Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer (dokument) finns på NASen men syns ej längre i Finder

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-09 08:27

Följande läge...

Allt som jag nu har placerat på min nya NAS ligger snyggt, prydligt och komplett synligt i Finder. (Foto, video, m m.)
Förutom.... dokument.
Hela den mappen (hos mig "döpt" till Documents) är tom, enl Finder. Varpå man såklart blir duktigt orolig.
Men att de skulle ha försvunnit hade såklart gjort mig oerhört förvånad och jag kan mkt riktigt konstatera att alla filerna finns kvar.
För när jag kikar in på NASen och just den "mappen" via NASens webgränssnitt så kan jag både se och läsa dem.

Jag har startat om iMacen ett par ggr utan resultat.
Vad kan detta bero på?

Kollat rättigheterna på Documents?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-09 16:15
Ursprungligen av _empty:

Kollat rättigheterna på Documents?

Ska kolla igen när jag är hemma.
Tänkte oxå tanken å slängde ett snabbt öga i morse.

Visa info och där fanns uppgift om Anpassad behörighet men inte ngt Edit-kommando, just där.
Varför jag plötsligen inte skulle ha blivit obehörig kan jag oxå undra.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-09 20:45
Ursprungligen av _empty:

Kollat rättigheterna på Documents?

Jag fattar inte...
Det ser ut enl bild hos mig. För hela disken.

Det går inte att ändra eller lägga till några behörigheter här, vad jag kan se.

Det rör sig om en NAS - men vi pratar alltså bara dessa bekymmer för delar av den, enbart Documents. (Behörighetsinställningar i NASen görs på en högre nivå, "share"-disk, än Documents och kan sålunda inte vara förklaringen.)

Har nu också startat om NASen, utan resultat.

En NAS har egna konton inte kopplade till din dator. Så rättigheterna får kontrolleras i NAS:ens inställningar.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-09 22:20
Ursprungligen av Borttaget:

En NAS har egna konton inte kopplade till din dator. Så rättigheterna får kontrolleras i NAS:ens inställningar.

Bekymret finns, har uppstått (efter att ha funkat), alltså bara på 1 del/mapp (Documents) på den här disken, som finns på NASen. Allt annat på den syns i Finder. Foton, filmer etc.

Senast redigerat 2018-07-23 14:52

Och du tittar på "rätt" Documents-mapp? NASen kan ibland (beroende på fabrikat) skapa en skrälldus "färdiga" partitioner och mappar. Kanske att den tomma mapp du ser inte är samma mapp som den du är ute efter? Bara identiska mappnamn på olika partitioner?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-04-10 12:06

Jag har lagt ut mitt bekymmer på NAS-tillverkarens (Buffalo) egna användarforum nu, någon där borde känna till anledning och lösning. För jag har letat igenom alla (?) möjliga behörighets-inställningar som jag kan se nu och får det inte att bli rätt.
Att det har med behörigheter att göra kan slås fast. Går jag in i NASen via Buffalos gränssnitt och webben så är resultatet detsamma som det jag ser i Finder. En admin-inloggning ger att jag ser allt men en inloggning via mitt eget konto ger access till allt utom nämnda mapp (jag ser mappen - men inte innehållet).

Det egna kontot (hustrun har också fått ett) ger i Finder nu f ö en egen hårddisk-symbol/disk under Enheter i Finder.

En workaround är därför att man från nämnda webgränssnitt kan kopiera hela Documents-mappen och dess innehåll till just mitt eget konto/"disk" i Finder. Det funkar, har testat - men det är inte där jag vill ha dessa filer, de skall vara tillgängliga för både hustrun och mig, tänker jag just nu. (Kan såklart pilla med varianter på den strukturen.)
Men det känns inte betryggande ändå, så länge jag inte kan få en förklaring på varför det blivit som det blivit.

Vet inte hur men månne finns det någon koppling till att jag på iMacen är inloggad personligen - men kan inte se det för NASen har ju sina egna konton. Dessutom är jag alltid (även nu, mig veterligen) admin i alla sammanhang. Inkl för NASen.

1
Bevaka tråden