Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

raderade mailkonto

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gjorde en blunder då Bahnhof ändrade sina miluppgifter från POP till IMAP. Trodde att det nya kontot laddat ner alla mail men det var det ju inte. Utan bara de som låg kvar på servarna. Hade redan lyckats prydligt radera popkontot där alla mail legat. Har fått för mig att POP alltid laddar ner alla mail till datorn så jag hoppas kunna hitta dem i strukturen på datorn. Går det? Var ligger de? Hittar ingen mailmapp i biblioteket.

Det är senaste versionen av OSX. Jag förstår att strukturen förmodligen är förlorad men i inkommande mail kan ju konversationen vara bevarad.

Jo jag backar med Time Machine men när det gäller mail så är versionen ändå för gammal.

Om du öppnar Mail och har det aktiva fönstret.
Sedan klickar du på "gå in i time machine".

Så bör du se gamla säkerhetskopior direkt på din e-post.

Ursprungligen av Borttaget:

Om du öppnar Mail och har det aktiva fönstret.
Sedan klickar du på "gå in i time machine".

Så bör du se gamla säkerhetskopior direkt på din e-post.

Jo men de är lite för gamla. Det är tyvärr ca 6 månader och mycket mail ha skickat sedan dess. Jag kan väl inte gå tillbaka till dem får då förlorar jag väl de nya efter?

Senast redigerat 2018-07-23 14:46
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-17 00:17

Om "de nya efter" ligger på en IMAPserver spelar det ingen roll, bara att synka in dem igen.
Har du inte haft någon backup på sex månader?

Ursprungligen av kenjon:

Om "de nya efter" ligger på en IMAPserver spelar det ingen roll, bara att synka in dem igen.
Har du inte haft någon backup på sex månader?

nej tyvärr är de senaste 6 månaderna borta. Jag har haft trassel med backup då de stannat och inte velat göra klart. Har köpt flera hårddiskar och det har inte funkat något vidare bra. Jag kanske kan få tillbaka de flesta inkorg mailen om det finns något sätt att föra över de som finns i iphonen till datorn. Men alla mina svar / utkorg är i princip borta. Finns det något enkelt sätt att föra över mail från Iphone till mail i datorn. Borde det inte finnas en mappstruktur med mailen? dvs i biblioteket där mailen finns som filer?

Ursprungligen av lellesamor:

Borde det inte finnas en mappstruktur med mailen? dvs i biblioteket där mailen finns som filer?

Nej, det ligger i en SQLite-databas.

Ursprungligen av keptang:

Nej, det ligger i en SQLite-databas.

Finns det något enkelt sätt att föra över mail från Iphone till mail i datorn?

Känner du till det Keptang?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-18 08:32
Ursprungligen av lellesamor:

Finns det något enkelt sätt att föra över mail från Iphone till mail i datorn?

Känner du till det Keptang?

Skicka mailen på vanligt vis, vidare till önskad adress.

EDIT: Släng dig på luren, ring och hör om Bahnhof kan hjälpa dig. Du kan ha såpass tur att de har en backup och är villig att gräva fram den åt dig.

Senast redigerat 2016-03-18 08:45
Ursprungligen av keptang:

Nej, det ligger i en SQLite-databas.

Är det ändrat? Det betyder att time machine måste göra backup på alla email varje gång.

Ursprungligen av hummel:

Är det ändrat? Det betyder att time machine måste göra backup på alla email varje gång.

Frågan handlade om iOS.

Ursprungligen av keptang:

Frågan handlade om iOS.

Ibland läser jag som dom blinda slåss.

Ursprungligen av reboot81:

Skicka mailen på vanligt vis, vidare till önskad adress.

EDIT: Släng dig på luren, ring och hör om Bahnhof kan hjälpa dig. Du kan ha såpass tur att de har en backup och är villig att gräva fram den åt dig.

edit: jo det var det första jag gjorde. 82 mail slank ner.

Jag får vidarebefordra dem till mig själv helt enkelt.

försvinner nyare mail när man återskapar från time machine

har lyckats hitta en hårddisk nu men relativt ny Time machine kopia av inkommande och utgående mail. Men undrar nu om jag återställer "skickade mail" till den kopian, tar den bort alla nyare mail då eller lägger den till det som redan ligger där? Jag vill ju plussa ihop nya och äldre mail?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-30 18:53

Har du POP3 eller IMAP4? I det senare fallet kommer de tillbaka igen, i det förra försvinner de.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-30 22:47
Ursprungligen av lellesamor:

har lyckats hitta en hårddisk nu men relativt ny Time machine kopia av inkommande och utgående mail. Men undrar nu om jag återställer "skickade mail" till den kopian, tar den bort alla nyare mail då eller lägger den till det som redan ligger där? Jag vill ju plussa ihop nya och äldre mail?

Som jag förstår det raderade du kontot upplagd i Mail-appen med inställningar för POP innan du skapade det nya kontot i Mail som hämtar mail enligt IMAP. Och det var orsaken till att du förlorade dina gamla mail, du borde istället haft kvar det gamla POP-kontot parallellt med det nya. Då hade du enkelt kunnat dra över de gamla POP-mailen till det nya kontot, och samtidigt fått dem uppladdade tillbaka på servern, så som det fungerar med IMAP. I mailappen ser ett POP-konto och ett IMAP-konto ut som två olika konton, fast de egentligen hämtar mail för samma adress på samma mailserver.

Om du nu har hittat en Time Machine-kopia med det gamla POP-kontot bör du kunna återställa det och få det så som du borde gjort från början. Den skickat-mapp som hör till det återskapade POP-kontot kommer inte slås ihop med din nuvarande skickat-mapp. Men jag har aldrig använt Time Machine återställning inifrån Mail-appen, så det är bara ett välgrundat antagande från min sida

Tillägg: däremot har jag använt funktionen "importera brevlådor" (eller liknande namn) och då lägger sig alla importerade mail i en separat mapp som inte är knuten till något befintligt konto, garanterat helt riskfritt. Sitter dock inte vid en mac nu så jag kan guida till vilken mapp på backupen du ska navigera till. Men den ligger i backupens /användare/library

Senast redigerat 2016-03-30 23:12
1
Bevaka tråden