Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fulkultur pratar om science fiction-författarna och deras "förutsägelser"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är Fulkultur tillbaka med ett nytt avsnitt där vi funderar på vad som förutspåtts i science fiction och vad som inte har en chans att bli till verklighet.

Läs hela artikeln här

Men allvarligt... Har ni glömt Robert A Heinlein?

Dörren till sommaren som förutspår robotdammsugare och CAD.
Revolt mot Jorden: AI

Nu går jag enbart på länklistan - måste lyssna senare:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Men allvarligt... Har ni glömt Robert A Heinlein?

Dörren till sommaren som förutspår robotdammsugare och CAD.
Revolt mot Jorden: AI

Nu går jag enbart på länklistan - måste lyssna senare:)

Jag tror ingen nämnde Heinlein nej, låter som bra tips. Ska undersökas!

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag tror ingen nämnde Heinlein nej, låter som bra tips. Ska undersökas!

Kolla Dörren till sommaren! Vi får rensa bort mumbojumbo kring tidresor och övertron på cryotekniken samt att han är för bunden till radiorör som byggsten istället för silikonchips:)

Men han beskriver robotdammsugare och diverse automatiseringar i hushållsarbete samt jobb. Så han är rätt ute i trenderna men missar i detaljerna (vilket är naturligt)

Glömma Heinlein - och dessutom Asimov! Eller? Jag har inte lyssnat än utan bara läst listan...

Själv började jag som 12-13-åring att läsa SF genom att efter rekommendation från ett par år äldre bekant starta med Heinleins Revolt mot jorden (The Moon is a Harsh Mistress) följt av Asimovs Stiftelsetriologin och något av Clarke. Sen fortsatte jag med de lätta prylarna... Ett par tre meter blev det väl under bokslukaråren.

Bild: http://www.geekculture.com/mt2/archives/2007/...

Ursprungligen av johan_tanying:

Glömma Heinlein - och dessutom Asimov! Eller? Jag har inte lyssnat än utan bara läst listan...

Själv började jag som 12-13-åring att läsa SF genom att efter rekommendation från ett par år äldre bekant starta med Heinleins Revolt mot jorden (The Moon is a Harsh Mistress) följt av Asimovs Stiftelsetriologin och något av Clarke. Sen fortsatte jag med de lätta prylarna... Ett par tre meter blev det väl under bokslukaråren.

Bild: http://www.geekculture.com/mt2/archives/2007/...

Du beskriver mina tonår...

Attans... borde läsa om Stranger in a Strange Land för att se hur den håller:)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-03-19 12:15

O, ljuva nostalgi. Har fortfarande c:a 10 meter engelska SF pocket i hyllorna.

Läste Heinlein för sisådär 25-30 år sedan och minnena hade tyvärr bleknat. Antagligen var jag inte redo ännu, för mycket fantasy och Drakar och demoner i huvudet på den tiden. För jag minns de böckerna bättre.

1
Bevaka tråden