Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte se x265 i Quick Time?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-03-24 02:08

Jag kan inte se vissa MP4 filer i Quick Time. Om jag tar en MKV fil och konventerar den i Handbrake till MP4 x265 går den inte att titta på men om jag tar x264 går det? Någon som vet hur man kan lösa det utan att ladda ner någon annan spelare? Har testat Perian men verkar inte funka med senaste OS?

Senast redigerat 2016-03-24 05:48

Quicktime har inte stöd för x265. Använd VLC.

Rubrik redigerad.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-03-24 09:05
Ursprungligen av keptang:

Quicktime har inte stöd för x265. Använd VLC.

Rubrik redigerad.

Hur ligger det till med stöd för h.265, vilket är standarden, har apple inte ännu byggt stöd för det?

Å andra sidan har de väl ingen hårdvara som ännu stöder h.265 acceleration så det är kanske inte så konstigt.

Ursprungligen av juanito:

Hur ligger det till med stöd för h.265, vilket är standarden, har apple inte ännu byggt stöd för det?

Å andra sidan har de väl ingen hårdvara som ännu stöder h.265 acceleration så det är kanske inte så konstigt.

Precis. h.265 är ju ny så det lär ta ett tag för Apple att implementera.

Hårdvarumässigt är tack och lov Apples produkter sedan en tid förberedda för H.265 (det är bättre ös med hårdvarulösningar när det gäller Mpeg4-codecs - kolla hur snabbt/fint alla Mac'ar packar H.264 - det görs med hårdvarulösning - och lirar givetvis H.264 som smööör utan att CPU behöver delta speciellt mycket och kan göra annat istället).
Men...licensavtalet (lär väl kosta Apple omkring en halv miljard kronor skulle jag tro - per år) för H.265 blev klart nyligen och implementeringen (OSX update) kommer troligtvis ganska snart...innan årets slut i alla fall...kanske imorgon...who knows...). Då blir OSX-kärnan H.265/HEVC accepterande och QTX, iMovie, FCPX, etc, etc kommer att lira det - samma i iOS så klart.

x265 skiter Apple i - Apple sysslar bara med industristandarder - inget annat. Där för bör man alltid ha VLC i sina Macar för alla andra obskra codecs som kommer och går och inte har någon standard alls egentligen...dewt är bara en massa skit...som vi får leva med...slaskiga slummen kring det riktiga samhället av reglerad och robust codec (som ju då per definition måste vara proprietär och kosta penningar...hur skulle den annars skapas och skyddas?).

Ursprungligen av Demiurgen:

Hårdvarumässigt är tack och lov Apples produkter sedan en tid förberedda för H.265 (det är bättre ös med hårdvarulösningar när det gäller Mpeg4-codecs - kolla hur snabbt/fint alla Mac'ar packar H.264 - det görs med hårdvarulösning - och lirar givetvis H.264 som smööör utan att CPU behöver delta speciellt mycket och kan göra annat istället).
Men...licensavtalet (lär väl kosta Apple omkring en halv miljard kronor skulle jag tro - per år) för H.265 blev klart nyligen och implementeringen (OSX update) kommer troligtvis ganska snart...innan årets slut i alla fall...kanske imorgon...who knows...). Då blir OSX-kärnan H.265/HEVC accepterande och QTX, iMovie, FCPX, etc, etc kommer att lira det - samma i iOS så klart.

x265 skiter Apple i - Apple sysslar bara med industristandarder - inget annat. Där för bör man alltid ha VLC i sina Macar för alla andra obskra codecs som kommer och går och inte har någon standard alls egentligen...dewt är bara en massa skit...som vi får leva med...slaskiga slummen kring det riktiga samhället av reglerad och robust codec (som ju då per definition måste vara proprietär och kosta penningar...hur skulle den annars skapas och skyddas?).

Apple har redan stöd i iOS för HEVC/x265 och använder det för FaceTime bl.a.

Aha...det visste jag inte. Nice.
Men är det inte H.265 du menar...inte x.265 alltså?

Ursprungligen av keptang:

Apple har redan stöd i iOS för HEVC/x265 och använder det för FaceTime bl.a.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-03-24 13:02
Ursprungligen av Demiurgen:

Aha...det visste jag inte. Nice.
Men är det inte H.265 du menar...inte x.265 alltså?

x265 är en implementation av H.265, d.v.s. en mjukvara som kodar video till formatet H.265. Två olika saker, som att fråga om man har stöd för hammare när man menar stöd för spik.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-03-24 16:58
Ursprungligen av keptang:

Precis. h.265 är ju ny så det lär ta ett tag för Apple att implementera.

De var ju först med h.264, och möjligtvis även h.263.

MPEG 4 standarden som innehåller h.264 föddes mer eller mindre ur Quicktime 4.
MPEG gruppen använde Quicktime 4 som referens för att bygga MPEG 4. De är alltså inte samma sak, men sist och slutligen hur mycket skiljer de sig, då man kan nästan helt fritt döpa om en fil till .mov eller .mp4 och ändå köra på.

PS. Med gamla macos så betydde ju inte filnamns extensioner något överhuvudtaget. Gamla macos var långt bättre på den biten.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-03-24 17:02
Ursprungligen av Vassius:

x265 är en implementation av H.265, d.v.s. en mjukvara som kodar video till formatet H.265. Två olika saker, som att fråga om man har stöd för hammare när man menar stöd för spik.

hmm, säger inte att du har helt fel, men x264 är väl inte bara en implementation av h.264, utan x264 föddes ju ur att man ville undvika licenserings problemen med h.264.

Så det är inte riktigt helt korrekt att säga x.264 är en implementation av h.264, jag skulle tycka det samma gäller x.265 eller?

Jag märker att det - som alltid - är en del förvirring angående filformat och codec här. Orkar dock inte dra det en gång till - någon annan får göra det denna gång.
När det gäller x. och h. så visst är x. en implementering, men det betyder ju inte att en player eller ett system som lirar h. också automatiskt lirar x. (har varit med om mååååånga filer i x.264 som inte QTX lirar).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-03-24 23:17
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag märker att det - som alltid - är en del förvirring angående filformat och codec här. Orkar dock inte dra det en gång till - någon annan får göra det denna gång.
När det gäller x. och h. så visst är x. en implementering, men det betyder ju inte att en player eller ett system som lirar h. också automatiskt lirar x. (har varit med om mååååånga filer i x.264 som inte QTX lirar).

Vem är förvirrad? Jag vet inte om vi bara pratar förbi varandra, men för eventuella förvirrade åhörare kan jag försöka mig på en förklaring.

H.265 är en standard för kodning av video. Den finns bara på papper tills någon implementerar den.

x265 är en av många implementationer av H.265. En implementation är en mjukvara som går att köra på en dator. Mjukvaran kodar eller dekodar (codec! coder/decoder) en videoström enligt standarden H.265.

Den kodade videoströmmen kan sedan spelas upp av en mjukvara som implementerar H.265. T.ex. x265, men även andra.

Det jag antar att du syftar på med filformat (.mkv, .mp4 m.fl.) är containers som t.ex. kan innehålla en H.265-kodad videoström med tillhörande ljudspår och undertexter etc. Ett program som ska spela upp en videofil måste ha stöd för både containerformatet och videostandarden.

Samma som ovan gäller förstås även för H.264 / x264.

Hur det kommer sig att du inte kan spela H.264-kodade filer från x264 i QTX kan jag inte uttala mig om utifrån den lilla information jag har.

http://x265.org/about/

Ursprungligen av x265.org:

x265 is a commercially funded open source implementation of the H.265/High Efficiency Video Coding (HEVC) compression standard.

(min fetstil)

  • Medlem
  • International user
  • 2016-03-26 15:20
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag märker att det - som alltid - är en del förvirring angående filformat och codec här. Orkar dock inte dra det en gång till - någon annan får göra det denna gång.
När det gäller x. och h. så visst är x. en implementering, men det betyder ju inte att en player eller ett system som lirar h. också automatiskt lirar x. (har varit med om mååååånga filer i x.264 som inte QTX lirar).

MPEG4 är en standard inte ett filformat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/MPEG-4

(först nu ser jag du redigerade kommentaren och tog bort parentesen)

1
Bevaka tråden