Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini kopplar ner ethernet vid vila

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min Mac Mini, late 2014, El Capitan 10.11.3, kopplar (edit) ner varje gång datorn vilar. Det ska den väl inte göra?!

Om/om inte, finns det någon som vet hur jag kan lösa detta?

Jag har kollat inställningarna för strömspararen och nätverket, men jag hittar ingenting väsentligt där.

... Det är milt uttryckt väldigt störande!

Senast redigerat 2016-03-19 10:08
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-19 09:05

Vad menar du med "kopplar ur"? Kabeln sitter väl kvar
Visst ska den koppla ner Ethernet vid vila, men den ska förstås koppla upp det igen vid uppvaknandet. Är det det som inte sker? Hur länge har du väntat? Hur gör du för att få igång det igen? Vad har du testat (omstart, andra anvkonton, combouppdat, säker omstart....)?

Ursprungligen av kenjon:

Vad menar du med "kopplar ur"? Kabeln sitter väl kvar
Visst ska den koppla ner Ethernet vid vila, men den ska förstås koppla upp det igen vid uppvaknandet. Är det det som inte sker? Hur länge har du väntat? Hur gör du för att få igång det igen? Vad har du testat (omstart, andra anvkonton, combouppdat, säker omstart....)?

Ja, ner ... Ner, menar jag naturligtvis. Sorry!

Nå, jo, den gör det och kopplar oftast upp igen när jag går ur vilan. Ibland har jag fått starta om den för att det inte kommer igång igen, men det är i undantagsfall och inte varje gång.

Kan man göra något för att få ethernetuppkopplingen att bibehållas vid strömspar?

Vid vila skall nätverk kopplas ned. Både wifi och trådad anslutning.

Vill du att anslutning skall bestå så skall datorn aldrig gå i vila.

Ursprungligen av Borttaget:

Vid vila skall nätverk kopplas ned. Både wifi och trådad anslutning.

Vill du att anslutning skall bestå så skall datorn aldrig gå i vila.

Okej, då får nog jag ta bort automatiskt vila, bli bättre på att själva försätta datorn i det när jag tänkt gå ifrån en längre tid, och alternativt göra ett schema.

Eller har ni några andra förslag?
Hur gör ni?

... Jag har den på mer eller mindre hela dagarna – ibland i flera dagar – och kommer och går, varför jag anser vila nödvändig. Samtidigt vill jag inte att exempel irc ska koppla ner varenda gång jag knallar ifrån en lite längre stund. Å andra sidan bör jag ju lösa specifikt det med en irc-bouncer, men sedan jag inte har någon egen server och så ...

Senast redigerat 2018-07-23 14:49

Min primära maskin får alltid gå i vila.

Sedan sitter jag med en NAS och en server för allehanda övriga ting (plex, Time machine, DNS-server, radius för att nämna en del) som alltid är igång dygnet runt.

Okej, låter som en bra utgångspunkt. Jag är dock halvt oteknisk på den fronten – har aldrig grejat med servrar, men nu för tiden finns det ju idiotguider för precis allting.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-03-19 12:03

Klart att du ska låta datorn gå ned i vila. Det handlar bara om att OSX inte ska bugga ur och att dina klienter (irc etc) ska klara av att gå offline och sedan online igen när dom upptäcker att datorn vaknar upp.

Ursprungligen av frazze:

Klart att du ska låta datorn gå ned i vila. Det handlar bara om att OSX inte ska bugga ur och att dina klienter (irc etc) ska klara av att gå offline och sedan online igen när dom upptäcker att datorn vaknar upp.

Det gör de, allt det funkar – för det mesta, ibland inte. Fast det blir ett jävla fläckande, men nå, jag får helt enkelt skaffa en bouncer till klienterna och låta datorn vara som den är, eftersom det är som sig bör.

1
Bevaka tråden