Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fallet mot Apple kan läggas ned

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples planerade möte i domstolen idag senareläggs, och fallet kan komma att läggas ned då FBI kan ha hittat ett annat sätt att komma in i en Iphone 5C.

Läs hela artikeln här

Detta har hänt - alternativ 1 eller 2 gäller enligt mig:

1. FBI inser att det är kört att tvinga ett företag - eller en medborgare - att tillverka nycklar under hot (sådant görs bara i Nordkorea etc).

2. Det VAR alltså inkompetens...och nu har FBI fått kunskap - eller direkt hjälp - att öppna luren.

Eller så har Apple via ett tredje bolag hjälpt till att öppna luren, vilket gör att domstolen inte behöver agera och Apple fortfarande verkar vara det integritetsskyddande bolag som de vill utge sig för. Alla nöjda och glada...

  • Medlem
  • 2016-03-22 12:10
Ursprungligen av Demiurgen:

Detta har hänt - alternativ 1 eller 2 gäller enligt mig:

1. FBI inser att det är kört att tvinga ett företag - eller en medborgare - att tillverka nycklar under hot (sådant görs bara i Nordkorea etc).

2. Det VAR alltså inkompetens...och nu har FBI fått kunskap - eller direkt hjälp - att öppna luren.

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Eller så har Apple via ett tredje bolag hjälpt till att öppna luren, vilket gör att domstolen inte behöver agera och Apple fortfarande verkar vara det integritetsskyddande bolag som de vill utge sig för. Alla nöjda och glada...

3. FBI anser uppgifterna i mobilen angelägna och arbetar därför på olika sätt för att komma åt dem och har ingen anledning att jobba vidare med saken i fel ände när de hittar ett sätt som fungerar.

Ett betydligt mer sannolikare scenario utan foliehatt.

Menar du att dom inte längre försöker ta sig in i telefonen? Att dom ger upp den grejen?

(notera att FBI's chef - i förhör av USA's Kongress - att dom INTE kunde ta sig in UTAN Apples medverkan)

Ursprungligen av alix:

3. FBI anser uppgifterna i mobilen angelägna och arbetar därför på olika sätt för att komma åt dem och har ingen anledning att jobba vidare med saken i fel ände när de hittar ett sätt som fungerar.

Ett betydligt mer sannolikare scenario utan foliehatt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2016-03-22 12:56

Dom försöker bara skapa ett pressedent.
Antingen har dom kunnat hela tiden men velat ha rätt att använda detta i många fall med lagen i ryggen, och passar på nu när det gäller terrorister, och hade hoppats dom kunnat skrämma folket till att hålla med .
Eller så har dom inte det, och nu inser dom att folket går mot dom, vilket dom inte räknat med, och vill nu inte ha en dom.
För då är det alltid kört i framtiden, om rommen går mot dom. Detta handlar om mycket mer än bara detta fallet.

Foliehatt. Klart dom inte fixade biffen - chefen skulle aldrig ljuga inför Kongressen för en sådan struntsak (det skulle läcka ut om dom kunde men låtsades inte kunna för att påverka amerikansk lagstiftning...det skulle vara en gigantisk skandal om FBI avslöjades driva lagstiftningsopposition...det får dom absolut inte...den polistiska makten skulle halshugga den chefen och hela gänget...att en myndighet lägger sig i lagstiftningsförfarande anses vara ett fruktansvärt brott mot demokratin i USA.

Jag tror helt enkelt att - som ofta förr när det gäller polismyndigheter (SÄPO tar ju alla rekord i idioti och inkompetens) - dom har fått hjälp utifrån av riktiga vassingar som visar korkskallarna på FBI hur man gör.

Eller: dom skiter i det då informationen dom vill åt säkert är värdelös och dom kan ha fått politiska signaler om att sluta tjafsa med tung amerikansk näringsverksamhet...att HD ändå skulle såga deras begöran via fotknölarna p.g.a. Konstitutionen.

Ursprungligen av zOlid:

Dom försöker bara skapa ett pressedent.
Antingen har dom kunnat hela tiden men velat ha rätt att använda detta i många fall med lagen i ryggen, och passar på nu när det gäller terrorister, och hade hoppats dom kunnat skrämma folket till att hålla med .
Eller så har dom inte det, och nu inser dom att folket går mot dom, vilket dom inte räknat med, och vill nu inte ha en dom.
För då är det alltid kört i framtiden, om rommen går mot dom. Detta handlar om mycket mer än bara detta fallet.

  • Medlem
  • 2016-03-22 14:03
Ursprungligen av Demiurgen:

Menar du att dom inte längre försöker ta sig in i telefonen? Att dom ger upp den grejen? ...

Nej, jag skrev nyss att de jobbar med olika sätt att komma åt innehållet och att de överger sidospår när de hittar ett sätt som fungerar. Ska jag förklara det på något annat sätt? Hur?

Då ljög chefen för FBI för Kongressen när har sa att dom "uttömt alla möjligheter" och måste ha Apples hjälp. Detta på direkt fråga av en kongressledamot - han ville som många andra ha detta klart uttalat och fastställt.
Tror du verkligen det - att chefen för FBI ljög för amerikanska folket i direktsändning? I så fall är det nog inte jag som har foliehatt.

Ursprungligen av alix:

Nej, jag skrev nyss att de jobbar med olika sätt att komma åt innehållet och att de överger sidospår när de hittar ett sätt som fungerar. Ska jag förklara det på något annat sätt? Hur?

  • Medlem
  • 2016-03-22 16:53
Ursprungligen av Demiurgen:

Då ljög chefen för FBI för Kongressen när har sa att dom "uttömt alla möjligheter" och måste ha Apples hjälp. Detta på direkt fråga av en kongressledamot - han ville som många andra ha detta klart uttalat och fastställt.
Tror du verkligen det - att chefen för FBI ljög för amerikanska folket i direktsändning? I så fall är det nog inte jag som har foliehatt.

Det kan ha varit sant när han sade det, och så har det därefter tillkommit en metod. Eller hur? Att vara öppen för sådant är att köra barhuvat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-22 17:27

De kanske antog John McAfees erbjudande? http://www.businessinsider.com/john-mcafee-il...

Citat:

So here is my offer to the FBI. I will, free of charge, decrypt the information on the San Bernardino phone, with my team. We will primarily use social engineering, and it will take us three weeks. If you accept my offer, then you will not need to ask Apple to place a back door in its product, which will be the beginning of the end of America.

If you doubt my credentials, Google "cybersecurity legend" and see whose name is the only name that appears in the first 10 results out of more than a quarter of a million.

Citat:

"I would eat my shoe on the Neil Cavuto show if we could not break the encryption on the San Bernardino phone. This is a pure and simple fact."

  • Medlem
  • 2016-03-22 17:45

Ja, kanske det.

Då stämmer ju en av mina teser; FBI är inkompetenta - att dom - världens största och mest finansierade specialpolis-organisation i världen - fixade inte biffen och blev tvungen att ta hjälp från gatan. Det mest skrämmande isåfall är att dom var så oerhört inkompetenta att dom inte ens visste om - eller kunde spekulera om - andra sätt utan drog slutsatsen att "kan inte vi så kan ingen annan och då är det bara tillverkaren som kan hjälpa oss". Den typen av inkompetens - där man inte ens känner till eller vägrar erkänna sin inkompetens - är den farligaste formen av inkompetens.

Jag lutar dock mera åt teorin att dom lägger ner blåslampan mot Apple därför att dom inser att det är politiskt omöjligt att begära vad dom begärde...och att det ÄR en katatsrof att göra det. Dom fattar vidden av vad dom tänkte tvinga Apple till.

(McAfee har inget med saken att göra - om Apple tagit hjälp utifrån så är det någon annan vassing...en vassing som inte varit påtänd senaste 30 åren och som inte riskerar bad publicity för FBI...inte a loose canon...McAfee är en politisk säkerhetsrisk som FBI aldrig släpper genom dörren ) Jag diggar honom m.a.o. - men det gör inte FBI.

Senast redigerat 2016-03-23 15:36
  • Medlem
  • 2016-03-23 16:45

Det är ett israeliskt företag som ska hjälpa FBI.

http://uk.mobile.reuters.com/article/idUKKCN0...

  • Medlem
  • 2016-03-23 17:31

Kan det inte vara ett sätt att vagga in folk att tro att det är säkert?

Veckan innan detta på svensk tv kopplade en polis in en iPhone i en manick och sa att polisen låser upp iPhone. Dom kunde även köpa liknande telefon som brottslingen om vederbörande försökt knäcka telefon och bygga ihop den igen för att komma åt information.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2016-04-03 13:02
Ursprungligen av erpan:

Kan det inte vara ett sätt att vagga in folk att tro att det är säkert?

Veckan innan detta på svensk tv kopplade en polis in en iPhone i en manick och sa att polisen låser upp iPhone. Dom kunde även köpa liknande telefon som brottslingen om vederbörande försökt knäcka telefon och bygga ihop den igen för att komma åt information.

Så långe luren inte är inställd radera sig efter tio försök är det bara köra på, tar inte så lång tid testa tusen koder, eller ens tiotusen i värsta fall. Och så vill väl NFC ge sken av de är "duktiga".

1
Bevaka tråden