Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone SE – lagom storlek med mycket prestanda

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple är tillbaka med en ny fyratumsmobil som Ida Lindkvist tagit med sig in i testlabbet. Iphone SE är välbekant på utsidan, men fylld med välkomna nyheter på insidan.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-12 21:07

Kan tycka att det är lite synd att jag tog ut en 6S. Jag trivs med den och nu känns det svårt att "byta ned" sig. Men det känns som att SE är perfekt för mig. Något jag verkligen vill hålla med om är följande: "Personligen saknar jag inte 3D Touch alls, och tycker att den äldre Touch ID-sensorn är alldeles lagom snabb, jag kan trycka på hemknappen bara för att se vad klockan är utan att låsa upp enheten av misstag som jag gör med den nya snabbare sensorn."
3D Touch tror jag iofs kommer utvecklas och bli riktigt bra i framtiden. Men först och främst måste det komma till iPad så man få in tryckandet i muskelminnet.

Eva Wieselgren på GP är inne på samma spår - "liten och superbra".

http://www.e-pages.dk/goteborgsposten/1669/ar...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-04-13 10:24

Själv ska jag nedgradera mig från Nexus 6P, en 5,7" bjässe, la en beställning på en 64G Space Grey idag, väntar med spänning. Ska bli underbart att kunna hantera telefonen med en hand.

Verkar vara en fin lur. Sony Xperia Z5 Compact är närmaste konkurrent, som jag kan se och kostar nästan exakt lika mycket.
Är man en Apple-människa, då är det valet inte så svårt. Annars är det nästan smaksak vilken man väljer, IMHO.

Ursprungligen av KiXeR:

Själv ska jag nedgradera mig från Nexus 6P, en 5,7" bjässe, la en beställning på en 64G Space Grey idag, väntar med spänning. Ska bli underbart att kunna hantera telefonen med en hand.

Återkom gärna när du fått känna på din nya telefon ett tag. Jag har ju bytt ner mig från Iphone 6S Plus och kan inte riktigt bestämma mig för vad som vinner: det sköna med att SE går ner i alla fickor och ligger bra i en hand, eller den stora skärmen som rymmer så mycket på Plusen...

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Återkom gärna när du fått känna på din nya telefon ett tag. Jag har ju bytt ner mig från Iphone 6S Plus och kan inte riktigt bestämma mig för vad som vinner: det sköna med att SE går ner i alla fickor och ligger bra i en hand, eller den stora skärmen som rymmer så mycket på Plusen...

6S (utan plus) ligger ju fint där emellan

Ursprungligen av Erik Sjölund:

6S (utan plus) ligger ju fint där emellan

Att betala för cirka 7K för en lur är ganska mycket, om man inte skulle få en sån genom jobbet. Man har mobilen kanske två år och sen är det dags att köpa ny igen. Just undrar, vart hamnar alla begagnade telefoner?

Men vi ligger långt ifrån Sydkorea, där byter de mobil varje sjätte månad, om jag är korrekt informerad.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

6S (utan plus) ligger ju fint där emellan

Den känns vid det här laget (med flera månader av Plus-användade bakom mig) som en halvbra kompromiss. Varken liten nog att använda med en hand, eller "Ipad-stor" nog.

Har den riktig gps?

  • Medlem
  • 2016-04-14 10:03

@skrotnisse92 Nej. Finns väl ingen telefon på marknaden med en riktig gps?

Ursprungligen av Dalle:

@skrotnisse92 Nej. Finns väl ingen telefon på marknaden med en riktig gps?

I artikeln står det: "Bluetooth 4.2, NFC, GPS och GLONASS"
Men jag antar att det är en felstavning då..

Ursprungligen av skrotnisse92:

Har den riktig gps?

De flesta mobiler idag (inklusive Iphone) använder något som kallas för Assisted GPS som fungerar via mobilnätet och/eller en internetuppkoppling. De har ingen egen "direktuppkoppling" till satelliterna och fungerar inte i områden utan mobil- eller internettäckning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-14 12:11
Ursprungligen av skrotnisse92:

Har den riktig gps?

Kort svar Ja. Samma GPS-kretsar som iPhone 6s

Ursprungligen av Dalle:

@skrotnisse92 Nej. Finns väl ingen telefon på marknaden med en riktig gps?

Vad menar du med riktig GPS? I vardagligt tal tänker jag att detta är en "Riktig GPS"

Alltså en handhållen dedikerad GPS (eller inbyggd dedikerad GPS i bil).
Men GPS-mottagaren i en iphone är precis lika riktig, så till vida att den tar emot signaler från GPS-satelliterna.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

De flesta mobiler idag (inklusive Iphone) använder något som kallas för Assisted GPS som fungerar via mobilnätet och/eller en internetuppkoppling. De har ingen egen "direktuppkoppling" till satelliterna och fungerar inte i områden utan mobil- eller internettäckning.

En telefon med GPS är lika "uppkopplad" mot GPS-satelliterna som en annan GPS, men har sämre antenn och mottagning, och kan behöva längre tid på sig för positionering i obebyggda trakter. Assisted GPS använder trianguleringsdata från mobilmaster eller Wifi-nät för att snabbare få en ungefärlig positionering. Jag tror till och med att det finns dedikerade GPS:er som använder Assisted GPS för att bli snabbare.

Fördelarna med en dedikerad GPS är vanligtvis

  • Bättre antenn och satellitmottagning vilket ger snabbare och mer pålitlig funktion i obebyggda trakter, eller när himlen är skymd. (Men med AGPS kan en mobil upplevas rappare i bebyggda trakter)

  • Bättre batteritid

  • Utformad för utomhusbruk (Skärm som är bättre i solljus, funkar med handskar, mer stöttålig mm)

Ursprungligen av IngoX:

Kort svar Ja. Samma GPS-kretsar som iPhone 6s
Vad menar du med riktig GPS? I vardagligt tal tänker jag att detta är en "Riktig GPS"
Alltså en handhållen dedikerad GPS (eller inbyggd dedikerad GPS i bil).Men GPS-mottagaren i en iphone är precis lika riktig, så till vida att den tar emot signaler från GPS-satelliterna.

En telefon med GPS är lika "uppkopplad" mot GPS-satelliterna som en annan GPS, men har sämre antenn och mottagning, och kan behöva längre tid på sig för positionering i obebyggda trakter. Assisted GPS använder trianguleringsdata från mobilmaster eller Wifi-nät för att snabbare få en ungefärlig positionering. Jag tror till och med att det finns dedikerade GPS:er som använder Assisted GPS för att bli snabbare.

Fördelarna med en dedikerad GPS är vanligtvis

  • Bättre antenn och mottagning vilket ger snabbare funktion i obebyggda trakter, eller när himlen är skymd. (Men med AGPS kan en mobil upplevas rappare i bebyggda trakter)

  • Bättre batteritid

  • Utformad för utomhusbruk (Skärm som är bättre i solljus, funkar med handskar, mer stöttålig mm)

Skönt med någon som sammanfattar allt åt en, snyggt

AGPS är väl inte uppkopplad mot satelliter?

Men drar inte en dedikerad GPS mer ström en AGPS? Har länge trott att det är därför man valt bort dedikerad GPS i mobiler länge?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-14 12:43
Ursprungligen av skrotnisse92:

Skönt med någon som sammanfattar allt åt en, snyggt

AGPS är väl inte uppkopplad mot satelliter?

Men drar inte en dedikerad GPS mer ström en AGPS? Har länge trott att det är därför man valt bort dedikerad GPS i mobiler länge?

En iphone har mottagare för mobilnät, wifi och GPS, alla tre. När en navigationsapp använder info från mobil och datanätet tillsammans med GPS så kallas det Assisted GPS.

När GPS-kretsen används drar den mycket ström. Kanske klarar en app av att positionera sig utan att använda GPS-kretsen alls i stadsmiljö, då gör den det.

Vissa navigationsappar (till exempel MotionX-GPS) kan ställas in att bara använda GPS-kretsen, utan att ta hjälp av WIfi och mobil (AGPS). Då blir det uppenbart att en mobil behöver hjälp av AGPS för att fungera tillfredställande. Det ger en indikation hur bra eller dåligt mobilen med sin dåliga antenn skulle fungera som GPS-mottagare i helt obebyggda trakter.

Ursprungligen av IngoX:

Kort svar Ja. Samma GPS-kretsar som iPhone 6s
Vad menar du med riktig GPS? I vardagligt tal tänker jag att detta är en "Riktig GPS"
Alltså en handhållen dedikerad GPS (eller inbyggd dedikerad GPS i bil).
Men GPS-mottagaren i en iphone är precis lika riktig, så till vida att den tar emot signaler från GPS-satelliterna.

En telefon med GPS är lika "uppkopplad" mot GPS-satelliterna som en annan GPS, men har sämre antenn och mottagning, och kan behöva längre tid på sig för positionering i obebyggda trakter. Assisted GPS använder trianguleringsdata från mobilmaster eller Wifi-nät för att snabbare få en ungefärlig positionering. Jag tror till och med att det finns dedikerade GPS:er som använder Assisted GPS för att bli snabbare.

Fördelarna med en dedikerad GPS är vanligtvis

  • Bättre antenn och satellitmottagning vilket ger snabbare och mer pålitlig funktion i obebyggda trakter, eller när himlen är skymd. (Men med AGPS kan en mobil upplevas rappare i bebyggda trakter)

  • Bättre batteritid

  • Utformad för utomhusbruk (Skärm som är bättre i solljus, funkar med handskar, mer stöttålig mm)

Tack! En mycket bra förklaring tycker jag!

  • Medlem
  • 2016-04-14 15:45

En A-GPS kan använda sig av positioneringsdata som finns lagrat i operatörernas accessnät vilket minskar behovet av data från fler GPS satelliter.
För att A-GPS skall fungera måste terminalen ha access till mobiloperatörens nät (=abonnemang) samt någon typ av internettjänst. Ifall operatören har lagrat felaktig positionsdata för någon/några radiosite blir den klientpositionen fel.

Som sagt kan en A-GPS fungera som en vanlig GPS om mobilnätet är nere, men de flesta appar hämtar kartor via internet så de fungerar ändå inte.

Ursprungligen av IngoX:

Kort svar Ja. Samma GPS-kretsar som iPhone 6s
Vad menar du med riktig GPS? I vardagligt tal tänker jag att detta är en "Riktig GPS"
Alltså en handhållen dedikerad GPS (eller inbyggd dedikerad GPS i bil).
Men GPS-mottagaren i en iphone är precis lika riktig, så till vida att den tar emot signaler från GPS-satelliterna.

En telefon med GPS är lika "uppkopplad" mot GPS-satelliterna som en annan GPS, men har sämre antenn och mottagning, och kan behöva längre tid på sig för positionering i obebyggda trakter. Assisted GPS använder trianguleringsdata från mobilmaster eller Wifi-nät för att snabbare få en ungefärlig positionering. Jag tror till och med att det finns dedikerade GPS:er som använder Assisted GPS för att bli snabbare.

Fördelarna med en dedikerad GPS är vanligtvis

  • Bättre antenn och satellitmottagning vilket ger snabbare och mer pålitlig funktion i obebyggda trakter, eller när himlen är skymd. (Men med AGPS kan en mobil upplevas rappare i bebyggda trakter)

  • Bättre batteritid

  • Utformad för utomhusbruk (Skärm som är bättre i solljus, funkar med handskar, mer stöttålig mm)

Snyggt. Vet du om GLONASS fungerar på samma sätt, samt hur iOS kombinerar nyttjar kombinationen av data från både GPS och GLONASS i praktiken?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-16 10:52

Man är aldrig "uppkopplad" mot satelliterna. Satelliterna sänder ut en signal som GPSmottagarna tar emot och som används för beräkningar. Ingen uppkoppling sker.

Mycket trevlig läsning!
Men förstår inte att 16gb versionen anses som ett "emot" kommentar.?
Det ända som Apple ger är ett val.
Själv har jag (just nu) en iPhone 4s 16gb sen den var nu! Har fortfarande c:a 8,3gb ledigt utrymme i mobilen!
Det handlar mao om HUR man använder sin mobil. Inte om en restriktion från tillverkaren och bör därför inte vara ett "minus" att valbarheten finnes!

Behövs mer minne finns det flera olika lösningar; annan version på mobil, iCloud, externt minne.

Bara att välja...

Vad jag menar är att det är ett dåligt "minus" argument.
Det skapar istället en oerhört prisvärd prestandamodell!

Mvh Thomas

Ursprungligen av Thomas B:

Mycket trevlig läsning!
Men förstår inte att 16gb versionen anses som ett "emot" kommentar.?
Det ända som Apple ger är ett val.
Själv har jag (just nu) en iPhone 4s 16gb sen den var nu! Har fortfarande c:a 8,3gb ledigt utrymme i mobilen!
Det handlar mao om HUR man använder sin mobil. Inte om en restriktion från tillverkaren och bör därför inte vara ett "minus" att valbarheten finnes!

Behövs mer minne finns det flera olika lösningar; annan version på mobil, iCloud, externt minne.

Bara att välja...

Vad jag menar är att det är ett dåligt "minus" argument.
Det skapar istället en oerhört prisvärd prestandamodell!

Mvh Thomas

Lagring är billigt idag, vad jag menar är att Apple kan erbjuda 32/64gb som insteg utan att höja priset för konsumenter. Deras rejäla vinstmarginal skulle endast naggas lite i kanten.

De tar rätt hutlöst betalt för både lagring och ram-minne (om man köper en mac då).

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Lagring är billigt idag, vad jag menar är att Apple kan erbjuda 32/64gb som insteg utan att höja priset för konsumenter. Deras rejäla vinstmarginal skulle endast naggas lite i kanten.

De tar rätt hutlöst betalt för både lagring och ram-minne (om man köper en mac då).

För både konsumenten och Apple är valet mellan 16 och 64 enklare än valet mellan 32 och 64.

  • Medlem
  • 2016-04-17 19:14
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Lagring är billigt idag, vad jag menar är att Apple kan erbjuda 32/64gb som insteg utan att höja priset för konsumenter. Deras rejäla vinstmarginal skulle endast naggas lite i kanten.

De tar rätt hutlöst betalt för både lagring och ram-minne (om man köper en mac då).

Håller med dig. Men då det driver fler att köpa 64 GB än om insteg hade varit 32 GB så ser jag nog tyvärr att Apple tänker dollar istället för kundnytta.

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig. Men då det driver fler att köpa 64 GB än om insteg hade varit 32 GB så ser jag nog tyvärr att Apple tänker dollar istället för kundnytta.

Apple är ju ändå ett företag som vill gå med vinst och ingen välgörenhetsorganisation. Så jag klandrar dem inte. Men visst, klart att kunden alltid vill ha mer för mindre pengar.

  • Medlem
  • 2016-04-17 20:57
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Apple är ju ändå ett företag som vill gå med vinst och ingen välgörenhetsorganisation. Så jag klandrar dem inte. Men visst, klart att kunden alltid vill ha mer för mindre pengar.

Jag har full förståelse för det och då de har en stark kundgrupp så kan de ha 16 GB insteg. Men det jag ville få fram är att det är inte kostnaden för 32 GB insteg som är saken untan att utstuderat driva försäljning mot 64GB där man kan ta ett extra högt pris. Men det är det Apple vi känner idag där det är viktigare att tjäna kulor än kundvård och innovativa produkter. Själv köper jag numera telefoner med minneskortplats så det kvittar mig

Ursprungligen av PaO:

Jag har full förståelse för det och då de har en stark kundgrupp så kan de ha 16 GB insteg. Men det jag ville få fram är att det är inte kostnaden för 32 GB insteg som är saken untan att utstuderat driva försäljning mot 64GB där man kan ta ett extra högt pris. Men det är det Apple vi känner idag där det är viktigare att tjäna kulor än kundvård och innovativa produkter. Själv köper jag numera telefoner med minneskortplats så det kvittar mig

Även om man kan resonera på det sättet så finns det sannolikt många anledningar till varför minnesfördelningen ser ut som den gör, och varför man valt att öka den när man gjort. Man ska t.ex. ha i åtanke att Apple har enormt mycket data över hur lagringssituationen ser ut bland iPhone-användarna världen över, och att man fattar beslut delvis baserat på det men också baserat på vad man vet om framtiden för iOS samt för hård- och mjukvaruteknik som evt kräver mer lagring. Detta har Phil Schiller själv kommenterat och förklarat på ett rätt logiskt sätt.

Sedan ska man också komma ihåg att vi som hänger på forum som dessa, eller som i liknande sammanhang beklagar oss över saker som dessa, sällan tillhör den tilltänkta målgruppen och därför kan ha svårt att förhålla oss till det

Ett problem med att öka lagringen från 16 till 32 vore risken att många hellre hade sett att man behöll 16GB och i stället sänkte priset på enheten, och i stället blir missnöjda över det. Man kan inte vara alla till lags helt enkelt.

En för oss viktig funktion som saknas.

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple är tillbaka med en ny fyratumsmobil som Ida Lindkvist tagit med sig in i testlabbet. Iphone SE är välbekant på utsidan, men fylld med välkomna nyheter på insidan.

Läs hela artikeln här

Min fru har en 6s och är väldigt nöjd med den, men då hon har en skada i handen så är den lite för stor och vi blev överlyckliga när vi fick veta att denna skulle komma ut.

Hon använder en funktion där man dubbeltappar på hemknappen så dras skärmen ner så man kommer åt de översta ikonerna utan att förflytta tummen allt för mycket. (Reachability) http://www.tekrevue.com/tip/reachability-ipho...

Detta var lite av en dealbreaker, och ingen visste om detta fungerade eller ej så fick vi helt enkelt köpa hem en för att prova.
Det fanns såklart inte. om detta har med att touchid är av version 1 och 6/6s har version 2 eller inte kan jag inte svara på. Men tycker det är lite dåligt att de återanvänder gamla komponenter. Den kunde ha vart så bra.

Hur som helst så var det inga som helst problem att lämna tillbaka den hos Mediamarkt.

Väntar och hoppas på en nyare version av en liten telefon.

Jag förstår besvikelsen. Personligen så tror jag inte att det beror på komponenterna utan är ett medvetet val att utelämna eftersom Reachbility ger en räckvidd som är ungefär som på en Iphone 4/5 (4 rader istället för 5)

Men Apple brukar vara relativt bra på "hjälpmedelsfunktioner" så jag tycker att ni borde ge en feedback till Apple och motivera. Vem vet, det kanske kommer framöver.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag förstår besvikelsen. Personligen så tror jag inte att det beror på komponenterna utan är ett medvetet val att utelämna eftersom Reachbility ger en räckvidd som är ungefär som på en Iphone 4/5 (4 rader istället för 5)

Men Apple brukar vara relativt bra på "hjälpmedelsfunktioner" så jag tycker att ni borde ge en feedback till Apple och motivera. Vem vet, det kanske kommer framöver.

Hej, Jo jag har gjort detta och får väl kanske hoppas på en i framtiden. Tydligen så är detta beroende på TouchID är den gamla varianten.
//P

Bevaka tråden