilken man väljer. Och knappast grafikkortet heller. Minne köper man ur någon annan källa och 8 GB räcker för att börja med.

Utrymme går kommer aldrig räcka för allt, men det går att bygga ut med NAS/USB3/TB-enheter. I värsta fall kan du få SSDn utbytt. Processorn sitter fast.

http://barefeats.com/imac5k16.html
https://sixcolors.com/post/2014/10/review-27-...

Hoppet från din 2009: till en 2015 iMac är så stort, kommer du märka skillnad mellan i5/i7?

Ursprungligen av reboot81:

Utrymme går kommer aldrig räcka för allt, men det går att bygga ut med NAS/USB3/TB-enheter. I värsta fall kan du få SSDn utbytt. Processorn sitter fast.

Hoppet från din 2009: till en 2015 iMac är så stort, kommer du märka skillnad mellan i5/i7?

Touché!
Knappast … så för mig är det viktigast att bara välja SSD och lagom mycket minne. Resten räcker för mina behov och blir även över!
MEN jag ska försöka vänta ut nästa ”modell” av iMac. OM det inte dröjer för länge. Händer det ingenting på den fronten i år, då får jag knalla in på Grafit i Sundsvall och göra lite affärer. Förutsatt att de kan leverera en iMac med SSD.

Bevaka tråden