Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man göra återkommande tidstyrda arbetsflöden i automator?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-07-25 02:55

Jag skulle vilja skapa ett arbetsflöde som skall köras varje dag.

Det bästa hade varit att att arbetsflödet kunde köras varje dag jag väcker datorn från vila för första gången. Detta tror jag inte är möjligt och kan därför nöja mej med ett arbetsflöde som startar automatiskt en viss tidpunkt varje dag.

Går detta att genomföra och i så fall hur gör jag?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-25 07:11

Du skulle kunna använda iCal. Lägg till en händelse vid önskad tid, välj upprepa en gång om dagen. Och som påminnelse kör du ditt automator arbettsflöde.

Det finns säkert bättre sätt, men detta borde funka.

Det finns flera sätt men jag tror att lösningen är att kombinera Automator och Applescript. Men det beror förstås på vad du vill göra, vilket du inte skriver så mycket om.

Både Automators arbetsflöden och Applescripts går att spara som egna program och sådana kan sedan tex

* Vara ett program som öppnas när du loggar in i datorn (Äpplet > Systeminställningar > Konton > Startobjekt )

* Schemaläggas att köras på bestämda tider med iCal som nämndes (man väljer programmet under påminnelsen för en ny händelse) eller någon grafisk variant på Cron (kolla på versiontracker efter Cron och de grafiska varianter som finns på detta universella unixprogram för att köra saker i datorn på bestämda tider)

* Startas genom att man dubbelklickar på det.

Då du kan prata med flera program med Applescript än med Automator och du kan lägga in Applescript i Automator så tror jag att du direkt kommer att behöva göra det för att skapa ett arbetsflöde. Automator verkar bara kunna prata med Apples programvaror plus några till och jag som arbetar mycket med FileMaker, Adobe-program behöver förstås göra arbetsflöden som pratar med dem också, vilket man kan göra med Applescript.

Så lär dig gärna lite Applescript för att kunna göra riktigt roliga arbetsflöden som har med databaser att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 10:03

Du kan läsa om launchd (man launchd). Det finns ett utmärkt gui att använda som heter Lingon man kan använda för att schemalägga händelser. Launchd ersätter cron i och med Tiger om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-13 20:46
Ursprungligen av Gäst:

Du skulle kunna använda iCal. Lägg till en händelse vid önskad tid, välj upprepa en gång om dagen. Och som påminnelse kör du ditt automator arbettsflöde.

Det finns säkert bättre sätt, men detta borde funka.

Har skapat arbetsflöde via automator. Har aldrig använt iCal men startade det nu.

Lägg till händelse och Upprepa ser jag dock inte.

Är det något jag inte ser eller funktion som plockats bort, ur iCal?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-04-13 21:17
Ursprungligen av MP:

Jag skulle vilja skapa ett arbetsflöde som skall köras varje dag.

Det bästa hade varit att att arbetsflödet kunde köras varje dag jag väcker datorn från vila för första gången. Detta tror jag inte är möjligt och kan därför nöja mej med ett arbetsflöde som startar automatiskt en viss tidpunkt varje dag.

Går detta att genomföra och i så fall hur gör jag?

Får du inte fram ett liknande fönster i iCal?
Man kan klicka på den grådimmade texten (Add Alert, Repeat.. )

Nästan 10 år senare.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-15 23:18
Ursprungligen av hummel:

Nästan 10 år senare.

1
Bevaka tråden