Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Jag fick nog av alla dessa papper"

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Löftet om det pappersfria samhället har inte infriats än så 99mac:s frilansskribent Axel Kennedal bestämde sig för att ta saken i egna händer. Han har bytt ut skolböcker och papper mot en Ipad.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-06-10 21:26

Gjorde ett försök för något år sedan med min iPad 2 (ursprungliga) men jag fick aldrig tillräcklig precision för att det skulle vara bekvämt och jag hittade ingen smidig app. Antingen så var det utzoomat vilket gjorde gjorde att precisionen inte var tillräcklig eller så zoomade man in och fick ett jobbigt gränssnitt där man skrev 2-3 ord innan hela bilden automatiskt flyttades och man fick dra tillbaka handen. Eftersom det är mycket matematik och formler i utbildningen så var ett tangentbord aldrig något riktigt alternativ.

Nu har jag en dedikerad dokumentscanner istället som skapar sökbara PDFs. Köpte den ursprungligen för att digitalisera min bokföring men har scannat in alla lösa papper och laddat upp dem på Dropbox. Dels slipper jag förvara papperna och dels så har jag allt tillgängligt 24/7 oavsett var jag befinner mig.

Att fotografera av kurslitteraturen är dock en lockande idé som jag inte tänkt på tidigare. Biblioteket har alltid referensexemplar så då är det bara att glida in där vid ett tillfälle för att sedan ha tillgång till bok gratis resten av studietiden. Smidigast vore om man helt enkelt kunde skapa en egen PDF-version av boken så att man kan stryka under, söka i texten, etc. Finns det kanske någon mjukvara som går att kombinera med kameran då den levererar mycket bättre bilder än min gamla iPhone/iPad?

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-06-11 00:04
Ursprungligen av Redaktionen:

Löftet om det pappersfria samhället har inte infriats än så 99mac:s frilansskribent Axel Kenneldal bestämde sig för att ta saken i egna händer. Han har bytt ut skolböcker och papper mot en Ipad.

Läs hela artikeln här

Jag fastnade för idén att scanna kurslitteratur (det blir trots allt någon/några tusenlappar per termin) och gjorde lite efterforskningar. Första klockrena alternativet var Booksorber som har skapat en väldigt lockande video med den förväntade kamerametoden. Tyvärr verkar det ha varit ett ofullständigt Indiegogo-projekt som fått en hel del kritik och inte uppdaterats sedan 2013.

Letade vidare och såg att många rekommenderade ScanTailor kombinerat med Adobe Reader Pro (för OCR-konvertering). Nedan är en väldigt pedagogisk video över hur programmet fungerar och YouTube-kontot har även ett videoklipp för hur man skapar PDF:n med OCR-stöd i Adobe Reader Pro.

Det stora problemet är samma som vid all bildbehandling - nämligen att slutresultatet inte blir bättre än råmaterialet. I fallet med böcker så handlar det om att få så rak text som möjligt då mjukvaran bara kan korrigera upp till en viss gräns. Istället för att bara slå upp en bok och fotografera uppifrån så bör du bygga en liten ställning och fotografera i rätt vinkel. Den allra lättaste versionen ser ut på följande vis:

Sedan kan man utveckla det och göra mer avancerat med två kameror, en hel ställning och glas som trycker ner sidorna så att det ännu rakare. Se t.ex. denna konstruktionen:

Själv så har jag inte utrymme för en sådan sak och uppskattade därför denna modellen med gångjärn. Bara att fälla ihop efteråt och ställa i bokhyllan eller i ett skåp.

Letade länge efter en bra stylus.... svår djungel ?
Hittade den här: https://www.kickstarter.com/projects/jonather... ...den lät och verkade bra. OBS! DEN SKA MAN INTE KÖPA!

Tur att jag inte köpte den på kickstarter, utan hade signat up på hans webbsida och fick erbjudande och köpte via paypal, tur var väl det för den verkar inte ens existera...och jag fick pengarna tillbaka tack vare paypal, det får ju inte stackarna som backat via kickstarter.

Vore kul om råd om bäst stylus kunde komma i den här tråden. Inklusive den som TS skaffade. Skulle väldigt gärna vilja börja använda det med de appar som jag skaffat till en del saker. För som TS säger, en del saker funkar bäst md handskrift och annat funkar bra med tangentbord.
Men jag har inte orkat leta vidare efter den setbacken ännu, utan hade hoppats att Apple skulle komma med en penna. Det har ju varit lite rykten om det. Inte än.....kanske kommer något som passar perfekt med iPad's.

Senast redigerat 2015-06-11 02:18

Även jag har provat några stylusar, men inte hittat någon jag har varit nöjd med. Det faller alltid på att spetsen är tjock som ett finger, och därmed faller precisionen. Har dock inte testat några av de dyrare Bluetooth-varianterna (Wacom, Paper 53 etc).

Blir lite rädd när Axel dessutom skriver att standardmodellerna är bättre. Vad gäller egentligen...?

Axel; Har du skrivit formlerna på sidan 1 med din vanliga tjock-stylus?

Bra artikel, tack för det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-11 11:03
Ursprungligen av carlsson:

Även jag har provat några stylusar, men inte hittat någon jag har varit nöjd med. Det faller alltid på att spetsen är tjock som ett finger, och därmed faller precisionen. Har dock inte testat några av de dyrare Bluetooth-varianterna (Wacom, Paper 53 etc).

Blir lite rädd när Axel dessutom skriver att standardmodellerna är bättre. Vad gäller egentligen...?

Axel; Har du skrivit formlerna på sidan 1 med din vanliga tjock-stylus?

Jo det är ju lite trist att de är tvungna att vara så tjocka. Dock skriver jag i stort sett alltid inzoomad i Penultimate och det fungerar utmärkt (man ser både det inzoomade och resten av dokumentet samtidigt).

Stylusen jag använde till matematiken på bilden är en "fet" stylus som kostade 99:-

Ursprungligen av AxelK:

Jo det är ju lite trist att de är tvungna att vara så tjocka. Dock skriver jag i stort sett alltid inzoomad i Penultimate och det fungerar utmärkt (man ser både det inzoomade och resten av dokumentet samtidigt).

Stylusen jag använde till matematiken på bilden är en "fet" stylus som kostade 99:-

Har ju även testat Penultimate, men blev aldrig kompis med det. Får prova igen.
Har kört på Paper vilket jag tycker är grymt bra! Men det där med precisionen och att skriva är trixigt...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-06-20 21:43

Tack Axel för en mycket bra genomgång, är själv väldigt papperslös tack vore Penultimate (och några andra Note taking apps såsom Noteshelf) och det är så befriande.
Angående kommentarer om stylus så kan jag ge ett bra betyg åt en Adonit Jot Pro:
Adonit - hemsida
Recension gjord av iMore, se här.
Priset är sina ca 30 USD och porto till Sverige men för mig har den lönat sig hundra gånger. Den är bra att skriva, rita med, man vänjer sig vid klickljudet när den lilla plastplatan rör vid skärmen, men med tiden så lärde jag mig att göra det mjukt och huvudsaken är precisionen som jag är väldigt nöjd med.
Min modell är av den gamla sorten, den nya Jot Pro stylusen har "cushion tip" som fungerar dämpande.
Annars kan jag rekommendera Pencil stylus som är grym att rita med, men man måste vänja sig vid den tjocka spetsen och allt som det innebär.

  • Medlem
  • 2016-03-26 00:10
Ursprungligen av Redaktionen:

Löftet om det pappersfria samhället har inte infriats än så 99mac:s frilansskribent Axel Kennedal bestämde sig för att ta saken i egna händer. Han har bytt ut skolböcker och papper mot en Ipad.

Läs hela artikeln här

Mycket intressant artikel Axel! Helt klart den bästa artikeln jag läst på 99mac.

Jag ska snart börja gymnasiet och funderar kring det här. Jag bär idag runt på flera olika mappar och en dator, och jag vet inte om det är hållbart på gymnasie-nivå. Jag är rädd att det blir för mycket bärande helt enkelt, att jag kommer glömma något när det blir för mycket som ska med och att det inte blir smidigt.

Jag börjar gymnasiet i höst och funderar mellan två gymnasieskolor. Båda skolorna ger en dator och en av dem har en hel del papper medans en skola fokuserar på att hålla det mesta på datorn. Min plan är att ha den bärbara datorn jag får, en iPad Pro 9.7" och en väldigt tunn mapp för sådant som inte går att föra in/arbeta på plattan/datorn.

Men det uppstår frågor hos mig. Hur är det att anteckna på en iPad med Apple Pencil eller finns det någon bättre penna? Går det bra, är det någon som testat? Funkar Apple Pencil på Penultimate? Blir 9.7" för klumpigt? Är det något mer jag måste tänka på innan köp? Jag får ju 14 dagars ångerrätt från Apple som jag kan bruka om jag i värsta fall skulle vara missnöjd men jag vill helst vara säker innan köp. Någon med mer erfarenhet? Tips och feedback uppskattas!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-26 00:25

Kul att du gillade artikeln! Har antecknat på min ipad air 2 i nästan ett år på KTH nu och tycker det funkar rätt bra. Har inte prövat Apple pen ännu men det lär vara det bästa alternativet. Vet inte vad du menar med saker som inte går att få på ipaden, det är bara att skanna papper.

Ursprungligen av WiFi:

Mycket intressant artikel Axel! Helt klart den bästa artikeln jag läst på 99mac.

Jag ska snart börja gymnasiet och funderar kring det här. Jag bär idag runt på flera olika mappar och en dator, och jag vet inte om det är hållbart på gymnasie-nivå. Jag är rädd att det blir för mycket bärande helt enkelt, att jag kommer glömma något när det blir för mycket som ska med och att det inte blir smidigt.

Jag börjar gymnasiet i höst och funderar mellan två gymnasieskolor. Båda skolorna ger en dator och en av dem har en hel del papper medans en skola fokuserar på att hålla det mesta på datorn. Min plan är att ha den bärbara datorn jag får, en iPad Pro 9.7" och en väldigt tunn mapp för sådant som inte går att föra in/arbeta på plattan/datorn.

Men det uppstår frågor hos mig. Hur är det att anteckna på en iPad med Apple Pencil eller finns det någon bättre penna? Går det bra, är det någon som testat? Funkar Apple Pencil på Penultimate? Blir 9.7" för klumpigt? Är det något mer jag måste tänka på innan köp? Jag får ju 14 dagars ångerrätt från Apple som jag kan bruka om jag i värsta fall skulle vara missnöjd men jag vill helst vara säker innan köp. Någon med mer erfarenhet? Tips och feedback uppskattas!

  • Medlem
  • 2016-03-26 00:35
Ursprungligen av AxelK:

Kul att du gillade artikeln! Har antecknat på min ipad air 2 i nästan ett år på KTH nu och tycker det funkar rätt bra. Har inte prövat Apple pen ännu men det lär vara det bästa alternativet. Vet inte vad du menar med saker som inte går att få på ipaden, det är bara att skanna papper.

Okej, great, då testar jag med en iPad Pro 9.7" (när den kommer ut, släpps väldigt snart) och Apple Pencil. Tack igen!

1
Bevaka tråden