Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter Jetdrive 130 till MBA

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Trots ett idogt rensande börjar jag få ständiga utrymmesproblem på min MBA (256 GB)

Funderar på att stoppa i 128 GB Jetdrive i SD-sloten och ha som en "permanent" lagringslösning. Är det någon som har provat detta?
Mina funderingar är:
- hur pass pålitlig denna lösning är? Även om jag kör med back up så vill jag inte ha en lösning som pajar direkt.
- hur snabba är korten? Kommer jag bli tokig om jag jobbar mot SD-sloten?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-07 11:37

Ett test.

Citat:

Transcend claims that both its 64GB and 128GB models have a maximum read speed of 95MB/s and maximum write speed of 60MB/s, and we found that our review card came pretty close. However, its write speeds proved inconsistent, fluctuating from a low of 20MB/s to a high of 55MB/s.

Read speeds were more consistent, frequently reaching between 70MB/s and 80MB/s, topping out at 87.1MB/s. While that's not going to match the speed of even the slowest modern SSDs, it's a decent speed for the kinds of tasks the card has been designed for, which is storing and viewing multimedia files such as videos, music and pictures.

Ett annat test.

Citat:

I ran a Mac benchmark app called Blackmagic Disk Speed Test, and it showed averages of around 65 MB/s for reading and 10 MB/s for writing.

Hänger nog mycket på hur SD-kortläsaren är ansluten internt, gissningsvis via USB2.

Pålitligt såsom ett SD-kort är.

Prova att jobba mot ett snabbt USB-minne eller SD-kort. Skriv/läs hastighet mot dessa kan du testa med https://itunes.apple.com/se/app/blackmagic-di...

Ursprungligen av reboot81:

Ett test.
Ett annat test.
Hänger nog mycket på hur SD-kortläsaren är ansluten internt, gissningsvis via USB2.

Pålitligt såsom ett SD-kort är.

Prova att jobba mot ett snabbt USB-minne eller SD-kort. Skriv/läs hastighet mot dessa kan du testa med https://itunes.apple.com/se/app/blackmagic-di...

Tackar.
Tolkar det som att jag kommer att bli galen om jag jobbar mot det:)
Är ju ganska rejält mycket långsammare än den inbyggda SSD-disken.

Däremot skulle det kanske vara en idé att lägga till exempel bildbiblioteket på den externa enheten,
eftersom jag mest ar det på datorn för att det alltid ska vara tillgängligt, även om jag inte tittar på dem så ofta...

Får fundera vidare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-07 18:36

Det är sjukt låååångsamt....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-15 10:05

Snubblade över ett tips för er som kör minneskort permanent i bärbara enheter:

Citat:

Nifty MiniDrive owners: You can use Jettison to eject your SD card before sleep and remount it upon wakeup. This will let your MacBook go into deep sleep mode while still keeping your SD card drive convenient.

-Jettison, 45kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-15 10:47

Kan ju tipsa även om att det är 15% rabatt på Tardisk vilket verkar vara ett bättre alternativ än ett vanligt SD-kort. Funkar som en Fusion drive, dvs bör inte sänka hastigheten speciellt märkbart alls jämfört med att bara köra SSD. Rabatten gäller till 5:e maj.
http://9to5toys.com/2016/04/14/tardisk-pear-s...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-15 11:13
Ursprungligen av tooobe:

Kan ju tipsa även om att det är 15% rabatt på Tardisk vilket verkar vara ett bättre alternativ än ett vanligt SD-kort. Funkar som en Fusion drive, dvs bör inte sänka hastigheten speciellt märkbart alls jämfört med att bara köra SSD. Rabatten gäller till 5:e maj.
http://9to5toys.com/2016/04/14/tardisk-pear-s...

Tardisk är ett vanligt SD-kort, fast i en FusionDrive konfiguration. Går att sätta upp med valfritt SD-kort.
SD-kort har låg skrivprestanda men bättre läsprestanda. Så att lagra sällan använda filer, eller tex sitt iTunesbibliotek på SD-kort verkar vettigt, men inte att involvera systemfiler och annat.
Fallerar ena enheten i en FD så är det kört.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-15 12:33
Ursprungligen av reboot81:

Tardisk är ett vanligt SD-kort, fast i en FusionDrive konfiguration. Går att sätta upp med valfritt SD-kort.
SD-kort har låg skrivprestanda men bättre läsprestanda. Så att lagra sällan använda filer, eller tex sitt iTunesbibliotek på SD-kort verkar vettigt, men inte att involvera systemfiler och annat.
Fallerar ena enheten i en FD så är det kört.

Är det så? Inte satt mig in i det närmare, läste
"Flash
High-density 16 GigaByte (128 Gigabit) (MLC) NAND dies provide compact digital storage available up to 256GB."

Och antog att det handlade om bättre non-volatile minne än vanligt sd-kort.

Ursprungligen av tooobe:

Kan ju tipsa även om att det är 15% rabatt på Tardisk vilket verkar vara ett bättre alternativ än ett vanligt SD-kort. Funkar som en Fusion drive, dvs bör inte sänka hastigheten speciellt märkbart alls jämfört med att bara köra SSD. Rabatten gäller till 5:e maj.
http://9to5toys.com/2016/04/14/tardisk-pear-s...

Det kortet är ju ohemult dyrt, så då vill jag nog först veta att det är motsvarande bättre funktion jämfört med ett vanligt SD-kort.

Ursprungligen av reboot81:

Tardisk är ett vanligt SD-kort, fast i en FusionDrive konfiguration. Går att sätta upp med valfritt SD-kort.
SD-kort har låg skrivprestanda men bättre läsprestanda. Så att lagra sällan använda filer, eller tex sitt iTunesbibliotek på SD-kort verkar vettigt, men inte att involvera systemfiler och annat.
Fallerar ena enheten i en FD så är det kört.

Ja, jag funderade ett tag på att lägga bilder där, men är osäker. Att hantera bilder med den skrivhastigheten kan ju vara ödestigert. (Tänker närmast på hjärnblödningen jag kommer få av frustration)

En annan sak som tar mycket diskutrymme är ju iPhone-backupen från iTunes.
Skulle vara soft om det gick att placera den där, men jag vet inte om det går att lägga en library-fil på SD utan att det börjar strula?

1
Bevaka tråden