Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper ny mindre Ipad Pro

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple släpper en ny Ipad-modell med 9,7-tums skärm. Enheten heter inte Ipad Air utan Ipad Pro.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple släpper en ny Ipad-modell med 9,7-tums skärm. Enheten heter inte Ipad Air utan Ipad Pro.

Läs hela artikeln här

Behåller min " riktiga" iPad Pro. Storleken var det som avgjorde i mitt fall. Skulle aldrig byta ned mig till 9.7"

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2016-03-21 20:11

Trevligt de insett trådburet nätverk efterfrågas!

(Edit: Stavning)

Senast redigerat 2016-03-22 11:01

Prissättningen

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple släpper en ny Ipad-modell med 9,7-tums skärm. Enheten heter inte Ipad Air utan Ipad Pro.

Läs hela artikeln här

899x8,22x1,25 är inte lika med över 10.000kr. Någon på Apple Sverige kan inte räkna.

Tråkigt att vi skall ge Apple nästan 1000kr extra i vinst.

I övrigt blev köpsuget riktigt stort.

Ursprungligen av Ancientdragon:

899x8,22x1,25 är inte lika med över 10.000kr. Någon på Apple Sverige kan inte räkna.

Tråkigt att vi skall ge Apple nästan 1000kr extra i vinst.

I övrigt blev köpsuget riktigt stort.

Apple räknar inte så och har aldrig gjort. $1 = 10kr är mer deras standard.

Ursprungligen av keptang:

Apple räknar inte så och har aldrig gjort. $1 = 10kr är mer deras standard.

Blir att köpa i USA och posta kartongen så man inte åker dit i tullen ?

  • Medlem
  • 2016-03-21 20:24
Ursprungligen av keptang:

Apple räknar inte så och har aldrig gjort. $1 = 10kr är mer deras standard.

Fast övriga produkter som kostar $599 säljs för 5595kr, förutom den här nya iPaden som istället säljs för 6695kr av någon outgrundlig anledning (eller ja, det är väl girigheten som är orsaken förstås...).

Jag hade faktiskt tänkt köpa min första iPad i och med detta och räknade så klart med att priset skulle hamna på 5595kr precis som alla andra produkter men det här känns väldigt fult från Apples sida och det blir definitivt inget köp för min del, i alla fall inte förran priserna faller.

Blev så upprörd att jag kände mig tvungen att registrera mig enbart för att kunna kommentera artikeln.

Själv ville jag ha en iPad Air 3 men det kunde man ju glömma.

Högtalarkonfigurationen och stöd för pennan är bra nyheter. Priset däremot va ju ingen bra nyhet :-/

  • Medlem
  • 2016-03-21 20:45
Ursprungligen av adress@mac:

Behåller min " riktiga" iPad Pro. Storleken var det som avgjorde i mitt fall. Skulle aldrig byta ned mig till 9.7"

Funkar inte USB OTG på den stora iPad Pro?

  • Medlem
  • 2016-03-21 20:47
Ursprungligen av GD442:

Fast övriga produkter som kostar $599 säljs för 5595kr, förutom den här nya iPaden som istället säljs för 6695kr av någon outgrundlig anledning (eller ja, det är väl girigheten som är orsaken förstås...).

Jag hade faktiskt tänkt köpa min första iPad i och med detta och räknade så klart med att priset skulle hamna på 5595kr precis som alla andra produkter men det här känns väldigt fult från Apples sida och det blir definitivt inget köp för min del, i alla fall inte förran priserna faller.

Blev så upprörd att jag kände mig tvungen att registrera mig enbart för att kunna kommentera artikeln.

Jag är också lite besviken över priset. Jag tänkte först att jag aldrig skulle köpa en 16/32 GB-enhet, fast nu utesluter jag det inte. 128 GB-modellen var ju lite ruskigt dyr (för min del ) så jag vet inte. Klarar jag mig på 32 GB? Samtidigt känns det snålt och dumt att chansa... Jobbig situation!

  • Medlem
  • 2016-03-21 20:55
Ursprungligen av WiFi:

Jag är också lite besviken över priset. Jag tänkte först att jag aldrig skulle köpa en 16/32 GB-enhet, fast nu utesluter jag det inte. 128 GB-modellen var ju lite ruskigt dyr (för min del ) så jag vet inte. Klarar jag mig på 32 GB? Samtidigt känns det snålt och dumt att chansa... Jobbig situation!

Jag tycker att det är helt OK om Apple väljer att justera sina priser med tanke på förändringar i valutakurser men då får de ta och göra det på hela sitt sortiment istället för att smyghöja priset på nylanseringar.
Hur mycket utrymme har du idag och hur tycker du att du klarar dig på det? Så länge man inte har en massa film och TV-serier på paddan så klarar man sig gott och väl med 32GB.

  • Medlem
  • 2016-03-21 20:57
Ursprungligen av GD442:

Jag tycker att det är helt OK om Apple väljer att justera sina priser med tanke på förändringar i valutakurser men då får de ta och göra det på hela sitt sortiment istället för att smyghöja priset på nylanseringar.
Hur mycket utrymme har du idag och hur tycker du att du klarar dig på det? Så länge man inte har en massa film och TV-serier på paddan så klarar man sig gott och väl med 32GB.

25 GB på min gamla iPad nu som jag knappt använder. Jag tror att det skulle gå men jag är ju inte direkt säker.

256 GB-modellen var i saftigaste laget men en 128 GB med cellular + penna beställes snarast.

  • Medlem
  • 2016-03-21 21:07

Det är förresten ganska intressant att se hur Apple alltid räknar till sin egen fördel. Air 2 som kostade $499 (4695kr) har nu sänkts till $399 (4295kr) vilket innebär att $1 = 4kr vid prissänkning. När det gäller prissättningen av den nya iPaden anses däremot värdet på en dollar vara drygt 11kr så jag håller med Ancientdragon om att någon på Apple Sverige uppenbarligen inte kan räkna.

  • Medlem
  • 2016-03-21 21:48

Bra jämförelse mellan iPas Air 2 och iPad Pro.

Komplettera gärna med skillnaderna som t.ex fyra högtalare, högre ljudvolym, högre ljusstyrka.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-03-21 22:23

Vill minnas att microsoft dragit en linje i sanden och sagt att prylar under tio 10 är bära och ska få gratis bärbara versioner av Office medans de över 10 tum får betalat för Office 365. 12 tum ipad pro är ju inte gratis men den här borde väl vara kvalificerad för gratis office?

Ursprungligen av Basse117:

Vill minnas att microsoft dragit en linje i sanden och sagt att prylar under tio 10 är bära och ska få gratis bärbara versioner av Office medans de över 10 tum får betalat för Office 365. 12 tum ipad pro är ju inte gratis men den här borde väl vara kvalificerad för gratis office?

Office-apparna till iOS/Android etc kostar väl inget ändå?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-03-21 22:49
Ursprungligen av keptang:

Office-apparna till iOS/Android etc kostar väl inget ändå?

På just den större iPad pro kan du bara ladda ned apparna och titta på dokument, du kan inte skapa eller redigera enl infon som står i appstore. Däremot på mindre iOS-enheter kan du skapa nya dokument och spara på ONEdrive till exempel.

Det borde gälla även nya ipad pro då i och med att skärmen är mindre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-21 22:54

Hörde att de skulle släppa en iPad µicro som man kan ringa med...

Blev bara 2 högtalare va?

Ursprungligen av Chaosstar:

Blev bara 2 högtalare va?

Nope...

Citat:

Ipad Pro får också bättre stöd för ljud tack vare fyra högtalare som enligt företaget ska ge två gånger högre volym än vad Ipad Air 2 mäktar med.

Nice ?

  • Medlem
  • 2016-03-22 06:22

Underligt att man säger att dubbelt så många högtalare ger dubbelt så högt ljud. Eftersom ljud är logaritmiskt måste man också ha gjort något annat.

Det här är precis vad jag varit sugen på. Jösses vad suktande. ❤️❤️❤️
Men som tur är (?) har jag inte en spänn över för närvarande och ska ta det lugnt med företagsinköpen. Och tja, iPad 4:an är oförskämt pigg och används trots allt flitigt fortfarande såattehhh.

Någon som vill köpa en illustration för ca 11 000...? ?

De som har 4G kommer ju numera med Apple-SIM. Vet vi vilka leverantörer som stödjer detta i Sverige i dagsläget?

Jag som var sugen på en stor iPad Pro men nu känns det som jag vill ha dom ny funktionerna i den som presenterades igår fast i en större.

Kommer man får väta till i höst då? Såklart omöjligt att sia om men vad tror ni?

  • Medlem
  • 2016-03-22 12:22
Ursprungligen av jurassic579:

Jag som var sugen på en stor iPad Pro men nu känns det som jag vill ha dom ny funktionerna i den som presenterades igår fast i en större.

Kommer man får väta till i höst då? Såklart omöjligt att sia om men vad tror ni?

Ingen aning men om jag får gissa så tror jag att det kommer dröja med en uppdatering. Pro-modellerna känns fortfarande mycket aktuella och lär vara det under sommaren och hösten. Jag tror vi får se en uppdatering 2017.

Den totala membranytan med 4 istället för 2 ger ju större påverkan på atmosfären = fler kompressioner/ljudvågor = högre ljud/impedans. Att man inte har 2 med samma membranyta som dessa 4 kan bero på utrymmesskäl - man rymde inte 2 stora på 2 ställen, men 4 små på 4 ställen.

Ursprungligen av MP:

Underligt att man säger att dubbelt så många högtalare ger dubbelt så högt ljud. Eftersom ljud är logaritmiskt måste man också ha gjort något annat.

  • Medlem
  • 2016-03-22 20:39

2 GB ram i 9.7-tumsversionen. Hade hoppats på 4 GB som i 12.9" men det flyter nog på bra ändå.

http://www.macrumors.com/2016/03/22/9-7-ipad-...

Bevaka tråden