Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder är otroligt segt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-25 13:21

Hej på er,

Jag hoppas verkligen att ni har råd på mitt problem. Finder laggar när jag öppnar mappar, scrollar mig genom filer och använder quick look för att titta på en specifik fil. Det blir liksom badboll hela tiden. Hela mitt arbetsflöde baseras på att snabbt hitta, öppna och redigera olika sorts filer, och detta relativt nya fenomen sabbar verkligen mitt flow. (och humör) Ifall jag vill öppna en viss fil i ett program, eller montera i exempelvis Inddesign, är det hur snabbt som helst, men alltså inte via finder. Har följt instruktionerna i länken nedan, men det har bara gett kortvarig effekt – efter några dagar uppstår problemen igen.

Mycket tacksam för er hjälp! //Rasmus

http://osxdaily.com/2015/04/17/fix-slow-folde...

OSX 10.10.5, MacBook Pro (Retina, 15 tum, mitten 2014), 2,5 GHz Intel Core i7, 16 GB 1600 MHz DDR3

Testat en säker start? Kollat hur hårddisken mår?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-25 14:11
Ursprungligen av barbapappa_86:

Testat en säker start? Kollat hur hårddisken mår?

Gjorde det nu. Det märkliga är att skivverktyg säger att skivan måste repareras, men vid säkert start och kontroll i verktygsprogrammet får jag inga indikationer på att ngt är fel eller behöver repareras.

Ursprungligen av estrea:

Gjorde det nu. Det märkliga är att skivverktyg säger att skivan måste repareras, men vid säkert start och kontroll i verktygsprogrammet får jag inga indikationer på att ngt är fel eller behöver repareras.

Seg dator och badbollar brukar påvisa på en hårddisk som mår dåligt, alternativt RAM-minnen. Exakt vad är svårt att veta. Du kan givetvis testa att installera om OSX, men tänk på att ta backup (vilket du ska göra oavsett).

Jag körde Onyx 3.1.5 bara för skojs skull och fick meddelandet om att skivbehörigheter måste repareras. Men vågar man göra det då Apple säger att i och med 10.11.4. behöver man inte göra det?

Efter att ha installerat nyaste OS får jag ofta badbollar lite här och var … Men i övrigt funkar iMacen helt okej. Den har bara 4 GB RAM så det räcker nog inte till allting, om redan själva OS slukar så pass mycket. Max RAM-minne totalt är 6 GB. (Jodå, jag ska uppgradera på sikt!)
Men 10.11.4 är mycket bättre än 10.10.5 som jag hade innan!

Kan det här vara någonting man vågar göra? Och i så fall exakt vad?
http://osxdaily.com/2015/11/04/verify-repair-...

Ursprungligen av pick-me-up:

Jag körde Onyx 3.1.5 bara för skojs skull och fick meddelandet om att skivbehörigheter måste repareras. Men vågar man göra det då Apple säger att i och med 10.11.4. behöver man inte göra det?

Efter att ha installerat nyaste OS får jag ofta badbollar lite här och var … Men i övrigt funkar iMacen helt okej. Den har bara 4 GB RAM så det räcker nog inte till allting, om redan själva OS slukar så pass mycket. Max RAM-minne totalt är 6 GB. (Jodå, jag ska uppgradera på sikt!)
Men 10.11.4 är mycket bättre än 10.10.5 som jag hade innan!

Kan det här vara någonting man vågar göra? Och i så fall exakt vad?
http://osxdaily.com/2015/11/04/verify-repair-...

Det vågar man. Skulle säga att ditt problem med badbollar nog beror på brist av RAM.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det vågar man. Skulle säga att ditt problem med badbollar nog beror på brist av RAM.

Jag håller på att köra Onyx just nu. Alltså rättar skivbehörigheter. MEN det tar otrolig lång tid. Över två timmar har den hållit på nu och verkar ha fastnat strax över mitten.

Kan man avbryta det på något sätt och vad ska man göra sen? Kanske säker start, eller …

Ursprungligen av pick-me-up:

Jag håller på att köra Onyx just nu. Alltså rättar skivbehörigheter. MEN det tar otrolig lång tid. Över två timmar har den hållit på nu och verkar ha fastnat strax över mitten.

Kan man avbryta det på något sätt och vad ska man göra sen? Kanske säker start, eller …

Det kan du väl göra i skivverktyget annars?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det kan du väl göra i skivverktyget annars?

Ok. Jag avbröt hela proceduren och gjorde en säker omstart. Sen startade jag datorn en gång till. När man är inte så himla duktig på det här kändes det lite ”farligt” … Men det verkar ha löst sig bra.

Vet inte varför Onyx frös på det sättet. Nu ska jag inte göra några som helst manöver om jag inte vet exakt vad jag håller på med …
Tack för hjälp, barbapappa_86!

1
Bevaka tråden