Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Nya Macbook Pro kommer i sommar

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple planerar att släppa nydesignade modeller av Macbook Pro 13 och 15 tum under årets andra kvartal, enligt en ny rapport.

Läs hela artikeln här

Tunnare, alltså obotligt sämre prestanda. Vad gör en ny processor egentligen? Det är inte den kraften man behöver mer, den är bra som den är. Ge oss möjligheten att nyttja en ordentlig gpu istället.

Den här datorn lär säkert (enligt trenden) prestera sämre än sina föregångare men ändå kosta mer.

Logiken är helt underbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-22 17:28

Meh. Jag vill ha den nu.

Ursprungligen av Segas:

Tunnare, alltså obotligt sämre prestanda. Vad gör en ny processor egentligen? Det är inte den kraften man behöver mer, den är bra som den är. Ge oss möjligheten att nyttja en ordentlig gpu istället.

Den här datorn lär säkert (enligt trenden) prestera sämre än sina föregångare men ändå kosta mer.

Logiken är helt underbar.

Vilka Macbook Pro har presterat sämre än sina föregångare? Tror Skylake + bättre GPU-kretsar mycket väl kan borga för bättre prestanda samtidigt som Ive får göra ytterligare lite tunnare maskiner

Ursprungligen av jakobnilsson:

Vilka Macbook Pro har presterat sämre än sina föregångare? Tror Skylake + bättre GPU-kretsar mycket väl kan borga för bättre prestanda samtidigt som Ive får göra ytterligare lite tunnare maskiner

Alla, i princip. Visst, tunnare...men till vilken nytta? Behövs verkligen en MacBook bli tunnare? Verkligen inte.

Det händer dessutom ingenting med processorer längre, åtminstone inte till det bärbara segmentet. Jag har runt 12 timmar på min Air och det är ingen vits att ha "energisnål" och "bättre batteritid" som säljargument längre.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2016-03-22 17:52

Det är kanske en 13´och 15´variant av macbook:en fast med snabbare cpu och fläkt? Som i så fall ersätter Macbook Air

  • Medlem
  • 2016-03-22 19:24
Ursprungligen av Segas:

Alla, i princip. Visst, tunnare...men till vilken nytta? Behövs verkligen en MacBook bli tunnare? Verkligen inte.

Det händer dessutom ingenting med processorer längre, åtminstone inte till det bärbara segmentet. Jag har runt 12 timmar på min Air och det är ingen vits att ha "energisnål" och "bättre batteritid" som säljargument längre.

Nu har jag inte haft någon stenkoll på Macbook-sidan men så vitt jag vet så finns det ingen Macbook som presterat sämre än sin föregångare? Du får specificera dig. (Och då hoppas jag verkligen inte att du jämför olika familjer).

Jag väntar mig en lätt maskin.

Thunderbolt 3 och att de ser till att få med stödet för externa grafikkort som nu Intel tillåter.

Ursprungligen av WiFi:

Nu har jag inte haft någon stenkoll på Macbook-sidan men så vitt jag vet så finns det ingen Macbook som presterat sämre än sin föregångare? Du får specificera dig. (Och då hoppas jag verkligen inte att du jämför olika familjer).

För varje år har man kunnat följa diverse prestanda index (bara att googla) där flera gånger är en nyare modell sämre än sin föregångare. Grafikkort börjar plockas ut ur MacBook och ersättas med skräpet som processorn ska få exekvera istället. Finns det möjlighet att få ett separat grafikkort i bottensegmentet så kostar det skjortan - dessutom rebrands. ?

Ursprungligen av Borttaget:

Jag väntar mig en lätt maskin.

Thunderbolt 3 och att de ser till att få med stödet för externa grafikkort som nu Intel tillåter.

Det låter inte helt fel!
Dock tror jag inte dom kommer tillåta externa grafikkort den närmsta tiden tyvärr.. Gissar på att dom fortsätter ge möjligheten att maxa ut den från start för bara en sisådär 5-10k extra ett tag till.. x)

Men skulle dom komma med det nu (eller snart) skulle det vara fantastiskt!

Senast redigerat 2018-07-23 14:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-23 11:55
Ursprungligen av WiFi:

Nu har jag inte haft någon stenkoll på Macbook-sidan men så vitt jag vet så finns det ingen Macbook som presterat sämre än sin föregångare? Du får specificera dig. (Och då hoppas jag verkligen inte att du jämför olika familjer).

Vet inte hur det är med de bärbara, men Mac Mini och iMac fick en 1.4 GHz instegsmodell som verkligen är seg jämfört med de lägsta modellerna innan (dock är den nya billigare, men inte så mycket billigare). Mac Mini förlorade den fyrkärniga modellen och nu är toppmodellen en tvåkärnig med HT istället för en fyrkärnig utan HT.

Senast redigerat 2016-03-23 12:12
Ursprungligen av beh:

Mac Mini förlorade den fyrkärniga modellen och nu är toppmodellen en tvåkäring med HT istället för en fyrkäring utan HT.

Mac mini 2011 och 2012 års modell har hyperthreading du!

Så Mac mini 2012 med i7 på 2,3 eller 2,6Ghz visar 4 fysiska kärnor med 8 threads.

EDIT: även i5 har hyperthreading när det kommer till de mobila CPU som används i Mac mini.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-23 19:32
Ursprungligen av Borttaget:

Mac mini 2011 och 2012 års modell har hyperthreading du!

Så Mac mini 2012 med i7 på 2,3 eller 2,6Ghz visar 4 fysiska kärnor med 8 threads.

*öppnar Aktivitetshanteraren*
Dra på trissor ?

Senast redigerat 2018-07-23 14:49
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2016-03-23 20:23

Det verkar vara en uppdaterad 12´macbook på gång:
http://www.macrumors.com/2016/03/23/2016-12-i...

/Håkan

Jag väntar på en MacBook med touch-skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-01 12:38
Ursprungligen av Fitinghoff:

Jag väntar på en MacBook med touch-skärm.

Håll inte andan bara. Bra touchskärmar har funnits i åratal, om Apple ville släppa en sådan har de haft möjligheten länge.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Jag väntar på en MacBook med touch-skärm.

Apple har redan maskiner med touchskärmar - de kallas för iPad och iPhone.

  • Medlem
  • 2016-04-01 21:37
Ursprungligen av oldpeer:

Apple har redan maskiner med touchskärmar - de kallas för iPad och iPhone.

...men det förhindrar ju inte Macbooks med inbyggda touchskärmar.

Om MBP helt plötsligt är tunnare än Macbook Air så är måttet rågat.

Ursprungligen av WiFi:

...men det förhindrar ju inte Macbooks med inbyggda touchskärmar.

Min poäng är att jag tror inte att det över huvud taget ligger i deras tankevärld att genomföra det på Macbook. Och minns jag inte fel så har Apple redan konstaterat det förut att det inte kommer bli aktuellt eftersom man inte ser användningsområdet.

Ursprungligen av oldpeer:

Min poäng är att jag tror inte att det över huvud taget ligger i deras tankevärld att genomföra det på Macbook. Och minns jag inte fel så har Apple redan konstaterat det förut att det inte kommer bli aktuellt eftersom man inte ser användningsområdet.

Jodå, vi är fler som hänger med i nyhetsflödet här, men skälet är näppeligen det du uppger. Användningsområdet finns redan, det är programmen som inte finns till iPad, och det var det Tim Cook svarade på. Vad Apple sedan väljer att göra är ju en helt annan sak.

Ursprungligen av Borttaget:

Ah, så det är därför det kommer iPads med smart connector och tangentbord?
Nej, allvarligt talat. Det finns framför allt professionella användningsområden för en touchscreen, där en padda inte räcker till. Idag löser man det med ritplattor kopplad till dator. Surface Pro löser det annorlunda. Huruvida det fungerar bra eller dåligt återstår att se, men gränsen mellan läsplatta och dator kommer suddas ut alltmer. Återstår att se var Apple landar i allt det här. Jag tror de i första hand "följer pengarna", och när de anser det ekonomiskt korrekt att släppa en dator med touchscreen så gör de det.
Än så länge är nog efterfrågan alldeles för låg, och med tanke på vad en iPad Pro kostar skulle en MacBook Touch gå loss på 30 papp eller något. Det är ju också en faktor.

Senast redigerat 2018-07-23 14:52
1
Bevaka tråden