Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera säkerhetskopia?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-03-31 13:43

Slog idag till på ett minneskort från Transcend för att utöka lagringen i min MBA mid 2013. Jag flyttade över hela iTunesbiblioteket på drygt 60GB och raderade sedan det gamla biblioteket från den interna hårddisken.
Dock ökade inte det lediga utrymmet på hårddisken. När jag kikar under "lagring" så har jag nu drygt 50 GB "Säkerhetskopior". Misstänker starkt att detta är just det raderade iTunesbiblioteket. Hur gör jag nu för att radera detta?
MBA mid 2013, OS X 10.11.4.

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-31 13:55

Det är Time Macines local snapshots, de raderar sig själva när du behöver utrymmet till annat.

Om du väljer Finders "visa info" på hårddisken räknas inte den lokala säkerhetskopian med, och du blir antagligen mer nöjd med ditt senaste inköp när du ser den siffran på ledigt utrymme

Om lokala ögonblicksbilder i Time Machine

Antar att du då kopierade biblioteket till kortet? Om du gjorde det, peka om biblioteket i iTunes till den du har på kortet och ta sedan bort det gamla.

  • Medlem
  • 2016-03-31 14:03
Ursprungligen av barbapappa_86:

Antar att du då kopierade biblioteket till kortet? Om du gjorde det, peka om biblioteket i iTunes till den du har på kortet och ta sedan bort det gamla.

Det är precis så jag har gjort.

  • Medlem
  • 2016-03-31 14:04
Ursprungligen av IngoX:

Det är Time Macines local snapshots, de raderar sig själva när du behöver utrymmet till annat.

Om du väljer Finders "visa info" på hårddisken räknas inte den lokala säkerhetskopian med, och du blir antagligen mer nöjd med ditt senaste inköp när du ser den siffran på ledigt utrymme

Om lokala ögonblicksbilder i Time Machine

Så då behöver jag inte göra något speciellt? Ok, tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-31 14:08
Ursprungligen av Dalle:

Så då behöver jag inte göra något speciellt?

Tja, kom ihåg att koppla in din Time Machine-hårddisk då och då, annars låt automagiken jobba på.

  • Medlem
  • 2016-03-31 14:49

Slänger in en bonusfråga i tråden.
Kan jag använda Time Machine får att göra en säkerhetskopia av SD-kortet? När jag kikar i inställningarna för TM ser jag bar en meny för att exkludera mappar från säkerhetskopiering. Men kan jag inkludera SD-kortet i TM-backupen på något sätt?

EDIT: Ok, datorn gör det tydligen automagiskt utan att man behöver använda sig av handpåläggning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-31 14:58
Ursprungligen av Dalle:

Slänger in en bonusfråga i tråden.
Kan jag använda Time Machine får att göra en säkerhetskopia av SD-kortet? När jag kikar i inställningarna för TM ser jag bar en meny för att exkludera mappar från säkerhetskopiering. Men kan jag inkludera SD-kortet i TM-backupen på något sätt?

Det borde dyka upp i TM-inställningarna om du formaterat kortet till Mac OS Extended (journalförd)

Ok, såg ditt tillägg nu att SD-kortet redan var inkluderat i TM

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-03-31 15:00
Ursprungligen av IngoX:

Det borde dyka upp i ™-inställningarna om du formaterat kortet till Mac OS Extended (journalförd)

Och om jag inte missminner mig bör även iTunes biblioteket ligga på den typen av partition för att det ska fungera smooth.

  • Medlem
  • 2016-03-31 15:27
Ursprungligen av IngoX:

Det borde dyka upp i TM-inställningarna om du formaterat kortet till Mac OS Extended (journalförd)
Ok, såg ditt tillägg nu att SD-kortet redan var inkluderat i TM

Ursprungligen av andas:

Och om jag inte missminner mig bör även iTunes biblioteket ligga på den typen av partition för att det ska fungera smooth.

Stämmer bra. Mac OS Extended (journalförd), alltid.

  • Medlem
  • 2016-03-31 16:28

Va i ...?

Jag flyttade ju som sagt iTunes biblioteket till mitt nya SD-kort. Först kopierade jag den befintliga iTunes-mappen till SD-kortet via Finder. Sedan pekade jag på det ovan nämnda kortet i inställningarna för iTunes.
En dialogruta frågar:
"Vill du att iTunes ska flytta och byta namn på dina filer i din nya mapp iTunes Media enligt inställningen "Ordna mappen iTunes Media?"
I god tro svarade jag "ja" på denna fråga i tro att så måste ske för att datorn ska förstå att biblioteket har flyttats.
Men nu när jag ska spela upp låtarna så får jag hela tiden meddelandet att:
"xxxxx" kunde inte spelas eftersom originalfilen inte kunde hittas. Vill du leta efter den?"
Jag kopierade över hela biblioteket till SD-kortet, jag har även kollat så att storleken på biblioteket stämmer efter kopieringen. Kortet är som sagt formaterat som HFS+ journalförd.
Vad kan ha hänt, och hur får jag stil på det igen?

TM-backup finns så klart att återgå till om det är den enda vägen att gå...

  • Medlem
  • 2016-03-31 18:46

Svaret på frågan hur man tar bort denna säkerhetskopia hittade jag i en äldre tråd.

sudo tmutil disablelocal

Återställer nu iTunesbiblioteket från Time Machine. Hoppas det går bättre denna gång.

1
Bevaka tråden