Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBA blir mkt varm

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-28 15:25

Min MBA blir helt plötsligt mycket varm och fläkten jobbar hårt. Det började igår. Satte den på laddning och när jag kom tillbaka efter ett tag var datorn väldigt varm. Tog bort laddningen och upplevde att temperaturen bara sjönk lite när jag använde den. Stängde av över natten. Nu på morgonen blev den varm och var allmänt seg. Stängde alla program och startade om datorn. Men det hjälper inte. Bara efter ett par minuter, max 10. är den varm och fläkten susar högt. Jag har kört Malwarebytes, Anti-Malware som inte hittade något. Vad göra?

Det är en MBA 13", mitten -13, 1,4 GHz i5, 8 GB, OS X 10.11.4.

Edit: verkar sluka batteri också.

Använd programmet Aktivitetskontroll (Activity Monitor) för att se om där är några program som slukar mycket processorkraft.

https://support.apple.com/en-us/HT201464

  • Medlem
  • 2016-03-28 16:30

Sitter själv på en likadan maskin och har noterat samma problem när jag använder Flash eller Silverlight. Kolla som sagt i Aktivitetskontrollen så ser du var som drar CPU.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-28 17:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Använd programmet Aktivitetskontroll (Activity Monitor) för att se om där är några program som slukar mycket processorkraft.

https://support.apple.com/en-us/HT201464

Jag är inte så hemma på det tekniska. Men Safari är skrivet i rött... Är det ett dåligt tecken..?

  • Medlem
  • 2016-03-28 17:55

Avsluta processerna som är rödmarkerade så lugnar säkert processorn och fläkten ner sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-28 22:00

Datorn hade dragit ur batterierna trots att jag hade stängt skärmen. Bara det tycker jag är skumt. Kanske hade 9-10% kvar när jag stängde locket. Men i med kabel och avslutade de rödmarkerade. Fläkten går ganska snabbt upp i 6500rpm. Datorn är seg och efter ett tag har jag tre rödmarkerade Safari-rader igen.

Senast redigerat 2016-03-28 22:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-29 00:14

Har nu försökt att hitta något mönster när datorn blir varm och fläkten rusar. Till att börja med verkar det som att det sker när jag använder Safari. Detta oberoende av vilka sidor jag besöker. Allra värst blir det när jag går in på SMHI:s sida. Då hänger sig den fliken i Safari och efter ett tag får jag tre röda Safari-rader i Aktivitetskontrollen. Men det sönder som sagt även vid vanligt surfande. Stänger jag ned Safari så svalnar datorn.

En annan märklig sak är att jag tänkte att det kan vara klokt att ta en back up. Men den bara står och blinkar. Jag har en extern hårddisk som man bara pluggar in via USB och så brukar det fungera. Idag tog det lång tid innan den kom igång och nu vill den aldrig bli klar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-29 11:10

Upptäcker idag att det är flera sidor som inte fungerar i Safari. Fick ladda ned Chrome för att kunna göra det jag var tvungen att göra. Någon som vet vad jag kan göra för att få ordning på Safari?

  • Medlem
  • 2016-03-29 11:41

När startade du om maskinen senast? Reset av SMC+PRAM?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-29 12:11
Ursprungligen av Dalle:

När startade du om maskinen senast? Reset av SMC+PRAM?

Jag har startat om den sedan igår, när detta problem uppstod. Vad är "Reset av SMC+PRAM"? Hur gör man det?

Ursprungligen av xms67:

...Vad är "Reset av SMC+PRAM"? Hur gör man det?

Återställning av SMC: https://support.apple.com/sv-se/HT201295
Återställning av NVRAM (som tidigare kallades PRAM): https://support.apple.com/sv-se/HT204063

Tror inte att de sakerna hjälper, om det är Safari-processer som rusar iväg. Men det skadar ju inte att prova.

Mina tips är:
- Kolla vilka sidor/flikar du har öppna i Safari när det händer - och se om du kan hitta någon röd tråd i det.
- Kolla vilka tillägg du har installerade i Safari - och kanske prova att avaktivera/avinstallera dem.
- Prova med andra webbläsare (t.ex. Chrome eller Firefox) för att se om du får samma problem där.
- Prova att skapa en ny användare på datorn, för att se om det blir någon skillnad där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-29 14:34
Ursprungligen av xms67:

Jag har startat om den sedan igår, när detta problem uppstod. Vad är "Reset av SMC+PRAM"? Hur gör man det?

Jag skulle radera hårddisken helt och lägga in något grundsystem igen. typ 10.10 Yosemite och utgå ifrån det, inte hålla på att krångla med 10.11.4 och dess Safari .

Sedan skulle jag installera något fläkt program typ "smc Fan control" om det fortfarande existerar för mac för att hålla temperaturen under kontroll någon tid. Undvik också flash om du kan. samt "Reset av SMC+PRAM" förstås.

Lycka till.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-03-29 18:49

Jag kör OSX 10.11.4 på early 2014 med 8GB och 1,4GHz i5 utan några problem med rusande fläktar. Dock har kommer jag inte ihåg när jag senast hade Flash installerat på denna maskin. Om ens någonsin. Däremot finns det uppdaterad Java (och SDK). Och lite Parallells för utvecklingsmiljöer. Med fläktarna håller sig passiva på sin kant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-29 22:22

Jag laddade ned Clean My MAC3 då 2:an en gång löste ett problem för mig. Sedan jag körde det programmet verkar det fungera. Jag vågar inte ropa hej ännu, men just nu är datorn blixtsnabb och har låg energiförbrukning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-31 08:15

Datorn tickar på och allt verkar fungera. Utom på 99mac... Just på denna sida hakar ofta datorn upp sig. Den blå raden stannar efter en ca 2 centimeter och så står den där och tänker ganska länge. Inbland rasslar det till och sidan laddas ned och ibland blir det en grå sida där det står att servern inte svarade. Är det bara jag som har problem på den här(99mac) sidan?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-03-31 13:35

Kan det bero på problem med namnuppslagning? Tidigare har vi varit några på 99mac (inkl Ida) som har upplevt "långsam" laddning av sidor och skyllt på långsamt dator och/eller Internet när det visade sig att någons ISP:s namnserver var trasig (eg långsam).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-31 17:36
Ursprungligen av frazze:

Kan det bero på problem med namnuppslagning? Tidigare har vi varit några på 99mac (inkl Ida) som har upplevt "långsam" laddning av sidor och skyllt på långsamt dator och/eller Internet när det visade sig att någons ISP:s namnserver var trasig (eg långsam).

Vad betyder namnuppslagning? Och vad kan jag göra?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-02 09:25

DNS. Testa t ex Googles 8.8.8.8eller 8.8.4.4

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-02 12:31
Ursprungligen av kenjon:

DNS. Testa t ex Googles 8.8.8.8eller 8.8.4.4

Funderat på det där. Då jag tycker problemen uppstod då vi fick fiber och Bahnhof har jag tänkt att det skulle kunna vara deras DNS(som jag absolut inte vet vad det är men läst om Googles egna). Men då jag är teknisk novis har jag dragit mig för det. Känns lite risky för en amatör, eller..?

Senast redigerat 2016-04-02 12:44
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-02 12:36

Nej, inte alls. Men lite bör man kunna

Ursprungligen av xms67:

...DNS (som jag absolut inte vet vad det är...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dom%C3%A4nnamns...

Ursprungligen av xms67:

...Känns lite risky för en amatör, eller..?

Totalt ofarligt. Vi är väldigt många som använder Googles DNS-servrar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-02 15:37
Ursprungligen av kenjon:

Nej, inte alls. Men lite bör man kunna

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dom%C3%A4nnamns...

Totalt ofarligt. Vi är väldigt många som använder Googles DNS-servrar.

Får jag fråga varför? Varför använder ni Google DNS? Är det så mycket bättre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-02 15:48

Hmm, ska jag välja IPv4 eller IPv6..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-02 15:58

Var det så enkelt som jag tror det var...= Systeminställningar -> nätvärk ->avancerat -> DNS -> + knappen -> skriva in några åttor och punkter -> utför... Är jag med detta hemma..?

Ursprungligen av xms67:

...Är jag med detta hemma..?

Ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-02 21:15

99mac hakar fortfarande upp sig. När det fungerar upplever jag att 99mac och andra sidor laddas snabbare. Men som sagt, bland hakar det fortfarans upp sig här på sidan. Är det fel på 99mac?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-03 16:34

Ibland kan det vara en del annonser som svarar/laddas långsamt. Sker det direkt, eller när en del av sidan laddats?
Har du kvar din gamla DNS också i inställningarna? Om så är fallet kanske det kan hjälpa med att lägga 8.8.8.8 överst. Jag vet dock inte om OSX skickar till båda direkt, eller väljer en först, och den andra senare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-09 11:17
Ursprungligen av kenjon:

Ibland kan det vara en del annonser som svarar/laddas långsamt. Sker det direkt, eller när en del av sidan laddats?
Har du kvar din gamla DNS också i inställningarna? Om så är fallet kanske det kan hjälpa med att lägga 8.8.8.8 överst. Jag vet dock inte om OSX skickar till båda direkt, eller väljer en först, och den andra senare.

Nej, jag har inte kvar de gamla, använder 8.8.8.8. Nu när jag skulle svara på ditt inlägg hakar sidan upp sig. Jag väntar sedan ca 20 sekunder, trycker på krysset i adressfältet och försöker svara igen. Då går det på en mikrosekund. Det är till 90% på 99mac det hakar upp sig.

Lade nu till 8.8.8.4 under 8:orna. Ska se om det hjälper.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-09 16:46

Vad har du för Internatanslutning? När jag hade ADSL hade jag det problemet, anslutningen dog 10-20 sek väldigt ofta (flera gånger i timman). Efter byte till fiber har jag inte det problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-09 22:25
Ursprungligen av kenjon:

Vad har du för Internatanslutning? När jag hade ADSL hade jag det problemet, anslutningen dog 10-20 sek väldigt ofta (flera gånger i timman). Efter byte till fiber har jag inte det problemet.

Jag har fiber och det är nästan bara på 99mac det händer. Vissa andra sidor kan det hända någon gång då och då. Att svara på detta meddelande tog säkert över en och en halv minut innan jag kunde börja skriva.

Bevaka tråden