Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: OS X byter namn till Mac OS

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples operativsystem för Mac har hetat OS X i femton år, men kan snart komma att byta namn tillbaka till Mac OS.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-30 19:20

Hej!

Stämmer det att, Pages, Numbers och Keynote är gratis när man uppdaterar till El Capitan?

Ursprungligen av Zoltrix:

Hej!

Stämmer det att, Pages, Numbers och Keynote är gratis när man uppdaterar till El Capitan?

Ja.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-30 19:28
Ursprungligen av Segas:

Ja.

Tack för ett snabbt svar.
Antar att det är bäst att avinstallera den äldre ver. av pages, keynote och numbers jag har innan jag uppdaterar till det senaste Mac OS?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-30 21:35

Det tror jag inte du behöver, det gjorde inte jag.

Det kopplas nog - som nästan allt annat - till ditt Apple ID; har du köpt ElCapitan med AppleID=X så kan du ladda hem Pages etc med AppleID=X.
Vad som finns och inte finns på Macen i övrigt är nog irrelevant.

Ursprungligen av Zoltrix:

Tack för ett snabbt svar.
Antar att det är bäst att avinstallera den äldre ver. av pages, keynote och numbers jag har innan jag uppdaterar till det senaste Mac OS?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-30 22:46
Ursprungligen av Demiurgen:

Det kopplas nog - som nästan allt annat - till ditt Apple ID; har du köpt ElCapitan med AppleID=X så kan du ladda hem Pages etc med AppleID=X.
Vad som finns och inte finns på Macen i övrigt är nog irrelevant.

El Capitan är ju gratis att ladda ner och den ver. jag har av pages, numbers och keynote är 09
Kör med Yosemite nu som funkar perfekt

Ursprungligen av Segas:

Ja.

Nja... Det är ju gratis att ladda ner dem igen, om man har köpt dem tidigare (eller fått dem "på köpet" med en ny dator).

Men det är ju inte så att man får tillgång till de programmen bara för att man skaffar El Capitan.

Tillägg:
Men det finns tydligen ett enkelt sätt att få dem helt gratis ändå:
http://www.cultofmac.com/306118/download-appl...

Senast redigerat 2016-03-30 23:27
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-30 23:26
Ursprungligen av Redaktionen:

Apples operativsystem för Mac har hetat OS X i femton år, men kan snart komma att byta namn tillbaka till Mac OS.

Läs hela artikeln här

"... och en ersättare till det äldre Mac OS där den senaste versionen kallades System 9.2.2."

För att vara historiskt korrekt, det hette System 6 och System 7, och från de sista uppdateringarna av 7:an ändrade man förledet till Mac OS. Så senaste versionen av gamla systemet hette Mac OS 9.2, och nu efter 11 OS X-versioner är vi då kanske redo att börja tala om MacOS 12 till hösten?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja... Det är ju gratis att ladda ner dem igen, om man har köpt dem tidigare (eller fått dem "på köpet" med en ny dator).

Men det är ju inte så att man får tillgång till de programmen bara för att man skaffar El Capitan.

Tillägg:
Men det finns tydligen ett enkelt sätt att få dem helt gratis ändå:
http://www.cultofmac.com/306118/download-appl...

Jag har aldrig behövt betala för dem, så det måste ha varit gratis...det var min logik.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2016-03-31 10:42

Konstigt att inte ens en nyhetsredaktion har lite historisk koll. Steve Jobs sa att Apple kommer köra med OS X i 15 år. Sedan kommer alltså något nytt. Är jag den enda på jordklotet som kommer ihåg detta? Se keynote när OSX presenterades. Så det behöver inte vara ett namnbyte utan kan vara ett helt nytt system. Vore grymt kul!

Det är många på ett nördforum som detta som vet mycket, mycket mera om Apple och IT-historia i allmänhet. Så klart. Redaktionen är dessutom unga människor och kan inte veta speciellt mycket alls utom realtiden (tvivlar starkt att de läst på sig om Apple och IT-historia - det är en hel gigantisk vetenskap) - en biografi och ett par Hollywood-filmer i ämnet har dom nog sett..kanske också en dokumentär. That's it.
Detta är ingen kritik alls, ville bara förklara att en "redaktion" på ett ställe som detta bara kollar flödet just nu på nätet och har inte den tunga och vida kunskapen som gamla nördar på detta forum kan ha. Det är som på redaktioner idag i allmänhet; det är ett ställe där man snappar upp snuttar från IT-flödet och klistrar upp på en digital anslagstavla...kanske med en liten kommentar också om uppklistraren råkar ha lite kunskap i ärendet...vilket isåfall är en slump.
Jag tycker i.o.f.s. att denna situation är logisk...ty idag är info-flödet så enormt att andra lösningar inte är möjliga. Vill folk veta mera så får dom söka och gräva själva efter att ha sett en liten digital lapp från en "redaktion". Så länge redaktioner inte sprider osanning och felaktigheter så är jag nöjd. Att dom INTE säger saker är OK.

Ursprungligen av bod:

Konstigt att inte ens en nyhetsredaktion har lite historisk koll.

"System 11" röstar jag på.

Ursprungligen av bod:

Konstigt att inte ens en nyhetsredaktion har lite historisk koll. Steve Jobs sa att Apple kommer köra med OS X i 15 år. Sedan kommer alltså något nytt. Är jag den enda på jordklotet som kommer ihåg detta? Se keynote när OSX presenterades. Så det behöver inte vara ett namnbyte utan kan vara ett helt nytt system. Vore grymt kul!

Intressant! Har du möjligtvis länk till en bra video och tidsstamp där Jobs säger detta? Jag har sett alla Steve Jobs framträdanden (många dock i efterhand) men minns inte allt han sagt

Sen oavsett så tvivlar jag starkt på att Apple idag har något intresse av att ersätta OS X med ett helt nytt system (även om det vore coolt). Störst fokus är på IOS, och på nykomlingarna Watch OS och TV OS. Vi får vara glad att Apple fortfarande uppdaterar OS X varje år tror jag.

Steve Jobs sa också för övrigt under introduktionen av OS X att Apple skulle ha ETT enda OS, inte flera. Min poäng är att det är svårt även för Steve Jobs att göra detaljerade planer femton år framåt. Jag tvivlar på att det fanns en utarbetad plan när OS X lanserades att det skulle finnas 15 år och inte mer. Utan att veta tror jag snarare uttalandet får tolkas som att OS X skulle finnas "under lång tid".

Ursprungligen av Demiurgen:

Det är många på ett nördforum som detta som vet mycket, mycket mera om Apple och IT-historia i allmänhet. Så klart. Redaktionen är dessutom unga människor och kan inte veta speciellt mycket alls utom realtiden (tvivlar starkt att de läst på sig om Apple och IT-historia - det är en hel gigantisk vetenskap) - en biografi och ett par Hollywood-filmer i ämnet har dom nog sett..kanske också en dokumentär. That's it.
Detta är ingen kritik alls, ville bara förklara att en "redaktion" på ett ställe som detta bara kollar flödet just nu på nätet och har inte den tunga och vida kunskapen som gamla nördar på detta forum kan ha. Det är som på redaktioner idag i allmänhet; det är ett ställe där man snappar upp snuttar från IT-flödet och klistrar upp på en digital anslagstavla...kanske med en liten kommentar också om uppklistraren råkar ha lite kunskap i ärendet...vilket isåfall är en slump.
Jag tycker i.o.f.s. att denna situation är logisk...ty idag är info-flödet så enormt att andra lösningar inte är möjliga. Vill folk veta mera så får dom söka och gräva själva efter att ha sett en liten digital lapp från en "redaktion". Så länge redaktioner inte sprider osanning och felaktigheter så är jag nöjd. Att dom INTE säger saker är OK.

Tack för att du kallar oss unga!
Men allvarligt talat, naturligtvis har vi inte koll på allting - även om jag definitivt var i Apple-svängen redan 2000 när Apples nya OS lanserades. Men det är också en fantastisk grej med ett community som 99mac - här finns en kollektiv kunskap som vida överstiger vad en enda nyhetsredaktör kan hålla i huvudet.

En annan fantastisk sak är ju internet och hur viktiga händelser som en OS-lansering från femton år sedan kan bevaras som video, att ses närsomhelt. Sitter och småtittar lite nu, och det slår mig återigen hur rolig Steve Jobs var! Skrattade högt när han ska visa hur Mac OS X ser ut, och så dyker en bild av gamla System 1 upp. "This is it", säger han och ler. Saknar verkligen Jobs presentationer!

1
Bevaka tråden