Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Galet låg nedströmshastighet på wi-fi...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har superstora problem med mitt wi-fi, har haft det länge.

Det går trögt som sirap, vilket påverkar alla funktioner i huset som använder wi-fi (apple-tv, sonos mm) och självfallet iphones och bärbara.

Jag har fiber in i huset 30/30 och kan avskriva att det är problemet då jag hade samma bekymmer med ADSL.

Så vad är problemet, jo hastigheten, men inte uppströms utan bara nedströms. En normal hastighetskoll brukar ge max 2 (två!) Mbit/s nedströms och mellan 20-30 Mbit/s uppströms (se bild senaste koll för två minuter sedan).

Ska försöka beskriva delarna:

Efter tjänstefördelaren har jag en Apple Airport Extreme vilket är det enda som är kopplat till datauttaget i tjänstefördelaren. Detta sitter nere i källaren. Sedan har jag en Airport Express på plan 1 som är i nätverksläge ”Utöka ett trådlöst nätverk”. (Har även en timecapsule som inte är inkopplad nu, tog bort den tillfälligt när jag skaffade extremen för att se om den orsakade något problem, den stod som första enhet förut). Inkopplat i Extremen just nu är enbart en stationär iMac, med den har jag inga problem med hastigheten.

Har pratat med Apple supporten men inte fått någon hjälp därifrån som löst problemet.

Huset är ett trähus men det spelar ingen större roll om jag står i ett annat rum eller nära wi-fi punkten. Den konstiga hastighetsfördelningen är lika ändå och det spelar ingen roll om jag är uppkopplad mot Expressen eller Extremen.

Var tusan är felet? Var börjar jag leta?

Ansluter Airport Extreme till Airport Express med kabel eller trådlöst?

Har du provat att utesluta expressen totalt till alla enheter?

De är anslutna trådlöst med varandra. Har inte provat att utesluta expressen. Nedströmshastigheten är lika dålig på bägge enheter.

Ursprungligen av NewYork:

De är anslutna trådlöst med varandra. Har inte provat att utesluta expressen. Nedströmshastigheten är lika dålig på bägge enheter.

Då borde det väl rimligtvis vara Extreme som är boven i dramat. Det är ju den som förser samtliga andra enheter med trådlös uppkoppling. Om den av någon anledning inte fixar det med rätt hastighet blir ju alla andra delar lidande.
Om Expressen får sin uppkoppling via wifi från Extreme så blir ju Expressens hastighet beroende av vad Extreme kan leverera. Har du möjlighet att dra en kabel (tillfälligt i testsyfte) mellan Express & Extreme kan du ju se om du inte får betydligt bättre wifi från Expressen.
Är det omöjligt att dra kabel kan du kanske tillfälligt flytta Expressen närmre Extreme.

Ursprungligen av HåkanE:

Då borde det väl rimligtvis vara Extreme som är boven i dramat. Det är ju den som förser samtliga andra enheter med trådlös uppkoppling. Om den av någon anledning inte fixar det med rätt hastighet blir ju alla andra delar lidande.
Om Expressen får sin uppkoppling via wifi från Extreme så blir ju Expressens hastighet beroende av vad Extreme kan leverera. Har du möjlighet att dra en kabel (tillfälligt i testsyfte) mellan Express & Extreme kan du ju se om du inte får betydligt bättre wifi från Expressen.
Är det omöjligt att dra kabel kan du kanske tillfälligt flytta Expressen närmre Extreme.

Jo det var ju min ursprungliga tanke också att det var något fel på någon av enheterna, det var därför jag skaffade Extremen. Initialt trodde jag att det var Expressen som var boven i dramat då den är inkopplad i den första Sonos-enheten och den ofta fick startas om då kontakten förlorades med Sonos-enheterna och Spotify (både och eller bara den ena). Men nu har jag testat att ha Timecapsulen som första enhet kopplad trådlöst till extremen, när inte det löste problemet ringde jag Apple-supporten och deras enda förslag var att uppdatera enheterna, vilket var gjort, och att sätta Extremen först vilket jag gjort nu.

Oavsett om jag är uppkopplad på Extremen eller Expressen så har jag lika dålig nedströmshastighet, har dock inte provat att koppla in mig med kabel i den enhet som inte är inpluggad i tjänstefördelaren för att se vad hastigheten blir då. Rimligen borde det bli lika dåligt som jag har nedströmshastighet på den första enheten.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-30 08:21

Börja med det enklaste - dator rakt in i tjänstefördelaren.

Ursprungligen av NewYork:

Jo det var ju min ursprungliga tanke också att det var något fel på någon av enheterna, det var därför jag skaffade Extremen.

Hade du problem med hastigheten även innan du skaffade Extremen?

Ursprungligen av NewYork:

..., har dock inte provat att koppla in mig med kabel i den enhet som inte är inpluggad i tjänstefördelaren för att se vad hastigheten blir då. Rimligen borde det bli lika dåligt som jag har nedströmshastighet på den första enheten.

Ja, då du har en wifikoppling mellan Extreme & Express kan det rimligen inte bli någon högre hastighet om du kopplar dig till Expressen, oavsett om du kopplar med eller utan sladd. Expressen matas ju med den låga hastigheten.

Citat:

Inkopplat i Extremen just nu är enbart en stationär iMac, med den har jag inga problem med hastigheten.

Men bara för att klargöra; du har en iMac som är kopplad med sladd till Extreme som i sin tur är kopplad med sladd till tjänstefördelaren och på din iMac får du ut ung. 30/30 Mb/s, eller? I så fall vet du ju åtminstone att du får det du betalar för levererat in till huset.

Du verkar ju ha en del saker kopplade via wifi. Har du testat att koppla ner allt och sedan lägga till pryl för pryl? Jag misstänker att du redan har testat, men det skadar aldrig att fråga
Det finns ingen risk att du har en granne som snyltar på din wifi?

Bor du tätt inpå dina grannar? Kan de ha någon utrustning som gör att dina enheter går ner i en lägre hastighet? Har du testat att byta kanal på din Extreme?

Ber om ursäkt för att jag dränker dig med motfrågor...

Ursprungligen av HåkanE:

Hade du problem med hastigheten även innan du skaffade Extremen?

Ja, då du har en wifikoppling mellan Extreme & Express kan det rimligen inte bli någon högre hastighet om du kopplar dig till Expressen, oavsett om du kopplar med eller utan sladd. Expressen matas ju med den låga hastigheten.

Men bara för att klargöra; du har en iMac som är kopplad med sladd till Extreme som i sin tur är kopplad med sladd till tjänstefördelaren och på din iMac får du ut ung. 30/30 Mb/s, eller? I så fall vet du ju åtminstone att du får det du betalar för levererat in till huset.

Du verkar ju ha en del saker kopplade via wifi. Har du testat att koppla ner allt och sedan lägga till pryl för pryl? Jag misstänker att du redan har testat, men det skadar aldrig att fråga
Det finns ingen risk att du har en granne som snyltar på din wifi?

Bor du tätt inpå dina grannar? Kan de ha någon utrustning som gör att dina enheter går ner i en lägre hastighet? Har du testat att byta kanal på din Extreme?

Ber om ursäkt för att jag dränker dig med motfrågor...

Ja problemen fanns innan jag skaffade Extremen, den skaffade jag för att jag tänkte att det var fel på någon av dom andra enheterna.

Japp, har iMacen inkopplad direkt i Extremen och där får jag i princip ut utlovad hastighet.

Jag vet inte vad som är många prylar inkopplade via Wi-Fi, Sonos-enheterna har ju sitt eget trådlösa nätverk och den första är inkopplad i Expressen så iofs så tar ju den trafik när den är igång och streamar men problemet finns även när man inte streamar musik. Räknar man bort Sonos så är det några iPhones och två Apple-TV varav egentligen bara en används just nu. Sen finns det ju en iPad och några bärbara men jag har svårt att tro att de drar mycket data när dom är i viloläge.

Snylta på Wi-Fi, har svårt att tro det, har ett starkt lösenord som borde vara omöjligt att lista ut, närmaste grannhus ligger 15 meter bort, har provat att byta kanal men det blir ingen skillnad tyvärr... Tycker att eventuell störande utrustning även borde påverka uppströmshastigheten?!?

Bra med motfrågor, får en att tänka till:-)

Ursprungligen av NewYork:

Ja problemen fanns innan jag skaffade Extremen, den skaffade jag för att jag tänkte att det var fel på någon av dom andra enheterna.

Japp, har iMacen inkopplad direkt i Extremen och där får jag i princip ut utlovad hastighet.

Jag vet inte vad som är många prylar inkopplade via Wi-Fi, Sonos-enheterna har ju sitt eget trådlösa nätverk och den första är inkopplad i Expressen så iofs så tar ju den trafik när den är igång och streamar men problemet finns även när man inte streamar musik. Räknar man bort Sonos så är det några iPhones och två Apple-TV varav egentligen bara en används just nu. Sen finns det ju en iPad och några bärbara men jag har svårt att tro att de drar mycket data när dom är i viloläge.

Snylta på Wi-Fi, har svårt att tro det, har ett starkt lösenord som borde vara omöjligt att lista ut, närmaste grannhus ligger 15 meter bort, har provat att byta kanal men det blir ingen skillnad tyvärr... Tycker att eventuell störande utrustning även borde påverka uppströmshastigheten?!?

Bra med motfrågor, får en att tänka till:-)

Mycket skumt det du beskriver. Med tanke på att du får beteendet både med Extremen och (jag antar) Expressen innan dess så verkar det ju i ärlighetens namn vara något med konfigurationen av dessa snarare än enheterna i sig.

Vilken Radio Mode har du valt i Airport Utility?

Ursprungligen av NewYork:

Ja problemen fanns innan jag skaffade Extremen, den skaffade jag för att jag tänkte att det var fel på någon av dom andra enheterna.

Japp, har iMacen inkopplad direkt i Extremen och där får jag i princip ut utlovad hastighet.

Jag vet inte vad som är många prylar inkopplade via Wi-Fi, Sonos-enheterna har ju sitt eget trådlösa nätverk och den första är inkopplad i Expressen så iofs så tar ju den trafik när den är igång och streamar men problemet finns även när man inte streamar musik. Räknar man bort Sonos så är det några iPhones och två Apple-TV varav egentligen bara en används just nu. Sen finns det ju en iPad och några bärbara men jag har svårt att tro att de drar mycket data när dom är i viloläge.

Snylta på Wi-Fi, har svårt att tro det, har ett starkt lösenord som borde vara omöjligt att lista ut, närmaste grannhus ligger 15 meter bort, har provat att byta kanal men det blir ingen skillnad tyvärr... Tycker att eventuell störande utrustning även borde påverka uppströmshastigheten?!?

Bra med motfrågor, får en att tänka till:-)

Då du säger att du får utlovad hastighet via kabel så kan vi anta att problemet är det trådlösa. Har du testat att återställa din AirPort Extreme? Hjälper inte det så kan du testa densamma med din AirPort Express.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-30 11:35

Gör som i inlägg #7. Koppla ner allt, slå av och starta om din tjänstefördelare och Extreme. Slå inte på något annat, utom en enhet med trådlös kommunikation till din Extreme (ha även alla Sonosprylar avstängda). Vad får du för hastighet då? Lägg till en (endast en) pryl, vad får du för hastighet då på de båda prylarna? Ta en i taget tills du hittar felet.

1
Bevaka tråden