Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

radera allt/omstart och bli av med virus?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tror jag fått in nån skit i datorn. när jag öppnar safari så kommer det upp reklam och safaris startsida är search quick istället för typ mina favoriter. kan man radera allt och återställa macen lätt? är en macbook air 2015. förklara gärna på "dagis" nivå, är helt ny med mac

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-04-06 21:12
Ursprungligen av Nykvist97:

tror jag fått in nån skit i datorn. när jag öppnar safari så kommer det upp reklam och safaris startsida är search quick istället för typ mina favoriter. kan man radera allt och återställa macen lätt? är en macbook air 2015. förklara gärna på "dagis" nivå, är helt ny med mac

https://www.google.se/search?client=safari&rl...

Ursprungligen av Nykvist97:

tror jag fått in nån skit i datorn. när jag öppnar safari så kommer det upp reklam och safaris startsida är search quick istället för typ mina favoriter. kan man radera allt och återställa macen lätt? är en macbook air 2015. förklara gärna på "dagis" nivå, är helt ny med mac

Hej o välkommen till Mac!

Apple brukar kunna ha sjyssta guider till det mesta, så även här skulle jag tro. Kolla här och se om det kan hjälpa dig https://support.apple.com/sv-se/HT203987

Ursprungligen av Sai-tam:

Hej o välkommen till Mac!

Apple brukar kunna ha sjyssta guider till det mesta, så även här skulle jag tro. Kolla här och se om det kan hjälpa dig https://support.apple.com/sv-se/HT203987

tack, får kika på det:)

Jag skulle tipsa om ett program du bör köra först.

MALWAREBYTES - Anti-Malware for Mac

Jag har testat att köra malwarebytes och även försökt följa alla stegen på apple supporten. finns det inget sätt man kan rensa allt på i datorn och starta om den som om den vore ny? testade även att ominstallera el captain

Ursprungligen av Nykvist97:

Jag har testat att köra malwarebytes och även försökt följa alla stegen på apple supporten. finns det inget sätt man kan rensa allt på i datorn och starta om den som om den vore ny? testade även att ominstallera el captain

Om det är det du vill göra så formaterar du disken och installerar om OSX. Ta backup först. Finns tonvis med info om det här på forumet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-07 10:55
Ursprungligen av Nykvist97:

Jag har testat att köra malwarebytes och även försökt följa alla stegen på apple supporten. finns det inget sätt man kan rensa allt på i datorn och starta om den som om den vore ny? testade även att ominstallera el captain

"Testat" & "försökt" ?

Gick det inte? Var tog det stopp? Prova allt, det bör lösa dina problem. (search quick -> v.framework)
Du har med största sannolikhet inte drabbats av virus utan installerat (omedvetet) ett reklamprogram, tex MPlayerX eller nåt plugin.
Nästa gång du installerar något var mer kritisk, är du inte hundra på vad du gör skriv en rad i forumet och du får svar om det är bra eller dåligt.

Reklamprogram är nog vanligt hos Mac-användare, även rutinerade… *host host*.
Jag skulle säga att det är mer nyttigt och lärorikt att åtgärda felet än att bara installera om allt.

1
Bevaka tråden