Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta filer via time machine

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Har bytt hårddisk i en MacBook PRO. Säkerhetskopieras med time machine. Ville starta den nya hårddisken utan att ta med allt från den gamla, men några mappr (bilder, musik) vill jag ha över. Går jag in via Finder direkt i kopian, har jag ingen behörighet att öppna mappar. Använder jag "gå in i time machine" så kan jag bara gå in inde säkerhetskopior som har gjorts av den nya hårddisken. Hur löser jag det här?? Ser att både den nya ochvgamla hårddisken gör backuper till samma mapp - men det går ju inte att ändra på?? Tacksam för hjälp...!

Ursprungligen av Greta723:

Hej! Har bytt hårddisk i en MacBook PRO. Säkerhetskopieras med time machine. Ville starta den nya hårddisken utan att ta med allt från den gamla, men några mappr (bilder, musik) vill jag ha över. Går jag in via Finder direkt i kopian, har jag ingen behörighet att öppna mappar. Använder jag "gå in i time machine" så kan jag bara gå in inde säkerhetskopior som har gjorts av den nya hårddisken. Hur löser jag det här?? Ser att både den nya ochvgamla hårddisken gör backuper till samma mapp - men det går ju inte att ändra på?? Tacksam för hjälp...!

Vart säkerhetskopierade du din backup? Låter nästan som att du säkerhetskopierade till den disk du bytte ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-07 13:54

Enklast att nå den gamla hårddisken istället för backupen. Kan du koppla in den någon annan stans?

Backupen sparades till en extern hårddisk. Har kvar den gamla hårddisken - men har ingen aning om hur jag ska koppla in den - vilken typ av kabel behövs??

Ursprungligen av Greta723:

Backupen sparades till en extern hårddisk. Har kvar den gamla hårddisken - men har ingen aning om hur jag ska koppla in den - vilken typ av kabel behövs??

Då skulle jag gissa på att din backup inte förstår att det är samma användare som vill komma åt din backup som det var som skapade den. Har du samma användarnamn?

Ja, det är samma användarnamn. Möjligen att något har blivit ändrat för lösenordet är ändrat och jag kan inte ändra det. (Det är makens dator och han jobbar på ett universitet och det är deras it-killar som har installerat hårddisken) Tycker det är märkligt att de gamla timemachinekopiorna inte går att komma åt!

Ursprungligen av Greta723:

Ja, det är samma användarnamn. Möjligen att något har blivit ändrat för lösenordet är ändrat och jag kan inte ändra det. (Det är makens dator och han jobbar på ett universitet och det är deras it-killar som har installerat hårddisken) Tycker det är märkligt att de gamla timemachinekopiorna inte går att komma åt!

Då kan det vara så enkelt att Time Machine tycker att det är någon annan användares backup. Kanske någon med mer kunskap om saken kan ge ett mer utförligt/korrekt svar..

Backuperna hamnar ju i en mapp - backups.backupd I den mappen ligger sen en mapp för varje dator. Hos mig finns det en för min imac och en för min macbook. Men, i den här datorn med problemet hamnade både de gamla och de nya i samma mapp, men de gamla går inte att öppna. Det går dessutom inte att göra något med mappen - jag tänkte försöka skapa en mapp till med de nya kopiorna. BLir galen snart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-08 09:28

Time machine är superbra för att göra backup av ditt arbetsflöde. Jag använder det säkert ett par gånger i månaden när jag råkat slänga en fil, spara över något som jag ångrar osv. Typ - jag behöver versionen av den här filen från 3 januari klockan 2 osv.
Det är inte bra som ett sätt att ha kopior av filer. Orsaken är att informationen i backupen är matchad mot och en spegel av en specifik plats vid en specifik tidpunkt. Alltså inte bara en kopia av filerna. Det går att få ut informationen, men det är som sagt enklare att försöka koppla in din gamla disk istället. Det finns chassin att köpa. Eller låna av någon tech-savvy kompis.
(Här skulle jag kunnat säga - du borde ha flyttat över filerna du ville spara någonstans innan du bytte disk, men det gör jag inte

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-08 10:52

Jag tror du ska kunna se backupen av den gamla hårddisken om du väljer "Bläddra på andra skivor för säkerhetskopiering" (Håll ner alt-knappen när du klickar på TimeMachine-ikonen i menyraden).
E2. I can't see some backups

Om inte det funkar - för att se en backup på en hårddisk som inte längre är ansluten till datorn behöver man i TimeMachine-gränssnittet bläddra tillbaks till en tidpunkt som är före där den senast fanns ansluten (ganska logiskt). Knepet är att ställa sig på högsta nivån (typ "Gretas Macbook") när man bläddrar bakåt.
E3. I can't see backups for a disk/partition that's no longer connected

Om du efter diskbyte hade använt Flyttassistenten för att återställa macen med backupen av den gamla disken så hade du fått ett val att "ärva" den gamla backupen och fortsätta på den. Men nu har du - helt medvetet - valt att börja på ny kula. Det går att i efterhand ärva en äldre backup, men jag tror inte att du vare sig behöver eller vill göra det när du väl fått över de filer du önskar.
19. I got a new Mac, or a new or erased internal HD -- now what?
B6. "Reconnecting" to your backups

1
Bevaka tråden