Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Massa badbollar och seg dator

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har köpt en begagnad MacBook Pro late 2011. Datorn fungerade perfekt när jag köpte den. Började installera lite program och nån stans där började jag få badbollar hela tiden. Avinstallerade allt men problemen bara fortsatte. Fick rådet att uppgradera till El Capitan vilket jag gjorde, inget bättre. Gjorde en ny installation från grunden istället för en uppgradering, inget bättre. Fick rådet att utöka RAM-minnet från 4 Gb till 8 Gb. Sagt och gjort, inget bättre.
Kom på att datorn fungerar bra i felsäkert läge och har kört med det nu ett tag men då funkar inte ljudet plus att det är jobbigt att komma ihåg att starta i felsäkert läge varje gång datorn har laddat ur. Dessutom har den börjat börjat med badbollar nu i felsäket läge också.
Hårddisken på 250 Gb är nästan tom. Har kört diverse felsökningsprogram och hårdvarudiagnostik men hittar inget. Vad kan det vara?

Tycker mig höra att hårddisken ibland kan stå och tugga väldigt länge i ett monotont läge. Tror att det kan ha att göra med file-vault som drog igång när jag gjorde en grundinstallation av El Capitan. Den går nu inte att avaktivera då den säger att jag måst vänta tills hela skivan är krypterad. File-vault verkar inte kryptera när jag kör i felsäkert läge men den blir ju aldrig ändå klar när jag låter datorn stå på i vanligt läge.

Läser nu att andra verkar byta ut hårddisken mot en SSD för att få en pigg dator men eftersom jag redan lagt ut mkt pengar och tid vill jag verkligen veta om det är det som är felet.

Tacksam för hjälp.

Prova med en ny användare.
Prova med en annan hårddisk (gissar att det är den som gjort sitt).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-26 22:24

Bespara dig problem med hårddisken, byt ut mot SSD. Du kommer få en dator som känns betydligt rappare än vad din gjorde när den kom ut ur kartongen för första gången!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-03-26 23:24
Ursprungligen av reboot81:

Bespara dig problem med hårddisken, byt ut mot SSD. Du kommer få en dator som känns betydligt rappare än vad din gjorde när den kom ut ur kartongen för första gången!

Instämmer.

1
Bevaka tråden